{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.938 visninger | Oprettet:

Burde jeg sælge hende? :S {{forumTopicSubject}}

Hey HG.
Nu kunne jeg endnu engang et problem som jeg godt bruge jeres hjælp.
Og problemet hedder, igen, Sunspot!

Jeg har fået afvide af en meget anerkendt og utrolig dygtig "Horsemanship-træner" at jeg burde sælge hende, da det vil tage alt for meget hvis jeg skal skal rette op på hende. Jeg har desværre ikke pengene til at få undervisning i både jordarbejde og ridning, flere gange om måneden. Og nu er jeg ved at give op igen.. For jeg har virkelig ikke lyst til at give op og sælge hende. Men på den anden side, så kunne hun måske få et hjem, hvor hun ville få det bedre, og dermed også komme til at fungere bedre? Der er ikke noget der fungerer for os lige nu, nemlig. Og det har det sådanset ikke gjort i lang tid. Så er det det rigtige? Skal jeg virkelig give op, og sælge hende? Ville det være godt for os begge? Hvis nu hun skulle sælges, hvad skulle man så tage for hende?
Ved virkelig ikke hvad der er det rigtige at gøre lige nu smiley



Kan i hjælpe HG?
-Olivia


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Burde jeg sælge hende? :S
  • #1   5. jun 2013 Synes ikke du skal lytte til en fremmed (?) træner, og så bare sælge din hest. Lyt til dit hjerte istedet.. Vi kan ikke bedømme om du skal sælge hende smiley

  • #2   5. jun 2013 Hvis du ikke føler hun har det godt hos jer, eller at hun ville få det bedre et andet sted... Så synes jeg da at du skal overveje det, men hvis hesten trives og har det godt, synes jeg du skal beholde hende.:)

  • #3   5. jun 2013 Man nan ikke bare sælge sin bedste ven fordi en "dygtig" træner siger det...:/

  • #4   5. jun 2013
    Om du skal sælge hende kommer helt an på hvad det er for nogle "problemer" der er - afhængigt af hvad der, kommer jo an på om det er ansvarligt og sælge videre og om hesten kan sælges.


  • #6   5. jun 2013 Jeg vil bestemt ikke sælge hende fordi at træneren siger det! Men jeg har overvejet det før og min mor syntes også det er en god idé. Jeg kender hende, og hun har hørt rigtig meget om hesten fra både min mor og jeg. Så det er ikke fordi der er en fremmed der mener jeg skal sælge min hest.

    Krikken: Der er ca. problemer med alt lige nu. Hun er svær at trække med! hiver, kan finde på at stejle, løbe ind i en. Hun kan ikke rides på. Vi har skridtet på hende et par gange, men hun er enten meget nervøs eller også helt "kold" og nægter at gå, ellers ligger hun sig ned. Hun vader rundt når hun står bundet. Man kan ikke gå rundt om hende i boksen, så sparker hun..


  • #8   5. jun 2013 hvorfor sælge et problem videre...
    så få den aflivet hvis du har råd til have hest i sted for og sælge et problem videre til nogen der måske ikke har forstand på det...


  • #9   5. jun 2013 Limserne: Problemet er bare at jeg ikke rigtig tør træne fra jorder med hende.. Hun kan finde på at stejle op af en eller sparke/bukke uden varsel..
    Og jeg er startet fra bunden flere gange. Har haft hende i 1 år.


  • #10   5. jun 2013 BONDETOS: Jeg vil da aldrig i livet aflive en sund og rask hest, fordi hun er lidt vanskelig! Jeg vil bare have hun skal have det godt, så skal jo nok ikke aflive hende uden grund, vel?

  • #11   5. jun 2013 Ida: Hun kan først komme i sommerferien, men det regner jeg også med at jeg skal smiley

  • #12   5. jun 2013 puha kender følsen smiley min har jeg også kæmpet en del med, og været tæt på at sælge ham, vi er stadig uenige om longering, men ridning er blevet meget bedre, det er nu godt og vel et halvt år siden at vores "kemi" slet ikke passede, jeg har grædt meget over tanken om at give op, men også fordi jeg blev bange for ham, nu er vi et meget bedre par, heldigvis smiley men det er jo ikke nemt at vide om i vil få det bedre og blive det perfekte match smiley eller om det ville være bedst at sælge hende hvor det måske var bedre for hende smiley men lyt til dit hjerte smiley andet har jeg ikke at sige, det kan jo tage alt fra kort tid, til nogle år, at forstå hinanden smiley håber du finder ud af noget, held og lykke her fra smiley

  • #13   5. jun 2013 Hvad med at sende hesten i træning i en periode ?

