Ømbenet hest efter smed Ømbenet hest efter smed
Hej.
Min fjordhest er blevet lidt ømbenet efter han havde smed i mandags. Ergo er han nu øm på 4. dagen. Det eneste jeg kan mistænke,der har gjort ham øm, er smeden ufærdige arbejde. Er så bare i tvivl om dét kan gøre det..
Hvis I lægger mærke til det smeden gør i denne film, ved 0:17: http://www.youtube.com/watch?v=Eqa7fUHvNzM, hvor han ligesom renser hoven for alt det ekstra hov der ikke behøver være der.. Det har han, for første gang i de 5 år jeg har brugt ham, ikke gjort på min, hvilket vil sige at ikke er ret meget luft mellem det hov, der er omkring strålen (ved ikke hvad det hedder??), og jorden, når han træder - hvilket os vil sige at det er mere blottet for sten og hvad det nu ellers kan være. Er jeg helt forkert på den eller er det lidt hold i det? (hvis I ikke helt forstår, så sig til, så vil jeg prøve at uddybe hvad jeg mener.... :-))
Ringer til min smed på mandag, og spørger hvordan og hvorledes og i så fald om han ikke har lyst til at komme ud og "fuldende" sit arbejde - jeg vil bare høre om der er nogen af jer der kender til det?
apr 2013
Følger: 17 Følgere: 15 Emner: 9 Svar: 350
okt 2007
Følger: 50 Følgere: 46 Heste: 3 Emner: 435 Svar: 3.027
Normalt tager smeden både stråle og det overskydende hov uden jeg skal sige det - han har også taget strålen denne gang, bare ikke det hov indvendigt. Han har rettet hoven til, beskåret og slebet og "rettet" strålen, men ikke liiiiige det sidste. Jeg kan bare ikke helt finde ud af om jeg har ret i min teori omkring at hesten bliver øm, hvis det ikke bliver gjort. Der må jo trods alt være en grund til, at det er standard at det bliver gjort, tænker jeg :-))
maj 2009
Følger: 31 Følgere: 31 Emner: 90 Svar: 553
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Det er jo sommetid, og der har været tørt meget længe, hvilket jo påvirker hovene.
Jeg synes, du skal tale med din smed.
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.256
Du skal nok skifte smed hvis din hest er halt en ugen efter efter smed.. en hest burde ALDRIG være halt efter smed.. Min pony er dog også ømtået efter smeden har æret på besøg.. men det mest ved hårdt og urent underlag som grus og sådan
okt 2007
Det undrer mig bare at ingenting har sagt. Han har intet forklaret, og jeg lagde ikke mærke til det da han var her
kA
Igen - så plejer han at sige noget. Kan bare ikke forstå hvis den er tyndsålet, det er en hest der ikke er blevet brugt det sidste stykke tid og hovene var vokset pænt og godt, så det var på tide at han fik smed (dog ikke ligesom da jeg købte ham, da var det værre, hvor han ikke havde haft smed i over et halvt år - og ikke engang dér var han øm bagefter).
Som sagt, så ringer jeg også til ham på mandag
nov 2011
Følger: 51 Følgere: 53 Heste: 11 Emner: 87 Svar: 760
det er meget naturligt, det nye hov der er fremme er blødere og skal hærde til, nogen er bare mere følsomme end andre.
de 2 andre heste jeg har gør det ikke, kun min store hoppe
nov 2005
Følger: 62 Følgere: 95 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 1.337
har din hest meget tørre og hårde hove? for det kan den nemlig godt blive øm af? Har du tjekket om den har puls? for det kan jo være noget andet i disse "græs"tider? men at det bare falder sammen med at smeden har været der?
En hest burde aldrig blive øm efter smed!! kun i grelle tilfælde som den eks ikke har haft smed i lang lang tid hvor benstilling er helt ude af balance, der vil man måske kunne se en reaktion når den bliver rettet op.
okt 2007
Men min tanke er, at han jo i princippet går med en "hel" plade af hov + stråle helt ned ad jorden. Af hvad jeg kan se, er der intet luft i mellem når han træder ned. Når jeg renser hove kan fjerne en hel "plade" af jord fra min anden hests hove (uden sko også), men på ham er der kun muligheden for jorden at sætte sig i revnen omkring strålen, da alt det andet rammer jorden, hvis du forstår? Så jeg tænker at stenene føles "hårdere" når de rammer indvendig hov, da de har mulighed for at "bore" sig helt op, når hesten jokker ned med et par hundrede kilo på sådan en sten - frem for hvis der var luft, at stenen muligvis ikke nåede helt op til det indvendige hov.
Måske du har ret med det med græstiden. Hvordan skal pulsen være? Og tænker du forfangenhed, eller? For han har ikke vist tegn på forfangenhed, og de går på jordfold 21-22 timer af døgnet
Ømbenet hest efter smed