Min hest stejler og bakker.. -hvad kan det være? {{forumTopicSubject}}
Min vallak på nu 7 år begyndt her i efteråret at stejle med mig, hvilket han ellers aldrig har gjort før, mine små søstre på 9 kunne selv ride rundt på ham.
de første symptomer kom ved at han stoppede og, begyndte at bakke og derefter rejste han sig , med mig på ryggen.
jeg fik ham til dyrlægen og de fandt ud af at han havde facetledsinflamation i ryggen. dette blev han behandlet for.
han blev i 3 mdr. genoptrænet med pessoa efter dyrlægens anvisning og jeg kom så igang med at ride igen. i en halvanden månedstid var han så god som ny, men så begyndte det så småt at vende tilbage, ikke ligeså voldsomt som sidst men samme symptomer.
jeg har fulgt alt hvad dyrlægen sagde med kiropraktik hver 3. måned, massage, har fået tjekket hans tænder osv.
jeg har fået tid hos dyrlægen igen.
Men nu ville jeg bare høre om i havde nogle erfaringer med samme symptomer, eller havde en anden ide om hvad det kunne være?:)
apr 2009
Følger: 66 Følgere: 88 Heste: 9 Emner: 29 Svar: 65
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
TS
- Hvis han efter sigende ikke har smerter mere, kan det jo være han stadig 'tror' han har dem, ved ikke om dette er en mulighed?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
.. Sadelen den er tjekket i forløbet så det ikke er den der spiller et puds?
apr 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 16
feb 2013
Følger: 25 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 4
Hvad sker der, hvis du står af, og trækker ham videre? Jeg tror det er vigtigt, at du signalerer, at du vil ham det godt. Det er også en adfærd, som han helst ikke skal have for meget succes med, på den måde, at du giver op, når han gør det. Det er vigtigt, at du så trækker ham eller andet. Der er forskel på at give op, og at prøve at finde forståelse. Det lyder som om, han har en god grund, da det jo har været fint et stykke tid og er kommet igen. Ja, gid de kunne snakke. Jeg tror ikke på det med at han er blevet udspekuleret og dum, sådan bare for at være det. Der ligger altid noget under.
Håber I finder forståelse, og at du får nogle seriøse kommentarer.
Held og lykke
apr 2011
apr 2011
tak skal du have:) jeg prøver virkelig ihørdigt at blive ved og bliver også siddende på ham og venter til han har stejlet "færdigt". men man tør bare ikke rigtigt drive til ham når han gør det da jeg der i efteråret havde en tur hvor han væltede bagover med mig. men det sjove er jeg har prøvet at spænde ham godt ind i pessoaen for at se om han bare var begyndt at prøve at løbe om hjørner med mig.. men når der ikke er rytter på ryggen så er der ingen ting.. det er meget mystisk:)
jun 2004
Følger: 57 Følgere: 55 Heste: 8 Emner: 329 Svar: 4.214
apr 2011
apr 2011
jun 2004
Følger: 57 Følgere: 55 Heste: 8 Emner: 329 Svar: 4.214
Han kan lægge en blokade som med sikkerhed kan vise, om inflammationen er årsag til smerterne. Dengang jeg havde min hest i behandling for kissing spine, sagde min dyrlæge, at det var godt, at de ikke var sammenvoksninger eller inflammation i facetleddene, da det ikke er til at gøre noget ved, da det ligger så dybt ind. Kissing spine - der kan man da fjerne torntappene.
Hvis inflammationen står på for længe, opstår der knoglesammenvoksninger, som gør rygleddet ubøjeligt men også smertefri (da de ikke længere irriteres). Men så vidt jeg husker, er hesten uridelig så.
Håber det bedste for jer
apr 2011
men lige pt sys jeg at det ser en smule sort ud for min hest og jeg..
apr 2009
Følger: 66 Følgere: 88 Heste: 9 Emner: 29 Svar: 65
jo en hest kan godt være flabet! Heste har jo personligheder ligesom os mennesker. og en hest er en af de klogeste dyr (ligesom delfiner) og jeg har redet rigtig mange forskellige heste/ponyer som er flabet osv. Og jeg har kender rigtig mange rytter(som rider på landsplan) og mange træner som siger de godt kan være flabet osv... og kender mange hvor hesten prøver dem af og er flabet. Og hvis du mener det ikke passer er du velkommen til at prøve nogle af de heste jeg rider (og de fejler ikke noget)
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 2.001
For mig kunne det godt lyde som om, at inflammationen var liige ved at være borte, men så satte du dig op og red og så kom det tilbage, da det ikke var helt væk endnu.
