Blogger
26. feb 2013 Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
Mit første chancement! {{forumTopicSubject}}
OBS læs teksten før i ser video'en
For at gøre en længere historie kort, som mange allerede kender, så er Flash en tidl M hest. Dvs han gik M lige indtil jeg købte ham. Her fandt vi ud af han faktisk havde 2 brud på benet, selvom han hverken haltede eller lign.
Jeg havde på det tidspunkt kun haft ham en måned og red derfor kun volter osv endnu for at lære ham at kende.
Han skulle så stå i boks i 8 måneder, og i den tid fik jeg desværre psykisk angst, både for at ride Flash og for mit vasketøj, varme ting til madlavning (gryder, ovne osv), stor angst for at falde (både fra hest og når jeg cykler, går osv) og for at være alene.
Derfor turde jeg intet på ham. Jeg var stolt bare jeg skridtede en enkelt runde med en ved siden. I slutningen af 2012 nåede jeg faktisk at ligge og ride nogenlunde ordentligt igen med alle øvelserne undtagens piaff, chancementer og piruetter.
Min ridelære red dog alt dette på ham igen.
Som skæbnen ville det fik jeg et tilbage fald i slutningen af December og det holdte ved helt til februar hvor jeg ikke red ham, kun longerede eller aller højst skridtede ham.
Fra Februar af begyndte vi så stille og roligt igen, jeg kan nu skridte uden at blive nervøs, jeg kan næsten trave uden at blive nervøs og som noget nyt kan jeg gallopere venstre vej rundt uden at blive nervøs. JA jeg er sjovt nok stadig nervøs højer vej rundt, spørg mig ikke hvorfor.
Anyways en person der er inden for rideterapi, sagde til mig at jeg burde prøve at chancere på ham. Hvorfor? Fordi det jo er noget af et hop i ryggen ergo vil jeg kunne tro at det er farligt og at jeg falder af i mine tanker. Men når jeg prøver det vil jeg se der intet sker og evt vende mig til de store bevægelser fordi jeg fremprovokere dem.
Min første kommentar var: Jamen jeg kan jo ikke engang ride hesten i holdning endnu eller samle ham nok til det. Tjo som svar på det fik jeg at vide at det var komplet irrelevant. JEG skulle kun prøve at læne mig tilbage, da mit problem i gallop var at læne mig helt over ham, og så bare rid på og chancer.
Så det prøvede jeg, og fik det optaget. Jeg ved godt chancementerne ikke er rene, men come on jeg var stolt! Som i kan se bliver jeg hevet ud af sadlen, men alligevel blev jeg slet ikke nervøs. Tvært i mod synes jeg det var utroligt sjovt, så jeg prøvede et par gange.
End of story er at jeg vil dele min enorme succes oplevelse med jer! Det er mine aller første forsøg på chancementer på hest, samt jeg har overskredet mit angst niveau så enormt at jeg rystede af glæde bag efter.
Jeg føler mig nu også klar til rigtig undervisning nu hvor jeg tør, og for første gang i den tid jeg har haft angst, er jeg nu sikker på jeg nok skal komme efter den og en eller anden dag komme afsted på stævnepladserne!
Jeg ønsker ikke at blive rettet overhovedet, om det er tåbeligt eller ej efter jeres mening røre mig ikke. Jeg deler det fordi jeg er STOLT, så vil jeg ikke høvles ned med alle de fejl jeg udemærket selv kan se på video'en Jeg ved også jeg stadig skal læne mig meget mere tilbage og blive tungere i numsen, men først og fremmest skal jeg have den angst komplet væk! Resten skal min kommende nye underviser nok banke på plads. Og Flash er en dejlig dreng der giver mig modet tilbage efterhånden!
http://www.youtube.com/watch?v=9QhuoEjFLPA
mar 2008
Følger: 121 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 346 Svar: 1.688
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 70 Svar: 1.380
mar 2011
Følger: 9 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 371
jul 2012
Følger: 38 Følgere: 37 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 184
Det lyder da bare helt vildt fedt! Kan godt forstå du er stolt, det ville jeg bestemt også være. Det dejligt når der endelig kommer lidt lys for enden af vejen
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
Den burde være offentlig nu?
mar 2008
Følger: 121 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 346 Svar: 1.688
Og det ser rigtig fint ud! Held og lykke med det hele fremover!
dec 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 34 Svar: 258
Jeg synes, at det er virkelig flot, at du kunne overskride dine grænser på den måde!:)
Held og lykke fremover!
