{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.407 visninger | Oprettet:

Hm. Er det normalt? Bid/bidløst {{forumTopicSubject}}

NEEEEJ hvis du vil lave en debat om hvad der er bedst og havd der er dårligt, opret din helt egen tråd tak!

Så til min tråd smiley
- Jeg har siden 2 uger nu redet bidløst på min pony. Komplet bidløst. Men seriøst bidløst. Dvs jeg lalre ikke bare der ud af, men rider stadig rigtig dressur inkl allepony øvelser, og springer normalt osv.
Alt sammen bidløst.

Jeg var forleden på en gallop tur, hvor ponyen så kunne genkende vejen hjem og løb til, jeg blev ignoreret pænt meget.
Så kan vi komme ind på tema stopsignalet. Det har han på alle områder ud over når vi kommer til gallop ture med andre heste og jagter.

Jeg har forsøgt at træne dette nu i 4 år, men har pænt opgivet det, specielt til jagter det det bliver farligt, og her rider jeg derfor med pelham som han enda ikke engang altid ønsker at lægge mærke til.

Nå videre. Anyways jeg havde fra starten af sagt til mig selv, at jeg vil ride bidløst nu i alt undtagens jagter, stævner og gallopture med andre.
Nu kommer min lille hjerne så i vejen. Jeg for sku dårlig samvittighed over at skulle smide bid på ham igen? Er det normalt? Her spørger jeg jo så udelukkende jer der er gået over på bidløst, tænker ikke bidryttere kender det xD

Hvorfor i alverden for jeg den der 'dumme' følelse over at skulle have bid på ham igen til jagter/gallop ture? Det er ikke fordi jeg nogensinde (ud over da jeg var lille og mente hesten var fræk) har misbrugt det med vilje, så har ikke en grund til at få den følelse.

Samtidig rider jeg gladeligt rundt med bid på min DV.

Så hvorfor i alverden har jeg den følelse ved tanken om at min pony skal have bid i igen? Det er jo pjat. Nogle 'psykologer' her til at forklare?

Og samtidig har jeg et spørgsmål ang ponyen. Når jeg tager sidepull på, forsøger han automatisk og yderst ihærdigt at tage den i munden. Han bliver lettere irriteret når han ikke for den i munden, og snubber derfor tøjlerne bag efter, og placere det helt selv som et bid, altså han hiver tøjlen ind som et bid? oO Hvorfor i alverden gør han det?
Skulle jeg oversætte det til mit sprog, ville jeg tro han tænkte 'jeg er vandt til bid det SKAL være der', men sådan tænker han jo ikke.

Han gjorde det aldrig når han fik bid i munden, kun disse 2 uger hvor han rides uden bid. Det er jo en komisk reaktion.
Samtidig når han bindes så tager han torvet i munden og river til flere gange, jeg har forsøgt at få video af det, men når jeg tager mobilen op stopper han. Hvad er grunden til det?

De to ting er udelukkende sket siden han ikke rides med bid mere.
Tænder er ordnet, han har lige haft dyrelæge og Osteopeut og alle 3 ting er super, ingen anmærkninger overhovedet, hvis dette da er relevant.

Som i kan høre er jeg lidt lost over de sjove reaktioner fra både mig og ponyen xD Så håber på råd smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hm. Er det normalt? Bid/bidløst
  • #1   28. jun 2013 Vil skyde på, at det er fordi du i din underbevidsthed tænker, at lige han foretrækker at gå uden bid, og derfor får den følelse smiley Ikke ment som at han rent faktisk foretrækker det, det kan man jo ikke vide, men ment som at du tror han foretrækker det - hvis det giver mening smiley

Jeg rider udelukkende bidløst, og jeg kan heller ikke lide tanken om at komme bid i munden på ham igen, men det er selvfølgelig ikke samme situation.

