{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.514 visninger | Oprettet:

Hvilken slags hest skulle jeg vælge? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Da jeg har besluttet mig for at sælge min vallak, er jeg begyndt at kigge efter nogle som vil være intresserede i at bytte ham med en anden..

Men - Jeg er meget i tvivl om hvilken slags hest, der ville være det bedste for mig. Jeg har jo min Islænder, men han er IKKE en hest som alle og enhver skal ride, da han skal stilles til diverse kåringer og ikke bliver meget mere end en enmandshest.

Mit problem er at jeg har - Meget - dårlig ryg. Når jeg rider heste med store gangarter, jamen så får jeg små ubehagelige 'stød' op igennem hele rygraden. Det bliver afhjulpet ved at sidde i meget bløde sadler og konstant forkusere på rigtig og skånsom letridning. Så der skal helt klart tages hensyn til min ryg, da jeg simpelthen ikke kan holde ud at ride heste/ponyer med alt for store gangarter.

Det andet er, at jeg vil have en FAMILIE hest. Jeg er jo så heldig at jeg er vokset op i en komplet hestefamilie. Fra begge sider af min 'stamtavle'. Min drøm er derfor at finde en trafiksikker hest, og evt en man kunne tilkøre? Men det er så svært, når jeg selv godt kan lide sporty og lækre heste på 175+.

Dem som skulle ride den nye hest er følgene:

Min far - Han vejer ca 85 kilo og har mange muskler, men er ellers slankt bygget. han er ca 175-180 høj, og det er ca 30 år siden han sidst red seriøst, men kan VIRKELIG høre på ham at han vil igang igen. Han har ikke nogle helbredsproblemer som kan udløses ved ridning, bortset fra en gammel skulderskade han fik i millitæret.

Min mor - ca 65 kilo og en 'lille skid' på 162. har meget tynde, små ben og ikke de helt store kræfter xD Ingen helbredsproblemer.

Min lillebror - Ca 42 kilo og 10 år. Meget hesteglad og blid ved hestene, er dog lidt bange for de helt store og skal bruge en ideotsikker hest.

Og så mig. Ca 74 kilo pt. (Er ved at tabe mig, så skulle gerne gå stærkt - Men har desværre en 'mandebygning' med store overkrop og store arm og lægsmuskler, så er ikke overvægtig ifl. lægen) og 9 års hesteerfaring. ikke nogle helbredsproblemer, udover det store problem - min ryg. Jeg er ca 168-172 høj.

Personligt vil jeg gerne have en hest på 155. Men er simpelthen bange for at det bliver for lidt, for når jeg ridder den traver jeg har i træning er mine ben rimelig lange og den er 157 ca. . er også bange for at min far bliver for kraftig vis han skulle ride mere seriøst.

Nogle som kan komme med nogle gode eksempler, nogle forskellige typer heste jeg skulle lede efter? Skal det være en stor varmblodet, en mindre koldblod eller hvordan og hvorledes?

Tusind tak for jeres tid.

Knus Louise & Co.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken slags hest skulle jeg vælge?
  • #1   14. jun 2013 jeg vil sige en tinker eller en wals cob . ellers en oldenborg .

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #2   14. jun 2013 Jeg ville kigge efter en lille Oldenborg - type med behagelige gangarter (ift. din ryg) og et godt hovede. smiley

• #4   14. jun 2013 Tusind tak for alle de dejlige forslag! Skønt at i har lyst til at hjælpe mig med mit problem smiley

En Oldenborger har jeg selv tænkt på, måske af den gamle type, den skal jo trodsalt bære på en 86 kilo med udstyr ca. .

Jeg ville SUPER gerne have en Paso fino eller Paso Peruano, men pengepungen rækker ikke SÅ langt smiley

• #5   14. jun 2013 Jeg har en P.R.E. hoppe som er sindsygt god at sidde på, som i en lænestol, hendes højde er 158, jeg selv 172 og jeg hverken føler mig stor eller ser stor ud, så måske var det i den retning du skal. (hun er til salg smiley )

• #7   14. jun 2013 Hvad med at alliere dig med en som kigger efter voltigerings heste?

Er der ik noget med at de skal have minimalt rygsving.

