23. dec 2004 Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.112
Lille Enøje og fremtiden {{forumTopicSubject}}
Jeg vover pelsen og kaster mig ud i en tråd, som jeg egentlig synes er for personlig til at komme i det store forum, men jeg gør det i håb om flere svar.
Måske tråden bliver slettet en gang i morgen.
Er også oprettet i 18+ gruppen.
Det er farligt det der med at gøre sig herre over liv og død. Det er også frygteligt svært at være den der skal bestemme hvad et værdigt liv er og hvor meget man skal byde sin hest. Hvad er fair? Hvad er ikke fair?
Jeg kan ikke have min lille Enøje med mig ind i mit voksenliv og det piner mig helt vildt. Vi har et halvt til et helt år sammen endnu.
Ja ja, vi synes vel alle vi har specielle heste med særlige behov og bla bla bla, men sagen er den at jeg har en handicappet hest, som allerede har lidt meget (operationen og tiden efter) for min skyld. Han bliver mere forskrækket end "normale" heste og han kræver en rytter som han føler sig tryg ved, ellers bliver han stresset.
Han er født med et dårligt knæ og han kan derfor ikke stå i længere perioder da knæet skal have muskler som støtte. Han kan derfor ikke blive foldbums. Han skal bruges og være i gang, ellers får han ondt i knæet.
Jeg står altså med en hest med et betydeligt handicap og et dårligt knæ. Han har det godt og jeg er sikker på han har haft et godt liv ind til videre, hvis man ser bort fra det halve år efter hans operation. Kan man sælge sådan en hest? Han kan som sagt ikke sælges som foldbums, men han skal sælges som ridehest. Der er ingen der vil købe sådan en hest, så skulle det være en som falder for hans personlighed og kan se at det er en fin ridehest på trods af hans skavanker.
Jeg vil prøve at sælge ham når tiden kommer, men det bliver ikke til hvem som helst og jeg ved at chancen for at det vil lykkes er meget lille.
Når man står i min situation tror jeg ikke man kan undgå at tænke på om aflivning måske vil være det rigtige hvis jeg ikke kan finde en køber til ham.
Jeg har tænkt og tænkt og tænkt over hvad jeg skal gøre med ham og jeg kan mærke at jeg faktisk synes det er bedst at aflive ham. Der er noget der siger mig, at med hans skavanker skal han ikke videre. Ja ja, vi knytter os vel alle til vores heste og omvendt, men han er vanvittig afhængig af at være sammen med en han kan være tryg ved.
Jeg synes ikke at jeg vil byde ham flere udfordringer og risikere at han kommer et sted hen, som ikke tager hensyn til ham.
Det farlige ved min situation er, at jeg ikke må komme til at tænke egoistisk. Jeg må på en eller anden måde få sat mine egne følelser til side - for jeg er mindst lige så afhængig af ham som han er af mig.
Hvor er det svært og hvor er det frustrerende
Håber I vil dele jeres tanker og håber I vil dele dem med alt respekt for den situation jeg står i
Vh Moe
jun 2008
Følger: 89 Følgere: 81 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 876
Hvis du finder den rette uden nogen som helst former for tvivl, så ville jeg personligt selv sælge ellers vil jeg lade din søde hest leve videre på de evige græsmarker..
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 892 Heste: 7 Emner: 292 Svar: 2.111
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jeg kan ikke give dig den endelige løsning :o)
Men fortælle at jeg selv har tænkt tanken. Jeg har været meget imod aflivning af egentligt raske heste, men efter jeg har fået min egen har jeg ændret mening.
Fleur har gået på rideskole i nogle år, som ikke var et fedt sted for hende. Og rendt rundt med et skævt bækken, i længere tid end godt er.
Rideskolen har i det hele taget ikke gjort så meget godt, af hvad jeg efterhånden kan finde ud af.
Jeg er kommet til den konklusion at jeg ikke har nerver til at sende hende videre en dag, af frygt for en elendig sadel, stressende milijø, for lang tid i boks som gør hende bokssur og ked af det. Jeg har ikke samvittighed til at sende hende ud i verden, hvor hun måske ville blive redet dårligt, det har jeg bare ikke.
Jeg beundre de der kan, ellers ville der jo ikke være heste til os andre. Men jeg har fundet ud af at jeg ikke kan. Ikke med hendes baggrund og hendes sind.
Ikke fordi hun ikke kan håndteres af andre, bare fordi hun er Fleur.
Derfor, er jeg kommet frem til at det må være op til den enkelte hestejer og gøre op hvad de vil. Det er deres samvittighed, deres hest, deres beslutning.
Du kan jo altid prøve og sælge og se hvem der melder sig. Om det er noget din mavefornemmelse har det godt med.
Ellers er muligheden et udlån, med eventuelt salg i enden der jo også.
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.974
Når man så tilsætter din lille Magics specille behov.. Well..
Kommer altid til at tænke på Shakespeare herinde fra - som blev solgt som let ridehest pga ben der ikke kunne holde, hesten var ung og lækker, det endte galt..
Man kan også sælge til den sødeste pige/dreng som om muligt vil elske krikken højere end en selv..
Personligt ville jeg selv have valgt aflivning - men det er ikke min hest og ikke mig der står med det tunge valg..
