Bidløs til stævner - hvorfor ikke? Bidløs til stævner - hvorfor ikke?
Ja jeg sidder her ved frisøren og har ikke så meget at lave Så kiggede da lige på hestegalleri og det satte tankerne igang
Jeg kan ikke se hvorfor man ikke på ride med bidløs til dressurstævner (eller for den sags skyld til spring på 2'er & 3'er) Jeg går ud fra at det er traditioner der gør det, men jeg tænkte på hvorfor man egentlig ikke har ændret det? For man burde vel kunne opnå de samme resultater? Man må jo ride med forskellige bid og næsebånd, men ikke uden bid. Hvordan ville jer der rider konkurrencedressur have det ned at man også måtte starte bidløst? Hvorfor? Selv hvis i ikke bryder jer om tanken, synes i så ikke det ville være fedt for dem der rider bidløst hvis der ihvertfald var specielle bidløse stævner under DRF? Det skal lige siges at jeg hverken har noget imod bid eller bidløs og det er heller ikke det, det her indlæg handler om, så det må i gerne se bort fra
Dette er blot for nysgerrighedens skyld
Jeg beder jeg virkelig inderligt om at holde en god tone
okt 2007
Følger: 155 Følgere: 141 Heste: 2 Emner: 68 Svar: 514
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 829
Så jeg er helt klar for en revidering af reglementet på det punkt.
okt 2007
sep 2008
Følger: 53 Følgere: 54 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 44
okt 2007
Dommeren ligger ofte vægt på fx hestens accept af biddet, og hvis der ikke er noget bid er det jo svært at lave en fair bedømmelse for alle!
maj 2011
Følger: 74 Følgere: 77 Heste: 1 Emner: 29 Svar: 889
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.843
Bettemus: Jeg tror desværre et eller andet sted at du har ret
Johanne R: Jeg kan kun erklære mig dybt enig
LiSA, & MiNiHESTEN: Det kunne være man skulle sende en mail til dem
Ellen L M H: Sidepull er kun tilladt i spring for hest og 1'er pony
okt 2007
Selvfølgelig er der da ikke lavet klasser alt efter hvilket næsebånd eller bid man bruger, så kunne der jo være "uendeligt" mange!
Blogger
Blogger
De ligger forskellige tryk og har forskellige effekter men er alligevel smidt i samme klasse
nov 2010
Følger: 175 Følgere: 179 Heste: 5 Emner: 263 Svar: 989
Jeg er helt enig med Bettemus, med at jeg tror, de frygter at vi ikke kan styrer vores heste. Men der er jo en grund til at vi kan ride ud, ride dressur og spring på banen bidløst. Hvorfor så ikke også til et stævne?
Blogger
Blogger
Jeg synes også at bidløst virker underkendt i DRF når man ikke må starte
sep 2008
Og kender en del til bidløst kender til mange der rider med det; og en af dem har også en hest der ikke fungere på bid, men den stikker da alligevel af med bidløs trense; så tænker det måske er noget psykologisk man skal arbejde med hesten - kender et par stykker der rider med den lange hackamore, og fred være med det, har da selv haft en akademisk, men har aldrig brugt den; så solgte den til en pige der nu har glæde af den. Men i dette årtusind er forskning, og at man lytter til hesten blevet en meget stor trend; og igen 100 ryttere 100 forskellige meninger
Blogger
mar 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Heste: 1 Svar: 913
Blogger
mar 2012
jan 2008
Følger: 55 Følgere: 61 Heste: 8 Emner: 211 Svar: 677
Rytteren kender jo også selv sin egen hest, og man ved vel om man kan styre den. Der er jo ingen der har lyst til at ens hest går amok på stævnepladsen, om det så er med eller uden bid...
sep 2008
sep 2008
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 955
Han kan rides i skoven og gallopere for FULD knald med en hånd på tøjlen i en sidepull spænd HELT løs.. og så stopper han igen inden for få meter.
