Sukkersyge {{forumTopicSubject}}
Hej alle!
Jeg fandt igår ud af at min gamle dreng Pølle har "sukkersyge".
Så nu skal jeg til at finde noget nyt foder, med under 5% sukker/stivelse. Synes godt nok at det er en jungel at finde ud af.
Har hidtil fodret med Besterly og de skulle også have en foder til forfangne heste, men synes ikke at jeg kan finde den på deres side og der er meget sukker i alt deres foder..
Derfor vil jeg høre jer ad om i har kendskab til noget foder, som ville være godt for ham og om i ellers har andre gode råd til, hvordan jeg kan passe bedst på min dreng
Han er en araber/frederiksborg blanding på 18 år, som har gået spring hele livet (indtil for ca 2 år siden) Nu rider vi kun ture, mest i skridt, men der kommer også lidt trav ind en gang i mellem. Hver tur er på 1-2 timer og vi rider ca 2-4 gange om ugen.
Jeg håber at i kan komme med nogle gode inputs og idéer!
Hav en fantastisk aften!
sep 2008
Følger: 72 Følgere: 61 Heste: 5 Emner: 469 Svar: 4.205
ej ved godt det er lidt ligegyldigt. ville bare lige dele det
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Analyse på hø - så ved du hvad det indeholder
http://www.foderdata.com/ kan evt. hjælpe dig med at finde produkter med lidt stivelse :o)
Også motion ;o).
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 24
Ja, ved godt at motionen er vigtig. Rider også så tit jeg kan stikke af hjemmefra
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
Han får fibrepiller -og vitaminer.. (de ligner begge kaninpiller)
Der ud over en klat olie oven i (de er jo rigtig sundt for dem)
Min dyrelæge syntes selv det var en meget fornuftig kost til ham da han jo ikke har "behov" for mere.. og det er uden en masse sukker og stivelse (han har aldrig set bedre ud end nu)
sep 2007
Foder til forfangne heste eller heste med EMS kan nogen gange være lidt vildledende, man skal ikke altid tage det for gode vare at de skriver det er godt til den type.
http://www.brogaarden.eu/Heste.527/High-fibre-Nuts-20kg.30668.aspx#.UfadrNI4Go4
" Et lavt indhold af stivelse er hensigtsmæssigt til heste og ponyer, der har tendens til overvægt og/eller tendens til forfangenhed. ”Varme” heste eller stressede heste vil med fordel også kunne fodres med High Fibre Nuts, da produktet ikke indeholder havrestivelse, og det samlede stivelsesindhold er lavt. "
Kigger man på indholdet, så er der en del hvedekild, havrekild, behandlet halm og rørmelasse. Det er over halvdelen af hvad der er i.
Også er der 13% stivelse i og 4,5% sukker. Det kunne være værre og man skal ikke op og fodre med flere kilo men til heste der ikke skal ha' stivelse og sukker finder jeg det lidt vildledende.
jan 2008
Krikken: Jeg er meget enig! Som jeg også skriver øverst, så synes jeg at der er en jungel uden lige! Alle fabrikanter vil jo beskrive deres foder, som værende det bedste!
Jeg har kigget lidt på Pavo's care4life ( http://dk.pavocare4life.net/ ) Der er sammenlagt kun 9% stivelse og sukker. Hvilket sammenlignet med mange andre mærker (som ellers bliver anbefalet til heste med tendens til forfangenhed og EMS) er ret lavt. Desuden synes jeg også at det lyder godt med de urter der er i, plus at der er kolagen til brusken (Da han jo er ved at være en gammel dreng, kan jeg ikke løbe fra at han nogle dage er lidt stiv-benet)
Igen - tak for de gode inputs!
aug 2012
Følger: 37 Følgere: 39 Heste: 4 Emner: 73 Svar: 701
Og ellers har muhlendorfer lavet et foder til ems/forfangne heste, som er virkelig godt.
det gav jeg min sammen med fiberpiller og roepiller.
sammen med masser af magert hø eller wrap, helst 3 slet så der ikke er særlig meget sukker i.
og husk, ingen æbler, gulerødder, godbider osv, for der er sukker i, masser.
Har selv haft en sukkersyge hest.
Min fik udover overstående foder, ingen græs, men stod på jordfold med fri hø som havde ligget i vand.
sep 2007
Fiberpiller er fra Horselux :o)
jan 2008
med metaboliske problemer med anlægget stivelse ".
Synes at det ser ud til at være rigtig lækkert! Men dog finder jeg at deres "udviddede" beskrivelse er en smule for teknisk og kringlet, så det er svært helt at forstå, hvor de vil hen?!
Jeg er blevet anbefalet at give ham magert hø og massere frøgræs og så helt at droppe hans wrap.
Ang. æbler, gulerødder, godbidder osv, så stopper vi også helt med dét! Selvom han nok ikke bliver så glad. Men må overbevise mig selv om at han er mere glad for "at være i live" og uden problemer med sygdommen og så må undvære alt det lækre
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 1.110
jan 2008
Men de sukkerreducerede guffere lyder spændende!
aug 2012
Følger: 37 Følgere: 39 Heste: 4 Emner: 73 Svar: 701
Det er virkelig godt, og kniber det med at holde huld på det, så giv fiberpiller sammen med.
Så du rigtig godt på vej til et godt liv til din hest trods sukkersyge.
aug 2007
Følger: 54 Følgere: 55 Heste: 11 Emner: 150 Svar: 1.447
Ellers ved jeg at Simple Balance har et foder der er helt stivelse og sukker frit
jan 2008
Du kan selv undersøge lidt under dette link: http://www.foderdata.com/ (Som "krikken" har været så sød at skrive!)
Må vidst lige kigge på det der simple balance! tak
jan 2013
Følger: 29 Følgere: 28 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 565
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
sep 2007
Frøgræs er fyldt med svampespore, så ville meget hellere give hø i slowfeeder hvor der var analyse på, evt. blandet med godt halm :o)
Sukkersyge