    Hvis du er bange for hesten men ikke har lyst til at sælge kunne det da være en idé. Så kan en anden få lært hesten basis ting og du kan blive fortrolig med hesten igen.

    (Man skal dog være omhyggelig når man vælger træner / sted - kender flere som bare har fået større problemer fordi hesten så bliver trænet på en anden måde end man selv ønsker..)


  • #15   5. jun 2013 Når man anskaffer sig en hest anskaffer man sig også et kæmpe ansvar, og pengeproblemer (fx ikke råd til undervisning) er noget man skulle have tænkt over før man købte en hest.
    God undervisning til at hjælpe jer på vej er lige så nødvendigt som smed og dyrlæge, i hvert fald når man ikke selv kan håndtere problemerne :o)

    Når det så er sagt, så kan blive nødt til at erkende at man lavede en fejl. Men hvis du sælger hende, så synes jeg ikke du skal tage meget mere end slagtepris for hende hvis hun er så adfærdsvanskelig som du siger :o)


  • #17   5. jun 2013 Jeg synes at du skal se tiden an.

    Tænk over alle de ting i har været igennem. Kunne det have noget med dine reaktioner at gøre? Er du gået for hurtigt frem? Hvad kan være årsag til adfærden? Kan hesten have ondt? Have oplevet noget slemt?

    Nogle heste bruger rigtig lang tid på at acceptere folk og "lukke dem ind". Min egen part har egentlig først åbnet op for mig nu, og jeg har haft hende som part i et halvt år.

    Det kan også være godt at starte forfra, lære hinanden at kende igen. Prøv at lukke hende alene på en fold, og så bare sid derinde. Når hun kommer hen til dig, så ros hende. Lad hende snuse til dig og hvad hun ellers har lyst til, lær hende stille at kende smiley Dette kan godt tage lang tid, men det virker. Min part har haft en længere sygeperiode, hvor den blev nød til at gå alene. Og de dage jeg passede hende, satte jeg mig bare ud og snakkede til hende, sang lidt og hvad man nu ellers kan finde på. På denne måde lærer hesten din stemme at kende. Det gode ved at sidde ned eller på hug er, at du ser lille ud. Du virker mindre farlig. (Hun lyder som om at hun er nervøs og bange, og når det nu er en "ung" hest, har den ofte brug for en at støtte sig op af. Og føler den sig utryg ved dig, er der ikke særlig meget at støtte sig op af.

    Husk på at dette godt kan tage lang tid, men det er bare at blive ved. smiley

    Held og lykke, jeg håber virkelig det bedste for jer 2 smiley


  • #18   5. jun 2013 hvis du er bange og nervøs for hende kan det nok være fordi hun er farlig...

    og synes ikke man skal sende de heste videre til andre ...

    synes det er bedre og afslutte sagen til alles bedste og sige farvel på en god måde... men så kan jeg jo godt se du ikke får nogen penge ud af det


  • #19   5. jun 2013 The vegan way of life:Mener du virkelig at man ikke skal have hest, hvis man ikke kan give 4-5000.- om måneden for at få sendt den i træning? For så tror jeg der er mange der ikke bude have hest smiley

  • #20   5. jun 2013 At indse at man har et problem er jo veje frem til en forløsning smiley

  • #21   5. jun 2013 Lykke: Nej ikke helt men fik/får hjælp til tilridningen af en hestedyrelæge, så hun har jo holdt øje med om der var noget. Og hun viser igen tegn på smerter! smiley

    BONDETOS: Det hander ikke om penge? Jeg kunne bare aldrig drømme om at slå min hest ihjel på den måde!! Hvis jeg skulle sælge hende, så skulle det være for hendes skyld og ikke for pengenes..


  • #22   5. jun 2013 the vegan way of life .

    lige mine ord...

    men jeg har også gjort op med mig de tanke at hvis han kommer til skade eller noget har jeg kun 5.000 kr til dyrlæge..
    (Jeg vil have han skal stå i flere måneder med en skade eller noget )
    Han skal have et godt liv mens han er her.. Det er jo kun till låns


  • #24   5. jun 2013 Hvis man så hende IRL ville det være tydeligt at det ikke er pga. smerter smiley Så ville hun reagere på en hel anden måde!

