{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
810 visninger | Oprettet:

trailer træning eller? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

Jeg skal den 14/9 til distancestævne og jeg skal ha min pony med. Vi skal ud og starte en af de små klasser sammen med en veninde og hendes pony som står et andet sted. Hestene kender hinanden og har før redet sammen, så der bliver fuld fart på.

Hun er 19 år og vant til stævner hos tidligere ejer. Vi har selv været ude og køre i trailer med hende for et år siden til både stævner og jagt.
Hun har ikke de helt store problemer under kørsel. Kan dog tage noget tid når hun skal læsses og der er mange da hun så stresser lidt op.
Sidst jeg øvede trailer træning var jeg alene om det, og jeg læssede hende helt selv og satte bom for osv. Jeg skulle bare stille noget mad oppe foran, stille mig på siden af hende oppe på rampen også gik hun fint op.
Vi gentog det 4 gange og hun var så let at få op..

Problemet er bare at nu når vi skal ud og kører er det lidt noget andet. Hun er blevet flyttet 3 gange inden for ét år! så hun er bange for at blive flyttet igen, og blive solgt og aldrig komme tilbage til sin flok igen.
Jeg tror hun vil stresse utrolig meget op fordi hun er bange for at hun bliver solgt. Jeg er lidt itvivl om jeg skal træne trailerlæssning med hende?

Jeg vil self være sammen med hende hele dagen og ikke efterlade hende i for lang tid. Regner med at jeg selv læsser hende evt i god tid og når de andre snakke og pakker biler osv ( Så folk ikke kigger på og det bliver stresset)

Hun har flere gange kørt alene i trailer.

Hvad ville I gøre?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  trailer træning eller?
  • JJ
    JJ Tilmeldt:
    maj 2010

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 282
    #1   18. aug 2013 Tror altså ikke din hest kan tænke så langt at den associere trailer med at den skal sælges.
    Hvis den ikke vil gå i trailer er det nok fordi hun har haft dårlige oplevelser i og med dem. Ikke fordi hun tror hun skal sælges smiley
    Sørg for at give hende nogle gode stunder med traileren, så burde der ikke være problemer.

• #2   18. aug 2013 Træn alt du kan inden I skal ud og køre. Bare læs hende, lad hende stå lidt og tag hende ud igen.. Væn hende til at man kan godt gå i trailer uden nødvendigvis at skulle ud og køre. Lad være med at vente med at prøve at læsse til få dage før - for så bliver du først stresset - og påvirker hesten..

• #3   18. aug 2013 JJ: Min overbevisning er at der findes mere mellem himmel og jord. Derfor har jeg også haft en hesteclairvoyant ude og snakke med min pony. Har brugt hende 4 gange og alle gangene har hun ku sige ting som jeg kun kan nikke ja til. Men sidst da vi havde hende hun sagde hun at ponyen var bange for at blive solgt og glemt. Så derfor kan det være at hun nu tror at hun bliver solgt. ( Tro mig hestene forstår mere end vi tror!)

Hun har ikke rigtigt haft nogle dårligt oplevelser med traileren på den måde at hun er kommet til skade eller andet.

• JJ
    JJ Tilmeldt:
    maj 2010

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 282
    #4   18. aug 2013 Ja, det er så en helt anden diskusion.
    At der er ting mellem himmel og jord - tjah, måske, men nok næppe, At heste clairvoyanter virker, det tror jeg BESTEMT ikke på, at heste har dybe følelser og nære personlige forhold - absolut ikke. Så der er vi fundamentalt MEGET uenige og derfor vil vi ikke have samme idé om hvordan dette skal løses.

Men for ret skal være ret, er det bevist at heste ikke kan associere tanker - ergo er det altså ikke derfor din hest vil gå op i din trailer. Jeg ville råde dig til at finde frem til roden af problemet, i stedet for at lade en clairvoyant studse sig frem til noget, du ikke har belæg for. Undersøg i stedet om hun kan holde balancen i traileren (det kan mange ikke, og mange opdager det ikke), om hun føler sig klemt, eller om hun bare er ræd for små rum uden en makker.

• #5   18. aug 2013 Min hest er ikke ræd for at gå i trailer, men ræd for at blive lukket inde i den. Altså når bommen var sat på, var der ingen flugtvej, og det gjorde ham meget utryg! Jeg kunne fx ikke læsse ham, hvis der var andre omkring, for så vidste han, at der var nogen bagved, som var klar til at lukke ham inde. Han vidste også, at når jeg var bare det mindste stresset, så ville han heller ikke, for så blev han med sikkerhed lukket inde.
    Han er ikke en hest man bare kan binde deroppe, og så gå hen og lukke bagefter. Han læner sig bagover, til noget af metallet på torvet eller grimen springer, og han vælter bagover.
    Jeg prøvede længe med alverdens rolige ting, vente 1 time, 2, timer, til han kom op af sig selv. Fordre ham der HVER aften! Og alt det andet "gode". Og efter næsten et års ret intensiv træning på den vis, opgav jeg simpelthen. Han havde det super godt med en trailer, men han gik ikke op, hvis bommen var i nærheden.
    Til sidst måtte jeg simpelthen gøre ham "bange" for longe-pisken, ved at hidse mig selv op, og klappe den i jorden, på traileren, ja, alt der gav høje lyde (han er IKKE en sensitiv hest, skal det lige siges!), til han blev så utryg, at han skyndte sig op i trailen. Bakkede han, hvis jeg gik hen mod bommen, klappede jeg voldsomt med pisken på rampen bag ham. Pludselig var det ikke nær så farligt at blive lukket inde, som det var at bakke ud, og siden er han gået i trailer HVER gang, hvis pisken ligger ved siden af. Han har helt glemt, at det var farligt at blive lukket inde.
    Han er ikke bange for pisken på fold, han kan røres over det hele, og næsten løs-longeres, så han kobler det altså ikke sammen på den måde.

Jeg vil absolut ikke sige, at det er det du skal gøre ved din hest! Vil aldrig råde folk til det!
    Min pointe er kort og godt, at man virkelig skal sætte sig ind i, hvad det er hesten er bange for, (køreturen, blive lukket inde, rampen, selve trileren, mv) og træne og træne og træne, til man finden lige den løsning, som passer til ens hest.
    Så ja, jeg vil også sige, træn alt det du kan med den, og sørg altid for, at i stopper mens legen er god smiley
    Held og lykke!

• #6   19. aug 2013 Prøv at læs hende og kør en lille tur for at vise hende det er okay og at hun kommer tilbage til sin flok igen:)

Kommentér på:
trailer træning eller?

Annonce