{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan en bomløs trykke forkert?
  • #1   12. apr 2013 Sjovt, det har også tænkt meget over.. Hmm.
    Hvad med en lammeskindsadel? smiley

• #2   12. apr 2013 Men tænker, oppe ved skulderen?
    Med en lammeskinds sadel, ved jeg godt. smiley

• #3   12. apr 2013 Yes, bare ikke uden stigebøjler? :i

• #4   12. apr 2013 en bomløs sadel kan bruges forkert, det vil sige bruger du ikke det rigtige underlag, kan du faktisk ødelægge hestens ryg.. og har man en billig kopi sadel kan den os ødelægge hestens ryg. men har du det rette underlag og en god kvalitets sadel, burde du ikke være bekymret smiley

• #5   12. apr 2013 Jeg har en barfoot cheyenne, og det underlag der høre til.. Og det vil jeg mene er en kvalitets sadel.. smiley Og den ligger rigtigt, efter min mening altså. smiley

• #8   12. apr 2013 Det er jo kopfjern i barefootsadlerne, og kopfjernet er fast. Så hvis det er for smalt, kan det trykket ligeså meget som enhver bomsadel.
    Det standartkopfjern der er i barefootsadlerne er faktisk ret smalt, så hvis du ikke har et kopfjern i str. L eller XL i, så er der stor sandsynlighed for, at sadlen klemmer fortil.

• #10   12. apr 2013 Jeg ville nu ikke kalde Barefoot for kvalitet, for trykfordelingen er altså ikke megamonstergod, som den er i 10.000 kr-sadler, og sådan er det bare med sadler, jo dyrere, jo bedre. Jeg ville bruge et Skito underlag under din sadel for at være sikker på, at den ikke skader ryggen, men nok ikke når du ikke vejer mere, end du gør. Det var noget andet, hvis du vejede 70 kilo og red distanceridt eller hvad pokker. Med bomløse sadler er det jo sådan, at trykket kun ligger der, hvor rytteren sidder, men det betyder altså ikke, at man skal gå ud og købe sig en sadel, der er 20 centimeter for lang - så hellere lede efter noget, der passer ...
    Som udgangspunkt kan alle sadler trykke forkert, ja, men ligger de rigtigt og passer hesten, burde der ikke være de store problemer. Undgå bare de der billige sadler, som er så fristende og ligner alle de andre, så derfor er det jo det samme ..... billige sadler kommer man sjældent langt med. Barefoot er billigt i mine øjne, men det betyder selvfølgelig ikke, at sadlerne ikke er gode; det kan jeg ligesom ikke vurdere, når jeg ikke har redet i dem eller set dem eller i det hele taget oplevet dem ... tror dog, man vil mærke en markant forskel, hvis man efterfølgende hoppede op i en Sensation sadel, men det er jo smag og behag (og pengepungens kapacitet). Trykfordelingen skal bare være god i en bomløs, idet der sjovt nok ingen bom er til at tage af for rytterens vægt.

• #11   12. apr 2013 Jeg overvejer også at invistere i en bomløs (samme som TS har) kombineret med det super.trykfordelende underlag til skovtursridning, så følger lige med. smiley

• #12   12. apr 2013 Rynkerosinen og Nullerdutten (så for pokker et langt navn ...), bomløse sadler er dejlige, men vil man have en god oplevelse, skal man altså også gå efter kvalitet, og kvalitet er uheldigvis dyrt ...

• #13   12. apr 2013 Cæcilie:
    Det skal bruges til skovtur og let dressur og som studerende er det desværre ikke penge jeg bader i. smiley
    Desuden virker det meget tåbeligt at invistere i en saddel der er mere værd end ponyen når han bare går en skovtur i ny og næ eller bliver trukket med en nybegynder på. smiley

• #14   12. apr 2013
    De er glimerende til skovtur, men gør intet godt for opstillingen af hvad jeg har prøvet af bomløse i dressur. Også er de tiltet til siden, uanset hvor godt man har spændt dem, når man ville stige op fra jorden.

• #15   12. apr 2013 Krikken:
    Jeg skal under ingen omstændigheder havde stigbøjler i min bomløse. Jeg hader stigbøjler, de er simpelthen pisse irriterende.. Så jeg skal have fundet mig en skammel eller stub der kan hjælpe min store mås i saddelen ^^

• #16   12. apr 2013 Jeg vil sige, at jeg har en Sensation Harmony, som er en tursadel, og det "dressur" (som er mit begreb for sandkasseridning, hihi), jeg har redet, har den fungeret fint til. Synes, jeg får meget bedre naturlig opstilling end mange af de bomsadler, jeg har redet i, selvom det selvfølgelig falder lidt sammen, når man er træt og skridter af. Det eneste, jeg finder irriterende, er også, at ligger den bare den mindste smule skævt, mærker man det og må ned igen og lægge den om - det betaler sig ikke at være hurtigt i opsadlingen.

