22. maj 2011 Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.843
Hvad gør I når I bliver i tvivl om jeres træning? {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg er jo kun 14 år..
- Jeg er hele tiden i tvivl om mine træningsmetoder. Nogle perioder er jeg god til at tro på mig selv og kigge på den fremgang der er ved træningen men når man så kommer indenfor og sætter sig ned og måske kigger lidt på sin træningsform og ser hvordan andre dømmer den og mener at man ødelægger sin hest af det så kan jeg nogengange blive så ked af det at jeg giver mig til at græde.. :c
Ja, det lyder ikke særlig modent eller hvad man nu skal kalde det, men jeg aner ikke hvad jeg skal gøre.
- Nogle gange kan jeg ligefrem føle mig 'hadet' herinde netop på grund af min træningsform og jeg synes selv jeg har svært ved at deltage i debatter på grund af det fordi folk ikke tager én seriøst. Noget af grunden er nok også at jeg kun er 14 år. (At jeg så synes man skal lade være med at dømme alder er noget helt andet)
Men hvad gør I når I bliver i tvivl om jeres træning og metoder? Jeg bliver HELE tiden i tvivl når folk siger at; 'der er en bedre måde', 'det er jo helt forkert', 'er du dum eller hvad, det er sgu da dårligt!' og ting som det. Det gør mig rigtig ked af det, for jeg vil jo kun det bedste for mine heste men når jeg kan se fremgang i min træning og at jeg får de resultater jeg vil og mine heste er glade og tilfredse så kan jeg vældig se det gode i det, men når jeg så kommer ind og læser så bliver jeg pludselig i tvivl for hvad hvis jeg har gået og løjet overfor mig selv og at dette er en metode som faktisk ødelægger mine heste.. Jeg er generelt en pige der er meget i tvivl og har meget lidt tro på mig selv som en kompetent hestetræner. Især fordi jeg for tiden har fået af vide at jeg har ødelagt mit potentiale og at jeg har mistet min fornuft..
Det blev rimelig langt, tak hvis du gider at læse det.
jul 2011
Følger: 44 Følgere: 36 Emner: 65 Svar: 1.051
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
okt 2010
Følger: 25 Følgere: 14 Emner: 7 Svar: 120
Jeg er selv 14 og kender skam godt det med ikke at blive taget seriøst. Men det har bare givet mig masser af mod til at sætte mig godt og grundigt ind i tingene
mar 2013
Følger: 18 Følgere: 16 Heste: 1 Emner: 33 Svar: 388
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.070
Somme tider er det hårdt med al den info man får smidt i hovedet herinde og andre steder på nettet, og jeg kan somme tider ligge i min seng og ønske mig væk, fordi jeg er så forvirret.
Jeg tror på, at undervisning er den rette vej frem. Her får jeg ros og undervisning i lige det, som jeg "tror" på. Det giver mig selvtillid og jeg føler mig mere sikker
jan 2013
Følger: 13 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 44 Svar: 403
Jeg rider for eks. med både bid og pisk, men derfor behøver jeg jo ikke at misbruge det? Jeg tror de fleste mennesker godt selv kan se, hvad der er godt for lige præcis deres egen hest. Det er altid godt at søge gode råd, men det er ikke noget man som sådan skal rette sig efter, hvis man er uenig:)
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.843
Karoline: Jeg bruger en anderledes form for Join Up. Det er en min underviser har tilpasset til hende selv. Det der er anderledes er at vi for det første ikke opfører os som et rovdyr for hesten når vi sender den rundt og det andet er at vi kun kigger efter tygge og smaske og så vender vi os rundt og lader den komme ind så vi viser den at vi lytter til den.
aug 2012
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 132
Jeg komme da også i tvivl, personligt mener jeg at vi hele tiden kan lære noget nyt, til vores træning, og dem der ikke mener det, er arrogante efter min mening. Jeg lader også nogle gange mit temperament løbe af med mig, så jeg for dårlig samvittighed når jeg er der hjemme, men tænker jeg på nye måder hvor på jeg kan løse det problem der gjorde mig eller hesten hidsig
Er du i tvivl, så tænk om der er noget du kan gøre anderledes, der er sådan vi lære
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Og det er jo heller ikke fordi man pludselig vågner en dag, og så ved man alt om det hele, og ved præcis hvordan man skal gøre. Den viden man får omkring træningsmetoder osv. kommer jo lidt hen ad vejen.
Det du kan gøre, er at få undervisning af en dygtig person, læse om de metoder du bruger/hører om, afprøve det på din egen hest og så bruge din sunde fornuft. Det er også en god idé at sætte dig ind i hestens anatomi, lære hvordan hestens krop fungerer, for så kan man bedre vurdere, hvad der er godt og skidt for hesten.
Og sidst men ikke mindst, så lærer man hele tiden, og nogle gange finder man ud af, at det man har gjort i en periode, måske ikke var det bedste alligevel. Sådan er det jo engang imellem, selvom det er ærgerligt. Jeg tror ikke der er ret mange der kan sige, at de aldrig har gjort noget med/mod en hest, som de senere har fundet ud af var forkert.
