{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
706 visninger | Oprettet:

Tilridnings sadel...Hvad tænker I? {{forumTopicSubject}}

Sagen er den at til næste år (August) skal jeg tilride min dreng. Når han kan rides stabilt i alle gangearter så skal jeg have nogle nye sadler med ud hvor Christoffer Hubertus skal afgøre hvilken der ligger bedst på ham og evt. justere den så han har en sadel der ligger 110%. Men indtil den tid skal jeg jo have en tilridnings sadel der ligger fint på ham uden at genere ham. Synes I at jeg burde tilkalde en sadelmager ud til at tilpasse tilridningssadelen eller tænker i at jeg kan nøjes med at følge tilpasningsguiden (den hvor man tegner på hesten med kridt og ud fra det finder en sadel der ligger ok) når det kun er snak om nogle måneder. Nogen mener nemlig jeg skal tilkalde sadelmager imens andre mener det er spild af penge da der ikke er snak om længere tid. Og jeg selv er meget splittet da jeg ved hvor vigtig en tilpasset sadel er (Og det SKAL han have når han er klar) men også hvor mange heste der rides med en (næsten) tilfældig sadel....
Hvad tænker I?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilridnings sadel...Hvad tænker I?
  • #2   18. jul 2013 Altså, der er jo mere der spiller ind i valg af sadel, end kun lige længden smiley Men på den anden side, så synes jeg også at sadelmagere er lidt for hurtige til det med længden. Ikke at alle er, men af hvad jeg har oplevet, har jeg fået nogle for lange sadler til min pony.
    Det jeg synes er, at du skal måle hesten over ryggen med kridt, og så finde en bomløs der holder længden, som hesten skal bruge smiley For de ændrer sig jo rigtig meget i bygning de ungheste, og så vil en bomløs være det nemmeste at justere, og sadlen og dig kan tit gøre det selv smiley

• #3   18. jul 2013 Find du dig en sadelmager til at få tilpasset hestens første sadel. Det skal trods alt være en god oplevelse, og erfaring siger, at de er spild af tid at spare der. Hesten får jo bare ondt i ryggen, hvis sadlen ikke ligger rigtigt. Den "billige" løsning kan blive dyr i længden jo smiley

Men altså. Jeg bruger selv en lammeskindssadel med trykfordelene underlag under til min unghest. Da den jo ikke kan trykke forkert nogen steder, medmindre jeg sidder heeelt af helvede til jo. Og balance ejer jeg da heldigvis. Men hvis du ikke kan lave letridning uden bøjler, så ville jeg ikke foreslå en lamme-fidus smiley

• #4   18. jul 2013 Frida - Wintec sine sadler justerer jo kun kammervidden og ikke bom bredden.
    Emilie - Min hest har en kort ryg så længden er noget jeg uden tvivl skal tage hensyn til. Max en 16,5" med kort anlægs flade.
    Hippie - Tilridnings sadelen skal max bruges et par mnd. Og den sadel jeg køber efter det, er en sadel der koster en del og som kan omstoppes med årene eftersom han udvikler sig. Jeg sparer ikke på en så vigtig del af hestens udstyr. Og jeg skal Ikke have bomløs før der er forsket mere på det...

• #5   18. jul 2013
    Selvom du ingen fan er af bomløs, så er det hvad min skal have da hun ændre sig en masse. Med mindre man har en sadelmager ude og tilpasse og nok igen måske 1-2-3-4 måneder efter og måske man når og få den omstoppet 4 gange på et år fordi hesten sætter muskler til og fra.

Og det har jeg ikke penge til, ligesom jeg ikke er fan af og smide en sadel på alla wintec og bare ændre bommen. Det er ikke nok for mig.

Så det bliver en bomløs, både for penge pungen og hestens skyld :o)

• #6   18. jul 2013 Min hest har selv ultra kort ryg på 35 cm, og har enda fundet en sadel der holder målet smiley
    Nu ved jeg ikke hvad din hest måler over ryggen, men en Baloun C2 er en meget kort, bomløs dressursadel, hvor du selv kan skifte kopfjern eller mulighed for et fleksibelt. http://lusitano.mono.net/10149/Dressursadler (næst nederste). Og den kan du bruge hele tiden, så du slipper for at skulle ud og bruge penge på en ny sadel smiley

• #7   18. jul 2013 Jeg er som sådan ingen decideret modstander af bomløs men når man hører at bomløse sadler ikke aflaster og giver rygsøjlen nok støtte ift. de med bom så venter jeg med at blive bomløs til der forefindes nok forskning på området der modbeviser denne påstand. Har flere gange redet med bomløs men det bliver ikke på min egen endnu:-) Men dette var ingen bom/bomløs debat:-) Men måske jeg skulle finde en billig bomløs som tilridningssadel? Er det det I måske mener?:-)

• #8   18. jul 2013 Emilie - Jeg skal have kombi sadel:-)

• #9   18. jul 2013
    Hvor har du hørt det? Jeg gætter på det er modstandere af bomløse der ikke ved meget om dem ;o). Hvis man vil have noget der ligner en bomsadel er der London som har mere støtte og se Emilie linker til, de fås dog ikke i kombineret.

Ja, jeg ville tilride i en bomløs sadel for ikke at bruge mange penge på omstopning osv. de er dog ikke til at få i kombi som sådan.

• #10   18. jul 2013 Jeg vil sige bomløs eller Sadel der tilpasses med få måneders mellemrum til tilridning... Jeg var dum og gøre som anbefalet :smide en wintec på og bare rette kobjern. Jeg red med den maks 2*i ugen, i 2 måneder, maks 15-20 skridt/trav. Min hest har nu muligvis en låsning i ryggen, der skal ordnes og jeg har købt en bomløs

• #11   18. jul 2013 Altså jeg har også tænkt mig at tilride min bamse i en bomløs næste år. Og så derefter købe bomsadel til ham.

• #12   18. jul 2013 Jeg har købt en wintec combi til min unghest - den valgte jeg fordi at den lå godt på hende, som en starts saddel, og så kan jeg skifte kopjern efterhånden.
    Når hun har fået bygget muskler køber jeg en bedre saddel, som jeg skal have tilpasset. smiley
    Jeg har brugt den igennem de sidste 5 måneder, og den fungere fint. Selvfølgelig skal du ikke købe sådan en hvis den ikke lægger ordentligt, som *Laura&Riona* skriver, så kan det være en dårlig idé.

• #13   19. jul 2013 Det skal lige siges den lå fint, jeg sad fint i den, min underviser synes den passede fint, ja alle - undtagen den manglende sadelmager. Så jeg holder på bomløs eller ofte tilpasset bomsadel smiley

• #14   19. jul 2013 Jeg tænker at jeg ender op med bomløs som tilridningssadel.....

Kommentér på:
Tilridnings sadel...Hvad tænker I?

Annonce