• #17   12. apr 2013 Jeg har et blødt kopfjern i, så det trykker ikke forkert. smiley Men Stjarni er så fandes svær at finde sadel til (fandt ud af at han faktisk var 1 cm. mindre end jeg havde regnet med, nemlig 34 cm.) og jeg har altså ikke alverdens penge.. Men jeg har fået den tjekket af hende der står for Barefoot sadlerne, og hun sagde at den fungerede helt fint med ham, så længe jeg havde et blødt kopfjern i, som jeg har. smiley

• #18   12. apr 2013 Cæcilie
    Er det ikke den der koster lige lidt under 10.000? Jeg er ked af at sige det, men det har jeg bare ikke til en saddel til min pony. smiley Jeg ved godt at jeg muligvis nu virker som en ond hesteejer, men det er ikke penge jeg har, og igen, det virker dumt at give mere for en saddel end jeg ville kunne sælge hesten for. smiley

TS
    Er du glad for din saddel? smiley

• #19   12. apr 2013 Den koster 9500 + 2000 til underlaget, men jeg var heldig og fik den brugt for 7500 med to underlag med indlæg i forskellige tykkelser og alt, hvad jeg behøver til.
    Tja, vi er alle forskellige; jeg ville aldrig ride med en "dårlig" sadel, der ikke passede min hest, så ville jeg hellere spare sammen til en ordentlig, selvom den måske kostede det dobbelte. Men hvis det nu tager tre år, kan jeg godt forstå det, hvis man vælger en midlertidig løsning. Det er selvfølgelig også noget andet, hvis det kun handler om skridtture eller ridning en gang om ugen, hvor sådan noget som en lammesadel jo kunne være et alternativ ...

• #20   12. apr 2013 Havde heller ikke råd til at købe den sadel Cæcilie har, selvom det var den jeg fik anbefalet af en sadelmager..

Jeg elsker min sadel! Virkelig. Jeg har fået af vide så mange gange, at jeg lige skulle vænne mig til at sidde i den, men jeg følte mig tilpas med det samme. smiley

• #21   12. apr 2013
    Tror jeg har siddet i sådan en her:
    http://i1183.photobucket.com/albums/x477/equestrian786/100_5263.jpg
    Eller ikke helt, for sædet var mere fladt og intet uld under sadelen.

Og http://store.stablematesinc.com/images/products/detail/TreelessSaddle.jpg
    Dog i noget orange agtigt farvet læder.

Ingen af dem havde nogen støtte og de bøjler der medfulgte, damn det er irriterende at andre slags stigremme ikke passer i og at stigremmene ikke passer til andre sadeler.

Også ja, så syntes jeg at uanset hvor meget man spænder gjorden, så tilter sadelen let hvis man ligger lidt for meget vægt i den ene side.

• #22   12. apr 2013 Cæcilie
    Jeg sætter vældig meget pris på din mening og din lidt alternative måde at fortælle mig at jeg vælger et dårligt alternativ til min hest.
    Nu er sagen bare den at jeg måske rider en gang eller to i måneden men gerne vil have hesten i form. Jeg HAR kigget på en masse forskellige sadler til det jeg har råd til at give, og har besluttet at invistere i et af de der super-ekstra-trygfordelende underlag for en sikkerheds skyld.
    Jeg står og skal betale til kørekort om lidt, så skal jeg have købt en bil, jeg skal betale forsikringer osv. osv. Der er ting der lidt højere prioteret end en saddel til 10.000+ når jeg ikke rider mere.