• #8   14. jun 2013 Bm:)

• #9   14. jun 2013 P.R.E heste er også min drøm - men igen er de lige liidt for dyre til min pengepung smiley Er meget fasineret af den spanske dressur hvilket jeg har redet det seneste år. Så det ville jo være lækkert, men igen, desværre ingen penge til sådan en lækker hest smiley Og tror næppe at nogen ville bytte deres P.R.E til min blandingsvallak som står til 12 smiley

Marie-Louise: Det lyder jo ikke helt tosset! De skal vidst også være gode i hovedet for at kunne lave den slags arbejde i longe med forskellige ryttere på en gang. Tak for indput! smiley

• #10   15. jun 2013 Nej jeg vil ikke bytte, men hun er nu ikke så dyr endda, og hvis du får solgt din dreng så er der da lidt at arbejde med. smiley

• #11   15. jun 2013 Hehe, så er problemet bare at jeg ikke kan have hopper, da jeg ikke vil byde at dele folden op i to mindre smiley Men ellers, tusind tak for tilbuddet! smiley

• #12   15. jun 2013 Jeg ville hoppe på en voltigeringshest smiley

• #13   15. jun 2013 Hvis du virkelig ønsker dig en P.R.E. og ikke vil have en hoppe så chek lige www.korsmosegaard de har nogle ungheste som er til at betale og i ordentlig kvalitet, du kan jo selv tilride den smiley

• #14   15. jun 2013 Jeg vil helst ikke have ungheste, da de gerne skulle være trafiksikre, og så det faktum at jeg helst ikke tilrider så store heste pga. min ryg.. Problemerne ved min ryg er jo opstået da jeg 'var ung og naiv' og red heste man IKKE skulle ride. Hvilket har resulteret i utallige Bah-buh-bah-buh ture, og for min mors skyld tror jeg at jeg holder mig fra flere 'gør det selv det er billigere' projekter.. smiley

Men igen, Tusind tak for tilbuddet og svar smiley

• #15   15. jun 2013 Tennessee Walking Horse vil jeg jo klart anbefale, da den passer ind på alle dine kriterier, og det er dén race jeg har størst og bedst erfaring med. smiley

Men inden jeg tænker videre over mulige racer, kunne det måske være godt at vide i hvilken prisklasse du leder?

• #16   15. jun 2013 Hmm.. Vis jeg får 12 for vallakken, kan jeg nok godt spare mellem 5 og 7 tusind mere op. Men maks 20000 regner jeg med. Det er ikke meget, men det burde godt kunne lade sig gøre at finde en dejlig hest til de penge smiley

Og ja Tennessee walking horse er også en af mine favoritter! Helt bestemt en dejlig og tillidsfuld hest, som er meget lærenem. smiley

• #17   15. jun 2013 Den "nye" slags oldenborge er super! Kig på min Josefine, hun er 164 men jeg føler helt ærligt ikke at der er så stor forskel i rygsvinget fra ponyerne til hende. Hun er halv fuldblod og et lidt hidsig men ALTID god i hovedet, men man skal vel bare finde en nogenlunde magen til hende, uden det store temperament :-). På trods af hendes kun 164 cm, så rider min far hende også og han er 183 og nogle kg for tung, men det er intet problem når hun er så stærk smiley

• #18   15. jun 2013 jeg ville vælge en oldenborg, de også er gode til at trække vogn og tror godt du kan finde en god oldenborger til 20000

• #19   15. jun 2013 Jeg ved godt jeg er lidt i en anden gade end jer andre, når jeg skriver at jeg tror en Fjordhest måske ville være noget for dig ? smiley - den har måske ikke den ønskede højde, men de fleste er rigtig gode i hovederne, de kan holde til noget også kan de jo sagtens køres til smiley .
    Jeg har selv Trakehner, hvilket jeg er rigtig glad for, men skal jeg en dag have hyggehest, vælger jeg helt klart en Fjordhest - har redet dem meget da jeg var yngre ved siden af min gamle fuldblod smiley .

• #20   15. jun 2013 Jeg tror personligt det bedste for dig ville være en af de lidt tungere ponyracer i hestestørrelse såsom haflinger, fjordhest eller irish cob smiley

men det var egentlig ikke en hest jeg ville anbefale dig, men en sadel smiley Synes du skulle kigge på sensations sadlerne (hos optimalsadel) - det er som at sidde i en sofa samtidig med at man har fuld støtte smiley

• #21   15. jun 2013 Jeg ville hoppe på en voltigeringshest.
    De har et godt hoved, og ikke så store rygsving. Jeg ville nok holde mig fra nogle af de tungere racer, da det hurtigt kan blive et kæmpearbejde med en stor, tung hest, og det er ikke altid nemt at sidde i tunge gangarter :3

• #22   15. jun 2013 Nu er der kommet mange forslag, men en mulighed kunne også være en quarter.....

