Min stævneweekend Min stævneweekend
Jeg har haft en rigtig dejlig weekend, hvor jeg var til stævne i den lokale rideklub. Jeg rider en dejlig 6-års vallak, og det var hans tredje dressurstævne og første springstævne.
Lørdag skulle vi ride dressur - LC3 og LB1. Han var lidt besværlig på opvarmningen og spændte en del op - specielt på venstre volte. Derfor forventede jeg ikke det helt store, for vi er jo stadig ude kun for at samle erfaring.
Da vi kom ind på konkurrencebanen gloede han rigtig meget, så jeg red letridning og lod ham kigge på det hele (dommertårn, højtaler med alt for høj volumen, flag og springmateriale i den anden ende), og satte mig først ned da vi fik startsignal. Og nøj, hvor var han bare fin! Kun overgangene fra galop til trav, hvor han løber lidt gik i kage, men ellers var han bare med mig hele vejen rundt.
Vi kom ud og jeg hoppede hurtigt af. Da det var en showklasse, var der var kun én rytter mellem mine to ridt, og jeg rider normalt uden sporer og pisk, så sporerne skulle på i en fart og lige øves en smule schenkelvigning inden vi blev kaldt ind igen. Også LB1 gik helt fantastisk. Specielt travøgninger, som han normalt har ret svært ved (slår i galop) blev rigtig gode.
Da jeg var tredjesidst og sidst i klassen anede jeg ikke hvordan det var gået for nogen andre, ej heller mig selv, så overraskelsen var stor da vi sørme blev kaldt til præmieoverrækkelse! Vi var blevet nr. 3 for LC3-programmet med 67,92%. En staldkammerat blev nr. 2 for et LC2-program til 68 et-eller-andet %. Så skønt.
Jeg blev dog lidt skuffet, da LB1-programmet kun blev bedømt til 63,70%, hvor øgninger i både trav og galop er dømt meget ned. Det er jeg meget uenig i!
Søndag skulle vi så springe, LF og LE. Opvarmningen gik rigtig dårligt. Han stopper aldrig, men han blev ved og ved med at rive. Skylden var helt klart min, da de mange heste på banen gik mig meget på (jeg har ikke startet spring i mange år).
Vi kom på banen til LF, og alt blev pludselig helt roligt. Han gik så fint rundt, og vi fik kun en enkelt bom på en dun blå-sort lodret.
LE endte med to bomme på den samme dumme blå-sorte lodret og en lilla-hvid okse (den sidste helt min skyld pga. dårlig tilridning).
En ting jeg lærte er, at vi virkelig skal have trænet at ride lige ud efter springene (der er ingen grund til at gøre en snæver vending endnu skarpere ved at ride skråt)
Men alt i alt en helt igennem positiv oplevelse for os denne weekend
jan 2011
Følger: 152 Følgere: 147 Heste: 2 Emner: 244 Svar: 7.277
Jeg så jer nemlig godt ride begge dage, din hest er virkelig flot!
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Heste: 4 Emner: 130 Svar: 920
Tak skal du have
Min stævneweekend