Jeg springer i den og jeg føler jeg har væsentligt mere kontrol i en sidepull end jeg har på et bid.
Jeg rider dressur på bid - men uden næsebånd dog - og skal på biddet hele tiden passe på man ikke bliver ''tung'' i sin hånd, men man skal forblive fjerlet i hånden UANSET hvad der sker. Har jeg brug for at korrigere med mere end nogle få grams pres så gør jeg det med sæde, pisk eller schenkler - ikke i biddet.
Har flere forskellige bid, de har lidt forskellig indvirkning i munden, men de er alle blevet betydeligt kortere og det har gjort ham betydeligt gladere for at have et bid i munden - vi er kommet af med meget af stressadfærden.
Mit fokus er dog nøjagtig det samme, når jeg rider uden bid - uanset optømning.
Det er nemlig ikke optømningen, der gør om hesten ''går til biddet'' - det er en udbredt misforståelse at det er nødvendigt at ''knække nakken'' på en hest for at få den til at gå til biddet. Tværtimod gør det nemlig det modsatte, at hesten kryber bag lodplanet og her har den ikke mulighed for at gå ind i en korrekt samling.
Så jeg fokuserer på, at hesten slapper af, slipper spændingerne i sin krop, lader tyngdekraften hive hovedet ned til jorden, således at ligamenterne skaber et løft af ryggen, når hesten går her driver jeg den således, at det nu er musklerne, der gør arbejdet og over tid forlanger jeg hele tiden en smule mere. For til sidst gennem korrekt træning og smidiggørelse at opnå samling.
At gå korrekt til biddet og acceptere biddet har altså mere at gøre med, hvordan hesten rent fysiologisk og biomekanisk bruger sin krop - ikke en fis med om den har bid i munden.
Så bidryttere og bidløse kan egentligt sagtens starte i samme klasse - og sikkerhedsmæssigt ville der normalt heller ikke være problemer, for de ryttere der vil vælge at starte bidløst.
Der hvor problemet i givet fald kan ligge er, hvis en masse ''småpiger'' tror at det ''bare'' er at sætte sig op at ride bidløst. Det kræver, hvis hesten aldrig nogensinde har prøvet det før en smule forberedelse, men det er noget man normalt løser meget hurtigt.
Men tilgengæld forstår jeg så ikke hvad pokker det læsebånd skal gøre godt for
Min hest fungerer 100x bedre uden et næsebånd - og han er ikke fan af næsebånd (det har han selv fortalt mig) - så hvorfor pokker ride med det.
mar 2012
mar 2012
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.377
I mine øjne ville et bud på bidløs i dressur-konkurrencer se således ud:
Bidløs i samme klasser som bid-ekvipager. Accept af bid laves om til accept af optømning. Tilladte bidløse optømninger i klasser hvor der normalt rides på trensebid: sidepull, kapsun, Robert Cook trense, rebgrime, bosal. I klasser, hvor kandar er tilladt/obligatorisk: hack-kapsun, soft hackamore, Zilco-flower hackamore. Ikke tilladt i nogen klasser: cordeo (så kan accept af optømning ikke vurderes), hackamore med lange stænger (den er for hård).
Jeg betragter hackamore som en form for "stangbid", da der er vægtstangsprincip i det, og så må det i dressursammenhæng betragtes som et kandar.
Bidløse ekvipager dømmes efter samme principper som bid-ekvipager, håndens position skal være som med alm optømning.
Der skulle ikke mange ændringer til for at dette kunne lade sig gøre, det er et enkelt ord, som skal ændres på kritikkerne. Dommerne skal stadig bare vurdere om hesten går korrekt, er stillet/bøjet korrekt, slår fra, accepterer håndens indvirkning....
