{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.234 visninger | Oprettet:

Berider råder elev til at krølle hest sammen {{forumTopicSubject}}

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=E1tgovtUQeo

Hvad mener i om denne video? Personligt finder jeg det direkte grotesk. Især savner jeg argumentation for, at hyperflexion skulle gavne på nogen som helst måde - for selvom hesten ikke har godt af at variere i holdningen, handler det jo først og fremmest om at få opbygget de rettet rygmuskler til bæring, hvilket jo aldrig kan forekomme bag lod, da rygligamenterne derved slappes.

De ganske få anatomiske begrundelser han kommer med, er kun underbygget af 'jeg tror', 'jeg synes' osv. altså ingen reelle fakta.

Og skal man endelig variere hestens holdning, kan det gøres foran lod - så man ikke behøver beskadige hesten på så mange punkter.

Hvad siger i?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Berider råder elev til at krølle hest sammen
  • #1   5. jul 2013
    http://www.hestegalleri.dk/forum/Traaening/976141-puha_rollkur

Lang debat om videoen :o)

Og her på HN:
    http://www.heste-nettet.dk/forum/14/1109176/1109176/

Men ja, det mangler argumenter, andet end " det er godt og strækker igennem " ligesom nogle af hans udtalelser ikke er min kom te.

• #2   5. jul 2013 Synes det er noget svineri rent ud sagt. Bag lod gør intet godt for hesten og den kan ikke bære sig selv hvis den går dernede. Jeg er begyndt at læse meget om biomekanik, men jeg er ikke noget til det med bag lod endnu, men jeg er hundrede ti procent sikker på at det ikke er godt for hesten på noget punkt.
    Stine blom herinde fra, hun er fantastisk til at forklare sådan noget :-).

• #3   5. jul 2013 Og klart, det er fint at den skifter holdning en gang i mellem, men bag lod, det skal den ikke smiley

• #4   5. jul 2013 Hyperflexion er ren idioti. Det eneste det kan bruges til er at dominere hesten. Puha!

• #8   5. jul 2013 Emma, så er det vidst dig der har misforstået noget. Hesten skal ALDRIG gå bag lod til stævner. Uanset niveauet.

• #9   5. jul 2013
    En hest der er bag lod, går aldrig korrekt. DRF har skrevet i starten af dressur reglementet at:
    " Gennem hele programmet skal hesten/ponyen være til bidet. Dette betyder, at nakken på hesten skal være rejst i en grad der passer til det uddannelsesmæssige stade, der forlanges af hesten og den samlingsgrad øvelsen forlanger.
    Alle øvelser kræver at der er en let kontakt med hestens/ponyens mund. Hestens hoved skal altid holdes i en rolig position, og som hovedregel altid foran den vertikale linje, med punktet mellem ørene som det højeste punkt på hesten/ponyen, og aldrig i modstand mod rytterens hånd. "

Ligesom der over hvert program står at hesten skal være foran lod, om man kigger på LA eller LC.

Et program, eller en hest jeg syntes går godt er ham her:
    http://www.youtube.com/watch?v=LviG-FsTECM

Der er stadig nogle fejl, men hestens hovedplacering er igennem næsten hele videoen lidt foran lod, det er få momenter han ikke er. Det kunne ønskes at takten i trav var bedre, men den er tæt på. Og der er lidt pas tendens i skridten.
    Man hvis man skal kigge udelukkende på hovedets placering, kommer ridtet tæt på hele tiden at være foran lod.

Men havde det være en LC, så ønskes der slf. en hest der er mere åben og med længere hals og ikke nær så samlet. Men stadig foran lod.

• #10   5. jul 2013 http://www.youtube.com/watch?v=VjZGov3i70A

Det her er nok det pæneste ridning jeg nogensinde har set indenfor moderne dressur. Og stadig er det langt fra perfekt.. Men ja, det er jo sådan det er i denne sportsgren smiley

• #13   5. jul 2013
    Fuego kunne jeg også godt ønske mindre mast, han har en hingstehals og derfor bør han have en længere tøjle, så næsen kan komme længere frem.

