17. aug 2007 Følger: 76 Følgere: 73 Heste: 4 Emner: 68 Svar: 406
Brug uddannede hestetandlæger! {{forumTopicSubject}}
Efter en mail hjemmefra(befinder mig I Canada pt) vil jeg nu advare andre hestefolk mod kun at bruge dyrlægen til tandraspning. Min 8 års vallak, Laval, har de sidste 2 år fået tjekket og ordnet tænder at en af dyrlægegruppen himmerlands tandplejer. I går brugte vi så for første gang en uddannet hestetandlæge som fandt Valles tænder chokerende! han havde blinde(skjulte under huden) ulvetænder I begge sider I overmunden og højre var så slem at der havde dannet sig en del arvæv ovenpå og omkring ulvetanden som gjorde smerten værre for ham og fjernelsen af den sværre for tandlægen.
Derudover fandt hun en del spidser og skæve tænder pga de har været slebet forkert de forgående gange. Derved havde spidserne lavet sår i hans kinder som har dannet arvæv og gjort det smertefuldt for ham. Et sted var huden helt sort pga han constant bed sig selv I kinden. Hun var meget chokeret over hans tænders tilstand og siger at bidet har været en pine for ham, hvilket forklare en del af de problemer med bid og dresser som jeg har haft. Hun mener at han allerede ved tilridning har mærket smerten fra bidet på de skjulte ulvetænder og bare lært at ignore det en smule.
Jeg har en utrolig dårlig smag I munden og rigtig dårlig samvitighed over at jeg ikke har opdaget disse ting tidliger, da jeg stolede på at dyrlægens tandlæger gjorde et ordenligt job. Jeg er utrolig glad for at jeg sidste år lagde ridestilen om så bidet blev brugt meget mindre end før, for sikke smerter min lille skat må ha haft.
Nu er han raspet ordenligt og fået fjernet den højre ulvetand(venstre gir ikke problemer så skal bare tjekkes igen om 10 måneder) samt fået bekræftet at han ikke har ødelagt sine fortænder ved krybbebidning. Han må ikke rides med bid de næste 2 uger og skal derefter tilvænnes til bid igen så han lærer der ingen smerte er.
Jeg er så chokeret over alt det min lille hest har været igennem for ingen heste fortjener at havde smerte hver gang de får bid I munden eller bide sig selv I kinderne når de forsøger at spise. Jeg vil ALDRIG igen bruge andre end uddannede hestetandlæger til mine heste!
Håber dette kan få nogle folk til at forstå vigtigheden af ordenlig hesttandpleje.
/Pernille Rydberg
aug 2007
Følger: 76 Følgere: 73 Heste: 4 Emner: 68 Svar: 406
Mai Nicholaisen
sep 2005
Følger: 57 Følgere: 54 Heste: 12 Emner: 9 Svar: 998
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Hun har også skrevet mange spændende artikler inde på www.hest-online.dk om bid og tænder generelt :o).
Bruger en dyrlæge, som dog skulle være efteruddannet i tænder og virker til at være godt opmærksom på tingene samt forklare og fortæller hvad hun ser og mærker, så man selv kan følge med.
Men ja, det er med at være opmærksom - det er ikke altid det holder!
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
apr 2008
Følger: 41 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 77
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.799
hun forklarede mig alt om hestens mund og lod mig mærke og se, hvad det var hun gjorde og hvorfor..
hun mærkede efter ulve tænder og hingste tænder. forklarede mig osse her om begge dele..
så jeg er ret sikker på at min dyrlæge gør det godt nok, men kan dog ikke stå inde for at det er lige og hun ikke har begået fejl.. men min hest spiser og drikker.. og så længe min hest spiser, ved jeg at hun ikke fejler noget, da hun er et yderst stort madøre..
okt 2009
Følger: 71 Følgere: 53 Heste: 7 Emner: 197 Svar: 2.413
Og DET må ikke ske at en tandlæge kan overse en så skæv en tand som denne!!
Så fik den normale dyrelæge ud da Landeur ikke ville spise og han trak tanden ud og oven i det fik han raspet tænder og fjernet spidser endnu engang ( alt dette var kun 1 måned efter den uddannede havde været der).
Så ikke nok med at han havde overset så skæv en tand, og så havde han slet ikke ordnet hans tænder godt nok!
Det var sidste gang jeg brugte en uddannet tandlæge
feb 2013
Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 323
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Min anbefaling er derfor ikke, at man SKAL vælge en uddannet hestetandlæge, men heller ikke, at man SKAL vælge en dyrlæge. Efter min opfattelse bør man finde en tandlæge eller dyrlæge, som man finder kompetent, og så ind imellem lige prøve at få en second opinion på. Det er i hvert fald sådan, jeg gør det selv.
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 884 Heste: 7 Emner: 292 Svar: 2.113
Han hed Mads Klint, super sød mand som altid sagde hvad han gjorde og fandt !
(link fjernet)
jan 2006
Følger: 48 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 666 Svar: 12.495
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
aug 2007
Jeg vil også prøve hestemund næste år, da jeg så sammentidig kan få et bidtjek på ham.
Hver sin mening, og derfor finder man dem man selv er trykkest ved jeg må desværre bare indrømme at de dyrlæger jeg har brugt de sidste par gange ikke har været kompetente nok til at ordne tænderne på ham
aug 2007
jan 2006
Følger: 48 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 666 Svar: 12.495
aug 2007
Brug uddannede hestetandlæger!