29. nov 2003 Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Hestes forhold {{forumTopicSubject}}
Jeg må indrømme at jeg gang på gang undres over de forhold heste bydes mange steder og rigtig mange mennesker er åbenbart komplet ligeglade med hvordan deres heste har det.. enten pga uvidenhed eller at de først og fremmest tænker på dem selv....
Havde rigtig svært ved at finde et ordentligt opstaldningssted da jeg skulle flytte min hoppe, men fandt da et til sidst..
Undre mig også når man spørger folk hvordan deres opstaldnings sted er og de kun snakker om rytter faciliteter.. altså rytterstue, og hvor mange baner/ridehuse der er.. når man så spørger hvad hestene får at spise er der flere der ikke engang ved det..
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor nogle byder deres heste et liv..
Uden fold eller ½-1 time fold om vinteren..
Foder bestående af en masse havre og/eller byg ..
Ingen eller kun et par kg hø/wrap..
Jeg ved at mange af de store rideskoler byder hestene disse kummerlige vilkår, og der er jo rigtig mange der står opstaldet der..
Men hvorfor ?
Er det fordi man faktisk ikke ved at heste har brug for fold og strå foder ? eller er det fordi man går mere op i at have flere ridehuse end i hvordan hesten har det ?
Håber noget gider svare..
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 6 Emner: 4 Svar: 27
Jeg har mine heste hjemme ved mig selv.
Jeg har pt 5 heste i stalden hvoraf de 3 er mine egne.
Jeg har 2 bokse der måler 4,5*4 og 2 der er 3*3
Mine heste kommer ud næsten hver dag. Er det virklig grimt vejr får de mad 4 gange og wap og halm.
Er de ude komme de ind når de står ved ledet. I øjeblikket er min hoppe dog af den mening at ude okay inde BEDST. så nå hun har rullet sig og lige gået en tur rundt kan jeg godt lukke hende ind igen.
Normalt er de ude i ca 2-3 timer pr. dag om vinterne
I sommers var de ude fra 7-22 ( havde hoppe med føl som var inde og få ekstra mad)
Jeg foder med havre og grønpiller og Musli breeder.
Travo og lidt melasse.
Og så er der en masse halm og wap til alle..
De 2 opstaldingen jeg har nu var faldt ret hurtigt til. Og de ligge tit ned og hygger sig..
Hilsen Jane
jun 2004
Følger: 57 Følgere: 55 Heste: 8 Emner: 329 Svar: 4.214
Fini får tilskudsfoder til ungheste, Fleur følblanding.
De får den dyrlæge og smed de skal have.
De har en god stor boks med masser af halm i. Får hø til middag og wrap til aften.
Om sommeren er Freja, Fini og Fleur på døgndrift på vores egn på 1 ha, men Rival og Casel (..nok en shetlandspony, når vi har solgt Casel) får dog på en lille græsfold fra 7-10 og fra 15-22 om sommeren. Han er jo forfangen, og skal helst leve i mange år endnu.
Vinter: Der går de på jordfold, da de ødelægger græsset ellers. Men når det er frost, kommer de ned i engen. Men de bestemmer selv, hvor længe de vil være ude: Når de kommer hen til leddet, kommer de ind.. Men ellers fra 12-18.
Så vil påstå at mine heste har det udmærket Og så bliver Rival og Freja rørt af mig
apr 2006
Følger: 21 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 24 Svar: 1.011
Hestene går ude fra ca. 8-16.30 om vinteren og om sommeren er det i døgndrift med mindre at der er en der skal ind så kommer den selvfølgelig ind.
Min veninde og jeg har vores eget foder til vores heste og wrap, de andre bliver foderet med tilskudsfoder og wrap eller roepiller, travo-e og wrap. Så er der selvfølgelig halm til alle.
jan 2006
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 890
Mine heste står hos min veninde, hun har en lille dejlig gård med 4 bokse, store folde og en lille hal. Tl sommer laver hun så ridebane.
Whatever, det er mindre vigtigt.
ridehallen ligger ved siden af folden og er forbundet via en gang.
Den bruger de rigtig meget både om sommeren i varmen og om vinteren hvis der regner og blæser.
Så bestemmer de selv om de vil gå på de store folde udenfor eller vil ind i hallen. I hallen er der altid frisk halm og vand og ude er der en høhæk også samt vand.
Der er sliksten både ude og inde. Om sommeren går de naturligvis ude hele døgnet og i efterår samt forår min. 12-14 timer og om vinteren ca. 10 timer.
De får godt individuelt foder efter tilpasset foderplan og hø ad libitum.
Der er god mulighed for social kontakt i boksene (hvilket rideskoler er SÅ dårlige til at give dem) og stalden er lys og med god luft.
Så har vi ikke lige springbane, dressurbane og kæmpe hal men det er jo netop som du siger ikke det vigtigste.
Selfølgelig skal man bruge en rimelig hal hvis man ønsker at ride konkurrencer, men det kan også lade sig gøre at finde fine privatstalde med forhold der er gode for både hest og rytter.
Jeg har aldrig været rideskolemenneske og forstår det heller ikke. At lade hesten stå i boks så mange timer virker for mig uforståeligt.
Men mange er nok vokset op på rideskole med deres ponier og ved ikke andet. De har fået at vide det er bedst og så tror man jo på det.
Synes det er mere op til beriddere og stald mestere at få lavet forholdene om, det er dem der burde vide bedre.
Men som Tanya siger er det også noget med økonomi.
Skulle alle heste gå ude hele dagen ville det kræve store folarealer og mere staldpersonale, og det betyder flere penge.
Desværre at nogle kan måle penge med hestens velfærd men sådan er det jo nok.
Den blev lidt lang ville egentlig bare erklære mig enig
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
Min hest står på rideskole - men syntes slet ikke det er sådan der? Jeg tænker da ihvertfald på hvordan min hest's forhold er. Den kommer på fold fra morgen til eftermiddag, står på halm, får hø, fodret består af havre og fibermix. Den har en god boks, og står tørt og godt.
Hvis jeg nogensinde skulle flytte min hest, var det da hesten da kom i foreste række.
Hestes forhold