{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.268 visninger | Oprettet:

At sælge sin 'bedste ven'? {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere.

Jeg har længe tænk over nogle ting som folk skriver her på HG.

Eksempler som ponyryttere skriver ved deres gallerier:
'Han er min bedste ven'
'Vi er skabt for hinanden, vi skal aldrig skilles'
'Vi kan alt sammen, du betyder alt'

Ok? Hvorfor fanden sælger i så jeres såkaldte 'bedsteven' og køber en ny hest, for at priotere stævnerne frem for jeres bedste ven? Den i ikke kunne leve uden, den som betyder alt? Eller betød den alt, var det din bedste ven, nej vel. Jeg ville personligt aldrig sælge min bedste veninde for noget som helt i hele verden, men i vil altså gerne sælge jeres 'bedsteven' for en ny hest?

Hvorfor skriver i det, er det ironi?

Jeg kan bare ikke tro på, at det er jeres bedsteven, når i vælger i sidste ende at sælge den, og priotere stævnerne. Hvordan kan det være? Hvordan kan i gøre det, er det ikke hårdt, hvis det virkelig er jeres bedsteven?

Personligt ved jeg ikke om jeg ville kalde min hest for min bedsteven, det er hun vel ikke. Jeg elsker hende, men jeg kan ikke alt med hende, og hun betyder ikke alt, men meget. Hun kan let rede en dårlig dag dag, men også ødelægge en god dag fuldkommen, men det er vi nok fælles om.

Hvad er jeres holdning til de piger, de sælger deres ponyer som de påstår er deres bedste ven, og priotere en ny hest og stævner i stedet, når de bliver for gamle til ponystævner?


Kom med jeres mening.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At sælge sin 'bedste ven'?
  • #339   2. apr 2013 Jeg solgte mit føl, som jeg havde været igennem tykt og tyndt med for at rede min familie (mor) med en stor regning..
    Hun har hjulpet mig i så mange år, så nu måtte jeg hjælpe hende..
    Det var enden at sælge min perle eller bo på gaden .
    Men solgte hende så til et vennepar i familien smiley
    Men HUN var mit et og alt og min bedsteven .. Men jeg gjorde det fordi min kærlighed til min mor er større end noget andet !


  • #340   2. apr 2013 Jeg er meget enig.

    men der findes folk der elsker hesten mest, og fol der elsker ridning mest.

    Jeg respektere begge dele fuldt ud, så længe de står ved det de elsker mest.

    Men man kan komme ud for et MUST at man SKAL sælge.Økonomi, sygedom, plads osv. Det har jeg forståelse for.


  • #341   2. apr 2013 Nanna k - vi alle kan komme ud i en situation hvor vi er tvunget til at sælge også selvom det er vores bedste ven, for at hjælpe os selv, eller fordi det simpelthen er for hesten eget bedste. det er jo desværre også den vej det kan gå.
    Men mit udgangspunkt er i hvertfald min hest aldrig skal væk fra mig smiley

    - men ja heldigt det var til nogen tæt på, så gør det, det også lidt nemmere, fremfor at skulle sælge til fremmede. kunne tænke mig beslutningen på den måde var nemmere at tage? smiley


  • #342   3. apr 2013 Præcis, jeg stor tudet så også i flere dage .
    At skulle se hende gå ind i en trailer og forsvinde smiley puha
    Men gjorde det kun, så vi stadig havde et sted at bo.
    Så min mor og jeg ikke endte på gaden.
    Heldigvis idag er vores økonomi steget i top.
    Det skal lige siges da jeg solgte hende var hende og jeg arbejdsløse .
    Men nu har vi begge deltid/fuldtid så det er dejligt smiley
    Jeg kan dog altid købe hende tilbage, til samme pris jeg solgte hende til, og uuuh jeg har overvejet det meget.
    Men kan simpelthen ikke byde hesten at skal flyttes igen og min mors veninde, som er blevet så glad for hende og har hende stående hjemme hos hende slev smiley


  • #343   3. apr 2013 Min pony er min bedsteven, men jeg ikke have hende mere. Derfor må jeg sælge. Så synes ikke at alle siger det og at det så bare er ironi .. Det er langt fra ironi fra min side af ..

  • #344   3. apr 2013 CTS - Du påstår at hvis en hest skal forbinde noget med noget godt skal belønningen komme efter kort tid (ift traileren) Men så siger du at hesten har lært at mennesket betyder mad/noget godt. Selv om vi ikke giver hesten mad/nuss/klapp konstant så forbinder den jo os med noget godt så din påstand holder vidst ikke helt stik eller hvad!?!

  • #345   3. apr 2013 Tindur - Jeg kan ærlig talt ikke helt forstå hvad det er du mener?
    For den får jo godbid/nus/klap i det sekund du giver den det? Ergo forbinder den dig med noget godt, for det sker jo med det samme. Der går jo ikke hverken minutter eller timer, fra du tilbyder din hest til godbid, til den tager den.
    Så jeg kan seriøst ikke se hvad du mener, du må gerne lige forklare dig LIDT tydeligere.

