{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.193 visninger | Oprettet:

Bid til unghest. {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley

Jeg ved godt der er mange af den her slags emner, men jeg syntes ikke at jeg har fået helt svar på de spørgsmål, som jeg har i hovedet.

Det er sådan at jeg har en plag på 2 år, og eftersom vi skal igang med tilridning til næste år, vil jeg gerne igang med at lære hende de "basale" ting bid/trense, sadel og longering i god tid.

Men det der med at finde et perfekt bid, det er vist ikke helt nemt.
Skal det være 2-delt eller 3-delt? Nogle siger 2-delt er for hårdt, mens andre siger at det er bedre end 3-delt, fordi det er mere stabilt, da det jo kun "knækker" et sted.
Skal det være tykt eller tyndt? Jeg tror de fleste hælder til et tyndt, hvilket jeg også gør, da min plag ikke har SÅ meget plag i munden.

Jeg tror vist nok at jeg er kommet frem til at det enten skal være et HS KK-ultra eller et HS Dynamic RS.
Men der er D-ringe på HS Dynamic -er det godt til en unghest?
Jeg vil gerne starte ud med det bid, som jeg senere skal ride med.
Hvad synes I? Jeg vil meget gerne have nogle flere input .. smiley

// Sarah

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bid til unghest.
  • #1   20. aug 2013 Jeg red med et 3-delt muffebid på min unghest:) jeg har altid helst ville ride med 3-delt bid, da et 2-delt giver ret anderledes tryk i ganen. Har set sådan et billede som viser det, kan lige prøve at finde det:)

• #2   20. aug 2013 Hvorfor så travlt, hesten er kun 2 år??? Lad hesten være lidt unghest lægere, det er da svært at sige et år frem hvornår den skal tilrides. Nå min mening.

Men hvis du vil finde et bid, vil jeg råde dig til at spørge din heste tandlæge når han eller hun kommer på besøg næste gang. smiley

• #3   20. aug 2013 Ja, det er jo noget med at et 2-delt kan knække op i ganen på hesten - og det er jo ikke ligefrem behageligt. Det er også derfor jeg har valgt Herman Sprenger bid, fordi de er "formet" efter hesten mund. smiley

• #4   20. aug 2013 efter mine erfaringer synes jeg at ungheste går bedst på et tyndt bid, genre 10-12mm i omkreds(?), og gerne et 2 delt... og jeg mener at et D-ringsbid er beder til de unge da det lægger lidt præs på siden af munden.. smiley

• #5   20. aug 2013 Et 2-delt kan IKKE knække op i ganen, det er blevet bevist. Ønskes det, kan jeg godt finde dokumentation.
    - Jeg bruger selv HS tornado (mener jeg det hedder) og det er jeg rigtig glad for! Hun går SÅ godt på det, men det er jo individuelt fra hest til hest. Så prøv dig lidt frem, og se hvad hesten bedst kan accepterer.

• #6   20. aug 2013 Jeg vil anbefale et 3 delt muffebid smiley Min unghest gik bogstaveligt bedre på muffebidet end på et alm 3 delt bid smiley

• #7   20. aug 2013 Nidia J: Fordi jeg synes, at det er fint at hesten får lov til at prøve noget andet end bare at gå på folden. At den prøver at have bid i munden 2 gange i ugen i 5 minutter, er efter min mening okay.

• #8   20. aug 2013 bare en lille historie, jeg har været ude for på en unghest, at den bare ikke vil have bidet, det var et rimligt tykt bid og det var 3 delt, vi prøvet så med et 2 delt, som jeg skrev før ^^ og det hjalt SÅ maget!

vi havde sener en tanlæge ude og det viste sige at det 3 delte hvede lavet et sår på hestens tunge!! så et 3 delt er ikke nødvendigst det bedste.. smiley

• #9   20. aug 2013 Rikke: Jeg har ikke behov for dokumentation, jeg har godt hørt at det er bevist. Jeg tænker bare at nu helgradere jeg mig ved at vælge et Herman Sprenger smiley

• #10   20. aug 2013 Den er 2 og er ved at skifte tænder, så hvis du ikke lige har haft tandlæge som du vel forhåbentlig har halvårligt der har sagt god for det så VENT det kan være meget smerte fuldt for det lille pus,! Og den kan få en rigtig grim oplevelse!! Men når du er helt sikker på den er færdig med at skifte tænder som er ca slut 3 års alderen ville jeg lægge et HS Dynamic på med lidt honning på de første par gange men ikke sætte tovet fast i bidet! Have grime ud over så den ikke oplever et træk i det mens det acceptere det!!

