{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
993 visninger | Oprettet:

Hvilken race skal hun under? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle smiley

Først undskyld hvis det er kommet under forkert emne!

Som nogen af jer måske ved har jeg været så heldig at få min egen lille shetlænder. Og jeg synes at jeg kender hende godt nok til at hun kan blive oprettet herinde. Men hvilken race skal hun under?? smiley

Der står i hendes pas at hun er en krydsning/blanding, men har fået af vide af tidl at hun er omkring de 80-85% ren shetlænder smiley

Så hvilken skal hun under ? Anden særlig race eller Shetlænder?? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken race skal hun under?
  • #1   30. aug 2013
    Anden særlig race.
    En shetlænder, er ikke en shetlænder uden tavle - især hvis du ved, at den er blandet, så er det jo ikke en shetlænder.

• #2   30. aug 2013 Ja okay smiley

• #3   30. aug 2013 giver det ikke lidt sig selv? - du er i tvivl, ergo er den ikke ren race, og skal ikke derunder.

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #5   30. aug 2013 Enig med Lotte. smiley

• #6   30. aug 2013 shetlænder!!
    jeg har også en frederiksborger herinde. hun har to trakhendere og en dansk varmblod i hendes stamtavle, er det så også en anden særlig race??
    under shetlænder:)

• #7   30. aug 2013 gør som mig og skriv "shetlænder bl." smiley min er bare "dansk varmblod bl." smiley

• #8   30. aug 2013 Ditte..
    jah det ingen frederiksborg du har så, så jah under anden særlig race....!!

Og NEJ man propper jo ikke en blanding under shetlænder nå den ikke er ren det jo ingen shetlænder

• #9   30. aug 2013 nej der er ikke ngoet som hedder Bl. en blanding er under anden særlig race sådan er reglerne så nå i ved i ikke har en ren shetletter eller andet skal den under anden særlig race.. hvor svært kan det være

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#10   30. aug 2013 Camilla L: "Vi kræver ikke bevis for stamtavle, hvis hesten er racetypisk." (kopieret fra brugerbetingelserne)

• #11   30. aug 2013 CSF

Øh jah men hvis man ved hesten ikke er ren så siger det jo sig selv den ikke skal derunder for så det jo en blanding og ikke den pågældene race.. så snart der bliver blandet så er det jo ikke den race mere siger jo sig selv.

• #12   30. aug 2013 Så skal de fleste heste under anden særlig race, da der jo også er andre racer i dem?
    Hvad er pointen så i at lave forbund?

• #13   30. aug 2013 Ligner den en shetlænder, hvilket jeg tror den gør, hvis du siger den har ca 80% shetlænder i sig, så ville jeg sætte den under shetlænder uden tvivl. Og så har du ikke gjort noget forkert smiley

• #14   30. aug 2013 Altså det med de % der har jeg bare fået af vide af tidl ejer så er ikke sikker. smiley

Men det er hende her jeg er ved at få oprettet:
    (link fjernet)

• #15   30. aug 2013 kamilie:

Nej der er meget få racer som er blandet.. ud over nå vi går mange mange mange år tilbage i siden og det jo lidt noget andet..

de eneste blandings forbund som er er jo så som DPS og DV palomino og pinto.

Også der de tillængs racer som i welsh sec. F
    Men en Wels sec. a den er 100 % welsh ellers ville den jo ikke være en welsh sec.a mere men en sec f som er blandinger (som er efter godkendte forældre selvfølgelig)

• #16   30. aug 2013 Men altså sæt den under anden særlig race for det er hvad den er.. Nemlig en blanding og ikke en shetlænder for det kun en shetlænder nå den er ren. og er din jo ikke ved du jo

• #17   30. aug 2013 Hvis man VED at den ikke er ren, så skal den jo under anden særlig race.

• #19   30. aug 2013 Det er ikke tilladt at skrive f.eks. Oldenborg/Knapstrupper i selve navnet på hesten, ved man at den er blanding og er den ikke racetypisk skal den under anden særlig race....

• #20   30. aug 2013 Jeg synes selv hun ligner en shetlænder i hendes bygning, og jeg har fået af vide at hendes mor var ren shetlænder. smiley

• #21   30. aug 2013 Og bare fordi de nævnte forbund er "blandingsforbund", betyder det ikke, at fordi ens hest fx er palominofarvet eller broget, så er det en palomino eller pinto.

• #22   30. aug 2013 Katrine nej men man kan instille den til og blive godkendt der..

Men nå du VED heste ikke er shetlænder skal den jo ikke derunder ligemeget hvad.!! det ikke ok

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#23   30. aug 2013 Jeg ville sætte den under Shetlænder. Det ligner jo en Shetlænder. smiley

• #24   30. aug 2013 Jeg vil ikke sætte hende under shetlænder hvis der er nogen der får at sige det får ondt i røven over at jeg har gjort det ..

• #25   30. aug 2013 Camilla, jeps, bortset fra vallakker, naturligt nok smiley

• #26   30. aug 2013 Katrine jah og hingste hvis de ikke har tavle =)

Ida.

Det har intet med ondt i røven men at hesten ikke er shetlænder og derfor ikke skal ind under

• #27   30. aug 2013 Nej det ved jeg godt. Men har lige modtaget den første sviner omkring dette enme!

• #29   30. aug 2013 Ja det ved udmærket at nogen gør, men det er virkelig bare træls!
    Der stod blandt andet at jeg da ikke burde have noget med heste at gøre overhovedet for så fed, tyk og grim var jeg. Og sådan noget gør mig virkelig ked af det..

