HJÆLP TIL BID!!! HJÆLP TIL BID!!!
Hej!
Nu har min pony voksepause, men når jeg skal til at ride seriøst igen skal jeg have fundet et andet bid. Min pony viser meget tydeligt når vi er på tur, at det 3-delte vi bruger ikke passer i hendes mund. Er der nogle der evt. kender nogle man kan få ud i Nordjylland og finde det korrekte bid?
- På forhånd tak!
dec 2007
Følger: 63 Følgere: 59 Heste: 4 Emner: 25 Svar: 100
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 101
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Derefter skal tykkelsen være korrekt så hesten kan lukke munden over bidet uden det genere.
Den må ikke gå og åbne munden når man rider, man skal kunne ride hesten uden næsebånd og den så stadigvæk har lukket munden over biddet.
Om det skal være to delt eller tre delt kommer an på om hesten har brede lader eller ej, hvis den har, kan et tredelt klemme på laderne og genere. Hvis den ikke har, er et tredelt at fortrække.
Hvis hesten har en tedens til at hænge på tøjlen, kan er bid med tungefrihed måske være løsningen, da mange heste der gør dette har en tendens til at ville "skubbe" bidet op i ganen, så det ikke ligger et pres på tungen. Nogle heste finder dette pres meget ubehageligt.
Og jeg vil altid vælge et trensebid med D ringe eller muffe, da det ligger mere stabilt og ikke vil nive i mundvigende.
apr 2011
Følger: 62 Følgere: 55 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 133
Jeg har længden og min pony har gået med dette 3-delte meget fint - også uden næsebånd og rem. Så det jeg tænker, er at et 3-delt måske bliver for bevægeligt for hende?
aug 2009
Følger: 79 Følgere: 80 Heste: 2 Emner: 164 Svar: 1.052
Hvad ville I kloge hoveder anbefalde til en haflingervallak, der pt går på alm. 3-delt trensebid, men som løber meget og har tendens til at lægge sig på tøjlen?
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 37 Svar: 97
sep 2006
Følger: 210 Følgere: 202 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.593
nov 2011
Følger: 83 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 224
aug 2009
Følger: 79 Følgere: 80 Heste: 2 Emner: 164 Svar: 1.052
Citerer lige mig selv og retter min tastefejl: "Hvad ville I kloge hoveder anbefale" - jeg mener blot hvilket bid, der kan optimere træningen, hvilket bid der vil være optimalt - jeg har bl.a. hørt noget med, at heste, der lægger sig meget på biddet skubber bidet op i ganen; og er det tilfældet, vil jeg gerne vide hvilket bid, der evt. kan forhindre eller hjælpe til for at undgå det.
apr 2011
Følger: 62 Følgere: 55 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 133
Stutteri valdemars minde: jeg rider for tiden kun på udendørs bane, når vi rider "seriøst", det medfør i at min pony faktisk ikke er mere vågen på tur end på banen.
Men tusind tak
Jeg vil bede personer der ikke har læst mit opslag IGENNEM lade være med at kommentere. Jeg bruger som sagt et almindeligt 3-delt bid.
HJÆLP TIL BID!!!