{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
624 visninger | Oprettet:

Josephine M
Josephine M
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 2

Tørre hove! {{forumTopicSubject}}

Mine ponyer, specielt den største, har fået ret tørre hove, nu hvor vejret er blevet ret tørt. Jeg smører dem ind i olie osv, men er der evt noget man kan gøre for at hjælpe det yderligere på vej til de mindre tørre hove? De får sådan noget sliksten som skulle være godt for hovene allerede, så det er ikke en mulighed smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tørre hove!
  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
  • #3   2. maj 2013 4 spande med vand en hov i hver og vent 20-30 min. dub dem med et håndklæde, smør olie på,og lsd det trænge ind inden du lukker ud

• Josephine M
    Josephine M Tilmeldt:
    apr 2013

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 2
    #4   2. maj 2013 Mange tak til jer to med linkene smiley

Mich - hehe, har jeg prøvet før og det endte i noget værre vandpjaskeri, da de ikke syntes det var sjovt at stå i spande smiley

• #5   2. maj 2013 Ellers stå udenfor med en slange og sprøjt godt på hovene, så længe du kan holde hesten smiley
    Du kan evt smøre olie på bagefter.

• #6   2. maj 2013 så kan de lære det (:

hovene bliver tøre grundet manglende fuktighed, så man er nød til at tilføre fugtighed..

• #7   2. maj 2013 Ellers vis de ikke kan stå med hovene i spande med vand, så læg et vådt/ fugtigt håndklæde under hvert smiley

• #8   2. maj 2013 Jeg bruger den somme som Amanda og er super glad for den.

• #10   2. maj 2013 Husk at du ikke må smørehelt op til randen af hoven, for hvis du smører olie eller fedt på hovranden så ødelægger du hestens naturlige funktion til selv at producere fugt til hovene!

• #12   2. maj 2013 Det er heller ikke sundt Ida. Lige meget hvad du smører på så laver du en ubalance.
    Men det er rigtigt nok at olie og fedt er større syndere smiley

• #14   2. maj 2013 Div. olier og fedt BEVARER fugtigheden i hoven. Så hvis hoven allerede er blevet tør, så må man ikke bruge olie eller fedt. da de forsegler hoven, så der hverken kan afgives fugt eller optages fugt.

Du bliver nødt til at tilføre hovene fugt, inden du kan bruge fedt eller olie.
    Til det kan du bruge metoden med en hov i hver spand, hvis ikke du har tålmodigheden til at lære ponyerne til, at stå stille med en hov i hver spand, så kan man købe div. hjælpemidler.
    Blandt andet kan købe sådan en: (link fjernet)
    Eller en speciel klokke, der skal gøres våd. Den holder så hoven fugtig i den tid den er på. Den skal sidde på 15-20 min. Der er vidst en til salg i markedet herinde lige nu.

• #15   2. maj 2013 det er dumt at give olie hvis de er tørre, da olie lukker, så de ikke optager den smule fugt der evt er... de skal være godt gennemfugtet inden du putter olie på, hvor olien så vil holde lidt på fugten..men ingen olie på tørre hove.
    du kan evt spraye æbleeddike på når du renser hovene, det gør hoven lidt mere smidig, så de ikke flækker, når de er tørre.. men ellers så er biotin/ølgær /b-vitaminer gode for hud, hår og negle...hove og pels...

• #16   2. maj 2013 hi hi det var vi enige om Pernille.. og skrev næsten på samme tid.. smiley

• #17   2. maj 2013 Jeg bliver helt glad, når vi er så enige. Hihi.

• #18   2. maj 2013 Jeg ville så kigge på krybbefoderet, siden man allerede nu har problemer med tørre hove... Det er ikke normalt at de er for tørre allerede nu, så kort efter sne og regn perioder med megen fugt....

• #20   2. maj 2013 Min erfaring er ihvertfald at der er noget som ikke er optimalt hvis de så hurtigt efter en våd sæson har for tørre hove... Nu er definationen på tørre hove også forskellig, mange tror fejlagtigt at deres hests hove er FOR tørre, når de faktisk bare er sunde stærke hove... Hvis de flækker i et væk og laver kløfter, så er de nok for tørre, men ellers er de bare normale hove smiley

• #21   2. maj 2013 Jeanette: Vejret har været utroligt tørt i lang tid. Det er efterhånden nogle måneder siden sneen smeltede, og vi har kun haft få regnfald siden. De få regnfald, der har været har relative små og korte.
    Oveni, så har det blæst rigtig meget.
    Jorden er flere steder revnet.

• #22   2. maj 2013 Pernille: Hvor dælen bor du henne i landet??
    For det er langt fra situationen her ved os i Midt-ØstJylland omkring Horsens smiley

• #23   2. maj 2013 Jeg bor på Vestfyn, arbejder i Kolding, og er ved at flytte til Nordjylland. Alle 3 steder er situationen den samme. smiley

• #24   2. maj 2013 Det var skægt! Her har det været tørt tørt, i max en uge!! Og så hurtigt bør hovene ikke blive dehydrede smiley

• #26   2. maj 2013 Her på egnen har der været meega tørt længe. Kan ikke huske, hvornår det har regnet mere end en enkelt byge. Ligesom i vinters - ikke meget sne, så vejene var helt hvide af salt, det kom ikke væk, da der ikke kom sne også.

Nå, sidespring.

Cornucresin siger min dyrlæge er det eneste, der virker. Det skal på kronranden (tyndt lag) og bag på ballen, hvor det trænger ind.

Jeg har prøvet alle andre råd, bare vand, vand og derefter hovfedt, olie, levertran osv.

Men det er faktisk det eneste, der virker. Det får dem også til at vokse hurtigere, og hvis der er en skaldet plet, vokser hårene hurtigt ud igen. Jeg havde puttet alt muligt, bl.a. mælkefedt på en skaldet plet på hesten, men først med cornucresin gik der et par dage, så var der hår på. smiley

Så man må sige, de holder, hvad de lover.

Der var et år, jeg var stædig og ikke ville købe det. Hestenes hove blev så frygteligt tørre, og måtte købe det igen, og de blev selvfølgelig pæne igen med det samme.

Har brugt det i 8 år.

• #28   2. maj 2013 Mimsen. Hvor købes det?

Kommentér på:
Tørre hove!

Annonce