Stævne og vaccination Stævne og vaccination
Må jeg gerne starte min hest til stævne, hvis den kun har fået basisvaccine 1 og 2 og ikke boosteren endnu?
På rideforbundet står følgende:
Stævneåret fra 1. januar 2013 og fremefter:
For heste/ponyer, der er påbegyndt deres basisvaccinationsprogram inden 31. december 2012, gælder ovenstående regler.
For heste/ponyer, der påbegynder deres basisvaccinationsprogram efter 31. december 2012, gælder følgende regler:
Hesten/ponyen skal være basisvaccineret mod influenza, hvilket vil sige, at den skal være basisvaccineret med 2 vaccinationer mod influenza med mindst 21 og højst 92 dages mellemrum. Herefter skal hesten/ponyen have en Booster-vaccination, der skal gives tidligst 5 måneder og senest 6 måneder og 21 dage efter den anden basisvaccination i henhold til vaccinens godkendelse. Hesten skal herefter vaccineres årligt – dvs. senest på årsdagen efter sidste vaccination.
Vaccination skal i ethvert tilfælde være foretaget i henhold til vaccinens godkendelse.
Det er tilladt at deltage i stævner efter de to første basisvaccinationer og indtil boosteren gives.
Jeg bliver i tvivl med det sidste. Betyder det at den skal vaccineres med booster inden jeg må starte?
jul 2007
Følger: 189 Følgere: 192 Heste: 13 Emner: 20 Svar: 769
sep 2012
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 31 Svar: 239
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 36 Svar: 754
For mange heste bliver jo først vaccineret i forbindelse med at de skal starte deres første stævne. Så ville det godt nok være lang tid at skulle planlægge 6 mdr frem
Stævne og vaccination