• #23   13. apr 2013 undskyld, men hvis man hader stigbøjler, ikke rigtig har pengene til en sadel hvorfor er det så ikke bare man tager en elastik eller måske en longegjord og et underlag? det giver hvis næsten det samme i sidste ende smiley
    - No Hate smiley

• #24   13. apr 2013 Jeg har netop det problem at jeg gerne vil have stigebøjler, ellers havde jeg fortsat redet i min lammeskinds sadel med trykfordelene underlag over. smiley
    Men det er altså ikke alle der kan fikse 10.000,- op af lommen, når man mangler en sadel. Vi har trods alt lige haft en ret stor dyrelæge regning, som vi skulle betale. smiley

• #25   13. apr 2013 den var nu også mere skrevet til Rynkerosinen og Nullerdutten smiley
    jeg har selv en super dejlig Kieffer sadel som desværre ikke passer min hest særlig godt mere. og jeg rider bare med longegjord og underlag indtil jeg har de penge jeg skal bruge til en ny sadel smiley

• #26   13. apr 2013 Jeg siger netop også, at jeg sagtens kan forstå, hvis man vælger et billigere alternativ, hvis man kun rider sjældent - så er et lidt spild af penge at bruge 10.000 på ny sadel. Hvis du vælger en billigere sadel, men bruger et godt trykfordelende underlag (her er Skito det bedste), tror jeg ikke, der sker så meget, når du kun rider så sjældent, som du gør. Synes da, det er godt, du er opmærksom på, at det ikke bare er billig sadel og så op og ride uden underlag, men i stedet vælger at sørge for et godt underlag, for det er ligesom rimelig vigtigt, når vi snakker trykfordeling af især sadler af ringere kvalitet.

• #27   13. apr 2013 Jeg havde en sadelmager ude og kigge på min tidligere hest, fordi jeg var i tvivl om min barefoot (london) var i orden. Derfor var jeg faktisk parat til at invistere i en tilpasset bomsadel.
    Men, sadelmager (sadelmager der arbejder med og lever af at sælge bomsadler) sagde, at barefoot'en lå rigtig fint, og var den bedste løsning lige pt.

Der er ikke noget galt med barefoot sadler. Barefoot er af rimelig god designmæssig kvalitet, sålænge man ikke vælger de der "Look-a-likes," som har fået ret dårlige anmeldelser.
    Vælg en klassisk barefoot, siger jeg bare.

Sensationsadlerne (eller hvad det er for en sadel du har) er luksusmodellen. Men det er ikke ens betydende med, at barefootsadlerne er dårlige.
    Jeg red både tur og dressur i min, og jeg red med stigbøjler.
    Om det er uhensigtsmæssigt eller ej, kommer helt an på kvaliteten af rytterens sæde.
    Bum.

Selvfølgelig er der nogle heste barefoot passer bedre til end andre, men hvis man sørger for at få den rigtig anlægsflade og det rigtige kopfjern, er man altså ret godt stillet med en barefoot.
    Jeg har i hvert fald kun været glad for at bruge min, og mine heste (jeg har brugt den samme sadel på to meget forskellige heste) har gået godt med den.

• #28   13. apr 2013 SELVFØLGELIG kan en bomløs ligge forkert.
    Den kan stadig være for lang og for smal eller for bred for de sadler, der alligevel har en fast del som et kopfjern.

Få en som ved noget om sadler til at se om den passer. smiley

• #29   13. apr 2013 Diesel:
    Fordi jeg vil have noget der fordeler trykket bedre end et underlag, hvor svært kan det være at forstå? smiley

Cæcilie:
    Jeg er meget opmærksom på det. Jeg rider ikke min pony fordi jeg er i den tunge ende til ham, andet end i lidt skridt i ny og næ. Det er også derfor jeg ønsker at købe en saddel og det bedste trykfordelende underlag som passer til saddelen. Jeg har bare ikke lige 10.000+ at smide efter en saddel.

• #30   13. apr 2013 Og det er et meget fornuftigt valg!

• #31   13. apr 2013 Mange tak smiley

• #32   13. apr 2013 Min hest går med en Barefoot sadel, og han skal gå med det kopfjern der er i sadlen, når man får det, altså M.
    Hvis han får et L synker den fortal og trykker ned på ham, så det passer ikke at alle skal have L eller XL smiley
    Og det er målt med deres eget målesystem man kan printe ud.

Du skal bare huske at man altid skal ride med trykfordelende underlag under sadlen. Jeg har et jeg har købt ekstra tykke paneler til.

profilbillede
  • #33   13. apr 2013 Sofie
    Kan man have både trygfordelende og normalt sådan for udseendets skyld? smiley

• #34   13. apr 2013 Rynkerosinen -
    Jeps. Mit trykfordelende ligger nederst så der er rygsøjlefrihed som er indbygget i underlaget, og så ligger jeg det normale imellem sadel og trykfordelende. Kan man sagtens og man kan ikke se det, som billedet også viser smiley

• #35   13. apr 2013 Hvor fint smiley

• #36   13. apr 2013 http://www.optimalsadel.dk/product_info.php?cPath=47_48&products_id=62&sessionid=4954d9d9fef3fb80cb6c31bd5aeaf766

http://www.optimalsadel.dk/product_info.php?cPath=54_63_55&products_id=83&sessionid=4954d9d9fef3fb80cb6c31bd5aeaf766

Her er sadlen og underlaget jeg har. smiley
    Desuden har jeg købt de originale strigremme til sadlen, men man kan vidst sagtens bruge normale strigremme på den også.

