det gode og det grumme føl {{forumTopicSubject}}
Jeg har fået 2 skønne frieser føl - den første et lille hoppe føl kom d. 28 marts den anden et hingste føl kom d. 4 april
begge mødre er fantastiske hopper med meget roligt sind og temp de er meget gode forældre og tillader at vi er med i alt. faren er den samme til begge føl.
Men her slutter så også alt lighed - hoppe føllet er extream livlig og har fra 2 timer efter fødslen haft en meget veludviklet bukke refleks hun stormer rundt hele tiden meget glad, men jeg er begyndt at få følelsen af at hun ikke udelukkende bukker for sjov forleden dag løb hun baglæns i boksen for at sparke, i dag fik hun ramt på mig da jeg trak dem ud på folden, hun virker meget vel overvejet i sine spark og de sidder frygteligt præcist, i dag på marken havde jeg trillebør med hun tyggede i den og stampede med forben og ligepludselig drejede hun rundt og sparkede til den, Kan mit fine lille hoppe føl være en lille hun djævel i forklædning ?? overfortolker jeg hendes væremåde eller kan hun være en lille smugle ikke så rar ?? og hvordan pokker opdrager jeg hende - ligenu drejer alt sig jo om at gøre hende tam og knuz elske hende men det er lidt svært når man er man faktisk ikke har helt vildt lyst til at komme for tæt på.
Lige til sidst vil jeg nævne at hingste føllet er det mest kærlige og godmodige føl nogensinde, løber rundt efter mig på marken for at blive nusset
knuz og tak
aug 2011
Følger: 16 Følgere: 18 Heste: 16 Emner: 7 Svar: 129
Men håber da ikke at hun har lede intentioner bag det.. Det ville da nærmest være utroligt.. Tror ikke at dyr bevidst er lede.. Men måske hun bare ikke har forstået at det er "no-go"... Tror du ikke at de andre heste sætter hende på plads med tiden, hvis hun sådan sparker ud efter dem også..?
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.488
sep 2005
Følger: 57 Følgere: 54 Heste: 12 Emner: 9 Svar: 998
aug 2011
Følger: 16 Følgere: 18 Heste: 16 Emner: 7 Svar: 129
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 61 Heste: 7 Emner: 32 Svar: 877
Når han rejser sig mod mig så skubber jeg ham ned så han mister fodfæstet, nok er han lille, men man bliver nød til at være konsekvent fra start ellers bliver det altså for farligt.
Når han bidder så får han lige et lille dap på mule eller hals, nok bliver han fornærmet, men det er kun minutter det drejer sig om.
Giv hende tid, så er jeg sikker på hun nok skal forstå hvordan hun skal opføre sig
Og forresten tillykke med dem
jul 2007
Følger: 23 Følgere: 23 Heste: 1 Emner: 17 Svar: 66
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Ellers kan det, som Cowgirls Have More Fun er inde på, være noget hormonel ubalance, der triggere hendes adfærd.
Men nogle føl HAR altså også bare mere krudt i måsen end andre. Jeg ville, hvis jeg var dig, sætte hende venligt, men bestemt på plads, når hun gør det. Hun er jo endnu ikke gammel nok til at kunne kende forskel på ok og ikke ok adfærd - det er hun nødt til at lære.
det gode og det grumme føl