• #31   30. aug 2013 Nu er dv og dsp og dem der nævnes jo ikke de eneste blandings racer. Fx tillader en del racer fuldblod, oghesten vil stadig være ren. Bare som et eksempel. Så den længereoppemed en Frederiksborg, tror det var Ditte? Den kan jo være god nok, hvis altså papirerne siger det. Så det må jo også være noget med papirerne.

Men nej TS, når det i papirerne står krydsning, så hører den under anden særlig race, lige meget hvor meget den så ligner en shetlænder.

At folk kommer med de kommentar du skriver, er for lavt. En ting er om hesten oprettes forkert? Noget helt andet er det da at blive personlig.

• #32   30. aug 2013 Hvis der direkte står i reglementet: "Vi kræver ikke bevis for stamtavle, hvis hesten er racetypisk." Så kan du sagtens oprette den som shetlænder! Synes selv den ligner en shetlænder.
    Husk at det er ingen skam at bruge filter! Og det vil jeg da råde dig til til den person. Sikke en besked at sende afsted!

Jeg ville sætte den under shetlænder og så slette emnet, hvis du synes det bliver for meget. Det er heller ingen skam smiley

• #33   30. aug 2013 Enig med Camilla L og Lady Blacksheep - Når du VED den ikke er 100% shetlænder så skal den IKKE ind under shetlænder men ind under anden særlig race. Min er 100% Standardbreed Traver så han er oprettet som Traver selv om han ikke er optaget i DTC og har grønt hestepas som anden særlig race har. Men fordi der ingen tvivl er om hans stamtavle er jeg 100% sikker så han er Traver. smiley

• #34   30. aug 2013 Det er INGEN skam at have en anden særlig race smiley Men der er en grund til at man har avlsforbund og jeg personligt synes det er at træde på deres hårde arbejde ved at begynde at oprette noget der ikke er 100% ægte (når man ved det) selv om dette kun er HG smiley

• #35   30. aug 2013 Nemlig tindur..

Sys det træls folk ikke kan kalde deres pony/hest hvad den er.. En blanding nemlig.. hvorfor kalde den noget den ikke er.. det jo ikke en shettet men en blanding og hvad så hesten er jo ikke dårliger.. men at man så har et behov for at smide den under en race den ikke høre til er bare træls..

Og vil væde med at shetter folk godt kan se den ikke er ren.. Jeg er i hvertfald ikke i tvivl nå jeg ser welsh ponyer som ikke er rene de midster en del af det præg de ellers ville have, nå man køre en anden race henover

• #36   30. aug 2013 Tak for det smiley

Hun er endt under anden særlig race så jeg slipper for mere vrøvl i mine beskeder. Har lige været i tyskland, og da jeg kom hjem havde modtaget 12nye beskeder om alt muligt pis som virkelig ramte mig dybt personligt. Om at de heste jeg rider/har redet fik da ødelagt ryggen/benene af at jeg sad på dem, og det har gjort at jeg nu desværre næsten har angst for at tage til stævner igen, da jeg også har fået disse kommentarer på stævnepladsen af de andre ryttere og nogle gange også deres forældre/trænere..

• #37   30. aug 2013 Tja nu har jeg lige kigget dine billeder, og jeg syntes da ikke jeg ser noget som helst kriminelt. Må da indrømme at da jeg sad og kiggede dine ridebilleder igennem, var det på ingen måde dig jeg tænkte over. De eneste gange hvor jeg tænkte, noget som sådan, ja det er de billeder hvor det ser ud til du rider i gummisko, og så en af hestene der går med hannoveransk næsebånd, som jeg måske ikke syntes sidder helt korrekt, efter min mening. Men egentlig ikke ment som negativt, mere bare som at det var det eneste jeg tænkte over, så syntes da bestemt ikke du skal ha noget at skamme dig over.

• #38   30. aug 2013 jeg ved intet om private beskeder og kan ikke se hvad de har med emnet og gøre.. Altså hvorfor folk skal skrive privat..

• #39   30. aug 2013 Camilla: At man har behov for at skrive sådanne beskeder privat, kan jo hænge sammen med, man måske ikke helt kan stå ved sin kommentar, og derfor ikke ønsker alle skal læse den. Det må jo så i virkeligheden sige mere om afsender, end modtager. smiley

• #40   30. aug 2013 Jah måske.. Trist folk har behov for det.. Tror næppe Ts ville forstå mig bedre fordi jeg skriver det privat med et par grimme komentare end at jeg skriver her =) og uden grimme komentare selvfølgelig

• #41   30. aug 2013 Kan jeg kun tilslutte mig. Tvært i mod, har grimme kommentar, det jo med at gøre, at beskeden får sværere ved at trænge ind. smiley

• #42   3. sep 2013 Tænk det kan være så svært for nogen smiley

Racetypiske heste (tinkere, friesere, Fjoller, haflinger og og og) må gerne komme under den race de nu ligner, da der jo ingen tvivl er.

Alt andet kræver tavle eller kåring. (Miniature, frederiksborg, shetter, DV, osv)

Så under anden særlig race. smiley

• #43   3. sep 2013 TS

Sådanne folk skal du bare ikke lytte til. Jeg har selv fået et par beskeder omkring jeg er for stor til min pony, og det gør ondt ja. Men alt i alt er det da godt nok mit helt eget valg og om jeg så vejede 300kg og red på min pony, så er det intet folk ville kunne ændre på.
    Så håber ikke du tager det for tungt! Folk er bare blevet så hammer sarte efter en ubruglig undersøgelse, der mangler hoved og hale.

Kommentér på:
Hvilken race skal hun under?

Annonce