• #37   13. apr 2013 Jeg fik af barefoot anbefalet cheyenne da jeg skrev til dem, så det er den jeg regner med at købe smiley

Hvad for en type ryg har din hest? smiley

• #38   13. apr 2013 Okay smiley
    Det kommer jo også an på hvad man skal bruge den til. Altså London er der mere støtte i end der er i Cheyenne f.eks.

Min hest er ikke voldsomt markeret og med ret lige ryg - men en fin længde ryg. Kan lige poste et billede med... smiley Lige det bedste jeg kunne finde smiley

profilbillede
  • #39   13. apr 2013 Eller det her måske.. smiley

profilbillede
  • #40   13. apr 2013 Min pony kan ikke gå med vores bomløse, den trykker hende både med og uden stigbøjler smiley

• #41   13. apr 2013 Min har nemlig meget markeret manke og ikke særlig meget rygmuskulatur. Det er helt generelt for ham at han er lidt spids i ryggen.
    Jeg er vandt til at ride ham helt uden saddel, så støtten er ikke det der bekymrer mig, og jeg er egentligt mest interesseret i en saddel og trykfordelende underlag for at fordele min vægt når jeg rider. smiley

Lige nu er det her hvad jeg overvejer:
    saddel:
    (link fjernet)
    med det her underlag til:
    (link fjernet)

Jeg har også fået anbefalet en størrelse 1, men jeg synes godt nok 17 tommer lyder af meget, hvis man kigger på den her guide:
    http://www.optimalsadel.dk/information.php?info_id=8&sessionid=d0d91a4525401900a0aa5f996911e4c8
    ¨Jeg ved nemlig at en 17" er for stor til ham i normale sadler.

• #42   13. apr 2013 Min er en størrelse 1. Du skal huske på, at hvis du køber den for lille, og din bagdel er lidt for stor til den, fordeler den også trykket forkert. smiley

Men find ud af hvor din hests sidste ribben slutter, og mål dertil. Dertil må sadlens længde være. Min slutter før det sidste ribben, så der er fint med plads, selvom det er str. 1. smiley

• #43   13. apr 2013 Stjarni's ryg er altså kun 34-35 cm. lang, der hvor sadlen må ligge, og jeg har en barefoot cheyenne str. 0.. De ligger kun trykket der hvor rytteren sidder. smiley

• #44   13. apr 2013 Så skal jeg lige have krikken slanket først tror jeg! smiley

Ej, han er rund i år, og det klæder ham rigtig godt synes jeg. Men kombineret med vinterpels ligner han en der skal fole..
    Jeg er en meget gennemsnittelig 38(-40) i bukser, så i følge guiden er det nok en 1'er jeg skal op i. smiley

Hvor er det fantastisk med søde folk fra nettet der kan hjælpe smiley

• #45   13. apr 2013 Tror også du bliver mest glad for en størrelse, der passer dit sæde perfekt. smiley Hvis din hest selvfølgelig kan gå med den længde. Men ja, mål, så er man ihvertfald sikker smiley

Haha.. Tror godt du kan mærke dem hvis du trykker lidt til smiley

Og det var så lidt med hjælp, det er det HG er til for... eller ihvertfald noget af tiden smiley

• #46   13. apr 2013 Igen; sædets størrelse har absolut intet at gøre med anlægsfladen på sadlen. En 15" og en 17" sadel kan sagtens være lige lange, så der er det kun ens egen mås, man skal tænke på ... jeg ville nu vælge et Skito underlag til sadler som Barefoot, da jeg har den erfaring, at trykfordelingen i sadler som specielt Cheyenne ikke er optimal, men det skal jeg selvfølgelig ikke blande mig i. Skito er og bliver nok det bedste trykfordelende på markedet et stykke tid endnu - jeg elsker i hvert fald mit underlag, det er med ekstra tykke indlæg, så det skåner hans meget muskelfattige ryg, og jeg har lige så dejlig kontakt til ham som med mindre indlæg smiley Omend det er tudegrimt, er det virkelig guld værd, hihi.

