{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.693 visninger | Oprettet:

Køb af westernhest {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley
- jeg ved der sidder nogen stykker herinde som rider western!
Så emnet er nok mest rettet til jer, eller andre med erfaring indenfor det jeg søger ..Smiler

Jeg har på nuværende en dejlig hest, som jeg rider lidt dressur på..
Jeg blev for et par år siden bidt af det der western! Desværre er min egen hest 13 år, og har spat i begge bagben så jeg vi ikke gå i gang med at omskole ham. Og det vil blive meget svært at vi begge skal omskoles samtidigt.

Så jeg har besluttet mig for at når penge er sparet sammen og jeg har råd til evt. to heste (kommer an på om ham jeg har nu stadig lever! men selvfølgelig gør han det smiley ) ja, så vil jeg have en westernhest..

Mine spørgsmål er:
Da jeg ikke selv kender så meget til western, er det så ikke bedst at købe en ''ældre'' hest som jeg kan lærer af??

I så fald hvad skal jeg regne med at spare sammen til køb af en godt og velredet westernhest og udstyr?

Eller pris på en nytilredet westernhest og udstyr ??

Gerne kom med alt den info og hjælp i kan smiley
Og skriv gerne en samlet pris, samt en opdelt pris (hest-udstyr)

Mange tak for hjælpen til jer der svare smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af westernhest
  • #1   16. aug 2013 Det skal lige siges jeg startede til ridning som 3 årig og har redet dressur / hygge / skovtur siden og er i dag 19 (20 om 3 uger).. Så det bliver også en stor omskoling af mig smiley

• #2   16. aug 2013 Du kan sagtens få en "ung" hest som kan hjælpe dig med at lære også. Du kan jo også få undervisning så det hjælper både dig og hesten med at lære smiley

• #3   16. aug 2013 Jeg skal have undervisning smiley
    - men selvfølgelig med den rigtige underviser og hjælp kunne jeg også godt selv tilride den smiley Men det tør jeg ikke.. ihvertfald ikke på nuværende tidspunkt smiley

• #4   16. aug 2013 Westernrytter udlåner også heste indimellem smiley
    Måske det kunne være en start for dig, hvor du kan prøve det af? For det er virkelig en anden verden - en dejlig verden! smiley
    Nogle undervisere stiller også heste til rådighed, så måske det var en mulighed inden du køber eller låner? Og så kunne din underviser guide dig til, hvad hest der ville være bedst for dig.
    Du kan jo allerede nu få undervisning, hvis der er en i dit område, som stiller heste til rådighed. Men glemmer aldrig dressuren, når det er det man er flasket op på (begyndte også selv med egen pony, da jeg var 4 og er 20 i dag), selvom at man lærer en ny ridestil.
    Det skal lige siges, at jeg ikke er konverteret til western. Jeg fik en undervisningstime for mange år tilbage, da jeg var barn, og blev syg lige efter. Det sagde mig intet dengang. Jeg begyndte så at undersøge alt hvad jeg overhovedet kunne efter jul, fik lov til at prøve to heste der stod i nærheden, og var så heldig at der var et klappe-kage stævne (hvor man måtte komme i engelsk udstyr) i april. Så det blev min unghest første stævne, og mit første efter 5 års pause - det var SÅ fedt! smiley
    Og nu skal jeg til et igen (i engelsk udstyr) til september, hvor jeg selv mener, at jeg har lidt bedre styr på det hele, og jeg glæder mig! Måske jeg får min "første" undervisningstime i western inden da smiley

Held og lykke til dig, med hvad du end begir dig ud i smiley

• #5   16. aug 2013 Jeg vil da klart råde dig til at købe en ældre, velredet hest som DU især kan lære på hvis du er helt ny indenfor western.
    Find ud af præcis hvad du vil (Reining, pleasure osv.) så du får en hest der matcher det du gerne vil ride.
    Western heste er generelt rimelig dyre hvis de er godt uddannede, men tag evt. op til Jonna McCabe og rid lidt, hun har mange salgsheste og underviser i western på hendes egne heste, så det er jo en super mulighed.

• #6   16. aug 2013 Der et et både og.