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.379
Skide godt, DD! Op i røven med om han er samlet, har næsen på plads, om du læner dig frem og alt det andet crap! Du har lavet changementer! Weeeeeeeeee!!!!!!! You go girl!!!
jul 2011
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 80 Svar: 1.276
Blogger
Det betyder virkelig enormt meget for mig at overskride mine grænser, og så kunne få lidt ros med på vejen her inde fra, det gør at man virkelig har lyst til at kæmpe videre!
Havde det ikke været for så mange her inde, så havde jeg slet ikke turde hænge ved!
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 312 Svar: 2.019
jeg ville øsnke jeg kunne det, jeg rider en hest der også kan men har ikke modet til det. Men godt ser det ud. Det lyder også vildt fedt med sådan en fremgang på så kort tid!
jul 2012
Følger: 38 Følgere: 37 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 184
Blogger
Tak!
Bare prøv! Jeg er jo stadig nervøs for højer gallop, men alligevel tænkte jeg KOM SÅ! Og det er skide skægt
Blogger
Hehe hvorfor da?
Han er bare rigtig sød! Havde jeg været Flash, havde jeg smidt mig af for længst. Eller havde Flash været min pony så havde jeg også for længst lagt i jorden xD
jan 2013
Blogger
Flash er jo egentlig også verdens roligste hest under rytter, men min lille hjerne fatter det bare ikke.
Det er så dobbeltmoralsk for min pony er jo komplet jagt pony og opføre sig ligeledes. Han er hidsig, krævene osv. Men nul problem der. Men han er jo også lille!
Flash gør intet men nope farlig hest..
Blogger
Jeg tror det er selve højer gallop. Eller jeg ved det faktisk ikke, Flash er lidt mere svær højer vej rundt og jeg blvier så nervøs fordi jeg slet ikke kan få ham bare lidt samlet, hvilket jeg da kan lidt på venstre volte. Og det gør så hele gallopen mærkelig for mig. Trav højre vej er jeg også mere nervøs for..
Dumt jeg ved det men tja
Team hygge
Tak! Ja man skulle tro når man kunne ride pony op i alle klasserne, så kan man ride hest, men nej jeg kan ikke så jeg er godt nok glad for Flash er så hjælpsom!
Blogger
Ja se hun ville sikkert være en god terapi hest for mig! Større end en pony, men stadig ikke enorm
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 831
Uden at kende dig er jeg ikke et sekund i tvivl om, at du skal komme over din angst, når du er sådan en fighter. Synes det er så skide flot, du kan fandeme være stolt!
Blogger
jan 2013
Trav på venstre volte, rid op ad midten. Schenkelvigning for venstre schenkel et lille stykke. Ret ligeud og rid derefter schenkelvigning for højre schenkel til du er næsetn ude ved hovslaget. Rid et par meter indenfor hovslaget et lille stykke, parade eller overgang til skridt og klap dig selv på skulderen. På den måde får du næsten redet på højre volte, men kan koncentrere dig om sidebevægelsen istedet for at du kommer over på den frygtede højre volte.
Trav på venstre volte. Op ad midten, versade for venstre schenkel et stykke. Ret ligeud og derefter versade for højre schenkel på midterlinjen. Hvis du føler dig ekstra modig kan du lægge en 10 meter volte til højre ind ud mod barrieren, evt med en overgang til skridt, hvis du føler dig for nervøs.
Kontragalop i venstre galop på hovslaget til du føler dig tryg, derefter changement til højre. Galop et lille stykke, overgang til skridt.
Anspring i højre galop fra skridt på venstre volte. Galop et lille stykke, overgang til skridt.
Tror du skal benytte dig af at Flash kan så mange ting, at du kan kombinere tingene, så du får redet højre galop/trav på højre volte i små portioner kombineret med sidebevægelser.
Det skal nok komme, du er satme nået så langt!!!!
sep 2011
Følger: 58 Følgere: 36 Heste: 3 Emner: 105 Svar: 442
apr 2010
Følger: 93 Følgere: 90 Heste: 2 Emner: 72 Svar: 780
Blogger
Du er sku en dejlig hustru
Jeg vil prøve noget af det imorgen, også selvom det meste kræver samling men pyt haha
Tak alle!
jan 2013
Skidt med samlingen, bare lav øvelserne, som det lige ligger til. Det er kun for at fjerne din fokus fra den dumme højre volte......
Blogger
jan 2013
Blogger
Blogger
Mit første chancement!