  • #25   5. jun 2013 BONDETOS: jeg er nok en af få der syntes det ikke er okay at aflive en synd og rask hest, og så ikke på grund af problemer med den. Og nu lyder jeg nok dum, men JEG syntes det er lidt det samme om rabies sag hvor man "aflivede" nærmest alle hunde nogle steder, det kan vaccineres mod, aflivning er bestemt ingen måde at løse et problem på, kun hvis hesten er syg eller går med smerter..

  • #26   5. jun 2013 Helt enig, Malene! smiley

  • #27   5. jun 2013 giv det tid jeg tilred min da hun var 10 år det var med glæde og nedtur ,kender du ikke en der kan give dig enetimer

  • #28   5. jun 2013 Team Solvang: Jeg har ingen steder skrevet, at man skal have 4000-5000 i baglommen til at sende hesten i træning. Men undervisning blot én gang om ugen gør MEGET og koster ikke 4000 om måneden :o)

  • #29   5. jun 2013 Karina:Hvis kun det var ridningen der var problemet ville det nok kunne gå smiley Men hun er svær at have med at gøre, i det hele taget..

  • #31   5. jun 2013 Gad vide om ikke der findes en venlig sjæl som vil give et nap med i forhold til at få hende trænet smiley Ja det kan jeg jo sagtens sige, jeg har ikke selv så meget erfaring så jeg kan varetage opgaven smiley og jeg ved godt det ikke lige ordnes på to dage, men det kunne jo være...

    Det var bare lige en tanke smiley

    Held og lykke med det smiley


  • #32   5. jun 2013 Hvis jeg skulle have lyttet til min første træner så var min pony en slagte pony.

    Vi endte da med at ride M/ PRI alligevel.


    Men du må jo gøre op med dig selv hvor vigtig hesten er for dig smiley


  • #33   5. jun 2013 Ud fra hvad du skriver og det der står på hendes profil.

    Lyder det i mine ører som om din unghest er godt og grundigt utrænet og uopdragen.

    Mit bedste bud er at få hjælp af en der kan finde ud af at stå fast og sætte grænser for sunspot på en konsekvent og fast måde hver gang...

    og selvfølgelig vil hun prøve grænser af.. hun er 5 og det lyder på mig som om hun ikke rigtig har været i hænder inden du fik hende...

    Så du står med en teenager der ikke har lært reglerne på forhånd og hvorfor så rette sig efter dem nu hvor man kan slippe ved f.eks at stejle :).

    hun lyder som en klog hyp smiley


  • #34   5. jun 2013
    Linette Christensen med Jessica og hestefornuft.dk søger en foldmakker til sin hest i 14 dage, evt. imod at man kan få hesten trænet.

    Det er godt nok på Fyn :o)


  • #35   5. jun 2013 Først og fremmest burde du få hende tjekket for smerter. Selvom du siger du kan se på hende det ikke er smerter, så kan du altså ikke bare vide det 100 %.

    Du siger du ikke har råd til både undervisning i jordarbejde og ridning flere gange i måneden, men kan du få råd til at få undervisning i jordarbejde evt. 1 gang om ugen, og så vente med at ride hende, til du kan håndtere hende fra jorden? Tag en ting af gangen, man skal kravle før man kan gå, er det ikke sådan man siger? smiley Ellers kunne du se om du evt. kunne finde en til at komme og træne jordarbejde med hesten, og hjælpe dig til du selv tør igen. smiley

    Synes ikke aflivning er en særlig god løsning, som en anden ellers forslår. smiley


  • #36   5. jun 2013 For knap 5 mdr. Siden stod jeg med det samme problem. Havde verdens flotteste og til deles skønneste ismule. Problemet var bare at hun ikke respekterede mig som sin ejer. Det kostede mig en flækket underlæbe samt en kæbe af led 3 mdr. Efter kylede hun mig af og trak mig 20 meter 5 uger i sengen for til sidst at stejle og bukke når jeg trak hende. Jeg valgte selvom det var svært at sælge hende til min træner og underviser dom troede på min hoppe. Jeg er nu den lykkelige ejer af en pensioneret travhest. Man har kun 1liv men flere valg.

  • #37   5. jun 2013 Og husk, du skal hverken tage et valg efter hvad din træner siger, eller hvad folk herinde siger, du skal tage et valg efter hvad du selv føler for og mener er det bedste. smiley

  • #38   5. jun 2013 Lige mine sidste ord Sian.

