1.092 visninger
|
Oprettet:
Lammepad {{forumTopicSubject}}
Jeg blev overrasket, da jeg forleden dag hørte min ridelærer sige, at vores nye hest skulle have en anden sadel. Grunden var, at den havde lammepad på den gamle, og så sagde hun, at det havde den fordi sadlen ikke passede helt, og ejeren havde valgt en billig løsning.
Der blev jeg lidt overrasket. Jeg troede at lammepad mest var som pynt eller støddæmper, men ikke at folk kunne finde på at bruge den, fordi sadlen ikke passer ordenligt. For jeg vil da sige, at hellere betale penge for at få rettet sadlen til, fremfor at have en hest med ondt i ryggen
Men blev bare overrasket over en tredje brug af lammepad'en ^^'
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Lammepad kan bruges som lappeløsning, hvis sadelen ikke passer, fordi man så kan løfte sadelen bag til hvis den ellers ligger i bagvægt.
Hvis det skal have nogen støddæmpende effekt, så skal det ligge direkte på hesteryg og det gør folk sjældent.
En del bruger det også til pynt, de glemmer bare, at hvis sadelen er tilpasset, så laver paddet uorden, fordi kammeret mm. så bliver mindre.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Men jeg forstår bare ikke, hvorfor folk ikke bare sørger for en ordentlig sadel, og får den til en sadelmager, hvis den ikke passer. Kan måske forstå det, hvis du har en unghest, hvor bommen passer, men sadlen er lidt for bred. Så kan man sætte en lammepad ind, så den passer. Men alligevel. I længden er det jo billigst at få ordnet sadlen, fremfor at skulle rette op på en skæv hest eller en ødelagt ryg :3
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Slidte hår på ryggen, især lige ved puderne, eller hvide hår tyder netop på en sadel der ikke passer :o).
Men underlag er noget vi mennesker har opfundet, for at beskytte sadelen. Man kan godt ride uden eller kun med et gelepad - gør mange islandske ryttere.
nov 2007
Følger: 198 Følgere: 167 Heste: 5 Emner: 886 Svar: 3.825
Lammepad