    Det er ikke nødvendigt at give sin hest nus eller mad konstant, for at den forbinder os med det, det er da noget mærkeligt noget at sige.


  • #346   4. apr 2013 Du skriver: Heste har følelser, ja. Men de kan ikke tænke så langt frem. For at hesten kan forbinde en ting med noget godt, skal det gode komme indenfor meget kort tid - vi snakker sekunder. En hest vil derfor ikke tænke at trailer = den kommer hjem igen, med mindre det sker på meget få sekunder.
    Den kan huske, ja, men den forbinder ikke trailerne med at den kommer hjem igen.

    Men heste forbinder jo også mennesker den ikke kender med noget godt (normaltvis) selv om de ikke giver de noget... '

    Så det betyder jo også at hesten lærer efterhånden af vaner. Ergo kan hesten også lære efterhånden at traileren betyder at den kommer til noget sjovt/hjem...


  • #347   4. apr 2013 Tindur - Heste forbinder mennesker med noget godt, ja. Nogle heste knytter sig kun til nogle enkelte mennesker, altså kun dem, som de har en direkte kobling til, og ikke fremmede mennesker. Andre heste er generelt mere nysgerrig og har en generelt tryghed ved mennesker, så de er glade for alle mennesker. Det afhænger fx af hestens temperament, personlighed, tidligere oplevelser/erfaringer, opdragelse og tilvænning.

    Og nej, hesten kan ikke lære, at den kommer hjem med traileren. Det er ikke det samme som at den lærer at mennesker = godt. Eftersom der ofte går mange, mange timer før den kommer hjem igen, så kobler den ikke trailer = hjem igen. Den kobler trailer = væk fra det kendte, men det er usandsynligt, at den skal kunne koble traileren med noget der sker om mange, mange timer, når man tænker på, at det skal foregår indenfor få sekunder, før den laver en kobling.


  • #348   5. apr 2013 CTS - Er eninge med den første del du skriver men bestemt ikke den anden del. Jeg er sikker på at heste altid lægger en forbindelse til den kommende ting sammen med den foregående ting. Hjjemme=rart+trailer+mad=rart Trailer+stævne/hjemme=rart. Hvis hesten ikke havde det rart med derhen traileren førte den tror jeg den heller ikke ville bryde sig meget om taileren efterhånden og forbandt den med noget godt....Men denne disskution fører os nok ingen vegne hen så vi må nok heller blive enige om at være uenige...

  • #349   5. apr 2013 Jeg tror du har helt ret i, at hesten godt ved, at den skal et andet sted hen, når den går ind i traileren. Men når man tænker på, at der skal ske en kobling indenfor kort tid, så tror jeg ikke på, at hesten kan koble traileren på noget der sker MANGE timer efter - især når der i de timer sker enormt mange ting for den.
    Den kan jo ikke tænke "Nu skal jeg med trailer, så skal jeg til stævne, men jeg kommer hjem igen om nogle timer" - det har den jo ikke hjerne til at tænke.

    Jeg siger ikke noger om, at hesten ikke har det rart der hvor den skal hen. smiley Jeg siger bare, at den ikke kan forbinde traileren med at den kommer hjem igen senere. smiley Det ville kræve at den skulle kunne tænke meget langt frem i tiden, og det tror jeg ikke den kan, når nu den mangler den del af hjernen, der gør den i stand til den slags ting. smiley


  • #350   5. apr 2013 Jeg siger heller ikke at på vej til stævne så ved den at den skal hjem men når stævnet er overstået og de sedvanlige rutiner kommer så ved den at den da er på vej hjem (medmindre det er en hest der rejser fra stævne til stævne og ikke kommer hjem hver aften) Hestene kender rutiner og ved hvad der sker lidt længere frem i tid pga rutinerne. Men ikke timesvis frem. Men den almenne stævnerytter kører heller ikke i timesvis til stævner...:-)

  • #351   5. apr 2013 Hvordan ved den at den skal hjem?

    Og jo, den almene stævnerytter er da somregel væk i timevis til stævner. smiley


  • #352   5. apr 2013 Og du skriver jo, at hesten gerne vil i traileren, fordi den ved at den kommer hjem når den har været til stævne - med det siger du vel, at den godt ved den kommer hjem igen, allerede inden den kommer til stævnet?