Det er jeg fan af ved den jeg har smidt ind, han får næsen frem. Samt han ikke pisker nær så meget med halen og der er ikke misk mask med tøjlerne.

• #14   5. jul 2013 Emma - Hesten vises frem i konkurrenceholdning, LDR og hyperflexion, og forskellen er markant. Hvis du ikke har set videoen til ende forstår jeg godt din undren, da han først kommer til hyperflexionen længere fremme. Dette diskvalificeres man for til stævner, så nej, det er bestemt ikke sådan en hest bør gå.

Bag lod er dårligt for hesten på en uendelig masse måder.

• #15   5. jul 2013 Ja hvad skal man sige....

//Stephanie N M Poulsen

• #18   5. jul 2013
    Ingen kæmpe forskel, slet ikke. Jeg snakkede også om i mit indlæg, som du kan læse, at næsen ALTID skal være foran lod.

Ligesom det er bevist og undersøgt flere gange, at bag lod intet godt gør for kroppen, så der er slet ikke nogen grund til at ride en hest der ned :o) Uanset om det er "konkurrence holdning bag lod " eller LDR.

Skal se om jeg kan finde en video af noget lignede LA istedet hvis det hjælper på forståelsen, det handler på videoen som sagt ikke om hvor samlet hesten er, men at en hest altid bør være foran lod :o)

• #20   5. jul 2013
    Emma - Der er nogle ting man går ud fra i dressur generelt, ligesom der er nogle ting man bedømmer ud fra i et program. Fx om hesten er bag lod, fx kan man kigge på konflikt adfærd, man kan kigge på kontakten til munden, man kan kigge på takten mm.

Hvis du har hørt eller læst om den tyske trænings skala, så følger de færreste heste dem, ligesom, hvis man har bare lidt viden om anatomi og adfærd kan spotte en del ting.
    Det er jo her topryttere burde være klogere end amatøren, men i mange tilfælde lader de til de ikke er det når man kigger på deres ridt :o)

• #22   5. jul 2013 Emma deres ridning er i det mindste godt for hesten, mens det vi ser på den video overhovedet ikke er sundt smiley

• #23   5. jul 2013
    Jeg gentager lige igen Emma :o)

Der er nogle parametre hvor man bedømmer ud fra, det kan en hver idiot læse sig til. Ligesom en hver tumpe kan læse sig til viden omkring hestens anatomi.
    Enhver kan gå ind og læse fordringer og reglementer. Samt læse videnskabelige undersøgelser.

Derfor kan både toprytteren og amatøren dette. Men hvem burde vide mest? Det burde toprytteren.

Men det lader til ikke at være tilfældet, når nu folk rider rundt bag lod i et væk på heste der viser konfliktadfærd til højre og venstre og ikke takter korrekt.

Som jeg nævner så kan alle læse og vide noget om anatomi, heste adfærd og videnskabelige undersøgelser samt reglementer.

Når der står øverst på programmer at hesten skal være foran lod, det står i reglementet, det står i fordringerne at det skal trække ned og det er bevist i videnskabelige undersøgelser at det skader hesten.

Er det så stadig forkert af amatør ryttere og påpege at bag lod ikke er i orden?
    Er det forkert at påpege at konflikt adfærd som åben mund, pisken med halen mm. ikke er i orden et helt stævne program igennem?

Eller har man stadig intet og sige, fordi man blot er amatør rytter, selvom DRF's regler samt videnskabelige undersøgelser bakker det op?

Jeg vil også tilføje, hvordan du kan sidde og gøre sig til dommer. Hvis amatør ryttere ikke må udtale sig, så må du heller ikke. Det kræver i allerhøjeste grad samme kompetencer at rose/sige god for/sige ingenting som det gør at kritisere.

Jeg syntes det er SÅ ufedt når en debat bliver personlig, når man tager det ned på et lavere niveau som det er at blive personlig og gå efter manden og ikke bolden.

Hvad med og holde sig til fakta? Regler? Videnskabelige undersøgelser?

Iøvrigt til hele " lad mig se dig gøre det bedre " så syntes jeg du skal læse det her indlæg:
    http://epona.tv/blog/2012/december/lets-see-you-do-better

• #25   5. jul 2013 Hold da op..