  • #40   5. jun 2013 Du må ikke sælge hende! Kæmp for både dig og hende!! - Tro på det og en dag skal det nok lykkes!!! Pippi som jeg har her inde (på min profil, kunne INTET!!! men jeg har virkelig kæmpet (hun er blevet mishandlet og hun stod til at blive slagtet) .... men jeg kæmper stadig og det er pisse hårdt MEN hun er ved at forstå at det ikke er farligt det jeg sætter hende til!! - DU MÅ FOR GUDS SKYLD IKKE SÆLGE HENDE... hvis du spørger mig smiley - held og lykke... og følg dit hjerte

  • #41   6. jun 2013 At sælge en problem hest er risikoen for kastebold stor. Så er en aflivning mere værdi. Hvis man er bange for sin hest, smitter det af på den og det bliver derfor svært at træne den... Ydermere hvis du ikke får hjælp min en gang om ugen.

  • #43   6. jun 2013 Lea ikke hvis man ikke tør.... At sælge hesten hjælper ikke hesten... Så enten må ts stramme lidt og kæmpe også med sig selv også få noget hjælp

  • #45   6. jun 2013 Tina A, du kan da ikke bare sige at det ikke hjælper hesten at sælge den. Så alle problemheste skal simpelthen bare aflives ifølge dig? Bare fordi hun ikke skal kan hjælpe hesten, betyder det jo ikke at andre kan.

  • #46   6. jun 2013 SIAN nej jeg siger ikke alle heste bare skal aflives, men chancen for den bliver kastebold er stor, desværre.. nogle er så heldige at få gode hjem, andre ikke....

  • #47   6. jun 2013 Kailie
    Det er utroligt svært at nusse sig til en opdragen hest smiley
    Blakken er verdens største nussehovede, men ber du hende om at gå 5m frem så stikker hun af. smiley


  • #49   6. jun 2013 Kailie
    Der en hest skal have tillid til sin rytter, skal den lære at rytteren ikke gør hesten noget.
    Det samme med os. Vi skal lære at hesten ikke gør os noget. Hvis man bare stod og nussede hesten på folden, lærte man at den ikke gjorde noget der = tillid på folden. Det betyder ikke at man har tillid til hesten andre steder.

    Kort sagt, skal TS have tillid til sin hest igen, skal hesten først opdrages nok til at hun tør stole på den.


  • #51   6. jun 2013
    Der er kommet lidt en tendens med at hvis man står frem og siger " Ved i hvad, jeg magter ikke denne her opgave, den går ud over mine kompetencer " så er man bare dum, fordi man sælger jo ikke en hest.

    Man skal kæmpe! Folk mener at man for en hver pris og ved og sætte liv og lemmer på spil, skal kæmpe med at få en opdragen hest ud af situationen - selvom man ikke har kompetencer eller måske penge til at få de kompetencer via undervisning.

    Istedet for at man flot nok indrømmer at det her, det går sådan set ud over hvad jeg kan. Også kan en anden få en super dejlig hest ud af det, men mig passer den ikke sammen med på nuværende tidspunkt.

    Bliver omgang med heste til en kamp og til noget man skal vinde over - så syntes jeg ikke det er sjovt. Man kan godt have en hest der har nogle ting den skal trænes på og i, men man skal ikke begynde og kæmpe med den.
    Man skal helst finde hesten et fristed hvor man tager ud og får en god dag, ikke et sted man udfører en kamp.


  • #52   6. jun 2013 En "problem hest" kan HURTIG blive en kaste boldt, som er utrolig Syndt, og meget psykisk hårdt for sådan en hest som har det svært!!
    Jeg er bestemt ikke tilhænger af at Aflive en sund og rask hest, MEN MEN MEN
    en dø hest kan ikke lide, den har fået fred. Og man er sikker på den ikke kommer alle mulige mærkelige steder hen!!

    Træning er vejen frem, men der squ ikke mange det ude som gider at bruge tonsvis af penge i en "problem hest" de ikke for noget ud af..

    Hvis man er bange og utryk og ikke er god nok til den type hest, så synes jeg man skal sælge så både hest og en selv kan komme vider. smiley
    Synes det fint man prøver men man skal også være realist om det er en hest man magter..

    Jeg kender ikke din hest, så ved ikke om det er et trænings problem som du bare ikke er kvalificeret til at kunne løse eller din hest simpelhen er sådan. Og den ville blive en kaste boldt..

    For hvis det er et trænings Problem, du bare ikke kan løse, men mener andre godt ville kunne klare, så synes jeg du skal sælge smiley og finde en der passer beder. MEN

    Hvis din hest er sådan og har det svært i sit liv. Så synes jeg du skal overveje MEGET om den ikke risikere at blive kaste boldt, og så det beder den for fred...