Det kunne være super det med en lærehest, men vil du får ud af noget at side på en hest, hvor du bare skal tænke og så gør den det. Det er fedt at komme op på sådan en gang imellem, for lidt at få dine kontakter på plads igen.

EN unghest, ville nok heller ikke være super fedt for der er jo laaaang vej til den bliver e rigtig westernhest.

hvis der er steder i nærheden af dig, hvor der er western undervisning hvor du kan låne en, hest ville jeg starte ud med det, og så finde ud af hvad du vil ride, om det er de bløde klasser eller fart du vil ride.

• #7   16. aug 2013 Mich & Fønne jeg tænker nemlig det samme smiley
    - men en tilredet westernhest på 4 år, kan jeg jo også lære af, spørgsmålet er hvor meget jeg skal lære smiley

Jeg vil klart overveje og prøve at få noget undervisning nogen gange og så tage den derfra..
    Jeg kunne bare godt tænke mig tal på hvor meget jeg skal have sparet sammen smiley
    Hvis det er smiley

• #8   16. aug 2013 Det korrekt og hvis en 4års har været i prof ridning kan den også en del.

Hvis jeg skulle ud og have nye hest havde jeg købt en 4-5års der var redet.

kig på de forskellige westernsider for at få en ide, men en 60-85000kr vil jeg tro

• #9   16. aug 2013 Personligt ville jeg vælge en velredet hest. Den behøver jo ikke nødvendigvis være ældre. Men det er meget nemmere når hesten nærmest viser vejen frem og reagere korrekt på de signaler du giver -også selv de er forkerte, så kan man se at man laver en fejl et sted og har derved nemmere ved at lærer tingene selvstændigt. Så kunne man jo sideløbende koble en underviser på også. Pris på hest og udstyr afhænger jo af, ligesom ved spring og dressur, hvilken vej du vil gå og "hvor meget du vil ha for pengene". Der er massevis af dicipliner inden for western man kan vælge imellem. Naturligvis kan man bruge det samme udstyr, men det er jo også bedst/nemmest at ride dressur i en dressur sadle fremfor en springsadle - hvis du forstår.

• #10   16. aug 2013 Det kommer jo ligesom i dressurverdenen an på hvad tavle der er på hesten og hvor meget og godt den er redet osv.
    Min chef rider western og har 4 heste pt. hvoraf de 3 er til salg. Den ene er en unghest på 2, den står til 15.000, den anden er 11 og sådan lidt en nybegynder hest, den er ikke vildt dygtig men virkelig god i hovedet den står til 25.000 og den sidste er super afstammet og rimelig dygtig 8 år gammel men ret 'varm' i hovedet den står til 45.000 - så ja det er meget forskelligt hvad de koster, ingen af hendes er jo topheste.
    men jeg tror du kommer langt med en 70.000 kr. hvis du kan 'nøjes' med en hest der er under uddannelse og ikke toppen af poppen.

• #11   16. aug 2013 Jeg forstår hva du mener smiley
    - jeg havde en ide om at hest med udstyr så ville jeg ende op i omkring 80.000,- det sys jeg selv lyder meget realistisk, nu har jeg kigget lidt rundt og finder westernhestene til 30.000-75.000,-

• #12   16. aug 2013 Ja præcis smiley
    - der jo heller ingen der siger jeg skal have en helt ny sadel. Kan godt købe en brugt som selvfølgelig er købt til at passe hesten smiley

men 70-80.000,- var også mit bud som max smiley

Phyyy det er vist ikke en pris jeg skal nævne overfor min kæreste smiley :D
    Altså en ny hest når den anden ikke kan mere, det er ok og den er han med på.. Men lige det beløb smiley det tror jeg ikke han bliver stolt af smiley haha

• #13   16. aug 2013 Jeg vil også mene at en 70.000-75.000 maks er et godt bud, til både hest og udstyr. En quarter på et middelniveau koster som regel mellem 40.000 og 60.000 og så en 15.000 til udstyr, hvis du køber sadlen brugt. Det findes rigtig mange super gode brugte sadler, de holder jo gerne en 20-30 år smiley men husk at tjekke mærke, en noname er som regel en skodsadel.

