Søger hjælp fra folk med forstand på fodring.. {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg har en noget nervøs hest, og har med tiden fået den teori, at han måske mangler nogle specielle mineraler eller lign.
Derfor har jeg købt en bøtte Sct. Hippolyts MicroVital, der skulle være et godt fodertilskud til at genoprette en balance imellem alle vigtige mineralstoffer og vitaminer.
Desuden har jeg købt en bøtte Sct. Hippolyts Anti Stress med baldrian og andre beroligende ting...
Mit spørgsmål er så, om I synes jeg skal fodre med begge tilskud på samme tid, når jeg modtager dem? Eller skal jeg starte med den første, og hvis det ikke hjælper, prøve den anden?
Jeg sender lige to links med af begge tilskud.
Microvital:
http://shop.hippolyt.dk/shop/microvital-238p.html
Anti Stress:
http://shop.hippolyt.dk/shop/antistress-krauterpellets-911p.html
- Tak på forhånd..
jun 2007
Følger: 78 Følgere: 76 Heste: 7 Emner: 170 Svar: 1.110
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2124 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.517
Min gamle part fik det når vi skulle til stævne, 7 dage før og 4 dage efter, fordi han led af stress-kolik. Efter an fik det var han mere rolig, kiggede ikke så meget og slappede generelt mere af..
Det kan i hvert fald anbefales..
Og inden du fylder tilskud af mineraler i din hest, så få taget en blodprøve, den kan fortælle hvad den mangler, hvis den mangler noget..
Blogger
Blogger
*Velsmagende B-vitamin præparat i sirupsform.
*Til stressede og nervøse heste og heste i hårdt arbejde.
*Til heste der mangler energi samt ved pelssætning og fældning.
B-vitamin kaldes populært “stress-vitaminet” og anvendes primært til konkurrenceheste, der viser tegn på sløvhed eller stress/ophidselse, ved miljø og foderskifte, samt ved pelssætning og fældning, hvor hestens egenproduktion af B-vitaminer ikke altid kan følge med.
Når hesten udsættes for stress (f.eks. stævner) forstyrres tarmrytmen, hvilket kan medføre nedsat
egenproduktion af B-vitaminer. En følge heraf er uheldig påvirkning af nervesystemet, som kan vise
sig enten ved sløvhed eller at hesten ”kommer op at køre”. Blue Hors B-Express gives på stævnedage og ved stresspåvirkning i øvrigt.
Heste i hårdt arbejde har et højt energiforbrug, og da flere af B-vitaminerne bruges i energiomsætningen, kan behovet for B-vitaminer være større her end hvad hesten selv kan nå at producere.
Også ved heste i vækst, har det vist sig at et dagligt tilskud af B-vitaminer har positiv indflydelse på væksten. Hestens mikroflora er ikke altid mangfoldig nok, til at kunne producere tilstrækkelige med B-vitaminer samtidig med at hesten vokser.
1 liter rækker ca. 17 dage.
Doseringspumpe kan købes til 1-liter flaske og 5-liter dunk.
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
At der er baldrian i er ligegyldigt for mig, jeg rider ikke stævner.
Grunden til jeg lige købte Microvital er jo, at hvis han mangler nogle sporstoffer, skal der andre mineraler og vitaminer til for at optage disse.
Derfor er et magnesium eller b-vitamin tilskud jo ligemeget, hvis hesten alligevel ikke kan optage det ordenligt uden de andre sporstoffer.
Det skulle Microvital være god til at hjælpe med, så hesten bliver "fyldt op" hele vejen rundt og kan udnytte alle sporstofferne.. Det kan han nødvendigvis ikke med et enkeltstående mineral eller lign.
Og så Anti stress fordi der er beroligende urter i dette, som jo bestemt ikke kan skade at give sin hest.
apr 2007
Følger: 46 Følgere: 42 Heste: 7 Emner: 8 Svar: 433
nov 2010
Godt at høre du har gode erfaringer med det
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
nov 2010
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
nov 2010
Jeg er lidt uenig i, at dette er nok, så derfor køber jeg også ovenstående tilskud
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.908
jeg ville få en til at lægge en foderplan så du har noget at holde dig til, og jeg ville få en uvildig til at gøre det, altså en so ikke er tilknyttet et bestemt foderprodukt..
når det er sagt så skal du sørge for at din hest er dækket ind med vitaminer, den letteste måde et gør det på er at købe et godt vitamin-tilskud, (fx salvamin grøn) og give, så er du sikker på at hesten er dækket på det punkt.
dertil er magnesium et mineral som er vigtigt for at hesten kan være afslappet, så det du kan gøre er at give en magnesium kur nu og her, og så sørge for at hesten er dækket ind med ALLE vitaminer/mineraler efterfølgende, så du kan vedligeholde magnesiumniveauet.
hvis du er sikker på at den er dækket ind og ikke er i underskud af vitaminer/mineraler af nogen art, så kan du gå over og se lidt på olier. omega 3-6-9 olier er vigtige for hestens hjerne for at fungere korrekt, ligesom ved mennesker.
en olie der kan lægge en dæmper p¨å urolige heste er hørfrø olie, en god kilde til dette er linamix!
hvis det er olie generelt kan du købe olietilskud i din foderbutik, eller du kan bruge et foderprodukt som inderholder det, fx equifirst classic omega 3
sep 2006
Følger: 210 Følgere: 202 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.603
apr 2007
Følger: 46 Følgere: 42 Heste: 7 Emner: 8 Svar: 433
For mineral tilskud er ikke nok.
Din foderplanerne ser fin ud ellers?
Søger hjælp fra folk med forstand på fodring..