Hvornår er det okay at aflive? {{forumTopicSubject}}
Jeg slog i dag om på animal planet, hvor de viste nogle afsnit fra et dyrehospital.
Der var en stor granddanois der var inde. Den kunne ikke rigtig gå, og gik nærmest oven på sine poter, fordi den ikke kunne styre det nederste led på forbenene. Det viste sig så den havde en enorm meget væske ved rygsøjlen hvilket også var gået op i hjernen. Den havde rent faktisk mistet 90% af sin hjerne.
Det var helt sikkert dér jeg havde aflivet, men det viste sig at de ville have den igennem en operation. Der var flere eksempler på at ejerne holdt dyrene i live trods alvorlige sygdomme og skader.
Hvornår afliver i? hvor lang et sygdomsforløb skal jeres dyr have før i mener det er nok?
Blogger
Følger: 74 Følgere: 268 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 1.985
Den hund der, den havde jeg nok aflivet s-:
aug 2011
Følger: 492 Følgere: 194 Heste: 3 Emner: 216 Svar: 990
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
ja det er hårdt, men skylder man ikke dyret der? det syntes jeg!
i min verden er det totalt latterligt at lave en større operation på et dyr oppe i årene, så syntes jeg jo at det er hundrede gange bedre bare at give det fred.
de mærker jo alligevel ikke noget og er det bedst for dyret i den pågældende situatuion, så vil jeg til hver en tid aflive.
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
Jeg personligt har en økonimisk grænse.. For at sige det hårdt.. Og hvis dyret lider og chancerne for at komme sig helt uden de har smerter er lille så ryger de også jo
maj 2007
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 104 Svar: 1.389
dec 2008
Følger: 90 Følgere: 82 Heste: 10 Emner: 40 Svar: 626
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.115
Klokken 12 i dag blev min lille hest aflivet. Han havde fået en skade i minisken (har altid haft et halvdårligt knæ) og kunne ikke gå som ridehest mere. Han ville godt kunne gå på en mark uden at have ondt. Jeg valgte at aflive alligevel. Han mangler et øje og under alle omstændigheder skulle han nok sælges om et halvt års tid - hvilken ville være fuldstændig udelukket efter hans minisken blev så dårlig. Der må være grænser for hvad man skal byde dem.
Jeg har gået og sagt farvel til ham i de sidste 2 uger, så det var ikke noget svært valg jeg tog i går da vi kom hjem fra Højgaard.
Nogle vil måske synes at jeg traf den forkerte beslutning fordi han godt kunne leve videre som foldbums... men jeg har det bedst med at give ham fred og jeg har fået ro inden i. De sidste to uger har været et helvede, så på en måde er det rart at det er overstået nu.
Og den hund ville jeg helt bestemt have aflivet!
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 324
Mht. heste, så går der bl.a. en der hvor min egen står, som har gigt i forbenene, og har svært ved at gå, smerterne er tydelige, og havde det været min var den aflivet for længst, men sådan har alle ejere det jo ikke. Ville ikke byde min hest at leve med smerte, og fik jeg fx af vide at hun skulle have boksro på ubestemt tid, måske en måned, måske et halvt år, så er jeg ret sikker på jeg også bare have givet hende fred. Den dag de ikke kan leve naturligt så syntes jeg de skal have fred.
mar 2009
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 10 Emner: 18 Svar: 364
Vi måtte aflive en af vores heste for et halvandet år siden. Hun havde så ingen menisken tilbage, og ville have flere dage hvor at hun havde ondt, end gode dage
Som min mor siger, så skal vores dyr ikke leve for vores skyld, men for deres egen
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
mar 2005
Følger: 45 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 35 Svar: 733
feb 2009
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.374
Jeg forbereder mig, selvom at det kan man ikke, men hun har ikke ondt.
Hun har lidt slemt spat i det ene bagben - i det øverste og mellemste led.
Det rigtigt hårdt, men hun skal ikke igennem en vinter på smertestillende.
