Vægt på shetlænder? {{forumTopicSubject}}
Ja, vejede min shetlænder i dag, og vil lige høre jer ad, hvad I ville mene om dette:
I uge 16 kom Kurt til dyrlæge efter at have været halt i tre uger før det (ja, tre uger inden, vil ikke have det kommenteret, at han gik i tre uger, eftersom han efter to uger (uge 15) havde dyrlæge der halthedsundersøgte ham, og intet kunne finde, og derfor gerne ville have ham på klinikken til blokader og røntgen, og det blev i uge 16). I uge 16 bliver det kommenteret hvor fin Kurt ser ud (af begge dyrlæger der er tilstede. Det blev også kommenteret i uge 15), han er ikke en tyk shetlænder, og det var ikke så tit de så en shetlænder der så så godt ud mht. huld. Han havde dog tabt nogle muskler, men man træner jo ikke en skadet pony
Han bliver undersøgt, de finder ud af han har en kraftig kodeledsforvridning, og han bliver beordret så meget ro som muligt i mindst 3 måneder.
Omkring d. 1. maj får jeg konstateret lus på den bette pony, og han bliver da behandlet med Tectonik.
Kurt får i uge 18 (d. 5/5) kolik, og dyrlæge tilkaldes. Hun behandler ham, kommenterer dog ikke hans vægt på nogen måde, giver et tip til at få lus væk, men kommenterer ikke hans vægt.
I uge 19 kommer der kiropraktor til hestene, og der har Kurt siden uge 16 tabt sig ca. 20-25 kg. Her kommenterer hun så, at han ser fin ud som han gør nu, trods jeg syntes hans hofteben stikker noget ud, og at man kan mærke ribbenene lidt for tydeligt efter min smag. Han er blevet indsunken ved flankerne, og ligner simpelthen noget der er løgn, dette er dog pga. lusene, han ligner noget der er løgn (det virker til, at han sætter vinterpels igen).
Det skal siges, at han har tabt sig YDERLIGERE siden uge 19, gætter på han har tabt sig ca. 30-40 kg i alt, måske mere.
I dag vejede jeg ham med et vægtbånd, og det viste 210 kg (ved godt det kun er vejledende). Og tænkte det ikke kan passe. Han skal IKKE veje så lidt, og det ved jeg, eftersom han plejer at veje 250-275 kg (derimellem ca.) når han er sund og rask, og ser ud som han skal, med alle hans muskler. Dette er noget jeg ved, så I skal ikke kommenterer at han da så er bællefed.
Det skal lige siges, at han er en shetlænder af kraftig bygning, og måler et sted omkring de 103 cm.
Han ligner som sagt noget der er løgn, eftersom han har været syg hele vinteren med meget slem kolik der tog ham 2-3 uger at komme sig helt over, og så haltheden, lusene der sikkert også var der i vinters, og endnu en kolik.
Han går på græs, får hø, får foder (pga. et tilskud pga. kodeledsforvridningen), og er lige blevet sat op i foder, da han fortsætter med at tabe sig. Han får også mineraler fra bl.a. Himalaya sliksten (der bruges flittigt), og Grazing Minerals fra Pavo på folden)
Hvad dælen ville I gøre? Skal ud til dyrlægen her i næste uge (kan ikke lige fange hende før), og vil lige tage et nyere billede af ham, så hun kan sige hvad vi kan gøre.
OBS: Han skal have ormekur snarest muligt, skal have foretaget en gødningsprøve.
Kurt som han ser ud nu (billedet er fra i lørdags, da det var godt vejr): http://i44.tinypic.com/5evoyd.jpg
- Dette billede er dog en "god dag", hvor han lige har fået fjernet noget mere pels. Hans pels er desværre stadig stort set fuld vinterpels, så uha hvor jeg jeg lyst til at klippe ham overalt, for om han får en pæn sommerpels er for mig ragende ligemeget, hvis det er den eneste ulempe ved at klippe ham nu, kunne jeg meget vel godt finde på det.
Undskyld at det måske er lidt rodet at finde rundt i, men ellers må I jo spørge, hvis der er noget I ikke lige forstår Og undskylder også lige at det blev så langt
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.799
sys ikke han ser alarmerende tynd ud.. sys faktisk at han er ret flot.. og efter en tur på sommergræs, så skal du se..
