Ikke altid folinger går som ventet {{forumTopicSubject}}
som nogle er jer ved , igennem mine opslag herinde i forum , ventede min dejlige hoppe føl, hun har igennem vinteren været meget svær at fodre på, og lige meget hvad hun har fået har hun ikke kunne tage nok på, hendes vejrtrækningen blev mere besværet og jeg valgte at lave et par bokse i laden så hun kom ud i frisk luft at stå, det hjalp heldigvis , folingen nærmede sig og hun fik flere gange kraftig kolikligende symptomer, dyrlægen har været flere gange, de mente det var fordi føllet vente sig, men da de lyttede på hendes hjerte, kom dommen, hun havde kraftig mislyd på hjertet, kendes hjertekammers lukkede slet ikke ordentligt til, så hun havde tilbagekøb ved hjertet, BOM dyrlægen mente ikke hun ville kunne klare folingen, hun havde dårligt kredsløb, hvilket også forklarede hvorfor hun havde så kraftig øgdem, hun lignede jo noget der var løgn, dyrlægen havde armen i hende i fredags og bedømte at der ville gå under 48 timer inden føllet kom da den ikke manglede meget før den var helt vendt og klar, vi gik med det samme igang med at finde en ammehoppe til føllet i tilfælde af ludde ikke ville overleve, fik hurtig kontakt til en hoppeejer igennem ammehoppe.dk ( kan klart anbefale siden ) de var klar til at rykke ud dag og nat, de havde selv lige mistet føllet og ville bare gerne hjælpe, de tilbød endda at jeg måtte låne deres folingsalarm, men da ludde på det tidspunkt ikke havde det godt turde jeg ikke køre efter den, til alt held, var min veninde fra Fyn hurtig sprang hun i bilen og afsted til Jylland efter alarmen, nu stod jeg så med en hoppe med alarm på, cam installeret i boksen , sutteflaske klar og en ammehoppe klar også, så vi var forberedt. dagen efter bliver jeg desværre ringet op at hoppe har fået det rigtig særligt og at de måtte sige fra, hurtigt fik vi etableret nye kontakter, alle folk var bare så hjælpsomme, TAk til alle der har hjulpet, det blev til mange snakke over telefon med avler og flinke mennesker der gerne ville hjælpe, de 48 timer gik, der var stadig ikke kommet føl, mandag havde vi igen en arm i hende, for at tjekke at føllet lå rigtigt, heldigvis gjorde det det, og vi åndede lettet op igen, meldingen var nu inden 12 timer har du nok føl, tiden gik og stadig intet føl, daglig kontakt med dyrlæger, de ville ikke sætte hende igang, så længe hun ikke havde mælkeløb, endelig onsdag aften , der var mælkeløb, torsdag morgen vokspropper og slim i halen , blev nøds til at køre på arbejde, men venner og kammerater så til hende løbende igennem formiddagen, jeg sprang pauser over for at komme før hjem, kl 12.30 havde jeg fri og skyndte mig hjem , havde på fornemmelsen , det var nu, og ganske rigtig kommer hjem, går ud i stalden ludde står og kigge på mig lægger sig ned og går i gang med folingen, ringer og snakker med dyrlægen, og får ringet efter hjælp fra et par kammerater i tilfælde af problemer, ikke sjovt at stå selv så, vandet går. Og alt gik planmæssighed, syntes dog ikke hendes veer var stærke nok, hun begynder at presse og stille kommer (boblen) til syne, i det samme kommer hjælpen ind af døren , vi står og iagttager hende, forbenende kommer tilsyne, snakker med dyrlægen igen da jeg ikke er tilfreds med veerne, vi får at vide vi skal hjælpe med at trække i veerne, da hun nok ikke har kræfterne til at føde selv, hendes veer bliver mere og mere svage og til sidst må vi trække føllet ud selv, ud kommer der et smukt mørkebrunt hoppeføl med stjerne , der ingen livstegnets overhoved , vi tjekker for slim i mund og næse , intet, massage hende stadig intet, op på skulderen pg over en låge, en spand koldt vand, men ingen liv overhovedet, hun var død. Hendes øjne var matte .drømmen om mit ønskeføl brast.......efter et stykke tid for jeg ludde på benene, hun er træt og ænser stadig ikke hun har fået føl, først efter en time opdager hun det og begynder at brumme og kalde , napper føllet for at få liv i hende, slikker og hygger om hende og hvergang jeg kommer hen til hende brummer hun lige så glad pg stolt , ligesom om hun vil se , se mit fine føl, ligger nu i min seng og kigger på overvågningsskærmen, hun ligger sammen med sit føl endnu hun slikker og nusser om den, hun ville være blevet en rigtig god og omsorgsfuld mor. jeg har besluttet at ludde i morgen tager vejen til de evige græsmarker sammen med sit føl, hun kan ikke mere, hendes kredsløb er dårligt og vi vælger at hun skal have fred..... Ved godt dette blev meget lang og der sikkert var en masse stavefejl, men havde lige brug for at få det ud, ligger med tårnene trillende ned at kinderne... Bay Bay lillet friend....