Jeg kan ride en skridttur på hende i ny og næ, men det vil jeg ikke byde min hest, så jeg har valgt hun skal afsted.
feb 2009
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.374
dec 2004
Følger: 88 Følgere: 124 Heste: 8 Emner: 239 Svar: 1.004
Jeg står og skal sælge min hest da vi bare ikke passer sammen, og mit værste mareridt er at han ender som kaste bold,
Jeg er 3 ejer og har haft ham i 6 år, han er 8. Han er lånt ud nu og da låner har fået foræret en hest og derfor ikke har råd til at købe min, som der ellers har været lidt snak om, har tanken om aflivning strejfet mig, men han er en livsglad hest og har mange år endnu, så lidt modsignede er jeg nok, da jeg ikke kan bære at aflive en sund hest som jeg har råd til at holde.
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
Sådan en hund havde jeg nok set aflivet da de ikke kunne reparere skaderne der var sket men kun stoppe det så der ikke ville komme yderligere.. og til trods for den operation den var igennem var de ikke sikret på den ville være helt fin der fra. den ting de opereret ind i hjernen på den kunne nemlig godt flytte sig.
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 117 Heste: 5 Emner: 431 Svar: 3.419
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 117 Heste: 5 Emner: 431 Svar: 3.419
jan 2005
Følger: 23 Følgere: 54 Heste: 4 Emner: 45 Svar: 996
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
Jeg ahr holdt min hest med brud på forbenet i live, og i dag er han fortsat en helt normal ridehest der må alt.
jan 2005
jan 2011
Følger: 36 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 295
Men jeg ville gå langt for Pori og Magnus. 3 dage efter jeg havde fået Pori, fik han kolik og på tredje dagen tog mine forældre akut med ham til Nørrelund hestehospital, og var indstillet på en operation. Han var kun 7 år på det tidpunkt og min første hest. Heldigvis blev det aldrig til en operation, selvom han var døden nær. Han fik omkring 20 liter væske og var klar til at tage hjem 2 dage efter.
Jeg er mine forældre meget taknemmelig at de ville ofre så mange penge hvis det var nødvendigt:)
Med henblik på aflivning for ikke at ende som en kastebold, ved jeg ikke hvad jeg mener. Min dyrlæge siger at hvis hesten er noget værd kan man sagtens sælge den, men hvis den ikke er, så er aflivning det bedste.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Når ens samvittighed ikke vil mere :o). Fleur bliver bims i kasketten af boksro, hun bliver sur, indelukket, vil ikke snakke og virker deprimeret. Så at byde hende ½ år eller mere i boksro, det ville ikke være livskvalitet.
Men på den anden side, så ville hun også blive aflivet hvis hun skulle videre. Jeg har før ikke kunne forstå folk der gjorde det, men det kan jeg nu hvor jeg har fået egen hest.
Hun ville også blive aflivet, hvis regningen blev for stor. Jeg har ikke mange penge, så et sygeforløb på 50.000 kr det har jeg ikke. For de penge kan jeg få en ny hest og opstaldning i et langt stykke tid, for at sammenligne.
Det er ens samvittighed der afgøre det, andet kan vist ikke.
maj 2007
Følger: 27 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 360
Hunden havde jeg gjort noget ved LANG tid før det var kommet så vidt, Hvem ved, var der grebet ind Tidligere kunne hunden ha undgået det:-(
jun 2010
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 4 Emner: 164 Svar: 1.156
Men der er også stor forskel på, hvilken holdning vi i Danmark har i forbindelse med dette emne i forhold til andre lande. For nogle uger siden var jeg i Australien, og der snakkede jeg med min faster om emnet. Hun var noget forbavset over, hvor lidt der i skal til, før vi danskere afliver vores dyr. Ifølge hende bruger de i Australien mange penge på deres dyr og når min fasters høns bliver for gamle, kører hun dem 600 km. væk for at de kan komme på pension.
jan 2005
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
apr 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Svar: 166
Hvornår er det okay at aflive?