Jeg er selv bid-rytter og bliver nok aldrig bidløs, men vil gerne se mere åbenhed og rummelighed i den etablerede dressurverden...... DRF er ude på et sidespor, de accepterer grove taktfejl, bag lod, åbne munde, flyvende savl, ingen brug af ryg.... Hvis denne udvikling ikke bliver vendt, ender dressuren i et sort hul, hvor hesten er de helt store tabere! Bidløs ridning kunne være med til at vende denne udvikling....
jan 2013
jul 2007
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 464 Svar: 5.920
Jeg synes at folk der rider bidløst slf. Skal have lov til og ride med til stævner, på lige fod med os andre. Kan ikke se en grund til at de ikke skulle. Og den med de har svære ved at stoppe hesten, det kan vel kun bære fordi de så ikke rider korrekt, for hvad jeg har lært bruger man da sæde og lår til og stoppe med, og ikke selve tøjlerne
Blogger
Jeg går ud fra at du inkludere LG-hjulet under flower-hackamore?
jan 2013
sep 2008
så en særskildt klasse så man bliver bedømt ud fra hvad man rider.
Stine; nu er det jo sådan at mange heste fungere bedre med sporer, og nogle fungere bedre med et "stramt" næsebånd og nogle med løst og nogle uden. men hvis man skal pille ALT fra og gå i detaljer så skal man have en klasse til hver rytter, og det duer jo ikke?...
for mit vedkommende vil jeg da gerne se at der måske var + rytter klasser - for vi bliver faktisk sjovt nok ikke altid dømt fair... jeg har set + ryttere der rider MEGET bedre uden fejl i et program få 50 % og slanke ryttere der rider fejl, og slap linie, og slap holdning ride til 70% det hænger jo ikke sammen. så vi burde måske få vores egen klasse
jan 2013
Blogger
Blogger
jan 2013
Mht næsebåndet: hvis ens hest kun "fungerer" på et stramt næsebånd, så har man ikke gjort sit arbejde som rytter godt nok. Jeg er ikke for 2 fingre på højkant på næseryggen, men 2 fingre lagt ned på næseryggen burde alle kunne være med på. Er man nødt til at stramme næsebåndet mere end det, er man i mine øjne slet ikke dygtig nok til at ride stævner og skal blive hjemme og øve sig noget mere....
Jeg har aldrig oplevet at blive dømt uretfærdigt fordi jeg er overvægtig (jeg vejer 95 kg), så jeg føler ikke noget behov for at få klasser for fede ryttere.
Jeg synes i det hele taget ikke, der skal laves særskilte klasser for nogen, det er rigeligt at heste og ponyer er delt. Om man vil ride med bid eller bidløs, med sporer eller uden, er tyk eller tynd, det er stadig de samme grundprincipper man skal dømmes efter, nemlig om man er i stand til for fine hjælpere at få hesten til at bevæge sig afslappet med ryggen oppe, i god balance, i korrekt takt med næsen i lod eller let foran rundt i de øvelser, som programmet foreskriver i en samlingsgrad svarende til niveauet. Om hesten har bid i munden eller rytteren har sporer på eller rider i bomløs sadel kan da være komplet ligegyldigt!
Næsebåndtjekket vil jeg have indført for hestens skyld. Der er SÅ mange heste, som snøres ind, fordi rytteren ikke har kunnen til eller gider at lære hesten at reagere korrekt på biddet. Og det skal hesten sgu ikke betale for!!!! Jeg er stødt på mange heste med hvide hår og knoglenydannelser på næseryggen! Og så er der dem, som får skader på den store ansigtsnerve, hvilket giver kroniske smerter! Er det iorden, bare fordi rytteren ikke magter at ride korrekt med et løsere næsebånd????
Blogger
Kan nemlig virkelig relatere til det du skriver
jan 2013
Blogger
sep 2008
men det er bare hvad der fungere bedst for hesten, nogle vil mene jeg misforstår min hest, og andre vil mene jeg tackler ham korrekt.
