Bid - Baucher og HS. Roligt bid? {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg ved det "endnu et bid emne". MEN det er nu engang altid individuelt og derfor skriver jeg dette :).
Jeg har i dag haft dyrlægen ude ved Koda og vi snakkede lidt om bid til ham. Hun målte og han skal bruge 14,5-15. Jeg fortalte hende at mit muffebid ikke fungere for ham og at det formentligt er fordi den ligger for uroligt. Hun anbefalede mig HS Dynamic rs snaffle eller noget i den stilart. Jeg er tidligere også blevet anbefalet et ophængt baucher bid, da ophænget gør bidet ligger mere roligt. Koda har brug for at bid der ligger stille i munden. Ved bare lidt urolige bid kaster han med hovedet og rykker i tøjlen. Så nu skal vi ud i at prøve en masse forskelligt. Jeg skriver herinde for at blive guidet lidt inden jeg køber mig fattig i bid. Så det jeg søger lidt hjælp/inspiration til er følgende:
1. Findes der "kopier" af HS som fungere lige så godt?
2. Hvad er deres erfaring med HS bid?
3. Hvilke bid har i brugt til heste der havde brug for rolikgt bid?
4. Er baucher bid et godt bid?
Så generelt bare for og imod, samt deling af erfaringer, så jeg kan nå frem til den bedste og mest behageligt løsning til Koda Har været inde og se videoer og bidtilpasning.dk, så her er der blevet hevet på
Dette skal IKKE være en debat om hvorvidt jeg skal bruge bid eller ej. Bidløs er ikke en løsning, da jeg på sigt vil starte stævner!
På forhånd tak!
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 2 Svar: 962
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.025
Alle bid er et godt bid, hvis hesten bryder sig om det; ligesom HS.
Jeg syntes dog at man kan finde mange andre gode bid, istedet for at betale spidsen af en jetjager for et HS bid hvor et billigere har samme effekt.
Har din hest brug for to i munden, ville jeg afprøve et udelt bid eller et ganske almindeligt, tyndt to delt.
Ang. længden, så har i husket at der ikke skal stikke noget af biddet ud i siderne ikke? :o)
sep 2007
Men ja, de blogs der er på www.hestemund.dk fortæller om urolige og rolige bid.
aug 2007
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 447
Krikken: Hvad mener du med to i munden? Men ja er klar over at længden. Men du må gerne vise et billede hvor det er tydeligt at bidet har korrekt længden, så jeg er sikker på det er korrekt forstået
sep 2007
Tænker de her videoer kan hjælpe :o)
http://www.youtube.com/watch?v=xhwKae0bclo
http://www.hestemund.dk/hestemund.dk/video-laengden-pa-to-og-tredelte-bid/
To = ro ;o)
dec 2009
Følger: 58 Følgere: 57 Heste: 2 Emner: 21 Svar: 426
Hvis du overvejer at prøve det, så tak en snak med din mylerbidforhandler, de fleste steder kan du låne et mylerbid en uges tid og prøve, hvordan din hest reagerer på det
Held og lykke med jagten... Den kan være svær, men tro mig... Det betaler sig at finde det rette bid
aug 2007
sep 2007
www.draumur.dk har bidpakker de udlåner :o)
dec 2005
Følger: 114 Følgere: 90 Heste: 4 Emner: 6 Svar: 96
Hun gik meget uroligt med hovedet inden (på alm. HS tredelt og HS muffe)
Jeg har været meget glad for mit baucher bid.Det er nogle af "de bedste" penge jeg har brugt på rideudstyr.
okt 2008
Følger: 85 Følgere: 86 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 271
Jeg bruger baucher bidet, det er et muffebid med ophæng og ikke baucher bid med ophæng
Han går/gik som en drøm med det på, men han er begyndt i springning at løbe igennem hånden på mig, fordi det nu ikke er en slim model og jeg ikke er verdens højeste, måtte gå tilbage i springningen til et alm. muffebid
Jeg har aldrig prøvet snaffle HS's, fordi vi blev anbefalet af nogen af vores venner, hvis pony havde samme problem, til at prøve B-bidet
Jeg har til dags dato aldrig haft problemer med at han stresser eller noget, siden jeg skiftede til det Han har aldrig gået bedre!
dec 2009
Du skal have et mylerbid i hånen før du forstår tror jeg
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 2 Svar: 962
Du kan også købe bitfit derinde :-).
Jeg ejer ikke selv et myler desværre, men har aldrig hørt dårligt om dem og du kan f.eks søge lidt i forums herinde, så kan du finde en helt masse om det, det er jeg sikker på
feb 2012
Følger: 63 Følgere: 66 Heste: 13 Emner: 92 Svar: 784
Efter jeg skiftede fra alm 3delt, til baucher, fik jeg en hest som var MEGET mere samarbejdsvillig og som pludselig kunne tåle, at jeg tog i tøjlen.
Har et HS på min springtrense og et KK på min dressur, men ved man kan få billigere modeller, som virker lige så godt.
Så klart en anbefaling herfra
Ps. Min hoppe kan fx ik bruge myler bid.
aug 2007
Sofie Slot: Er det et bid du kan finde et link til? Har du kunne mærke en hest der har gået bedre efter bid skift?
Amalie: Det præcise bid du snakker om, er det en jeg kan få et link på eller noget? For det du beskriver er lidt det jeg oplever med min. Koncentrationen er total væk, for han stresser over bidet og han går faktisk bedst for helt løse tøjler, for er jeg det mindste på tøjlen arbejder han TOTAL imod.
Christina: Tak for det! Ved du om denne kan købes online? Den jeg har kigget på er bare et normalt tredelt. Rent funktionelt, hvad er forskellen så på de to?
Elisabeth: Tak for linket og tippet
Maria: Hvilke type baucher er det du bruger? Kan du evt. finde et billede? Har nemlig også det problem at han ikke er glad for jeg bruger tøjlen og får faktisk en hest der stresser og vil løbe hvis jeg prøver! Vil gerne have en hest der ligger blød i hånden og som acceptere bidet, så jeg tør gå ind og arbejde med ham
feb 2012
http://www.hestegalleri.dk/galleri/213672-dansk_varmblod_katagina_skovgaard
Man kan lige ane det på første billede, har desværre ikke andre tror jeg.
feb 2012
Det baucher på dressurtrensen, har lidt længere stykke mellem ring og bid (hvis du forstår?)
aug 2007
dec 2009
Nu ved jeg jo ikke lige hvor i nordjylland du er fra, men miljøfoder i Viborg er også autoriseret forhandler af myler..
Jeg fik at vide, at 2-delte er mere rolige i munden end 3-delte og med det bid jeg har er der intet, som kan bukkes og irritere i munden
dec 2005
Min har bare guld/aurigan over det hele.
Ja. Syntes jeg kunne mærke forskel. Før gik hun uroligt og gnaskede på biddet. Efter baucher biddet har der været ro. Jeg har ikke lavet om i min ridestil, så det kan ikke være derfor.
aug 2007
Sofie: Hvor har du været så heldig at finde den i guld? Men det du beskriver er også det jeg oplever med min. Har brug for mere ro i hans mund og bedre kontakt, i stedet for at det smasken på bidet
dec 2005
aug 2007
Bid - Baucher og HS. Roligt bid?