• #26   5. jul 2013 Det var da en dum kommentar Emma.

• #28   5. jul 2013 Igen Emma, så foregår vores "hyggeridning" på hestens præmisser, mens det meste konkurrence ikke gør.
    Og hesten skal jo stadig ikke gå bag lod, om så det er en LB eller en grand prix.

• #29   5. jul 2013
    Så hesten på videoen er ikke bag lod eller hvordan skal det forstås? :o)
    Det kan let afgøres ved at tegne en streg, et lod er en vandret streg og denne streg tegnes ned fra hestens pande/mellem ørene og hvis hesten er bag denne linje, er den bag lod.

Igen, jeg kan godt se forskel på niveauer, jeg kom med en video for at illustrere en hest foran lod, men jeg skal nok finde en video på LA niveau, hvis du kan forstå det bedre med sådan en.

• #30   5. jul 2013 De fleste 'top ryttere' er nået så langt fordi de er sprunget over hvor gærdet er lavest - Rollkür, hyperflexion osv.

• #33   5. jul 2013
    Er igang :o). Det er desværre ikke let, at finde en hest foran lod selvom det burde være sådan.

Hvad menes der med " ja på kandar " ?

• #38   5. jul 2013
    Nej, det er jeg klar over - er udmærket klar over at samlingsgraden er forskellig fra LC til LA til MB mm. :o) Men hesten skal stadig, altid være foran lod uanset hvilket niveau den er nået til.

• #40   5. jul 2013
    Og har iøvrigt ikke nævnt at konkurrence ridning er mishandling, blot at folk rider imod reglerne og imod videnskabelige undersøgelser samt imod anatomi ;o)

• #41   5. jul 2013
    Nej det har du ikke sagt, understreger bare, at heste ikke hører til der ;o)

• #42   5. jul 2013 "Hvor de tit går lidt ind bag lod" - de skal ikke gå bag lod?:-)

• #45   5. jul 2013 Ligesom at mange af os 'hyggeryttere' er træt af at høre på vi ikke rider seriøst osv.. Så den går begge veje på det punkt ved nogen.

Jeg mener ikke det er mishandling at ride konkurrencer, har gjort det meget tidligere og gør det stadig en sjælden gang i mellem. Men jeg bliver irriteret når jeg bliver (føler jeg) set ned på, bare fordi jeg ikke ligger og rider M niveau i dressur, ikke springer MA, og fordi jeg rider bidløst på min pony.

• #49   6. jul 2013 Hold da op hvor er du dum at høre på Emma. ''Nu må jeg le'', er du bedre end alle os andre eller hvad?
    Du skal være mere end velkommen til at smide et link op til et godt ridt. For jeg har endnu ikke set et blandt toprytterne.

• #50   6. jul 2013 Nej, jeg har ikke sagt at der er blevet lavet et indlæg om hvor useriøst hyggeridning er. Men når folk skriver på den måde, så kan man godt se gennem det hele og føle at man ikke bliver taget seriøst. For jeg føler meget tit at jeg bliver set ned på af konkurrenceryttere. Så den går begge veje.

Jeg har heller ikke sagt at DU har noget imod det.

Hvorfor tror du, at der kommer så mange indlæg om hvordan dem der ligger øverst i sporten rider? Fordi det IKKE ser pænt ud. Det er IKKE sundt for hesten den måde de fleste rider på. DERFOR bliver der lavet så mange indlæg om det.
    Og hvad hjælper det at klage? DRF og FEI vil ikke gøre en disse. De ser gennem fingre hvis en rytter rider rollkür og kalder det LDR i stedet.

• #51   6. jul 2013
    Har også tænkt mig at blive dressurdommer og TD'er, jeg har dog ikke tiden til at gøre mere ud af det end klubplan ;o).
    Men lige pt. er mit dyr i genoptræning, så vi når ikke lige stævner i det her år. Men næste år skal vi nok komme ud, men har ikke travlt.