• #2   28. jun 2013
    Havde heller ikke lyst til at proppe bid igen på Maja, så vi hyggede også bare rundt i hackamore de sidste to år hun levede, vi havde ikke brug for biddet alligevel så hvorfor proppe det på, så slap hun for det :o)

• #3   28. jun 2013 Det kan jo gå hen og blive farligt, hvis du risikerer ikke at kunne stoppe ham, så jeg vil ikke mene det er uretfærdigt overfor ponyen:-)

Til det med at den tager at han tager sidepullen i munden: Jeg kender en pony, som blev trænet i at få bid i munden ved hjælp af en sukkerknald ved tidligere ejer, det gør at hun nu tager alt hvad der ligner et bid i munden... smiley Det kan være det...? smiley

• #4   28. jun 2013 Margrete

Han er aldrig blevet trænet til at tage noget i munden, han gør bare af sig selv smiley
    Det virker bare mærkeligt at han nu mener at SKULLE have noget i munden såsom tøjlen xD

• #5   28. jun 2013 Ej hvor sjovt! Min Cokko gør præcis det samme med at tage tøjlen i munden.
    Rider dog ikke med bid overhovedet, og har ikke gjort det i 2-3 år efterhånden, så det er nok ikke fordi han tror han skal have noget i munden.

Lige så snart jeg giver ham trense på, tager han tøjlen i munden, og tygger på den. og så har han altså bare ikke lyst til at slippe den igen smiley

• #6   28. jun 2013 Jeg kan sige at nogle heste jeg kender, de begynder at tage trensen/tøjlerne i munden efter en periode uden bid. Hvorfor ved jeg ikke. Min egen gør det også, og hun <b>hader</b> bidet!
    Så det er "normalt" vil jeg tro xD

• #7   28. jun 2013 nu hvor du siger han stikker af i den bidløse, er det så en sidepull du rider med smiley

for hvis det er synes jeg du skulle prøve at skifte over til en LG de er super lækker at ride med og er godt til hest der har brug for større signaler:D

har selv en store basse dreng som også stak af på tur i min sidepull men efter han fik LG´ en har han aldrig gjort det da den giver en anden effekt smiley

LG kan købes her smiley
    http://ridudenbid.dk/
    http://www.lg-zaum.de/

• #8   28. jun 2013 Ja jeg har 3 forskellige sidepulls jeg rider med smiley

Har også prøvet hackemore, den løber han også bare afsted med...

Hvordan fungere sådan en LG? De ser nemlig ikke ud til at være noget vildt hehe smiley

• #9   28. jun 2013 Hehe, de er nu sjove med deres særheder, heste:-)

• #10   28. jun 2013 Damn de var dyre oO

• #11   28. jun 2013 der står alt om LG´en inde på deres side smiley

men jeg er godt tilfreds med mit køb af den smiley har nemlig en dejlig basse som godt kan være lidt bestemt på tur da han tidligere har gået som køre hest, så når han først vil en vej så gør han det, især da jeg havde sidepull på ham smiley han har aldrig prøvet på det i LG´en så det må vel betyde den virker smiley

ja den er lidt dyr smiley

• #12   28. jun 2013 Jeg vi hverken lege psykolog eller bidløs-rytter, så springer let og elegant over dit første spørgsmål smiley

Men har også selv en hest, der i perioder har det med at komme alt i munden; når jeg vil komme grime på ham, da jeg kom hovedtøj på, hvis jeg står med et træktov i hånden osv. Han gør det specielt i perioder, hvor han er "rastløs", f.eks. nu her hvor han skal have boksro, eller da han gik på en lille sygefold - perioder hvor han ikke kommer af med alt sin energi og bliver mere ivrig. Der er ikke noget i hans adfærd, der tyder på stress eller nogle ændringer, der kunne forårsage øget rastløshed/frustration? smiley Ny fold? Nye foldkammerater? Skift af foder? Mindre foldtid? Andet?
    Ellers må jeg blive svar skyldig, men vil følge med på sidelinjen, hvis nogen kommer med nogle guldkorn, som jeg kan overføre til min egen smiley

• #13   28. jun 2013 Lea

Han har denne uge ikke været redet som normalt, da smeden udeblev og jeg først for ny smed i morgen. Kan det være en årsag?