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
Dog ved jeg ikke om det bare er billedet der snyder, men jeg synes faktisk ikke at han ser direkte undervægtig ud. Muskelfattig på bagparten - ja, men undervægtigt, ikke rigtig.
nov 2009
Følger: 87 Følgere: 99 Heste: 9 Emner: 225 Svar: 5.305
nov 2009
Og jo tak, det er noget af en omgang - over 10 000 kr. brugt på shetlænder i dyrlægeregninger siden d. 28. december 2012.
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
Nu er han blevet for tyk og vejer ca 200kg
http://www.hestegalleri.dk/galleri/232429-anden_saerlig_race_incredible_dark_design
Synes din på billedet har en stor vom
nov 2009
Men hvis man ser ham 'live', ville du absolut ikke kalde den stor. Når man ligefrem kan ane de bagerste ribben på afstand, er det ikke lige en stor vom.
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
Og når din så enda vejer så meget mere end min og de er på samme højde synes jeg personligt det virkede meget troværdigt.
Men som du selv siger kan det jo være billedet, jeg har jo ikke set ham live.
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.799
man må gerne kunne se lidt ribben (ifølge mig) på en shetter og andre pony racer..!
hvad fodre du med??
vi har ikke kunne holde sul på vores heste med hippolyt.. lige pludselig tabte de sig helt vildt.. så skiftede vi tilbage til Icelandic power.. og det holdte sul på dem..
og ellers køb noget solsikke olie og giv ham en halv dl hver dag.. evt sammen med hans sommer vitaminer, hvis I giver det.. så smid det i en spand og bland det sammen..
jan 2010
Følger: 34 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 5 Svar: 112
nov 2009
Udover det, får han en halv ske Cortaflex, en halv skovl majs (ikke en stor skovl). Han har fået jerntilskud pga. eventuelt jernmangel (pga. lusene), han får loppefrøskaller (pga. den første omgang kolik, der var en meget slem sandkolik). Mener det er det han får af tilskud.
nov 2009
dec 2006
Tror bare at folk i dag (ikke henvist specifikt til TS) er så vant til at se for fede ponyer og heste, at man er blevet blind for hvad der er egentligt er normalvægt - og ikke undervægt.
nov 2009
dec 2006
Det var mere generelt, fordi der er rigtig mange der har svært ved at vurdere hvornår en pony er normalvægtig, overvægtig eller undervægtig. Rigtig mange ponyer - ja især ponyer - er overvægtige, uden at ejer egentlig er opmærksom på det.
Men godt at der bliver gjort noget ved det, og som sagt: Held og lykke !
mar 2006
Følger: 136 Følgere: 142 Heste: 4 Emner: 316 Svar: 3.198
Gennemsnitsvægten for en shetlænder er 165 kg. Min nu afdøde pony vejede 195 kg og var FED.
Synes faktisk også at din pony ser godt ud på billedet
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 138 Svar: 734
Hvis han taber sig, så er det muligvis nok pga orm, men det er du jo obs på.
Vil også sige, at 275 kg er alt alt for meget for en shetlænder på 103 cm i stg - omkring de 175-185 kg for en str som ham af din vil være nogenlunde passende alt efter bygning/knoglestruktur.
Jeg er ikke meget for målebånd - en brovægt giver dig et langt mere reelt billede af en egentlig vægt.
Dejligt og se og høre om en der ofre det der skal til for en shetlænder - de små har lige så stor krav på en ordentlig behandling som de større rideponyer/heste. Så tommelfingeren op til dig
maj 2007
Følger: 64 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 109 Svar: 812
jan 2011
Følger: 54 Følgere: 54 Heste: 5 Emner: 3 Svar: 96
nov 2008
Følger: 46 Følgere: 47 Heste: 1 Emner: 67 Svar: 282
MEN, god ide med ormekur. det er jo ikke normalt at de taber sig, selv om de får al den græs... Så selv om jeg nærmest misunder din ponys hul, så kan jeg godt se det ikek er en positiv baggrund for vægttabet. Mon ikke ormekuren vil hjælpe?
Vægt på shetlænder?