Jeg er gået i stå med min ridning {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen!
Jeg håber i kan hjælpe mig med mit problem. Jeg er gået i stå med min ridning. Jeg har altid redet dressur og konkurreret på min pony, men efter jeg fik hest har jeg mistet interessen både for dressuren og for konkurrencerne. Jeg fik øjnene op for jordarbejde, tricks og frihedsdressur og det er noget både min hest og jeg nyder! drømmen blev, at starte på klassisk dressur for så en dag at kunne ride samlet og korrekt dressur uden et hovedtøj! - men at skulle omskole sin hest og i det hele taget blive bedre kræver jo undervisning. Den billigste underviser i klassisk dressur som jeg kunne finde var alligevel rigtig dyr, hvis jeg skal have regelmæssig undervisning og det mener jeg man skal have, hvis man vil komme nogle vegne.
Jeg har absolut ikke mistet interessen for min hest, tværtimod er jeg mere knyttet til ham end nogensinde før! men cirkustricks hver dag er bare ikke nok til at holde ham i gang - han skal ud med noget energi, men jeg giiider ikke dressur (af flere grunde). Vi springer og rider ture for afveksling skal det lige siges (: Jeg ved det kan være svært at sige hvad jeg skal gøre, men håber måske der er nogle som har stået i situationen og kan give nogle råd. Jeg tror mangler inspiration og nogle mål for min hest og jeg.
En ting mere: Vi elsker at ride uden udstyr, jordarbejde og cirkustricks og det er helt sikkert noget jeg vil blive ved med at arbejde med. Men kan mærke at den gamle konkurrence rytter stadig ligger i mig, for hvis der går for mange dage hvor vi ikke rider (men laver andre ting) så begynder jeg at "panikke" over at han ikke er redet. I ved, jeg får den der "ååh nej hans muskler, kondi, smidighed" attitude - og det irriterer mig faktisk ret meget for det hele skal jo ikke handle om hestens kondi osv - nogle råd til hvordan jeg bliver mere afslappet omkring det?
håber i kan hjælpe (: og sorry det blev lidt langt
mvh
Victoria (:
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 179 Emner: 397 Svar: 5.860
Istedet lod jeg mig inspirere af videoer på youtube og herinde, og så prøvede jeg mig frem. Jeg tog ud til kurser en gang imellem og gav mig til at læse en masse.
Det er selvfølgelig ikke lige så optimalt som undervisning, men det er bestemt bedre end at opgive det helt.
Du kan finde links til nogle gratis e-bøger i denne tråd: http://www.hestegalleri.dk/grupper/groundwork/946358-gratis_e_boeger_af_marijke_de_jong
Der er også en til længere nede i kommentarene.
Og hvis du ikke kender til DHE så synes jeg du skal tjekke det ud. www.denheleekvipage.dk - de holder alternative stævner som måske også kunne være noget for dig.
apr 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 10 Svar: 117
maj 2008
Følger: 106 Følgere: 103 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 125
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
Hvad med at få en underviser ud en gang om måneden eller hver anden uge? Det er ikke det samme som at få undervisning en eller flere gange om ugen men i klassisk / akademisk / centreret ridning oplever jeg personligt at det faktisk kan være en fordel at arbejde selv oftere.
Mens jeg red 'traditionelt' havde jeg brug for tit at få undervisning og det kørte bedst når jeg fik undervisning.
Nu hvor jeg rider klassisk/akademisk får jeg super meget ud af at blive undervist måske en gang om måneden eller tage til et kursus (tror faktisk at kurser er det billigste man kan gøre - hvis man gør det til en vane at ligge måske 500kr til siden hver måned som man så bruger på at tage på er kursus hvor man jo får undervisning flere gange samt teoretisk undervisning).
Ellers kunne det være en ide at få en træningspartner? Overvejer jeg i hvert fald selv at gøre
Man behøver jo ikke stå samme sted - men kan bare skrive sammen med sin partner dagligt / ugentligt og lave en vurdering af hvordan ens træning gik. Så kan man udvide med at lave træningsplan eller sige at man fx skal træne dressur/kondition/springe eller hvad det kunne være x-antal gange om ugen
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Har du evt. prøvet og søge her og på HN efter folk der selv rider akademisk, som kan fx. grundtingene? De kan tit hjælpe billigere :o)
Fandt en der ville hjælpe/undervise for 100-150 kr, pr gang i basis som bøjning, versade mm. fra jorden.
mar 2010
Følger: 18 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 115
F&F: tak for rådet!
Krikken: nej det har jeg ikke, men måske ikke en dårlig idé
apr 2008
Og year ! Meget af træningen er en slags mental-træning og handler meget om ens fokus osv og det er bare nemmere at træne når man kun skal tænke på sig selv og sin hest. Det er selfølgelig super at få undervisning - men hånden på hjertet er det først de efterfølgende gange jeg virkelig får min undervisere pointer ind. Så kan jeg træne til vi mødes næste gang og jeg kan få et skub mere i den rigtige retning
Persobligt får jeg også rigtig meget ud af teoretisk undervisning og at læse bøger
mar 2010
Følger: 18 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 115
kan du anbefale nogle bøger?
apr 2008
Der er også mange dvd'er omkring opstilling, brug af hjælpere, korrekt bæring osv (jeg har selv Bent branderups "study of movement" og gerd heuschmann "ud horses cours speak")
Du kan evt gå ind på www.horseconsult.dk - deres søgemaskine fatter jeg kegler af men de har sindssygt mange bøger og film - jeg køber tit noget bare for at se det an og hvis ikke det var noget for mig, jamen så pyt med det - så bestiller jeg ikke mere af den slags fremover. Tit ender jeg med noget hvor jeg bare tænker "wauw her er noget godt!"
F.eks. Var det en veninde der foreslog Mark Rashid, som jeg havde hørt om men ikke kendte mere til. Bestilte en bog og læste den og nu er jeg bare helt solgt i hans måde at se hestene på. Nej jeg er ikke enig med alt hvad han siger men jeg synes virkelig det er god inspiration og jeg får rigtig meget ud af det han skriver
Så hvis man bare gerne vil lade sig inspirere og lære nyt så er det bare med at læse en masse forskelligt - være åben og kritisk overfor den information man modtager og prøve nogle forskellige ting af - nogle tin vil virke perfekt andre ikke og så kan man altid rette træningen lidt til efterhånden som man flytter sig.
Tror det vigtigste er at man ikke skal være bange for at lave fejl... Fejl er bare en del af en udviklingsprocess og alle laver dem (selvom ikke alle vil tale lige højt om det ;)) - så længe man har en god fornemmelse i maven og man lytter til sin intuition så er det bare at prøve løs og modtage indputs fra så mange forskellige kilder som overhovedet muligt
Jeg er gået i stå med min ridning