• #23   15. jun 2013 Stine: Jeg ved ikke så meget om Quateren, men kan du beskrive den's sind lidt?

Min mor vil også gerne have fjordhest, men de siger mig ikke en døjt desværre.. Tror min far kommer til at se alt for stor ud på en fjordhest smiley Men tusind tak for svarende smiley

• #24   15. jun 2013 Nadia:

Har godt kigget på nogle sadler, men selvom sadlerne er meget bløde kan jeg stadig mærke det smiley Har redet i en sensation før på en stor Trakehner vallak på 175 med stort rygsving - det var lettere at udholde smerten, men stadigvæk, vis jeg begyndte på nedsidning gik den galt igen smiley

• #25   15. jun 2013 Men som det ser ud nu, vil jeg gerne have en Oldenborg på de 160+.. Jeg kunne jo godt tænke mig en på 170+ men så skal jeg ivertfald prøve den et par gange, for at se hvordan rygsvinget er og hvor ondt det gør. smiley

Tusind tak for alle input!

• #26   16. jun 2013 Quartere kan du finde med alle forskellige sind, men dem jeg kender til, de kan tåle at der springer en bombe ved siden af dem uden at de flytter på sig. Samtidig er de ikke vildt høje (lille hest), fede bevægelser uden et vildt rygsving og så klarer de nemt en fuldvoksen mand.

• #27   16. jun 2013 Syntes også en fjordhest lyder rimelig som i dine beskrivelse!(:

Så du skrev at din far ville blive for stor, jeg er 180 og rider rundt på min fjorddreng!(: plus du kan finde fjordheste på 155 og højere, der er ikke mange endnu men der er er par stykker i den højde, men kig min så kan du se højden ikke er så slem omkring din far!(:

Men ja ellers en olden bord som de andre skriver, super dejlige heste, med et godt sind!(:

• #28   16. jun 2013 Nå kunne se min mobil ikke var enig med mig om at skrive det så olden bord, skulle meget gern være oldenborg!(:

• #29   16. jun 2013 Plus jeg har selv skæv ryg, du skal finde den sadle der passer godt til dig og din hest, gerne med dybt sæde!(: det har hjulpet mig, samt noget massage!(:

• #30   19. jun 2013 Min er halvt Paint (Quater) - Halv blanding (Fjordhest, haflinger, araber, DV, welsh) - Et godt gadekryds!
    Men han minder mest om alt om Painten.
    Han er en super skøn hest personligheds mæssigt, han har dog en stor personlighed og er meget dominerende samtidig er han også en vågen hest (dette har nok også noget at gøre med araberen der er i ham) og derfor vil jeg ikke tro den passer med din lillebror?? - Hans gang vil jeg dog ikke mene passer så godt til din ryg, umiddelbart vil jeg tro der er for meget action i ryggen til det ikke går op i din ryg..

Jeg har en tinker hoppe - Hun er suuuuper skøn og jeg vil tro tinkeren ville være rigtig god for jer alle !
    Min hoppe har intet rygsving, når hun traver sidder du musse stille, hvilket nok ville være super godt for din ryg !
    Samtidig kan hun tændes og slukkes, på banen er hun stille og rolig hvorimod på tur kan hun tændes og slukkes som det passer en..
    Hun er sporty bygget og derfor ikke en tung hest - samtidig er hun 156 så hun er heller ikke lille + En IC er en stærk hest ligesom en islænder !

Jeg er 172 og jeg ser bestemt ikke stor ud på hende - Dog er hun også en smule til den tykke side lige for tiden smiley

profilbillede
  • #31   20. jun 2013 Jeg har selv en Oldenborg, og den er jeg rigtig glad for, fordi at den har en rigtig god, og stille gang:)
    Jeg er enig med Hanne c, og CSF;)

• #32   9. jul 2013 En stor fjordhest eller haflinger smiley eller tinker måske? smiley
    Ellers s en oldenborger som de andre siger smiley
    - Men jeg ville vælge en af disse heste i den gamle type da de jo netop skal bære din far smiley

• #33   9. jul 2013 hvad med en shire ? smiley

• #34   9. jul 2013 der er en tilsalg herinde lige nu for 19.000:)

• #35   9. jul 2013 Line:Jeg har altid været vild med shire heste, har godt luret den som er tilsalg herinde, men den ser ikke ud til at være ren.. Minder mere om en forvokset irish cob istedet for en rigtig shire smiley

Kommentér på:
Hvilken slags hest skulle jeg vælge?

Annonce