Det vigtigste er jo, at hesten er glad, tilfreds og afslappet hele tiden, så man skal altid holde øje med sin hest og hvordan den reagerer på det. Det der virker for nogen, virker måske ikke for andre, så kig på din hest, og lad den fortælle, hvornår det er rigtigt og forkert.
maj 2011
Jeg har underviser på, en rigtig dygtig én tilmed og det har taget mig omkring 1½ år at finde hende så hende slipper jeg ikke lige sådan igen
jan 2013
Følger: 13 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 44 Svar: 403
maj 2011
Min mor og en feriegæst som også har med hest at gøre har lige stået og fortalt mig i fredags at jeg skulle putte et bid på min pony fordi den stak af med mig som hang på siden. Men jeg kunne bare føle at det ville ikke hjælpe noget.. Der sagde min underviser også at det næsten stensikkert var smerter. Jeg er glad for at jeg stod fra og sagde at det ikke ville hjælpe med bid!
aug 2012
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 132
maj 2011
okt 2009
Følger: 20 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 27 Svar: 1.267
Den eneste finger jeg har at sætte er at rebgrime sidder meget langt nede! Det ryger hurtigt i munden;) det har dog ikke noget med din træning at gøre:)
Mvh Team AP
maj 2011
Mange tak! Det vil jeg ligge mærke til fremover!
maj 2011
Jeg kaldte det selv Join Up i starten, men jeg blev så fortalt at det var det da bestemt ikke.. Så nu har jeg valgt bare at kalde det for en form for blanding mellem løslongering og Join Up..
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Jeg er ikke i konstant tvivl om mine træningsmetoder må jeg sige. Jeg træner ikke meget med min hest, min tid og mit overskud er begrænset, men jeg kan se at jeg har en glad og sund hest, og det er hvad jeg behøver.
Af en eller anden grund har jeg haft den opfattelse at du er en del ældre end 14.. Hmm, gad vide hvorfra?
Men der er nogle gange hvor du har fået formuleret ting på en måde, der får folk til at fare i flint. Og når man først ser rødt, det tror jeg godt du ved, så kan det være svært at slappe af og se det fornuftige i det også.
maj 2011
- Jeg ved ikke hvorfor du har haft den opfattelse.. Min underviser troede jeg var 16 år og jeg må indrømme jeg opfører mig heller ikke som de fleste 14 årige udover at være teenagefornærmede og ikke orke at rydde op på sit værelse
Oh. Ja, jeg kan selv ikke fås ned igen og kan blive så gal/ked af det at jeg begynder at græde nogle gange når jeg debatterer. Men tror bare ikke jeg er særlig godt egnet til at debattere
okt 2009
Følger: 20 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 27 Svar: 1.267
Det var så lidt:)
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Ud fra din måde at skrive på tror jeg. Jeg har tit opfattet dig som meget umoden i debatter, nok fordi jeg har troet at du var oppe omkring min alder. Men så kan jeg da pludselig se at du egentligt ikke er umoden, bare noget yngre end jeg troede.
- Nu håber jeg ikke du får den opfattelse at jeg aldersdiskriminere, men jeg forventer bare forskelligt af forskellige aldersgrupper ^^
Jeg er meget sjældent selv så højt oppe i det røde felt. Sidst jeg flippede ud skrev jeg at de folk jeg var sur på opførte sig som 12 årige der var blevet røvpulet med en eyeliner.
Men jeg gør mig generelt også umage med at formulere mig pænt og det tror jeg også gør at jeg generelt for nogle pæne svar igen. Og så kan det godt være at vi er uenige, men det er svært at føle sig truffet over et pænt svar.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Det er det svære ved og have med dyr og gøre :o). For handlingerne går ikke kun udover os selv, men også et andet dyr.
Alle mennesker der gør noget inden for dyr eller heste må man formode at folk gør i god mening og fordi de mener det er vejen frem, giver fremskidt som de gerne vil have. Det sig være roll kur, barring, jordtræning osv. - folk ville ikke gøre det, hvis ikke de følte at der skete noget.
Også er der så, en del andre meninger om hvordan man træner, fordi der er forsket, gjort erfaringer, lavet statestikker osv. :o)
Så det er egentligt bare og stole på sig selv og have argumenterne i orden.
nov 2011
Følger: 161 Følgere: 125 Heste: 8 Emner: 89 Svar: 2.262
dec 2010
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 37 Svar: 507
Jeg har selv været meget i tvivl om den måde jeg red på, da jeg var meget på HG i Den Store Krig om bid/bidløs. Jeg fik nærmest indtrykket af, at jeg var en total mishandler, fordi jeg red med bid, og begyndte så at ride uden i en periode. Men jeg blev enig med mig selv om, at hvis jeg gjorde noget, hesten ikke brød sig om, så ville jeg kunne mærke det, da jeg jo kendte hesten. Så begyndte jeg at læse en om forskellige måder at ride og træne heste på, og til sidst har jeg fundet min egen måde at føre tingene på. Og den er jeg tilfreds med
Hvad gør I når I bliver i tvivl om jeres træning?