28. mar 2008 Følger: 71 Følgere: 66 Heste: 4 Emner: 267 Svar: 2.760
Halvpart - gode/dårlige oplevelser {{forumTopicSubject}}
Jeg er i den meget svære situation for mig, at jeg muligvis er nødsaget til at få en halvpart til min elskede hest, da jeg er gravid og føder i november.
Jeg vil meget, meget gerne høre fra folk som har/har haft en halvpart på sin hest. Også gerne om folk som har en halvpart på en andens hest.
Gode/dårlige oplevelser, alting er meget velkomment.
Det er en meget hård beslutning, og jeg er slet ikke sikker på at det er det, jeg vælger. Men det er en mulighed jeg er nødt til at overveje.
Jeg har en hoppe som er en meget stor enmandshest og utroooligt speciel af sind. Derfor gør det det endnu hårdere for mig, da hun i snart 5 år kun har haft mig på ryggen, set bort fra enkelte skridtture af min kæreste.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 312 Svar: 2.019
Jeg har 2 gange haft parter privat og har kun haft gode oplevelser med det
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Lad være med og få part, hvis du ikke tør overlade den til andre, samt ikke tror at andre kan håndtere den. Det er hårdt sagt, men set fra en parts side så er det det bedste.
Mange syntes deres heste er specielle og særlige i opførsel, men ofte handler det bare om at det er tillært og handler om at personen går til hesten på den rigtige noget og giver de rigtige signaler.
Da jeg ikke havde egen hest, var jeg MEGET glad for ikke at have en ejer der pustede mig i nakken. Har jeg ikke haft på de parter jeg har haft.
Jeg foretrækker også gerne en, der er åben over for at hestens udstyr skal fornys eller at hesten skal kigges efter. Altså en hvor man kan indgå i en dialog.
Samt at man får lidt frie tøjler, til og ville hvad man nu vil mest hesten om det er tur, dressur, jord hygge e.l
Har iøvrigt aldrig betalt noget for at have part.
mar 2008
Følger: 71 Følgere: 66 Heste: 4 Emner: 267 Svar: 2.760
- Jeg ville ikke bestemme hvorvidt personen skulle ride tur, dressur eller spring. Det eneste jeg forventer er at personen giver sig rigtig god tid til at lære min hest at kende, for om alle ejere tænker at deres heste er specielle eller ej, så har jeg en hoppe som har haft en svær baggrund (eksempelvis aldrig opdraget på som føl, så i en alder af 14 har hun endnu følopførsel til tider, og hun har i mange år gået med alt for forkert udstyr og ryttere som ikke forstod noget om hendes signaler), og derfor kan jeg ikke smide hvem som helst op på ryggen af hende.
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
Et par stykker har jeg haft gratis, hvor jeg har måtte komme alle dage jeg ville, og der har intet staldarbejde været medmindre jeg selv hjalp til frivilligt, hvilket jeg gerne gjorde. En der var gratis hvor jeg havde 2 dage om ugen. Så har der været en hvor jeg betalte og måtte komme så tit jeg ville, og en igen hvor jeg betalte for 2 eller 3 gange om ugen. Der har så været forskellige krav osv.
Når jeg har haft part, har det været vigtigt for mig at jeg kan med ejer og hest, og at ejeren ikke er urimelig med krav eller andet. Det har jeg heldigvis ikke oplevet noget af. Og jeg har haft gode erfaringer med at have haft parter på andres heste.
Jeg håber, at du finder ud af noget. Jeg går selv med tanker om at finde en stævne part til min pony, da jeg SKAL starte hest og hun har svært ved at følge med dem (134,5 mod heste). Så hvis hun kunne komme ud og starte pony, ville det være fantastisk. Hun er også en speciel pige, hvor man skal kende hende for at kunne ride hende. Så ved hvor svært det er at overveje at finde part.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Forstår udmærket hvad du siger, derfor har man også tit nogle forskellige ude og nogle gange bare en fordi det lige der bare klikker :o).
Men undgå og tænke negativt fra starten, det er ikke til gavn for nogen. Eller at tænke " hvad nu hvis ".
feb 2013
Følger: 112 Følgere: 103 Heste: 7 Emner: 29 Svar: 143
feb 2008
Følger: 36 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 535
dog haft halvpart som ikke gik så godt før ...
vil sige at du skal være sikker på din halvpart hvis du vælger en :3 jeg er glad for vi valgte at være sikre mellem os og at det matchede så nu kan jeg lege abekat med to hyppere XD
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Lad en kommende part omgåes hesten fra jorden et par gange inden ridning så du kan have en idé om hvordan både part og hest tager det hele
nov 2010
Følger: 31 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 375
jan 2010
Følger: 10 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 640
Jeg kræver at parten får undervisning en gang om ugen, og ellers betaler sko. Derudover skal parten muge, for det bliver jeg ikke selv i stand til.
Men parten får så også hesten 3 dage i starten og så ellers flere og flere dage indtil parten har alle dage.
Når vi kommer på den anden side af fødslen vil der måske komme en anden aftale, da jeg jo så selv vil kunne ride lidt igen
Halvpart - gode/dårlige oplevelser