  • #353   5. apr 2013 Har selv skrevet flere gange at Alsace er min bedste ven men han vil altid være min bedste ven også den dag jeg ikke rider ham mere(elevpony) jeg kan ikke gøre noget ved dte vi må ikke ride pony hvis vi er over 16 år for på rideskoler er der jo mest med at træne til stævner også dan noget Alsace er min bedste ven og det vil han altis være min nye part som jeg har fået vil aldrig blive min bedste ven den eneste bedste ven jeg har og vil have er Alsace smiley

  • #354   5. apr 2013 Mig og Ronja passede ikke sammen smiley ja vi fik skabt et bånd... men jeg følte skam over at aldrig nusse/kæle/gi opmærksomhed med/til hende smiley derfor solgte jeg hende til en dejlig familie smiley

    de 2 hest/pony jeg har nu kommer ALDRIG NOGENSINDE VÆK FRA MIG :') de er virklig heste der har skudt sin sjæl ind i mit hjerte (random tekst entli xD)
    de er mine bedste venner! deres næste ejer hvis jeg nogensinde skal sælge dem er... Tja ejeren hedder ihverifald "Gud" men jeg ved ikke helt hvad han hedder ellers smiley smiley


  • #355   6. apr 2013 CTS - Jeg skrev at den almene stævnerytter ikke kører i timesvis...Selvfølgelig er man væk i flere timer...Og jeg tror hestene kender rutinerne for ting så de instinktivt ved om de kommer hjem da man har forskællige rutiner for feks stævner og når hesten "bare" skal sendes afsted til næste ejer. Men at tænke det gør de ikke.....

  • #356   6. apr 2013 Hvordan ved hesten så, at den hver anden gang skal et andet sted hen, og hver anden gang skal hjem? Hvordan skal den kunne udtænke det?

    Det er vel de samme rutiner, om hesten skal afsted til stævne eller afsted til ny ejer - den bliver striglet og gjort klar, tingene bliver pakket og puttet i bilen osv.


  • #357   6. apr 2013 Utroligt at denne tråd stadig er kørende smiley

  • #358   6. apr 2013 CTS - Står du og gør din hest lækker og er så omhyggelig med ting på vej hjem som når du skal afsted??? Nej de flæste "skynder" sig at komme hjem. Mennesket er anderledes...
    Og nej når hesten skal til ny ejer bliver den ikke håndteret og ordnet på samme måde som når den skal ordnes til et stævne. Ejeren af hesten udsender helt to vidt forskællige signaler i de situationer. Samt at stævne tingerne(udstyret til hest og rytter) mangler i salgsituationen...


  • #359   6. apr 2013 Tindur - Ja, men hvordan kan den vide når den tager afsted: "det er fint nok, jeg kommer hjem igen" - det gør den jo ikke?
    Sorry, men det giver virkelig ingen mening.
    Og så får hesten desuden tit sit udstyr med. smiley Jeg fik da alt udstyr med til min da jeg købte hende, så prøv at lade være så generaliserende.

    Uanset hvad, så er det her kommer helt ud over emnet. Jeg ved slet ikke hvorfor vi diskutere det her? Det vi var uenige om, var vel egentlig, at du ikke mener heste har godt af at skifte ejere, og noget med at det var stressende - hvortil jeg mener, at en stævnehest er vant til stress, og nok vil finde det mere stressende at være på en forvirret stævneplads, end at være i en rolig stald. smiley Jeg ved ikke hvorfor vi diskuterer trailere.


  • #360   6. apr 2013 Fordi du bragte det op at heste ikke kunne genkende/vide hvad der skulle ske i fremtiden...:-) Men lad os dog holde op...Og jeg er ikke generaliserende for det er ligeså mange der ikke får udstyr med som det er, så hvis jeg er generaliserende på det punkt så må jo du også være det;-)

  • #361   6. apr 2013 Jeg er så en af de såkaldte piger, for jeg solgte min pony, ikke fordi jeg var blevet for gammel til den, da jeg ikke red stævner. Men simpelthen fordi hun var en spinkel pony, og jeg skulle have hest. Men jeg elsker hende, stadig lige så højt, som da jeg havde hende for flere år siden, og det var bestemt ikke nemt at sælge hende!

  • #362   6. apr 2013 Tindur - Nej, for det kan de heller ikke? smiley
    Ja ja, så siger vi det. smiley


  • #363   6. apr 2013 CTS - Nej ikke laangt frem men pga rutiner så ved de godt det næste forløb;-)

  • #364   6. apr 2013 Ja ja, men hvad har alt det her med salg at gøre?

  • #365   7. apr 2013 Det kom sig af vores disskution ang. min holdning om at det er synd at sælge hesten for "et godt ord". Ikke andet.:-)

  • #366   12. jun 2013 Jeg sælger ALDRIG Gråsse!:-)
    dte lyder underligt men jeg ville ikke kunne holde mig selv ud hvis hun kom til skade hos ny ejer, men selvfølgelig skal hun rides og for stor bliver jeg jo:-( men så skal hun udlånes eller helpart. III'er ponyer er sjældent de heldigste med ejere altså bare mine erfaringer!!:-)


  • #367   19. jun 2013 Jeg kunne aldrig drømme om, at sælge Starfighter... hvis jeg solgte ham, ville jeg ikke se nogen mening med livet.
    Han er min bedste ven!


    profilbillede
Kommentér på:
At sælge sin 'bedste ven'?

Annonce