• #14   28. jun 2013 Så kunne det måske godt være, at han har et lidt større energioverskud? smiley det er i hvert fald hvad jeg har observeret fra min egen, så tror da helt sikkert, at det kunne være en mulighed

• #16   29. jun 2013 Skal til at tilkøre min pony, så der skal bid på der, for jeg ved at han ikke stopper hvis han først bliver panikslagen med en bidløs trense man kan bruge til kørsel >.<! Jeg får det også enormt dårligt hver gang jeg skal til at stoppe bidet i munden på ham, han er tydeligvis heller ikke glad for det, så det gør det heller ikke bedre xD! Har også redet ham en enkelt gang med bid for nyligt, jeg turde næsten ikke tage i tøjlen xD

• #18   29. jun 2013 Jeg tror, at med alt det negative om bid, man/du har set herinde, så kan det ikke undgås at blive påvirket af det, og derfor har du nærmest dårlig samvittighed over at skulle lægge et bid på ham. Jeg har selv stået i situationen for ca. 2 år siden, hvor bid/bidløs debatten virkelig var højt oppe her, og jeg følte mig nærmest som en hestemishandler, så jeg købte mig en sidepull og red rundt i den. Det gjorde jeg i et stykke tid, indtil jeg fandt ud af, at et almindeligt tredelt trensebid faktisk ikke er helt ude i den ekstreme mishandling, så jeg overbeviste mig selv om, at når jeg kan sidde stille med hænderne, og ikke bruger biddet som en straf, så kan jeg jo godt ride med det smiley

Men du må vel være blevet påvirket på en eller anden måde, siden du i det hele taget begyndte på at ride bidløst smiley

Og til det med Felex, så tror jeg bare, at det er en vanesag (han tænker "hovedtøj = noget i munden" fordi han altid har været redet sådan.) han skal nok bare vænne sig til det smiley

• #19   29. jun 2013 Hvor du sød DD xD.

Det er, tror jeg, en ganske normal tankegang at have. Jeg ville heller ikke tage bid på Natash igen, men hun skal/skulle vænnes til det hvis jeg vil starte stævner :). Og nu, tja. Jeg tænker ikke over det længere, og biddet kommer helt fint i munden og hun siger intet til det :). Kun når hun er hingstegal.. Så hun ikke rigtig til at komme i kontakt med xD.

Og det med biddet og tage det, det ved jeg faktisk ikke.. Min part, Fabienne, tager biddet i munden så snart hun mærker det mod hendes mule. Det noget mærkeligt noget..

• #20   29. jun 2013 Eftersom hesten er et udpræget vanedyr så giver det nok mening at den forventer at få et bid i munden - ubehageligt eller ej....Eftersom det er det den er vant til.

At gallopere hjem .... det syntes jeg ikke er det optimale smiley

"Jeg var forleden på en gallop tur, hvor ponyen så kunne genkende vejen hjem og løb til, jeg blev ignoreret pænt meget...."

• #21   29. jun 2013 Ismulerne

Jeg er lige stået op, jeg må tilstå jeg forstår ikke hvad du mener xD

• #22   29. jun 2013 Når jeg tager mit bidløse hovedtøj af Flicka åbner hun altid munden smiley

• #23   29. jun 2013 Så må du prøve at læse det igen når du er vågnet smiley

• #24   29. jun 2013 Jeg forstår den stadig ikke, jeg må erkende jeg er dum smiley

• #25   2. jul 2013 Se evt. denne hest blive redet i en sytråd : http://horseconsult.com/articles/showarticle.asp?MainCatID=60&ArtSubCatID=95&ArtID=1938

• #26   2. jul 2013 Det viser virkelig rytterens kunne, respekt smiley

Kommentér på:
Hm. Er det normalt? Bid/bidløst

Annonce