Der er vist heller ikke mange der siger konkurrence rytterne mishandler deres heste, men blot at de ikke overholder de regler der er nedskrevet eller rider efter hvad hestens anatomi foretrækker. Ligesom dommerne ikke dømmer efter reglerne :o)

Men af en eller anden grund bliver det altid lavet om til at alle der åbner munden er bidløse hygge ryttere og at de mener det er mishandling :o)

• #52   6. jul 2013 Ego - Eneste jeg synes der rider pænt på topplan, er prinsesse Nathalie. Ellers synes jeg ikke der er nogen at råbe hurra for..

• #53   6. jul 2013
    Sacha - hvis du ikke kan li' toprytteres ridning generelt, burde du heller ikke kunne li' Natalies. Den er lige så fyldt med konflikt adfærd og bag lod samt dårlig piaffe ;o)

• #54   6. jul 2013 Det eneste jeg ville sige er, at moderne dressur går i stykker. Pga. den måde de bliver redet på, som gør at deres ryg falder ned på samme tid med at der forventes den kan gå i en samlet holdning og hoppe rundt i alle de her fine høje ben løft, så ødelægger man muskulatur, knogler, bygning, sener og led. Alt bliver meget hurtigere slidt, og derfor er der ikke særlig mange dressur heste der lever særlig længe, ikke nok med det er de avlet så store også temperaments fulde at hvis de bliver erklæret uanvendelig inden for konkurrence sporten og kun kan bruges til hygge bliver de oftest slagtet medmindre de er så heldige at de kan bruges til avl. Hvilket jeg synes er trist.

Nu kan jeg jo så spørge Emma. Jeg red LA på distriksplan og havde faktisk en mægtig "fin" pony. Jeg fik også afvide at jeg skulle lave LDR på den og jeg vidste da ikke bedre fordi de her dygtige personer sagde jeg skulle, så kunne det jo kun være sundt ikke? Min hest har nu nydannelser og dårlige forben af det i dag. Det har i alt haft 5 store skader på sine forben som jeg ikke er i tvivl om i dag havde noget med det at gøre... Jeg rider "hyggeridning" nu og min hest har aldrig været sundere. Den er glad og muskuløs. Den mangler stadig ryg muskler fordi den er blevet reddet så forkert, men det kan jeg jo kun takke migselv for.

Mig og min hests verden ændrede sig den dag jeg så på verden med nye øjne. Men det gik virkelig først op for mig da jeg så Andreas Helgstrand på en opvarmningsbane. Jeg var stor fan stadigvæk på det punkt selvom jeg ikke red konkurrencer så meget længere, men var begyndt et slippe hovedt mere. men, jeg skulle se min helt! Det jeg ville vokse op til at være! for at blive knust over at se hvordan han rykkede den stakkels hest rundt.

• #55   10. jul 2013 Emma

Jeg ahr i mine pony år debuteret i både LA og PRI, og aldrig om jeg havde behov for at ride min hest bag lod. De gange hvor jeg kom til det blev der enda trukket point fra og kommentere på det. Den gang var dommerne åbentbart bedre.

Og forresten. Jeg rider pt uden bid, der er absolut ingen forskel i min seriøsitet hvad ridning angår.

Har man brug for et bid for at kunne ride hesten seriøst, mangler man vidst undervisning.

• #56   10. jul 2013 Smukt med Quarterback !! Wow

• #58   25. jul 2013 "Men selvfølgelig... Der er kæmpe forskel på hygge-ridning og konkurrence ridning.." Citat fra Emma.

Det jeg forstår ud fra Daydreamer (Jazz) 's kommentar, så prøver hun at fortælle dig, at hyggeridning kan være mindst ligeså seriøst som konkurrence-ridning. Bidløs ridning er ofte set som useriøs hyggeridning, og det er her hendes pointe kommer ind. En hest er redet korrekt, hvis den bliver redet gennem en løftet ryg, og hvis den har bagparten med sig. Når det er på plads, så bukker hesten selv nakken, helt naturligt. Ændr en smule på din opstilling og balance, så kan du løfte hesten op i en høj holdning.
    Teorien med, at hesten skal ind og gå totalt sammenkrøllet for at kunne komme op og gå i en flot holdning er yderst ukorrekt.

