{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
769 visninger | Oprettet:

Foder til unghest {{forumTopicSubject}}

Hej ´HG´er

Jeg er meget i tvivl om hvilket foder jeg skal give min 4års. Hun bliver redet max 3gange om ugen, nogen gange aldrig og går på døgn fold. Man da der ikke er så meget græs tilbage rå de stråfoder med ud på folden. Og roepiller.

Problemter er bare at hun hurtig taber sig når det bliver koldt, og det vil jeg helst nå at forbygge nu. Har í nogen idéer til hvilket foder jeg kan give hende. Uden at det skal blandes med en masse andet. Gav hende sidste år fase 2, efter at havde snakket med dem fra brogaarden. Hun er stadig lidt høj bagtil, så hun bliver ikke redet tit eller hårdt.

Håber der er nogen der kan hjælpe?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til unghest
  • #1   19. aug 2013 Jeg vil personligt helst holde mig fra allerede blandede müslier, da jeg har dårlig erfaring med det. Min egen tabte sig, og jeg synes selv at det er svært at finde en som passer perfekt, da de jo altid skal have sine vitaminer, men samtidig skal proteiner, fedt osv. også passe. Så jeg kan bedst lide selvblandet foder, som min også går på nu, der kan du selv styre alt hvad der skal i smiley

• #2   19. aug 2013 Trine - Hvad er indeholder din blanding? smiley

• #3   19. aug 2013 Min får (vidst nok) det er ikke mig der fodre, men gårdejer, havre, byg, roepiller, vitaminer og en eller anden form for melasse, og det har han holdt sig godt på! Også fordi du selv kan styre hvor mange kalorier der skal i smiley

• #4   19. aug 2013 Min får dodson and horrels build up mix. Det fungerer han super på. Han taber sig nemt og er muskelfattig (han er 4). Efter jeg er begyndt at fodre med build up er han nemmere at holde huld smiley

• #5   19. aug 2013
    Nu er jeg nok en med lidt anderledes tanke på stivelsespunktet - og kigger man på musli foder, så er det mest lavet fordi vi mennesker syntes det er lækkert, kigger man på indholdet skal de ofte have flere kg om dagen og stivelsesprocenten er skyhøj.

Derfor ville jeg heller ikke proppe byg og havre i hesten fra starten af. Har hesten brug for energi, kan man tilfører det senere. Det er bedst hvis man kan slippe uden om al den stivelse.

Så i første omgang, er det vigtigt at hesten får alt det grovfoder den kan spise den kan.
    Også tænker jeg ovre i fiberpiller, lucernen og vitaminer - for at det er enkelt :o)

• #6   19. aug 2013 Min fuldblods (som har svært ved at tage på) får noget müesliblanding, samtidig med noget muskelopbyggende pulver. Han elsker sin müesli. Min ridelære bruger også müesli til sine ungheste, og man kan se de bliver rigtig flotte af det, og de elsker det. Så jeg ville helt klart anbefale noget god müesli smiley

• #7   19. aug 2013 Med den kornpris der bliver i år på 1,20kr pr.kg. vil mine blive fodret med korn og halm og varp kun som fyld.Men udregn foderværdien i fe/kg. og så giv 1 fe.med 110g protein, for hver 100kg hest + 1 til 2 fe. efter hvormeget du bruger hesten.

• #8   19. aug 2013 Min Haflinger på 5 år, som er i gang med tilridning får Brogaardens fase 3 og roepiller. Det passer godt til hende syntes jeg, og der er stor ædelyst smiley
    hun får så også 12 kg. hø om dagen.

• #9   19. aug 2013 Og jeg blev rådet til Fase 3, så smiley

• #10   19. aug 2013 Hvad med at give den fri adgang til hø? Det er i hvert fald en rigtg god start i forhold til hvad der er bedst for den tyggetidsmæssigt, men også i forhold til at gve den huld.

Derudover ville jeg finde et godt vitamin/mneralprodukt og blande det med fx lucerne eller snittet græs og evt roepiller hvis man vil.

Jeg ville holde mig langt væk fra både havre, byg og melasse. Alt sammen er tomme kalorier, og det samme som hvis vi spiste på mac donalds.
    Nu ved jeg ikke hvad type din hest er, men ved at give den fx korn og melasse forøger man også dens risiko for mavesår og EMS fx, grundet stivelsen.

• #11   19. aug 2013 Nu vil jeg lige komme med noget til det med stivelsen. Self er det i begrænsede mængder, og ligesom vi mennesker, har hesten også brug for stivelse. Også vil jeg give dem ret i at den skal have så meget hø den kan spise, også kan du eventuelt supplerer med wrap el. wrap/hø smiley
    Dog hælder jeg stadig til at blande eget foder! Også kan du altid give den alt det tilskud- og grovfoder du har lyst til ved siden af smiley

• #12   19. aug 2013 Kærbygaard: Det lyder ellers som en sund foderplan du har gang i... (ironi kan forekomme)

TS: Den skal have alt det grovfoder den kan tygge sig igennem, det er det vigtigeste, derudover ville jeg kigge på et foder med lav til moderat stivelse og sukker, mere er ikke nødvendigt og det er ikke sundt... De får oftest allerede en god del igennem deres grovfoder... Du kan selv vælge om du vil give noget med lidt fyld i eller om du vil helt over i ren vitamin og derudover tilføre MJ som f.eks via fiber-grøn-roepiller.... Lucerne vil jeg ikke bruge til decideret at give huld på hesten, det indeholder ofte megen protein og for at opnå en reel mængde MJ gennem lucerne vil du unægteligt give for megen protein samtidig...

Mine bud på et krybbefoder der er godt som har moderat stivelse og sukker, men til gengæld fornuftig lav daglig tildeling: Hippolyt StrukturEnergitikum
    Vitaminer: Hippolyt har flere gode, Gemüse Krauter Mineralen, NaturMineral, SemperCube

• #13   19. aug 2013 Taks for svarene. Jeg vil se om jeg kan blande noget selv. Hun skal dog ikke have havre. Hun bliver skudt i låget af det smiley

• #14   19. aug 2013 Jeg har rigtig god erfaring med
    Fiber piller
    Lucerne med olie
    Salvana vitaminer og mineraler

Alle mine går på græs og når der ikke er mere får de hø på døgnfold

• #15   20. aug 2013 Og hvis du vælger lucerne, så tag den med olie, der er knap så meget sukker i smiley

Kommentér på:
Foder til unghest

Annonce