  • #54   6. jun 2013 Jeg har ikke læst alle svar. Du skal være opmærksom på, at hvis du sælger hende, er der kun en lille bitte chance for, at du finder hende en ejer, som træner hende, som du mener, at hun skal trænes. Så det skal du nok tage med i dine overvejelser.

  • #55   6. jun 2013 Du kunne jo prøve at sælge hende til nogle der avler? Hun er jo kåret og køn smiley

  • #56   6. jun 2013 Du skal selvfølgelig selv mærke efter, om du føler, det er det rigtige at gøre. Men det er vel problematisk, hvis du mangler penge til undervisning. Man bør altid være egoistisk - på hestens vegne. Så hvis du ikke kan magte det, så er det måske bedre at sælge hende, til nogen som kan smiley
    Men den er ikke rar!


  • #57   6. jun 2013 HELT enig med Krikken. Selvfølgelig skal din dagligdag med din hest ikke være en kamp og fyldt med angst. Der findes SÅ mange heste derude, og helt sikkert en der passer bedre til dig. Kan sagtens forstå at du ikke vil slagte den, men evt forære den væk, eller sælge den billigt til en som magter opgaven. Der er INGEN skam i at give op. Livet er alt for kort til bøvl.

  • #58   6. jun 2013 det der med og forære dem væk eller sælge dem billige det er bare ofte folk der ikke har forstand på den der køber dem

  • #59   7. jun 2013 Limserne: Da jeg fik hende kunne hun ingenting og var meget sky og nervøs. Så jeg ved ikke om man kan sige jeg har gjort noget forkert? Der skulle bare have været nogle der satte grænser for hende de første 3 år af hendes liv. Så havde der været en stor chance for at hun havde været lettere at håndtere nu. Jeg burde have trænet mere med hende, men ville du have lyst til at træne med en hest der er halv farlig? Det må jeg indrømme a jeg ikke rigtig har haft.

  • #61   7. jun 2013 Min hest betyder også mest for mig, og det er grunden til at jeg ikke vil stå og kæmpe med den i flere timer uden at der kommer noget godt ud af det smiley

  • #63   8. jun 2013 nu siger du det selv...
    den er halv farlig...

    hvorfor skulle andre sætte livet på spil for en hest..
    synes du skulle slagte den...

    det var noget helt andet hvis du selv troet på den og ville gøre alt for den..
    men at sende den videre til andre der komme til skade med den lyder for dumt...

    synes du skal finde dig en sød pony du kan stole på...


    til hende der mener den kan bruges til avl .
    hvorfor avle videre på noget der er håndterbar ?
    når der findes så mange andre heste oh ponyer til salg..


  • #64   8. jun 2013 Hun er utilregnelig! Hun kan finde på at stejle, sparke, stikke af, løbe en ned ud af ingenting! Både når man træner fra jorden, trækker med hende, strigler osv. Og hun kan kun rides en lille smule i skridt..

    Dette skriver hun selv om den i andet forum...

    hvem af jer vil give sådan en hest til jeres børn?



  • #65   8. jun 2013 Bonde: Det handler ikke om at jeg bare skal have en pony, men at jeg gerne vil have at hun skal have det godt og blive en dejlig pony engang!

  • #66   8. jun 2013 Ja men ikke for en værd pris...

    Ville du ikke have det skidt med hvis hun gjord skade på andre?????


  • #67   8. jun 2013 jo, men hun har ikke gjort nogen stor skade på nogen endnu, og hvis det ikke bliver værre, så skal det nok gå.

  • #70   16. jun 2013 altså, nu ved jeg ikke hvor du bor, men en pige i Holsted er VIRKELIG dygtig til problem heste, hun harhjulpet mig med major, han kunne slet ikke rides til at jeg nu kan ride skridt,trav og galop på ham (alene på lidt under 3 måneder) smiley


  • #71   18. jun 2013 ja har ingen for stand på horse tam tam .. !! smiley men aldrig giv op på din heste ..;) !! du skal selv følger hvordan du har det med hende (din hest ) jeg sælger altid heste hvis jeg ikke kan komme videre med mine heste eller synes det er noget ikke kan sammen arbejde med så sælger jeg bare dyre .. !! det er kun op til dig sælge og hvad siger den træner endelige??

Kommentér på:
Burde jeg sælge hende? :S

Annonce