Bud på diagnose -hjælp! {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg ville lige høre om kloge HG ikke har nogle bud på hvad min hest mon kan fejle. For jeg er ved at få grå hår i hovedet af en manglende diagnose.
Og sorry det er meget langt, men håber I vil hjælpe mig med at lege detektiver..
Symptomerne er følgende:
Kort og stiv bagtil (stive bagben), når han selv vælger tempo, balleforskydning (ene side af hov mases pga forkert tryk), han taber engang imellem bagparten under rytter og hans bagben bliver mere og mere udadvendte (ja ok fotoet er taget når han står værst, men så kan I se min pointe).
Herudover vrider han på venstre baghov når han sætter den i jorden. Og han har en tendens til at gå på 2 spor + han parerer ofte skævt, når man beder ham standse.
Ben: http://hest.webgallerier.dk/album/1763/628/471/8812573-skaden
Hans bagben roterer udad helt oppe ved bagknæet (altså helt oppe fra hvor benet sidder fast på kroppen)
Baghov: http://hest2.webgallerier.dk/album/1763/628/471/8812575-skaden
http://hest.webgallerier.dk/album/1763/628/471/8812576-skaden
Han har umiddelbart ingen smerter, leger på folden og er flink under rytter. Han kan godt få bagbenene ind under sig, hvis man beder ham om det, men hans foretrukne gang er korte/stive skridt med bagbenene. Han er ikke halt, heller ikke i bøjeprøve.
Jeg har fået foretaget følgende undersøgelser: røntgen af alle 4 ben + ryg (intet at bemærke), thermografi (intet at bemærke). Jeg har desuden en scanning af v baghas, fordi han har været i hegnet igen intet at bemærke.
Han har været til 2 forskellige kiropraktorer. Ingen af dem har fundet noget kiropraktisk galt. Hans muskler er flotte og symmetriske, dog bemærkede den ene at han går vældigt skævt til tider og den anden bemærkede at han er kort bagtil. Den ene kiropraktor foreslog sædstrengsfibrose (arvæv efter kastration), som min dyrlæge dog sagde hun ikke mente det var.
Min dyrlæge mener at problemet skyldes hans balleforskydning, men det mener de 3 smede jeg har spurgt dog ikke det er, de mener der er noget kiropraktisk galt eller eksteriørmæssigt. Dog skal det siges at jeg prøvede at give ham specialsko på, som var banket flade i den ene side, og det hjalp altså!
I dag har jeg så haft dyrlæge til hans tænder og jeg spurgte ham og hans kone, som også er dyrlæge, hvad de tænkte, og de tænkte begge sædstrengsfibrose og anbefalede at jeg fik ham scannet for det.
Så kort fortalt:
Alle 3 smede mener at det er noget eksteriørmæssigt eller kiropraktisk.
Begge kiropraktorer siger at det ikke er kiropraktisk, den ene sige at det kan være sædstrensfibrose.
Min egen dyrlæge siger det ikke er sædstrengsfibrose, men derimod skyldes balleforskydningen. Hun foreslog sko, som indtil videre er det eneste, der har afhjulpet problemet.
De to dyrlæger jeg talte med i dag, mener det kan skyldes sædstrensfibrose, og anbefalede at jeg fik ham scannet for det.
Så næste stop er Faxe Dyreklinik for at få ham scannet for sædstrengsfibrose.
MEN jeg tror personligt ik at det er sædstrengsfibrose.. men hvad er det så? nogen der har et bud? Alle bud modtages med kyshånd, da jeg er træt af at mangle en diagnose.
Alle de fagfolk jeg har talt med er enige i at der er noget galt med min hest... men hvad.....?
okt 2007
Følger: 45 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 30 Svar: 195
ved godt det lyder super mærkeligt men den er sgu god nok. han havde virkelig ondt når han fik de der. og de forsvandt ikke når dilleren kom ud. det var HELT oppe de sad
jun 2006
Følger: 40 Følgere: 50 Emner: 16 Svar: 82
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.908
Jeg ville ringe til tine fra horsemind.dk og bede hense se på hesten. Hun er uddannet barfodstrimmer og beslagsmed og ved alt der er værd at vide om heste-fødder.
Hun kan varmskoer og tilpasser beslaget til hesten på stedet så det er lavet til den hest det skal gå med det.
Hun gjorde min "sko-hest" til barfods med gode og jævnlige beskæringer. Hun er pisse dygtig!!
Og ellers kunne en kraneo sekral terapeut måske være en løsning, de kan løsne nogle bitte små punkter som nogle gange bare lige er det der skal til..
Ellers kunne jævnlig (1 gang o mæneden ca) massage måske være en idé..
nov 2006
Følger: 98 Følgere: 106 Heste: 18 Emner: 62 Svar: 1.111
jul 2007
Følger: 24 Følgere: 25 Heste: 8 Svar: 51
sep 2005
Følger: 70 Følgere: 77 Heste: 5 Emner: 19 Svar: 211
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
jan 2010
Følger: 134 Følgere: 119 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 205
nov 2008
Anne J: Ja, han er ren i bøjeprøve.
