9. jul 2008 Følger: 298 Følgere: 300 Heste: 16 Emner: 211 Svar: 4.057
HA-info: Placering under race {{forumTopicSubject}}
Hejsa HG’ere
Lad os lige få lidt klarhed over reglerne for placering under racer.
Vi har prøvet på at gøre det så nemt som muligt, så alle har en chance for at ramme den rigtige placering til deres hest/pony.
Hesten har stamtavle:
Jamen så er der jo ingen tvivl om racen overhovedet.
Hesten er brændemærket fra et bestemt forbund/avlsforening:
Heller ingen tvivl overhovedet - selvfølgelig skal den ind under sin race.
Hestens ene forældre har stamtavle, men den anden har ikke (eller er ikke avlsgodkendt), men det er samme race:
Hvis hesten ligner racen og opfylder avlsmålene, og der ikke er nogen tvivl, så er det tilladt at placere den under den bestemte race.
Hestens afstamning er ukendt, men jeg har fået at vide, at den er af racen xxx. Hesten har ligeledes grønt dansk pas.
I et sådan tilfælde, skal du bruge den race, der står opført i passet.
Hvis der står blanding - ja, så hører den til under Anden Særlig Race.
Hvis du ikke ejer den oprettede hest, men har selvfølgelig fået lov at oprette den af ejeren, så spørg ejeren om, hvilken race hesten er.
I brugerbetingelserne står der:
Vi kræver ikke bevis for stamtavle, hvis hesten er racetypisk. Hvis det vurderes, at heste fra forbund ikke er den pågældende race, og derfor sættes under ”Anden Særlig Race”, kan du uploade bevis på hestens race, og herefter rette tilbage.
Spørgsmål er tilladte så længe, de har noget med emnet at gøre.
Og husk på, at det ikke er os HA'ere, der laver reglerne. Vi er her kun for at hjælpe. :o)
Fortsat god dag.
Mvh HA’erne
apr 2012
Følger: 101 Følgere: 68 Emner: 49 Svar: 745
jan 2005
Følger: 136 Følgere: 139 Heste: 7 Emner: 504 Svar: 2.257
for tænker at anden særlig race er en der ikke er oprettet her inde
jul 2008
Følger: 298 Følgere: 300 Heste: 16 Emner: 211 Svar: 4.057
Så den får vi nok ikke bare sådan lige lavet om igen.
jul 2007
Følger: 64 Følgere: 123 Heste: 6 Emner: 315 Svar: 2.342
jul 2008
Hvilken farve har passet, Nanna?
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
Jeg sys det fint nok.. eller få vi bare flere som ikk vil sætte deres heste under anden særlig race
jul 2007
jul 2008
Ville den kunne kåres som DV, så kan jeg ikke se, at den ikke må stå under DV..
Men hvis den ikke kan, så hører den til under Anden Særlig Race.
sep 2009
Nu er alle heste jo blandinger.
Sorte perle..
Alle hoppe og sådan kan jo kåres i DV.. ligesom alle plettet kan stilles til kåring i pinto.. Men gør dem jo ikke til "racen" før den er godkendt i forbundet vel.. ellers kan alle hopper i hestr str jo være en DV og passer jo ikk
jul 2007
Men hvis man vælger at købe en hest uden stamtavle - eller som <i>ikke</i> på anden måde kan sammenlignes med en bestemt race, som f.eks ved når hesten har kendt morfar/farfar/far - noget eller kan kåres under noget avlsforbund eller lign. (og jeg har ikke en skid forstand på det?) så burde man tænke sig om to gange, om man er <i>villig</i> til at kalde den det, den nu engang er - altså en blading eller et gadekryds?
Anden særlig race, bliver den jo aldrig..
sep 2009
Nu det ikke fordi det sådan det som gør de for mig.. Men siger bare jeg kan godt se fornuften i nden særlig race =)
jul 2008
Jeg kan sagtens følge din pointe, og personligt vil jeg give dig ret.
Men herinde må vi ind imellem bøje og vride lidt. Og nu er der jo fuld afstamning på begge sider på denne.
jul 2007
For HVIS hesten HAR oplyst forældre, så må den vel gerne oprettes under racen. Og hvis man køber med tavle, burde der jo ikke være nogen tvivl om hvor hesten skal stå?
Og hvis hesten ligner racen, må den også oprettes under det.
sep 2009
Det er vildt mange regler inde fordet med pas nu om dage.. Havde jeg en brun pony med tavle som var newforest lad os sige det og jeg bedækkner den med en palomino hingst godkendt og det hele.. Føllet ville ikke kunne stille i nogen af forbundene.. Så ergo er det jo ingen af racerne.. Men føllet har stadig fulde papirer..
Men så kan man jo så sige.. Er en pony kan den stilles i DPS selvom den intet har med DPS og gører.. hehe såh jah er en jungel
Men jah sorte perle det med tavle racer og andet et godt nok en større videnskab..
sep 2009
Selvfølgelig hvis hun bliver kåret i DV så er hun jo også en DV. =)
HA-info: Placering under race