Og pas på med longering i så tidlig en alder, hverken knogler og sener er færdige, og du risikere den ikke holder, da det er meget belastende at gå på volte, evt gå ture med den i stedet:)

• #11   20. aug 2013 Briza og Bonzo har begge startet med et 3 delt æblebid- Briza bed det næsten i stykker og har nu 3 delt m D ringe. Bonzo gået stille over til alm. tykt 3 delt , så lidt forskelligt hvordan de reagere:)

• #12   20. aug 2013 2 delte går ikke op i ganen, det er kun hvis man trækker hårdt ned mod jorden og det gør man jo ikke, der har været et helt emne om dette på heste-nettet, med video med hende dyrlægen der har skrevet bag om biddet, synes du skulle gå ind og se dem, hun fortælle og viser rigtig godt smiley de hedder En god start på et langt liv som ridehest og mener der 4 serier, jeg har selv en 2 års, som jeg har planer om at skal vendes til bid her til vinter og jeg har før brugt muffebid både 2 og 3 delt men jeg har været ude at købe et nyt og anderledes bid efter jeg er blevet klogere og er meget spændt på at prøve det smiley det er et 2 delt Reinsman Rockin S Snaffle bid

• #13   20. aug 2013 Dette bid ville være godt til din hest, men det er alt for tidlig at gå i gang med at longsere, du kan gå ture med den i hovedtøjet, men ville ikke gå i gang med longse arbejde.

Så længe den er så ung, ville jeg spænde kindstykke og næse båndet sammen ( remmen der går op over hovedet) så kan din hånd ikke forstyrre hesten så meget i munden, når du tager i den, hesten skal jo først lære at have bid i munden, inden den kan styres med det.

Men husk inden du smider bid i munden så få hestens mund målt.

profilbillede
  • #14   20. aug 2013 Annie hvilke mærke det eller hvem forhandler dette bid ??

• #15   20. aug 2013 Sarah B: ikke lige noget om biddet men en kommentar til din hest alder.
    jeg synes det er super at du vil vænne din hest til bid og trense allerede nu. Det giver mere tid for hesten til at vænne sig til de nye ting, end hvis du først begyndte om er år, lige inden den skal tilrides. Jeg har en 2 års som har haft bid i munden en 4-5 gange og sadel på en 7 gange ca.. Vi går en lille tur ud i verden med det på så han vænner sig til at det er da helt normalt. Det skader jo intet, at han har det på lidt. Jeg trækker ham stadig i grimen, så biddet bare ligger der.
    Min overbevisning er at jo mere de kan lære i eget tempo fra de er små, jo mere stabil en hest får man senere hen. En hest der ikke er blevet presset på kort tid, som ikke skulle lære signalerne på en måned.. Min har set verden fra han var 6 måneder og mere stabil og cool hest skal man godt nok lede længe efter! smiley

• #16   20. aug 2013 Men longearbejde synes jeg også du skal vente med! Det kan være meget skadeligt for benene.. Gå hellere en masse lange ture, som se andre skriver.
    Min lærer nok først at gå i longe om nogle år.. Jeg skal alligevel ikke bruge det til noget... smiley

• #18   20. aug 2013 Det er et myler bid der er på billedet, kan kun anbefale det, det ligger super godt på de heste jeg har brugt mit på smiley

• #19   20. aug 2013 Når jeg snakker longering - så mener jeg ikke longearbejde, som man ville lave med en ældre hest. Jeg ville bare lære hende idéen i, at gå i en cirkel rundt om mig og lære hende at stoppe på den lille cirkel og vende om for at gå den anden vej. smiley

Jeg har lige haft min dyrlæge ude til hende idag, fordi hun skulle vaccineres. Og hun sagde altså at jeg sagtens kan vende hende til biddet - så længe det ikke er længere tid (desuden lige lidt ekstra info: så skifter heste tænder til de er 6 år.)

Jeg er godt klar over hvordan jeg skal gribe det an, at lære hende alle de ting der -ellers havde jeg nok ikke anskaffet mig en plag ! smiley
    Jeg ville bare gerne have mere viden ang. bid, og hvordan de virker (og det har jeg også fået - så tak ! smiley )

Jeg tror, at jeg vil kigge mig om efter et HS Dynamic bid så smiley

• #20   20. aug 2013 Det med bid er som med sko til os mennesker... Nogen kan lide flade brede sko, andre er til støvler, træsko eller stiletter...;o)

De ungheste jeg har vænnet til bid har "ønsket" forskellige bid...

En ville gerne gå med 2 delt alm. trensebid.
    En ville helst ha 3 delt
    En gik godt på muffe
    Og den jeg er igang med nu... Tja hun er et kapitel for sig. Hun er 4 års og har brug for lang tid før hun acceptere et nyt bid. Hun er ikke bare en man lige skifter bid på. Pt overvejer jeg at prøve et fra Myler, mener det hedder Baucher eller noget i den stil... Det skulle ligge meget stabilt i munden på hesten. Det findes som 2 delt, 3 delt og med tungefrihed af forskellige grader...

• #21   20. aug 2013 http://www.contact-saddle.com/shop/myler-bid-mb02-886p.html

Findes også fra HS

• #22   20. aug 2013 Bruger tredelt muffebid de første 2 måneder af unghestens træning, da det er dejlig blødt :b

• #23   20. aug 2013 der er intetendelit svar det finderdu bare ud af

men anbefaler D-ringsbid eller et bid med bidskiver

Kommentér på:
Bid til unghest.

Annonce