Kirstine: Skævt korsled, hmm er det ik sådan noget en kiropraktor tjekket om de har?
Lisa: Ringsko har jeg også tænkt på. Jeg har købt og læst beslaglærebogen, for selv at hitte ud af det med hans hove og det er også det de anbefaler i den..
nov 2008
jan 2010
Følger: 134 Følgere: 119 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 205
dec 2009
nov 2008
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
nov 2008
Og jeg er bare loren ved at lægge ham under kniven for noget der stadig er så omdiskuteret, suk!
sep 2007
dec 2009
Neej, det er også lidt en lidt speciel metode jeg er heller ikke helt overbevist om at det er en vidundermiddel, men hellers kunne sige at man har prøvet og at det ikke virkede, end at man frasiger det inden man har forsøgt..
nov 2008
Så er der bestilt tid på Faxe Dyrehospital d. 26. til scanning, så vi kan se om det er sædstrengsfibrose.
Jeg prøvede selv i går at stikke hånden op ved arret (jo ikke det sted jeg oftest har min hånd) og jeg kunne godt se at han reagerede mere voldsomt end jeg havde forventet. Han er en utrolig sød hest, som man kan gøre alt ved, så det at han lossede ud, bare da min hånd ramte arret, får mig til at tænkte, hmm ja ok... Nåede ikke engang at mærke på det, da han lossede ud med det samme jeg satte hånden der.
Jeg skriver igen, når vi har været til scanning.
sep 2007
nov 2008
Jer med valakker kan jo prøve selv at røre der hvor stenene skulle have siddet og se om I får en reaktion. Men sørg for at stå ved hestens skulder så hesten ik kan nå jer med bagbenet.
sep 2007
nov 2008
Han blev først mønstret og set i longe. Han gik fint i longen, men da han blev mønstret gik han på to spor, som han har tendens til at gøre. Han var ren i bøjeprøve.
Jeg fik taget røntgen af hans ben igen og der var INGEN knogleforandringer, hans ben så rigtig fine ud.
Så blev der mærket på hans ar ved sædstrengen (de kunne åbenbart ikke scanne det, som den dyrlæge jeg bruger til tænder mente de kunne). Og eftersom min hest er enormt flink og rar og ikke reagerede på nogle af de andre undersøgelser, men lossede ud flere gange, når han pillede ved arret ved sædstrengen, sagde dyrlægen at det var hans konklusion at han har generende arvæv på sædstrengen, dog med det for øje at han ikke kunne være helt sikker uden at åbne arret.
Han mente dog ikke at sædstrengsfibrosen alene kunne være skyld i at min hest går/står forkert. Men der er intet at sætte en finger på hverken i scanning, røntgen eller termografi. Eftersom det hjælper at sætte sko på mente dyrlægen at der af ukendte årsager er lidt ømhed i La Cardos haser på bagbenene. Og det at min hest står mere og mere udadvendt på bagbenene er lidt et mysterium eftersom det normalt er en medfødt eksteriørfejl, men så burde det jo ikke blive værre med tiden....
Så konklusionen er at han får sko på igen for at aflaste haserne og at jeg skal tænke mig godt om, om jeg vil have ham opereret for sædstrengsfibrose.
Sædstrengsfibrose er en nogen omdiskuteret diagnose og der er desværre ikke rigtig noget forskning på området. Min hest har ifølge dyrlægen ikke kronisk ondt, men kan have lettere ømhed ved visse (primært samlende) øvelser. Ifølge dyrlægens erfaring er der bedring ved 50 % af de heste der bliver opereret. Det er en nem/rutine operation. Operationen koster 8000 kr. og dækkes ikke af forsikringen.
Så kære HG, hvad havde I gjort? Ladet hesten operere?
Jeg ender sgu nok med at gøre det, for jeg er ved at løbe tør for andre ideer til undersøgelser og hvad han kunne fejle... Det eneste jeg ved er at alle er enige om at han fejler noget..
sep 2007
dec 2009
MEN jeg ville nok også give det et forsøg!
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Tænker tit, at når folk giver så mange penge for haltheder osv, er de penge måske givet godt ud?
Men klart, det er dit valg. Og jeg siger ikke, de absolut ville finde årsagen.
Men Britt har hjulpet mig meget med mine, også helt ned i detaljer hvor der er noget galt i hoven osv. Jeg er selv clairvoyant, og ser det samme som hende. Men jeg stoler bare ikke på mig selv. Men når hun ser det samme, og fys, dyrlæge også gør, så er der nok noget om snakken.
Sammen med fys, dyrlæge osv. giver det et rigtig godt billede.
Bud på diagnose -hjælp!