Det er sgu ikke let..
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.112
Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg, også som skrevet, har det bedst ved tanken om aflivning og så sige: "Han var skide uheldig, men for mig var han verdens bedste hest. Han har haft et godt, men meget kort liv, men jeg ender det her. Så er der ikke risiko for at han oplever flere dårlige ting". Men meget af den tanke bunder måske også i mit eget ego, fordi JEG personligt vil have det bedst med at aflive.
HVIS den helt rigtige en dag skulle komme forbi, vil hun/han selvfølgelig få kastet hest og sadel og hvad han ellers har, i hovedet (ganske gratis hvis det skulle være)... men jeg ved simpelthen ikke om der findes sådan en person? Det er selvfølgelig forsøget hver at sætte ham til salg.
MLC - Ja Shakespeare har jeg faktisk også tænkt på - og det er lige præcis sådan noget jeg meget gerne vil undvære........
sep 2005
Følger: 57 Følgere: 54 Heste: 12 Emner: 9 Svar: 998
havde han været min hest havde jeg valgt at aflive for netop ikke at sende en hest som ham ud i en usikker måske smertefuld fremtid.
det er os der vælger at have hest og vi må tilsidesætte alle vores følelser for at gøre det rette uanset hvor ondt det måtte gøre.
har stået i lignende situation selv og jeg fortryder ikke den dag i dag at jeg gav min soulmate fred som 7 års.
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 28 Heste: 6 Emner: 22 Svar: 348
jeg kan fortælle om min egen han bliver 4 til august er gude smuk en gang langt over middel og et temper de fleste sukker over, men hans start på livet har ikke været en let sag, udsultet og misrøgt osv og det har jeg lovet ham at det kommer han aldrig ud for mere. så hellere gøre e n ende på det også selv om det er en hård beslutning
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 272 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.148
synes du skal prøve dig frem på markedet, han er jo din indtil pengene har skiftet hænder
okt 2006
jeg har 2 gange prøvet at sælge til kompetente mennesker med en kontrakt udført af en advokat og af lige vel fandt jeg dem begge på markeder den ene efter kort tid den anden efter et par år hvor den blev solgt for næsen af mig til en heste slagter der opkøbte heste til italien.
dec 2004
Godt du siger det. Jeg spekulerer meget over om jeg er for blødsøden og om jeg måske gør et for stort nummer ud af det.
Magic er bestemt ikke vanskelig og han er en skøn ridehest, men jeg ved bare ikke om jeg kan finde nogen der gider overtage ham som ridehest og BRUGE ham som ridehest? Det ville være så nemt hvis han ikke havde et dårligt knæ, så ville han kunne blive en lykkelig foldbums resten af sit liv.
maj 2012
Følger: 11 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 359
Hun valgte så at sælge ham, og heldigvis var der lige i området en dyrlæge der søgte en hest, hun fik ham så til billige penge, fordi ejer vidste at en dyrlæge ville være den bedste mulighed for et nyt sted, hvor der var styr på tingene
Han har det nu super godt hjemme hos dyrlægen, og har det meget bedre nu hvor der er en "ekspert" på området hele tiden
Så hun valgte at sælge ham videre til et sted hvor hun var 100% sikker på at der ville blive taget ordentlig hånd om ham
okt 2006
havde han bare kunne gå som foldbums var han velkommen til at gå og fede den sammen med min basse
dec 2004
Sikke en solskinshistorie. Den giver mod på at sætte ham på markedet. Hvis jeg fandt det helt ideale sted til ham, ville han helt sikkert også komme derhen!
Helena S
Det kunne godt være man både skulle prøve udlån OG salg, så kan det være man ville få flere henvendelser
okt 2006
ulempen er dog at man kan risikere at få ham hjem igen hvis det skulle gå galt
men han er jo en lækker hest med stor kapasitet så det burde være muligt
apr 2012
Følger: 101 Følgere: 67 Emner: 49 Svar: 741
dec 2004
Faktisk et par dage efter tråden her, fik Magic vanvittig ondt i knæet. Jeg kørte straks på Højgaard og fik taget røngten. Han havde slet ikke nogen minisken tilbage i knæet og blev erklæret uridelig. Jeg stod nu med en uridelig og handicappet hest, som jeg kunne stille på marken og vente på han selv ville slide sig selv helt op.
Jeg kunne se på at han havde rigtig ondt, så beslutningen var ikke svær at træffe: selvom han måske kunne have gået som foldhest fra en dag til måske 3-4 år (det er svært at sige) valgte jeg at aflive ham. Jeg var allerede indstillet på at han måske skulle væk, før vi kørte på Højgaard og jeg kunne mærke på mig selv at jeg ville have det bedst med at aflive mens han stadig havde "et værdigt liv". Jeg ville ikke kunne bære at se ham gå og blive dårligere og dårligere.
apr 2012
Følger: 101 Følgere: 67 Emner: 49 Svar: 741
Jeg kan se på din status (hehe, smugkiggede lige) at du har fået ny hest. Skal "den" oprettes? Så man kan følge med..
dec 2004
Det skal han i hvert fald, jeg skal bare have nogle flere billeder. Videoklippet "Hände Hoch Firfod" er ham som 3 års
Lille Enøje og fremtiden