Hvis man ønsker at ride med et almindeligt underlag kombineret med det trykfordelende, kunne sådan en her være et alternativ.
    http://www.optimalsadel.dk/product_info.php?cPath=54_63_138&products_id=151&sessionid=2950461595a28f1751248fc7ec212a33
    Jeg overvejer kraftigt at kombinere den med en lammepad, da jeg simpelthen synes, det er for grimt med ingenting til at pynte under sadlen.

• #47   14. apr 2013 Sofie:
    Det vil jeg så give mig i kast med. Det skal nok blive sjovt at overbevise pony om at det er en god plan smiley

Cæcilie
    Fordelen med det fra Barefoot er jo at det passer til deres modeller, det er jeg i tvivl om det du linker til også gør. Prisen er omtrent den samme, så for mig ville det være helt og aldeles ligemeget. smiley

• #48   14. apr 2013 Skito pads kan klippes til - jeg har klippet mine indlæg til, så de ikke går ud bag ved sadlen, fordi det så tosset ud med 10 centimeters underlag hængende ude på hestens rumpe, det er bare at finde køkkensaksen frem smiley

• #49   14. apr 2013 Okay. Jeg er kommet lidt i tvivl efter at have målt ponyen som har plads til omkring 46 cm saddel.. Så synes jeg det virker af ret meget at den jeg har kig på fylder 53. Jeg overvejer så den der er mindre, omkring de 50, men jeg synes også bare det virker unfair overfor ham at han skal gå med en for stor saddel.

• #50   14. apr 2013 Når den er bomløs, ligger trykket netop kun der, hvor rytteren sidder, hvilket faktisk gør det muligt for mig at have sadel til min, den er ellers 5 centimeter for lang, men jeg har en lille røv og vejer ikke så meget, så det går lige. I en almindelig bomsadel er der bommen til at fordele rytterens vægt, mens der i en bomløs - tro det eller ej - ingen bom er, men derimod kun stødabsorberende materialer - oftest i form at paneler langs rygsøjlen - til at fordele det. Det trykker ikke på samme måde på hesten i en bomløs som i en sadel med bom for at gøre det kort ...

• #51   14. apr 2013 Det er også det jeg har læst, men 53 cm længde ligger bare helt tilbage over hans flanker. Jeg overvejer at købe den i størrelse 0, eftersom det fortsat mest vil være min søster og min 15 kg lettere veninde som skal ride på ham til at starte med. Som du nok kan fornemme er jeg ikke meget for at købe en saddel der viser sig at genere min babyhest. smiley

• #52   14. apr 2013 Ja, en størrelse mindre ville jo nok også være det optimale - så hellere være på den sikre side da ...

• #53   14. apr 2013 Ja. Jeg undrer mig bare over om de der 3 cm kan gøre så stor forskel igen.. Jeg tror ikke på at de gør den store sædemæssige forskel for mig som rytter i hvert fald.
    Men de 46 er cirka tal målt fra omkring 1/3 af manken (den del mod ryggen) og frem til der hvor jeg vurdere at hans bagerste ribben må være. Selvom han er fed og det er svært at mærke. :b

• #54   14. apr 2013 Altså hvis du skal måle sadellejet, skal du måle langs rygsøjlen fra det bageste af skulderen til det bageste ribben, men ribbennet "bøjer tilbage" mod rygsøjlen, som du sikkert ved, så man skal ikke lave samme fejl som mig ved at måle på siden at hesten, for så ender man med et mål, der er 10 centimeter ved siden af, hehe ...

• #55   14. apr 2013 Haha, nej, så havde saddelen også været for kort! Jeg forsøgte med begge dele, men eftersom pony synes det var sjovere at dreje omkring sig selv og æde målebåndet gik det mindre godt. Jeg tror jeg måler ham ordenligt engang om en måneds tid når pengene er der og han har tabt lidt pels, det burde gøre det nemmere, og så går jeg ud fra guiden herfra (på sidste side)
    http://www.sadeleksperten.dk/Sadlensopbygning.pdf

• #56   14. apr 2013 Haha, ja, målebånd smager jo så godt - især fordi mit er åndssvagt lyserødt ...

• #57   14. apr 2013 Mit er hvidt, men velsmagende ifølge pony.. -.-

• #58   14. apr 2013 De satans krikker skal da også bide i alt smiley

Kommentér på:
Kan en bomløs trykke forkert?

Annonce