{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Islænder
  • #2   30. maj 2013 De farvede bånd har vi på til stævner for at dommerne kan holde styr på os, når der skal råbes navne op, og gives karakterer

Sadlerne er ofte kortere da islændere har et kortere sadelleje smiley

• #4   30. maj 2013 Det er de fleste altså heller ikke smiley Det er ofte gamle tursadler der har de mål. Personligt kender jeg ingen der rider med så lange sadler..

Min egen sadel er en 16"

Nogle islændere har længere ryg og kan godt gå med en 17" , men selvom en hest har lang ryg, kan den godt have et kort sadelleje, det er der bare ikke ret manglende tænker over desværre.

• #5   30. maj 2013 Manglende = mange smiley

• #6   30. maj 2013 17" er sædestørrelse, ikke sadelstørrelse. Islændersadler er noget mere økonomiske med pladsen end f.eks western og dressur. Der er meget lidt luksusplads når først man er oppe i en 17" (det er jeg). Ingen af mine 17" sadler er længere end 46cm i anlægsflade (jeg har 4 forskellige), og det er altså ikke for langt til de fleste islændere.

• #7   30. maj 2013 Ved stævneridning er man i de lave og mellem klasser flere på banen ad gangen - derfor har vi farver på for at dommerne nemt kan kende forskel på rytterne. Dommerne har kun x antal sekunder (regnes ud alt efter disciplin og antal ryttere på banen) til at give ekvipagerne karakter. Når karakter råbes op kan man nemt følge med i hvem der får hvad. I finalerne er vi jo altid (uanset lav eller høj klasse) flere ryttere på banen... smiley Så derfor.

• #9   30. maj 2013 Jeg har hørt at islændersadler må være maks 45 cm i anlægsfladen. Men derfor kan sædet jo godt være 17'. smiley

• #10   30. maj 2013 Der har i gamle dage været tradition for at ride i meget lange sadler, men det er altså mere end 10 år siden det rigtig var populært. Nu til dags rider de fleste i gode passende sadler, enten islandske, dressur sadler eller bomløse.

Dengang man havde de lange, flade sadler var det fordi rytteren på den måde bedre kunne skubbe vægten bagud, hvilket gør det lettere for hesten at kaste forbenen i vejret, hvilke var fint hvis ikke det var fordi det gør ondt og på sigt kan skade hesten.
    Dette praktiseres forresten stadig idag og meget endna. Nu ligger man bare sadlen 10 -15 cm for langt tilbage på hestens ryg. Som undskyldning bruger man argumentet at hesten har brug for mere skulderfrihed for at kunne tölte.

Farvebåndet har du fået svar på, det er for at dommerne kan kende forskel på rytterne.

Kommentér på:
Islænder

Annonce