{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.078 visninger | Oprettet:

Meget tynd hest! {{forumTopicSubject}}

Hej alle hg'mennesker smiley
Jeg har en araber hoppe som lige er blevet 4 år, hun var blevet lidt tynd i vinters efter en flytning, hvor jeg så fik hende i rimelig god stand igen, eller i hvert fald på rette vej.
Hun får mad morgen/middag/aften så hendes foder er delt ud på 3 måltider, hvor hun får noget equsana cool performance, roepiller, lucerne og noget olie, også giver jeg hende en masse hø ved siden af.
Nå nå, men her for 14 dages tid siden synes jeg viirkelig hun er begyndt at tabe sig igen igen, og det er jo det sammen foder som jeg giver hende?
Har lidt tænkt på om hun måske kunne have fået orm, men ville høre om nogle har oplevet det sammen, hvor det har vist sig at være noget andet, men ellers kommer dr. dyr på fredag, godt nok til en anden hest, men høre ham da lige ad smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Meget tynd hest!
  • #1   8. maj 2013 Hestene bruger jo også energi og kræfter på at skifte pels, kender flere heste der får fri et stykke tid fordi de bruger så mange kræfter på at skifte pels. Størstedelen kan hjælpes ved a give noget B-vitamin smiley

• #2   8. maj 2013 Kunne meget vel være orm! smiley
    kendetegn er de bliver grimme i pelsen, de bliver oppustet samtidig med de bliver tynde smiley

• #3   8. maj 2013 Min hest taber sig somregel gevaldigt på orm og får en grim, tjavset pels. ^^

Så jeg ville få det tjekket. Jeg ved af erfaring at det intet nytter at fylde god, fedende fodder i en ormebefængt hest smiley

• #4   8. maj 2013 Jeg har lige haft dyrlægen ude til min ene hest pga. kolik symptomer.

Det viste sig, at han ikke havde kolik, men tarmen var meget spændt og var blevet flyttet lidt rundt på. Og var fuldstændigt proppet af orm.

Alle vores heste bliver tjekket for orm 2 gange årligt. Vi fik denne hest i Dec. sidste år, hvor han 1 måned forinden var blevet tjekke for orm, her var der ingen!

Han har ikke været grim i pelsen, han har ikke tabt sig, vi har ikke set nogle orm i afføringen, men han var smæk fuld af dem. Så fuld af dem, at de sad på hendes handske, da hun tog armen ud af ham.

Så alt hvad jeg prøver at sige er, få hesten tjekket for orm.

• #5   8. maj 2013 Kan også være mavesår.

Men ja, jeg har også en tynd 3-års. Det er lidt trist at se på ribben. Hun er i øvrigt orme-fri, testet 2 gange, og skinner i pelsen.

Og tænderne ordnes 2 gange om året.

Men er der sket noget i den tid? Der er kommet mere græs, det går hurtigt nu.

Efter der begyndte at komme græs, ja, det er faktisk de seneste uger, er min også meget mæt, da fruktan binder op til 15 gange vand, er de mætte, og derfor spiser hun ikke sin mad og hø ligeså hurtigt som før.

Roepiller (pektin) har samme effekt, så jeg er ikke sikker på, jeg ville give roepiller, hvis hesten virkelig skulle fedes op. Så må de gerne føle sig sultne, så de har overskud til at spise en masse.

Hippolyt siger, 1-200 gram roepiller giver mæthed, også dagen efter.

• #6   8. maj 2013 Det kan også være jord/sand hesten her fået med ind mens den har prøvet at græsse her i vinters.. det problem har jeg ihvertfald haft før.. olie og hørfrø..
    altså hvis ikke det er orm..

du kan som regl se om hesten har fået mere tynd mave så er det nok orm

• #7   8. maj 2013 Mimsen
    Det er da den mærkeligeste teori om roepiller jeg har hørt! Mine heste er i hvert fald evigt sultne hvis du spørger dem - også selvom de får roepiller. Begge er i alt for godt huld lige pt smiley

Kommentér på:
Meget tynd hest!

Annonce