jan 2012
Følger: 2 Svar: 13
jan 2008
Følger: 194 Følgere: 190 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 489
Jeg tror på at du har truffet det rigtige valg!!
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 138 Svar: 734
Det må virkelig gøre ondt og se hende sådan og det er helt klart den rigtige beslutning og give hende fred nu.
Vi skrives ved senere.
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.698
apr 2010
Følger: 100 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 80 Svar: 2.003
jan 2007
Følger: 130 Følgere: 123 Heste: 17 Emner: 26 Svar: 80
apr 2010
Følger: 368 Følgere: 274 Heste: 10 Emner: 139 Svar: 981
Det var trist!
Du gør helt sikkert det rigtige
sep 2011
Følger: 36 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 40 Svar: 145
sep 2012
Følger: 28 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 32
god tur i to vi ses en dag
dec 2010
Følger: 128 Følgere: 143 Heste: 12 Emner: 63 Svar: 1.531
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.271
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 24 Svar: 281
jan 2010
Følger: 34 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 5 Svar: 112
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.748
Hvor er det bare frygteligt.kæmpe kram herfra.
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
jeg er sikker på både Max, Sir og Belina vil passe Baby til Trisse kommer op til hende
apr 2010
Følger: 19 Følgere: 27 Heste: 6 Emner: 8 Svar: 109
Jeg føler virkelig med dig og du har helt klart truffet den rigtige beslutning syntes jeg.
apr 2008
Følger: 41 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 77
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 57
jan 2010
Følger: 153 Følgere: 161 Heste: 8 Emner: 34 Svar: 765
Mange varme tanker til dig og din hoppe<3 tror det er fint at hun får fred efter sådan en omgang. R.I.P lille føller<3
dec 2012
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 181
Ts - virkelig en rørende historie, mange tanker til dig i denne svære tid
sep 2007
Følger: 89 Følgere: 89 Heste: 4 Emner: 609 Svar: 2.988
Må indrømme at slutningen af historien fik tårerne til at løbe, det er noget af en beslutning du tager, super flot.
Af hvad jeg kan læse har du virkelig gjort dit bedste for både mor og baby.
apr 2013
Følger: 38 Følgere: 36 Heste: 3 Svar: 455
Men helt rigtige beslutning med hoppen! <333
Jeg holder fuldstændig med dig!!<333333333 :(
sep 2011
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 325
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.076
TS: Føler med dig, sikke noget rigtig møg at skulle igennem og så miste begge 2
sep 2011
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 325
apr 2013
Følger: 38 Følgere: 36 Heste: 3 Svar: 455
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.017
Til de, som ytrer mening om brugen af hendes ældre hoppe i avlen; situationsfornemmelse er en dyd ! Og dertil - bagklogskab er den letteste klogskab.
Varme tanker herfra
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.076
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Men hvor gør det ondt at måtte sige farvel.
Husk på at du har gjort ALT hvad du kunne, du har tilkaldt dyrlæge og konfereret med dem, mere end så mange andre ville have gjort. Hatten af for dig og din kæmpe omsorg. Du gav dem de bedste forudsætninger du kunne, men ikke alt er i vores hænder desværre.
Det gør mig enormt ondt på dine vegne - husk på du har taget det/de rigtige valg.
Nu kan ældre hopper altså godt fole uden problemer og har man haft sin dyrlæge med inde over, har denne jo også sagt god for hoppens tilstand. Der blev også sagt god for min hoppe i sin tid, men man kan jo aldrig vide sig sikker og ikke alle sygdomme/skavanker kan opdages.
jan 2007
Følger: 130 Følgere: 123 Heste: 17 Emner: 26 Svar: 80
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 57
Ikke altid folinger går som ventet