Ved du hvilke discipliner du er interesseret i, og hvor meget stævne vil du ride? ellers så kig dig om efter en god all-around hest, som kan gå lidt af hvert. Jeg ville ikke udelukke en godt redet 4-5 års, så længe du har mulighed for at få noget undervisning. De ældre og meget velredne quartere er som regel en del dyrere og ikke mange af dem er til salg, så du vil have nemmere ved at finde en dejlig unghest, som du uden tvivl også vil lære meget af, da den jo allerede ER tilredet i western smiley

• #14   16. aug 2013 nåh ja, det kunne være dette ville interessere dig: http://www.equinestream.com/

Det er Europa Mesterskaberne i western for quarter horses. Der kan du se de forskellige discipliner. De sender hele dagen i dag og indtil på søndag. måske kunne du få lidt inspiration ? smiley

• #15   16. aug 2013 Er der en hjemme side hvor man kan læse og se hvad de forskellige discipliner hedder smiley så jeg ved hvad der er hvad smiley ??

• #16   16. aug 2013 der står noget om disciplinerne her: http://www.dkqha.dk/2012/index.php/quarteren/westernridning
    smiley

• #17   16. aug 2013 Tusind tak smiley

• #18   16. aug 2013 og her er tidsplan på klasserne: http://www.ecqh.eu/
    smiley

• #19   16. aug 2013 Louise F- Western for Life!; ved du hvor man kan finde patterns til showet?? samler på dem så man har noget og træne efter smiley

• #20   16. aug 2013 ja her: http://www.ecqh.eu/
    under "Information" finder du et link til en PDF-fil med patterns smiley

• #21   16. aug 2013 Hej vi startede med en unghest (6måneder) så have vi jo ca 2 år til at lære western ridning. vi gik til undervisning og på clinnigs med følbassen og senere startede vi til stævne for hård. vi har selv tilredet hende og lært hende det hun kan. vi er ikke de store konkurrance mennesker men det betyder ikke at hun ikke kan alle de ting som dem der blive starter stævner på. vi er med på div clinnigs og hyggers os eller med western ridningen. vi har paints og en enkelt quarter. hvis du vil vide mere kan du bare skrive.

• #22   28. mar 2014 Det tager mindst 8 år at færdig uddanne en Westernhest...
    Fra 3-5 års alderen rides der med to hænder...+den der vokse pause...
    Og så fra 5-7 års alderen rides der med en hånd og man går meget op i hestens balance+tempoer...
    Der efter kommer fx. sådan noget som at gå igennem låger og ikke blive bange hvis du svinger en snor oppe over dit hoved når at du sidder på hesten...alt efter disciplin...
    Jeg kender e`n Westernhest som var 10 år før at den var færdig uddannet og den var redet i 4-5 dage pr. uge... så det tager lang tid...men det er det værd. smiley
    så..jeg ville nok vælge en hest på 7 år til dig...

• #23   28. mar 2014 Luba J; hvor har du det med at det tager min 8 år at uddanne en western hest?? min er 6 år, redet i godt 4 år, og jeg vil sige at han er stort set færdiguddannet... og så hvidt jeg ved er der ganske få western folk der giver deres heste "vokse pause" da paint og quater er hurtig udviklet end andre heste, så det er ikke nødvendigt i samme stil som en DV eks. og det med at lære hesten at der sker ting og sære omkring den så den ikke bliver bange det er noget du starter med og ikke noget der kommer efter ridningen, for så er det da med livet som indsats at sætte sig op på en hest...

• #24   3. apr 2014 Luba J: at det tager 8 år at uddanne en westernhest er vist noget du har hørt fra en der ikke ved så meget om det smiley
    de fleste westernheste kan alle øvelserne efter maks 2-3 år, derefter arbejder man bare videre og perfektionerer.. at gå igennem låge er ofte blandt de første ting de lærer, når de altså er redet til og er stabile i gangarterne - sammen med at gå over bomme i alle gangarter, over bro osv... changementer lærer de også allerede når de er en 3-4 år som regel..

selvfølgelig er nogle heste langsommere til at lære end andre, men 8 år er helt ved siden af... smiley

Kommentér på:
Køb af westernhest

Annonce