{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.155 visninger | Oprettet:

Det optimale hestehold....Hvor tæt er I? {{forumTopicSubject}}

For at I synes at I skulle have det optimale hestehold (ikke nødvendigvis luksus) Hvad mangler? (hvis I synes der mangler noget) Hvordan ser Jeres optimale hestehold ud?

Mit optimale er:
At få hesten hjem(må først købe et) stalden skal have store bokser (evt lave selv) hvor de har en dør ud til løsdrift så de selv går ud ind af sin boks, og jeg kan lukke de inde i storm og snevejr. Jeg vil fodre ad libitum med hø i små maskede hø net. Store nok folde så jeg har nok græs, en udendørs ridebane. Og jord så jeg kan lave hø og halm til eget forbrug...Om jeg så har råd til analyse og sammensat foderplan ved jeg ikke...Det vigtigste for mig er boksene og løsdriften og nok græs til hestene. De overlever nok på noget godt foder og hø:-) Ejendommen skal være i samme område som nu og tæt på skov. (har fundet den, får dog ikke lån som fattig stud)

Nu står han opstaldet på et stutteri hvor der er analyse og foderplan, de har store dejlige folde, men i vintermånerne står han for meget på stald efter min mening. De har en "ridebane". Et godt sted selv om det ikke er "perfekt" i mine øjne. Dog glæder jeg mig til at få ham hjem så jeg ikke behøver at være væk fra familien for at være sammen med ham:-)

Hvad med Jer?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det optimale hestehold....Hvor tæt er I?
  • #1   28. jul 2013 Det optimale sted ifølge mig, er der hvor vores heste tager på sommerferie hvert år.
    Det er i en dal, ca. 1 km lang fold, hvor der er massere af bakker, forskellige typer græs, en å at drikke frisk vand fra, og massere af læ og skygge smiley

Her er billeder derfra, et sandt paradis!
    http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hest/67257-ian_sommergraes_

• #2   28. jul 2013 Vil sige, egen stald med plads til godt og vel 5-8 heste. Så man kunne have hestene hjemme og i en stor flok, så de kan leve livet sammen, som 'rigtige' heste. Store bokse, som er lavet af træ, og sådan, at hestene kan kigge ud. God foderkvalitet, hø, og masser af foldtid - sammen med hører der selvfølgelig store folde. Ridehal, og ridebane, mens der er skov og strand tæt på smiley

Lige nu står han opstaldet, går på døgnfold med 4-5 andre heste. Der er ridehal, ridebaner, god foder osv. skov i skridt afstand og gode undervisningsmuligheder. Så det er super godt - det eneste minus, er at han står så langt hjemmefra smiley

• #3   28. jul 2013
    For min kære pony er det max optimalt;
    Løsdrift med kun to andre heste, så der er ikke mange mennesker der skal håndtere hende, kun mig og en anden hvis jeg ikke er der.
    Og bliver nok så man kan lukke hestene ind i tilfælde af snevejr, men ikke i en stald, en udeboks fordi det er løsdrift.

Hø ad libitum men uden analyse da jeg ikke har en hest med det behov, og kan godt leve uden. Foder dyret trives med som er uden meget stivelse.

Min luksus mangler; en ridebane. Men håber på at kunne låne en i nærheden :o)

• #4   28. jul 2013 Er enig med Maria i, at folde er ikke bare folde, og græs er ikke bare græs. smiley
    Mit drømmested, er også hvor der er bakket på foldene, noget eng, alm. mark, adgang til å, og lidt skov eller trærer til at give læ og skygge.
    Synes fold forhold er det vigtigste, da det helst skulle være der de tilbringer det meste af deres tid smiley Og det er ikke let at skabe bakker og eng og å hvis ikke det er der.... og skov vil tage noget tid før det giver læ og skygge, hvis man først selv skal til at plante det! Stald og ridebane kan laves som man vil, og har råd til smiley
    Jeg har fundet DET sted - så skal det bare lige blive til salg til mig smiley
    Vil gerne have mit eget sted, for så kan man få det som man vil (og har råd til) og man skal ikke altid indordne sig, og gøre som opstaldningsstedet vil det.
    Og så det med, at man bare lige kan gå ud til hestene når man har løst, uden at skulle transportere sig først - det vil være skønt.
    Men selvfølgelig følger der en masse arbejde og bøvl med - men er helt sikker på, at det opvejes af det, at have sit eget sted, hvor hestene kan få det på den måde, som man synes er det bedste for dem smiley

