1.222 visninger
|
Oprettet:
Åhh er det ondt? {{forumTopicSubject}}
Min 3 års er ved at blive godt uopdragen
Når man har givet hende en godbid, så tror hun det betyder hele pakken, og hun bliver ligefrem aggressiv for at få en, så fra nu af er det ingen godbidder, håndfodring eller lov til at græsse mens jeg holder hende.
Men er det ondt så at give mine lille slanke shetlænder lov, der godt forstår kun 1 godbid? Altså mens den store pony ser på det?
Og noget andet er min 3 års napper/bider efter mig når hun bliver trukket i trav, hvordan kan jeg vende hende af med det?
jan 2012
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 562
Jeg plejer aldrig kunne ninne det for hvis jeg står og giver den ene stor den anden og kigger mega sødt med Bambi øjne og ser mega ked at det ud og så for jeg mega ondaf den anden.....
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
Så her er det enten alle eller ingen der for, medmindre de andre self. ikke er til stede..
Men god ting at sige den ikke må spise når den håndteres, min har haft samme vane og måtte vende ham til kun at spise hvis jeg direkte trak ham ud og placerede ham eller hvis jeg efter endt træning ga ham noget..
Han har så været udlånt og er begyndt at ville spise under håndtering igen, pisse træls når man havde en hest man kunne placere på en lækker græsmark og han aldrig begyndte at spise :S
aug 2008
Følger: 122 Følgere: 103 Heste: 6 Emner: 157 Svar: 1.011
hun får godbidder når hun kan respekter det kun er en men grænsen går ved1 og det skal man holde på..
hvis hun bider klapper jeg hende en på halsen for hun vil gerne bide..
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.799
min hun fik godbider i starten, da min veninde mente at det kunne maggie godt administrer, men det kunne hun absolut ikke.. så fra dag til dag røg ALLE godbiderne, og det er faktisk første gang i dag, jeg har givet hende en (tog godbiderne fra hende i starten/midten af maj)
og med det samme, så troede hun ALT var godbider.. så godbider er MEGET begrænset hos mig.. det er vejen til alt ondt (for min hest)
aug 2008
Følger: 71 Følgere: 119 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 846
godbidderne ville jeg måske bare tage 1 i hånden, og lade posen blive i skabet og når hun har fået den ene godbid så prøv at fokusere på noget andet, f.eks. løfte hove, gå en tur, få lagt et underlag på o.s.v? Evt noget som du ved hun allerede kan eller bare skal trænes lidt mere, så hun får fokus væk fra godbidden for hun lærer jo ikke din 'regel' om godbid, når du bare lægger det på hylden
Tror måske bare du skal være bestemt over for hende, og ligesom sætte dine grænser så hun ved hvornår nok er nok
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 28 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 592
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Så hun nøjes med urtegodbidder, gulerødder og æbler. Det kan hun nemlig godt håndtere ^^'
Så det er ikke ondt
okt 2012
Følger: 13 Følgere: 11 Heste: 2 Svar: 3
Prøv at give den en og så giv den anden flere end en.. Så hvis din anden hest lader vær med at gøre det så ros den meget og giv den EN mere. Og så heller ikke giv den anden igen
Kan være det hjælper...
mar 2009
Følger: 58 Følgere: 53 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 530
Ja for er lidt bekymrer om hun når at lære at blive mønstret inden store hestedag.
Og jeg må prøve lidt af hvert med godbidder og så holde fast i min mening overfor hende.
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Min lærte det ved at jeg kun gav ham godbidder når han gjorde noget for det. Ala hvis hesten bakker på kommando får den ros (sæt gerne et ord på rosen, fx "dygtig" ) og en godbid. Jeg har altid haft mine godbidder i en bæltetaske og det tog mig ikke længe at lære ham ikke at tigge eller prøve at tage selv. Jeg satte ganske simpelt hånden på tasken og hvis han prøvede på at tage selv, så fik han et lille dask over mulen med den hånd jeg havde på tasken. Så der lærte han lynhurtigt at det eneste man fik ud af at prøve at tage selv var et dask over mulen og ingen godbid.
Desuden var jeg meget konsekvent og gav ham som nævnt kun godbidder som ros for noget han gjorde. Nogle heste kan bare ikke finde ud af det der med hvornår de må få og hvornår de ikke må få godbidder. Og det kan jeg da også godt forstå. Hvordan skal hesten fatte at den gerne må få to godbidder på folden men ikke tre? Så kloge er de sgu heller ikke Og så er det vigtig at være konsekvent, så hesten ved præcis hvornår den må (fx ved ros) og hvornår den ikke må (fx når den bare står på folden).
Nu hvor jeg har trænet med godbidder i mange år efterhånden er jeg begyndt også at give min hest godbidder på folden, da det efterhånden sidder så dybt i ham at man ikke tigger, at han altid respekterer den mængde han får.
Eller som Susan fra Blueberry Hill beskriver en case:
"Sådan lærte vi hesten at tigge
-og sådan fik vi det igen aflært.
Vi er ved at tilride en af mine ungheste og i processen med at tilvænne den til rytter brugte vi godbidder i en mere ustruktureret form end normalt.
Hesten er trænet både med klikker og med et verbalt markørsignal ”dygtiiig” til at vide hvornår der kommer en godbid for at forstærke ønsket adfærd og det er normalt sådan vi træner her.
Under tilvænningen til rytter har hun fået en masse ”gratis godbidder” både for at overskygge rytteren, gøre det at få rytter på til en attraktiv situation og for at belønne hende for at være rolig. Det var en rigtig god idé i starten, men ganske hurtigt begyndte hun at få alt for meget fokus på godbidderne og fordi de var ”gratis” og kom tilfældigt, begyndte hun selv at lede efter dem og når hun ikke kunne trylle dem frem, blev hun meget frustreret.
Da vi opdagede hun begyndte at blive frustreret havde hun lært at det med at få rytter på, var en alle tiders skøn idé og vi skyndte os straks at sætte godbidderne tilbage i systemet og KUN tildele dem, når hun havde hørt markør ordet. Èn enkelt træningssession tog det og så var hun holdt op med at tigge efter godbidderne og vi havde opløst frustrationen."
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 47 Heste: 3 Emner: 56 Svar: 481
Syntes heller ikke det er ondt, men måske ender du med en hest som tigger og skaber sig tosset for også at få noget, hvilket heller ikke er skide smart .. Så giv kun godbidder når hun gør noget som er ønsket
mar 2009
Følger: 58 Følgere: 53 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 530
Tak igen for svar! Må prøve at være mere konsekvent!
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 47 Heste: 3 Emner: 56 Svar: 481
Åhh er det ondt?