Men hatten af til dem der kan ride bidløst på deres heste det er da flot i også vil gøre det i mener er bedst for jeres hest. Men igen, det fungere bare ikke for mig, og jeg vil helst stille op til stævne på LIGE vilkår som alle andre, og jeg ønsker da ikke at nogle skal have fordele og andre ulemper, men alle stiller op på lige vilkår. om man så starter en lb2 på en hest/pony til 100.000 eller 10.000 det er så hvad der er, for den til 10.000 kan sagtens slå den til 100.000; det kommer an på rytteren.
Blogger
jan 2013
Jeg er da stødt på rigtig mange bidløse ryttere, som rider efter de samme grundprincipper som mig, nemlig efter hestens anatomi og biomekanik. Jeg kan ikke se nogen problemer i at starte stævne mod dem. Nærlæser man DRF's fordringer, er det faktisk også det, der BURDE dømmes efter. Jeg ser ikke bid/bidløs som en fordel for nogen af parterne, det er hesten, der i centrum. Bryder hesten sig ikke bid, får den lov til at gå bidløs. Fungerer den med bid, er det den går med. Så kan man jo sige, at alle har fordele
Det er umuligt at ride på lige vilkår. Så skulle alle jo have lige gode heste, lige god undervisning, lige godt udstyr.
Mht den akademiske dressur: den kan man nok ikke inkorporere i almindelig stævneridning. Den bygger jo på nogle heeeelt andre principper, som vil være umulige at dømme side om side med klassisk uddannede heste. Den manglende tøjlekontakt fx. At I samler i skridten, før I traver osv. Der er iøvrigt mange ting, som jeg synes giver rigtig god mening i den akademiske dressur, men også ting, jeg er dybt uenig i, mendet er en helt anden debat
jan 2013
Blogger
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.756
<i>For man rider jo på en HELT anden måde når man rider bidløst end når man rider med</i>.
Dette passer overhovedet ikke - bidløs er blot en anden optømning, ikke en ridemetode/træningsfilosofi. Der findes masser af bidløse ekvipager der rider traditionel engelsk dressur ligesom alle andre traditionelle engelske dressurekvipager - bare uden bid.
Ligesom der findes masser af bidryttere der også rider akademisk dressur i stedet for engelsk, eller bidryttere der på en anden måde rider/træner utraditionelt.
mar 2009
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 20 Svar: 1.340
jul 2007
Følger: 103 Følgere: 144 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 305
Og så det der med at man ikke kan stoppe sin hest uden bid. Det kommer jo HELT an på hvordan hesten er trænet. Så hvis hesten er tilredet bidløs, eller trænet i det, så vil den jo godt kunne stoppe?
'Men hvis nu hesten bliver bange og sådan' hvis hesten bliver bange bliver den bange. Ligemeget bid/bidløs.
Så at hesten er nemmere at stoppe med bid, er jo så fordi den enten er vant til det, eller fordi den føler misbehag ved trykket i munden og stopper.
Jeg har INTET imod bid, jeg rider selv med bid, dog også bidløs nogengange.
- min mening.
aug 2012
Følger: 38 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 18 Svar: 285
Blogger
sep 2008
- men jeg synes da det burde være tilladt, jeg frygter bare eventuelle ryttere ville tage det i forsvar, hvis man scorer lav procent, i en klasse, mod nogle med bid, for nogle ryttere ville jo råbe op og nok sige "det er da ikke fair, min hest gik meget bedre og jeg sad flottere, det er kun fordi dommeren ikke kan lide bidløs" det er den slags drama der bekymrer mig
Blogger
Lige det har jeg ikke rigtig nogen erfaring med, men jeg har hørt og set "ponymødre" det går liiiige lidt for langt
dec 2010
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 37 Svar: 505
- Og så burde de droppe den der forbandede 16-årsgrænse for ponyryttere, og i stedet lave en regl om, at så længe det ser harmonisk ud, og 15-20% passer nogenlunde, må man gerne starte på pony!
sep 2008
lige endnu et sidespor
Bidløs til stævner - hvorfor ikke?