Jeg rider ikke konkurrencer, men jeg kan love dig for, at min hest bliver samlet og bliver redet i øvelserne. Og ja, jeg vil godt indrømme, at hun ind imellem smutter ind bag lod, men jeg prøver for så vidt altid at få hende op og frem igen.

Når hesten går bag lod, bruger den ikke ryggen. Den er som regel også meget spændt i hele kroppen. Hvor er det bløde og smidige i det, undskyld jeg spørger?

Og at du bruger andre personers profiler som en undskyldning for, at de ikke ved hvad de snakker om er da fuldstændig meningsløst! Tænk engang, en der ellers rider de klasser som du gør, burde da have din grundviden om hvad der er korrekt og ikke korrekt for hestens krop på plads.

• #59   25. jul 2013 Sys det er så fantastisk at folk herinde kan sidde og fortælle top rytter hvor dårligt de rider, og hvordan de rider nå de rider privat..
    Elsker hvordan folk kan pusse glorien..

Og det squ godt vi har jer herinde til og føle jer bedre end top rytter nå nngen af jer kan nå den til sokkeholderene. De fleste kan ikke engang ride en hest så den bærer sig ordenligt.

Utroligt som folk altid har behov for at gøre sig bedre end andre og nedrakke dem som er bedre end dem..

Og hvis nogen af jer herinde virkelig mener i er bedre rytter end top rytter jah så kan jeg kun smile.
    Vi kan da hurtig blive enige om at i har forskellige ridestil (og forlanger noget forskelligt af jeres heste )

Vi har alle forskellige meninger om hvordan heste skal rides og hvordan de skal gå men dette betyder jo ikke at de har ret i jeres ridestil husk det.

Og nej siger ikke roll kur er godt eller andet.

Men er da ved og brække mig over i piger herinde har så travlt med og rakke ned på top rytter nå i knapt nok selv kan finde ud af og rides jeres heste som i selv snakker om..

Jeg ved da udemærket godt selv jeg ikke er nogen vidre fantastisk rytte men går da heller ikke og påstå andet. Men har da heller ikke noget behov for at disse rytter som er bedre end mig.. Jeg kan da tænke hvad jeg nu vil om deres ridning fordi det ikke er sådan jeg vil ride mine heste. Men de ville squ nok hellere ikke ride mine heste som jeg rider mine.
    Men så er det jo godt vi har hver vores heste og ride, og kan bestemme vores trænning af dem.

• #60   25. jul 2013 Typisk HG. Suk.

• #61   3. aug 2013 Camilla - Sjovt at topryttere, der udøver fysisk skadelig ridning, altid skal forsvares med hånlige og nedladende kommentarer om at de ved hvad de gør, og at vi ikke når dem til sokkeholderne - men ikke en eneste kan mønstre et fysiologisk argument for, at det de gør er okay.

Hvis du læser efter, er der ingen der har skrevet, at de rider bedre end rytterne eliteplan, men derfor kan man sagtens have styr på teorien bag dressuren, samt hestens biomekanik - det er noget, enhver kan sætte sig ind i.

Nu er det et faktum, at rollkur skader. Det har intet at gøre med meninger eller forskellige ridestile, det er simpelthen anatomisk påvist og derfor (ifølge reglementet) også bandlyst fra stævnebanerne. Og når nogen rider på en måde, som videnskabeligt bevist er skadelig, skulle jeg nok mene at kritik er berettiget. Især når disse "nogen" er vores elite, som skal forestille at være indbegrebet af den gode dressur.

Men hvis du kan argumentere anatomisk og biomekanisk for, at denne ridning ikke er grim, så lytter jeg gerne. Det ville dog undre mig, da det modsatte er bevist.

• #62   3. aug 2013 Derudover er det som regel smartere at gå efter bolden, frem for manden.

Med andre ord, lad være med at udsætte dine meddebattører for nedladende og personlige bemærkninger uden relevans for emnet, såsom at "i kan ikke engang selv finde ud af at ride jeres hest" - for det første bringer dette debatten på et ærgerligt vildspor, for det andet er du på ingen måde i stand til at udtale dig om dette. Hold dig til folks argumentation, det andet fungerer ikke.

Kommentér på:
Berider råder elev til at krølle hest sammen

Annonce