• #5   28. jul 2013 Vi er igang med at lave det der kommer tættest på et optimalt hestehold.
    Vi banker hele gulvet op i stalden og river en gammel boksvæg ned, og lægger et nyt gulv. Så sætter vi et nyt spær op og skifter 4 spærholdere ud. Vi sætter løsdriften op, dvs. Alt staldinventaret(en gammel griseboks) bliver sat op. Så sætter vi plexiglas i vinduerne, sætter låg på en gammel ventilations ting(er tit i gamle svinestalde, ligner en skorsten). Så sætter vi en væg op, og sættermnogen opbindingsringe op, der hvor jeg skal strigle, i den anden side, harket et køleskab og et træskab til mine ting og et bord med diverse vitaminer, mineraler, osv. Så sætter vi to nye lamper op og lapper de gamle vægge i stalden og ligger nyt puds på. Loftet maler vi hvidt og spærrene maler vi sorte :-). Døren får også en omgang maling.
    Næste år restruere vi hele sommerfolden alt hegn og pæle bliver smidt væk og hvis jeg kan få min far til det, sår vi nyt græs. Så laver vi et højere hegn med 3 tråde. Så skal vi have fyldt loftet op igen med halm.
    Til september køber vi hø hjem og det bliver nok 8-10 af de store baller. Foderet denne vinter bliver udelukkende hø i slowfleeder og horselux multivit og evt. Epona olie. Hvis tøsen mangler energi osv.(hun er jo ridehest), så tilføjer jeg fiberpiller til hende :-).
    Det eneste der er et minus, er at loftet er for lavt ifølge regler for hestehold. Men der er etik og så er der regler, og mine heste har det bedst med det lave loft, og de har endnu ikke slået hovedet op, eller stresset rundt fordi de for lavt. Loftet er lidt over to meter højt :-).
    Glæder mig til det hele kommer til at fungere!:-D

• #6   28. jul 2013 Katt - Det ser rigtig lækkert ud:-) Dog ikke når der er minusgrader og blæser en halv pelikan;-) Og så må man håbe ens hest kommer når man kalder så man får taget den daglige tjek for sår og skader:-) Hvis ikke skal man gå langt og meget rundt ser det ud til:-)

• #7   28. jul 2013 Elisabeth
    Ud kender godt den følelse, vi er også ved at banke hele gulvet op i stalden, og lave nyt. Det er så spændende når man begynder at kunne se, hvordan det bliver smiley

Tindur
    De går der ''heldigvis'' kun en måned hver sommer smiley Har faktisk aldrig oplevet blæsevejr der, ved ikke om det er fordi det ligger i en dal, eller fordi der altid er godt vejr når de er der smiley

• #8   28. jul 2013 Tindur
    Hehe men nu du nævner det, så var det en rimelig stor udfordring for mig, for nogle år tilbage da jeg var på krykker, så er det IKKE et nemt sted at færdes ;-)! haha

• #9   28. jul 2013 Katt: det bliver så dejligt! Løsdriften har kun været en midlertidig ting, for da jeg fik min shetlænder, smadrede han både boksen og sig selv, fordi han ikke kunne gå i den :-). Så gik der lige pludselig to år med den faldefærdige og rodede løsdrift, og nu skulle vi bare til at komme igang smiley
    Og sikke fedt et sted i har sommergræs! Ville give min venstre arm, for at min heste kunne gå sådan et sted smiley

• #10   28. jul 2013 Katt - det ser fantastisk ud - hvem der dog havde sådan en fold - suk - smiley

• #11   28. jul 2013 Det er helt fantastisk, man nænner næsten ikke at tage dem hjem igen, til de kedelige flade folde smiley

• #12   28. jul 2013 også godt for hestenes muskulatur og balance smiley

• #13   28. jul 2013 Jeg bor ude i et område med masser af moser, så det er enten skov eller flade marker med et enkelt par bakker d:

• #14   28. jul 2013 Katt- Bare tænke sig til at kunne bygge sin gård og stald sådan at den fold kunne indgå i dagligdagen:-) Så blev min drømme løsdrift koblet til din/min/vores drømmefold:-) Nej hvad ville vores heste elske det:-)

• #16   28. jul 2013 Ja det faktisk sjovt, de er ALDRIG sommertykke når de kommer derfra, smiley
    Hehe Ja det ville være fantastisk ! smiley

• #17   28. jul 2013 Vores de har store lyse bokse, så meget hø de kan spise, de får gulerødder og det foder der passer til deres behov, de går ude minimum 12 timer om dagen og har adgang til friskt vand og hø smiley

Der er ridebane med sand og hvidt hegn, og så at de står hjemme smiley

Vi har alt pånær ridebane med sand smiley

• #20   28. jul 2013 Sådan som vi havde det da vi stadig boede sammen med mine bedsteforældre. Det eneste der manglede for mig var et sted at sætte hestene i boks om nødvendigt, og så ville et ridehus da have været rart, omend ikke så vigtigt igen. Vi havde to ridebaner, løsdrift og 10 hektar indhegnet til gode folde.

• #21   28. jul 2013 Vi har vores stutteri hvor hestene går på kæmpe bakker. De går alle i en løsdriftstald der er delt op (90 kvadratmeter). De har adgang til en kæmpe stor eng, med en kæmpe stor tæt skov hvor de går i læ for solen og insekter om sommeren. Vi er igang med at bygge endnu en løsdrift stald, lidt mindre end den anden, på en af de andre bakkede folde. Vi har automatiske frostsikrede vandkopper der fungerer hele året i hver løsdrift og på hver fold uden løsdrift. Vi har 4 bokse vi bruger til vores drægtige hopper op til folingen. Vi har ridebane og springbane. Hestene har i alt 11 hektar jord at gå på..
    Vores heste bliver passet med smed fra de er 14 dage gamle og beskæres hver 4. Uge. De passes med vaccinationer, tænder og sundhedstjek en gang årligt, eller efter behov

Kommentér på:
Det optimale hestehold....Hvor tæt er I?

Annonce