Tilridnings sadel...Hvad tænker I? {{forumTopicSubject}}
Sagen er den at til næste år (August) skal jeg tilride min dreng. Når han kan rides stabilt i alle gangearter så skal jeg have nogle nye sadler med ud hvor Christoffer Hubertus skal afgøre hvilken der ligger bedst på ham og evt. justere den så han har en sadel der ligger 110%. Men indtil den tid skal jeg jo have en tilridnings sadel der ligger fint på ham uden at genere ham. Synes I at jeg burde tilkalde en sadelmager ud til at tilpasse tilridningssadelen eller tænker i at jeg kan nøjes med at følge tilpasningsguiden (den hvor man tegner på hesten med kridt og ud fra det finder en sadel der ligger ok) når det kun er snak om nogle måneder. Nogen mener nemlig jeg skal tilkalde sadelmager imens andre mener det er spild af penge da der ikke er snak om længere tid. Og jeg selv er meget splittet da jeg ved hvor vigtig en tilpasset sadel er (Og det SKAL han have når han er klar) men også hvor mange heste der rides med en (næsten) tilfældig sadel....
Hvad tænker I?
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 115 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 1.993
Det jeg synes er, at du skal måle hesten over ryggen med kridt, og så finde en bomløs der holder længden, som hesten skal bruge
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
Men altså. Jeg bruger selv en lammeskindssadel med trykfordelene underlag under til min unghest. Da den jo ikke kan trykke forkert nogen steder, medmindre jeg sidder heeelt af helvede til jo. Og balance ejer jeg da heldigvis. Men hvis du ikke kan lave letridning uden bøjler, så ville jeg ikke foreslå en lamme-fidus
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Emilie - Min hest har en kort ryg så længden er noget jeg uden tvivl skal tage hensyn til. Max en 16,5" med kort anlægs flade.
Hippie - Tilridnings sadelen skal max bruges et par mnd. Og den sadel jeg køber efter det, er en sadel der koster en del og som kan omstoppes med årene eftersom han udvikler sig. Jeg sparer ikke på en så vigtig del af hestens udstyr. Og jeg skal Ikke have bomløs før der er forsket mere på det...
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Selvom du ingen fan er af bomløs, så er det hvad min skal have da hun ændre sig en masse. Med mindre man har en sadelmager ude og tilpasse og nok igen måske 1-2-3-4 måneder efter og måske man når og få den omstoppet 4 gange på et år fordi hesten sætter muskler til og fra.
Og det har jeg ikke penge til, ligesom jeg ikke er fan af og smide en sadel på alla wintec og bare ændre bommen. Det er ikke nok for mig.
Så det bliver en bomløs, både for penge pungen og hestens skyld :o)
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 115 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 1.993
Nu ved jeg ikke hvad din hest måler over ryggen, men en Baloun C2 er en meget kort, bomløs dressursadel, hvor du selv kan skifte kopfjern eller mulighed for et fleksibelt. http://lusitano.mono.net/10149/Dressursadler (næst nederste). Og den kan du bruge hele tiden, så du slipper for at skulle ud og bruge penge på en ny sadel
mar 2011
mar 2011
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hvor har du hørt det? Jeg gætter på det er modstandere af bomløse der ikke ved meget om dem ;o). Hvis man vil have noget der ligner en bomsadel er der London som har mere støtte og se Emilie linker til, de fås dog ikke i kombineret.
Ja, jeg ville tilride i en bomløs sadel for ikke at bruge mange penge på omstopning osv. de er dog ikke til at få i kombi som sådan.
jun 2012
Følger: 28 Følgere: 26 Heste: 1 Emner: 34 Svar: 146
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 12 Svar: 602
jun 2007
Følger: 30 Følgere: 106 Heste: 16 Emner: 86 Svar: 171
Når hun har fået bygget muskler køber jeg en bedre saddel, som jeg skal have tilpasset.
Jeg har brugt den igennem de sidste 5 måneder, og den fungere fint. Selvfølgelig skal du ikke købe sådan en hvis den ikke lægger ordentligt, som *Laura&Riona* skriver, så kan det være en dårlig idé.
jun 2012
Følger: 28 Følgere: 26 Heste: 1 Emner: 34 Svar: 146
mar 2011
Tilridnings sadel...Hvad tænker I?