Hackamore-kapsun {{forumTopicSubject}}
Hej!
Jeg har en pony, som ikke er tilredet, da hun først lige er fyldt tre for halvanden uge siden. Jeg er så småt begyndt at ride lidt på hende - dvs. små ture i skridt og ellers lidt træning på ridebanen for at forbedre min kontrol over hende.
Hun er, for at sige det mildt, ret flæsket, og hendes mening er åbenbart, at hun skal blive lidt tykkere. Hun vil rigtig gerne med på tur - for at spise græs. Hvilket hun selvfølgelig ikke skal have lov til.
Men hun er stærk, og jeg vil ikke sidde og rive i hende. Så jeg tænker, at jeg måske skulle investere i en hackamore-kapsun. Men er den ideel til en unghest, der ikke engang er tilredet? -Kunne den være en god løsning? Så jeg har muligheden for at tage let fat i hende, så hun forstår det, men stadig også har mulighed, for at ride hende lidt mere "blidt" når hun så ikke forsøger at spise græs?
Jeg ved godt, at folk mener, man ikke bør lægge mere eller ekstra udstyr på hende, bare fordi hun ikke reagerer, og selvfølgelig skal hun lære det fra jorden også.. Pt. rider vi i rebgrime, men jeg har også en sidepull til hende.
okt 2010
Følger: 53 Følgere: 65 Heste: 1 Emner: 48 Svar: 194
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.759
Jeg går ud fra, at du går ture med hende osv., nu hvor hun ikke er tilredet Hver gang du er ude og gå tur med hende og hun forsøger at græsse, så sig "nej" (eller anden ønsket "nej-lyd") og forhindrer hende omgående i, at græsse (hiv hendes hoved op, driv hende frem, eller lignende).
Når denne kommando er banket fuldstændig og upåklageligt ind i hendes hoved, så det ikke længere giver problemer, så burde det virke fra ryggen også
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.908
Min pony tager så godt som aldrig hovedet ned for at spise uanset om vi trækker, laver løs-træning eller rider rur..
Så gå en masse ture først hvor du meget bestemt siger NEJ og trækker den videre hvis den skal til at spise. når den begynder at reagere på din NEJ, så kan du gøre det gra ryggen også
men ellers kan du bruge den sidepull du har.. eller ja en hack-kapsun..
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Jeanette - Ja, men det er for at få et lidt stærkere "middel" til hjælp.
Sassie - Jeg har desværre ikke mulighed for trækker særlig tit, men ellers var det klart at foretrække som en start.
LadyBlackSheep - Var det ironisk, eller?...
The vegan way of life - Jeg går mange ture med hende, men problemet er der ikke, når jeg trækker. Jeg har forsøgt med et "nej", og jeg siger nej hver gang hun gør det, samtidigt med, at jeg trækker op. Men jeg har ikke lyst til, at sidde og trække så meget, både fordi det er hårdt i armene, når hun strider imod, men også fordi jeg ikke synes, at hun skal trækkes sådan i. Det holder ikke rigtig i længden.. Jeg har redet to ture, tror jeg, hvor jeg fik hende til ikke at spise, men det er lige så meget fordi, at jeg gerne vil have "sikkerheden" i en hackamore, men stadigvæk ikke have fat i den hele tiden.
Tenna - Hun spiser normalt ikke græs, hvis jeg træner eller trækker, medmindr vi står på ridebanen, og jeg så skal ned for at hente noget. Så søger hun ud til kanten, for at spise græsset. Men ellers gør hun det ikke. Jeg bruger ikke rigtig min sidepull, fordi jeg er i tvivl, om den sidder korrekt.
maj 2009
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
nov 2008
Håber du finder ud af det. Der findes ikke noget værre end en hest der vil æde på tur
maj 2009
nov 2008
Som sagt håber jeg du finder ud af det
maj 2009
Mange tak for det!
Hackamore-kapsun