Man skal for de meste putte lidt længere tid på genoptræningsperioden, end dyrlægen anbefaler
Jeg har selv liiige stået med en hest med slem inflammation. Der er gået et lille halvt år nu, før hun ikke viste tegn på ubehag og jeg kunne sætte mig op igen
jun 2010
Følger: 54 Følgere: 11 Heste: 3 Emner: 173 Svar: 765
jeg red en hest engang, som hver eneste gang man skulle ride, fik den ene bukke og stejletur efter den anden, da den efter 10-15 min indså, at det ikke nyttede noget, så gik det hele helt perfekt
apr 2011
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
Blogger
nej det kan de ikke
Om du vil det eller ej er det komplet umuligt, du tildeler som menneskelige sanser, og dem har de ikke.
Ingen heste er frække, bukker og stejler, stopper foran spring eller noget som helst for sjovt, det er der altid en grund til. Ofte er det knubben på deres ryg der er grunden, men ofte også andet.
Flabbede nej. Det er umuligt.
Blogger
At du er enig ændre ikke på den sandhed der er, og det er at det er fysisk umuligt for en hest at være fræk.
Som sagt er der altid en årsag.
apr 2011
apr 2013
Følger: 35 Følgere: 34 Svar: 2
.....OG NEJ.. Heste KAN IKKE været hverken frække eller flabede!!! De kan ikke "tænke" på den måde.. De reagerer på deres instinkter.. Og rider man en hest, som er "fræk" eller "flabet", så er det IKKE hesten der er noget galt med ((med mindre den har ondt)), så er det rytteren, der giver de forkerte signaler, eller giver for mange signaler på en gang, så hesten ikke ved hvad det er man rent faktisk vil have den til!!!
sep 2012
Følger: 5 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 13
dec 2010
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 37 Svar: 507
Til TS: Det lyder som om, der helt klart er noget der irriterer ham, så jeg ville også se at få ham tjekket
Blogger
Det kaldes vane. Hesten har lært at den på den måde slipper af med pres.
Det har intet med fræk eller lign at gøre, igen er det ubehag den vil af med = pres.
dec 2012
Følger: 30 Følgere: 33 Emner: 2 Svar: 332
Uanset hvor meget vi tegner og forklarer om hestens hjerne, amygdala osv, så vil de ALTID holde på at heste både er flabede og frække...
Ved i hvorfor?
Fordi det er SÅ MEGET NEMMERE at være dem, når de blot kan skyde skylden på et umælende dyr, fremfor at erkende at de er ret dårlige ryttere/trænere...
De formår ikke at træne hesten så tingene virker og de formår TYDELIGVIS ikke at tage ansvar for den dårlige træning, ergo må skylden placeres hos den eneste, der ikke kan stille sig op og råbe :" DUMME INKOMPETENTE RYTTER"..
Tænk hvis heste kunne det er i da tossede et råberri vi ville ha til de omtalte landsstævner
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.379
TS: Jeg ville stoppe ridningen med det samme og få hesten tjekket af dyrlægen igen. Kan problemet løses, ville jeg kigge efter en anden ridestil, måske noget ARR, akademisk eller BBH....
dec 2012
Følger: 30 Følgere: 33 Emner: 2 Svar: 332
Er jo godt opdraget
feb 2013
Følger: 25 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 4
(Men man kan vel altid bruge det med at hoppe af, og tække dem videre, hvis de af en eller anden grund ikke vil gå, og så derefter forsøge igen, når hesten er mere rolig).
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Der må jo også være en årsag til, den havde en inflammation i det hele taget. Så det kan sagtens vende tilbage. Det gør det også ved mig selv.
Ved mig og mine heste hjælper BoT. Især når det er inflammation.
Min inflammation i hænderne hjælper BoT på, før havde jeg halv bevægelighed i leddene, men hvis jeg går med BoT får jeg fuld bevægelighed.
Bruger jeg det ikke, vender det tilbage.
Og selvom det ikke går over, kan det holdes nede.
Blogger
Jeg vil gerne giftes med dig en dag.
dec 2010
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 37 Svar: 507
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 2.001
jun 2007
Følger: 87 Følgere: 85 Heste: 5 Emner: 8 Svar: 103
Men held og lykke med din dreng, jeg håber det bedste for jer
Min hest stejler og bakker.. -hvad kan det være?