Blogger
28. aug 2004 Følger: 228 Følgere: 1403 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.583
"Reklamations ret" på hest? {{forumTopicSubject}}
Hej Alle.
Blot et spørgsmål af ren nysgerrighed efter snak med en af mine elever i dag.
Man har jo 2 års reklamations ret på køb af hest ved skjulte fejl (skader) - men hvordan med temprement?
Hvis man har købt en hest som f. eks da man var ude og se på den var "idiot" sikker, sød og rolig,og købt på dette grundlag. Men da hesten så kommer hjem vender den 100%. Er meget vild, nervøs og kan ikke rides pga. det voldsomme temprements skift. Hesten kan ligeledes ikke videresælges da værdien jo er faldet fordi at hesten nu ikke kan rides pga. stress.
Kan man overhovedet gøre noget, eller er man bare "bundet" til at beholde hesten?
mar 2008
Følger: 121 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 346 Svar: 1.687
Hun har forhåbentlig også været ude og kigge på den mere end en gang, så hun ikke bare så den, på en af dens gode dage?
aug 2011
Følger: 61 Følgere: 57 Heste: 2 Emner: 13 Svar: 184
Det gjorde en jeg kender ihvertfald da hendes hest blev fuldstændig syg i hovedet efter hun havde haft den i en uge.
- Dog gælder det kun til og med 6 måneder efter du har købt hesten
dec 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 203
Blogger
Følger: 228 Følgere: 1403 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.583
Og ja hesten er beset mere end en gang inden køb
Blogger
Følger: 228 Følgere: 1403 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.583
Det er jo bare ærgeligt når man tror man har købt en god hest der er lige til at "springe op og ride afsted" på, og den så i stedet er næsten umulig er ride.
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
Men jeg synes helt klart man skal prøve at kontakte sælger, både for hestens skyld men også for køber. Det er jo synd for hesten, hvis det er fordi den er stresset og ikke kan falde til andre steder end hvor den var. Men med det sagt, så er det vel ikke nævnt at den bliver stresset af at blive flyttet? Og det er vel heller ikke nævnt at den har tendens til være nervøs og 'vild'?
Jeg kender nogle som fik handlen til at gå tilbage, pga hesten ikke ville med ind fra fold, som ikke var blevet nævnt..
Men snak med sælger. Hør hvad de har at sige osv.
Hvis de afviser det hele, og siger at de ikke vil have den tilbage og at den aldrig har været sådan før. Så ville jeg lade det være, da en retssag er meget dyr og kan tager flere år. Men hvis det er en meget dyr hest og i føler det er det værd så kan i da gå den vej
sep 2012
Følger: 5 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 18
dec 2006
Ikke hvis der er skjulte fejl. Altså hvis der viser sig at være noget problematisk som der ikke er blevet nævnt.
I denne situation formoder jeg at hestens er blevet solgt som ridehest? Det viser sig jo så at det er den for 'vild' til. Så er den jo ikke som lovet.
dec 2006
Jeg fik taget røntgen billeder og bøjeprøve 2 måneder efter køb. Fik dog også lavet bøjeprøve ved køb. Men røntgen billederne viser at hesten har skader som blev tilbagedateret til før vi købte den, og så kom den tilbage
Men skal ikke kunne sige om det er anderledes ved blodprøver. Altså om man kan tilbagedatere sådan nogle
dec 2006
Jeg tænkte bare, at man kan jo til dyrlæge tjek til stævner få karatene for at hesten er medicinsk behandlet inden for et X antal uger før stævnet. Så troede jeg bare de tjekkede det via blodet. Men tager måske fejl..
Men 3 måneder er også lang tid siden jo..
Anyways, kan de på den ene eller anden måde undersøge om den har været beroliget. Evt gennem folk på den rideskole den stod på. Der kan de jo forhøre sig om hvordan hesten plejer at være
jan 2010
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 785
Hvis man kunne få hesten sendt hjem kan man jo blive ved
jun 2008
Følger: 158 Følgere: 154 Heste: 9 Emner: 116 Svar: 532
Der var heller ingen bøvl med sælger overhovedet
"Reklamations ret" på hest?