{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.267 visninger | Oprettet:

At sælge sin 'bedste ven'? {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere.

Jeg har længe tænk over nogle ting som folk skriver her på HG.

Eksempler som ponyryttere skriver ved deres gallerier:
'Han er min bedste ven'
'Vi er skabt for hinanden, vi skal aldrig skilles'
'Vi kan alt sammen, du betyder alt'

Ok? Hvorfor fanden sælger i så jeres såkaldte 'bedsteven' og køber en ny hest, for at priotere stævnerne frem for jeres bedste ven? Den i ikke kunne leve uden, den som betyder alt? Eller betød den alt, var det din bedste ven, nej vel. Jeg ville personligt aldrig sælge min bedste veninde for noget som helt i hele verden, men i vil altså gerne sælge jeres 'bedsteven' for en ny hest?

Hvorfor skriver i det, er det ironi?

Jeg kan bare ikke tro på, at det er jeres bedsteven, når i vælger i sidste ende at sælge den, og priotere stævnerne. Hvordan kan det være? Hvordan kan i gøre det, er det ikke hårdt, hvis det virkelig er jeres bedsteven?

Personligt ved jeg ikke om jeg ville kalde min hest for min bedsteven, det er hun vel ikke. Jeg elsker hende, men jeg kan ikke alt med hende, og hun betyder ikke alt, men meget. Hun kan let rede en dårlig dag dag, men også ødelægge en god dag fuldkommen, men det er vi nok fælles om.

Hvad er jeres holdning til de piger, de sælger deres ponyer som de påstår er deres bedste ven, og priotere en ny hest og stævner i stedet, når de bliver for gamle til ponystævner?


Kom med jeres mening.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At sælge sin 'bedste ven'?
  • #1   27. mar 2013 Bedsteven, "jeg elsker dig", "du betyder alt" o.s.v. har mistet deres betydning..

    Det er blevet mere overfladisk. Det er faktisk lidt sørgeligt xD


  • #2   27. mar 2013 jeg synes ikke man kan sælge en bedste ven, så har den jo åbenbart ikke betydet nok... smiley

  • #4   27. mar 2013 Jeg er SÅ enig. Man elsker ikke sin hest nok hvis man sælger den for at ride stævner.
    Selv hvis det ender med at min Hilling ikke bliver ridehest (altså hvis hun nu kommer til skade eller noget) Så ville jeg da aldrig sælge hende for at købe en ny ridehest. Jeg vil da bare finde noget andet at lave med hende. Træne trick eller bare hygge med hende. For min hest ER nemlig min bedste ven og betyder langt mere end konkurrencer..
    Desuden kan det jo være man på et tidspunkt bliver så heldig at man kan have råd til at have begge heste.


  • #5   27. mar 2013 Tildels vil jeg give dig ret, og dog.
    Lad os nu sige at jeg havde en bedste ven hest, som jeg elskede over hele jorden, men den ikke havde det samme forhold til mig? Jeg ville nok kende min bedsteven godt nok til at se at den ikke trives hos mig, og så ville det da være syndt for den hvis den hadede mig over alt på jorden? Så ville jeg nok sælge.

    Men ja, jeg kan godt se hvad du mener, og føler nogle gange det samme.
    Jeg har været ude for at skulle sælge min bedsteven, fordi det var en rideskolehest som rideskolen ikke kunne bruge, så er det jo ikke mit valg;)


  • #6   27. mar 2013 Jeg syntes faktisk personligt det er sejt, eller befriende når stævneryttere bare står frem og siger 'Stævnerne betyder mere end min pony, jeg vil videre med min ridning, ikke min pony' smiley


  • #7   27. mar 2013 Men ja, hvis man bare sælger for at købe en bedre, så vil jeg give dig 100% ret smiley

  • #8   27. mar 2013 Sille: Jeg kan ikke forrestille mig at man kan elske noget så højt, uden det er gengældt... smiley

  • #9   27. mar 2013 Limserne: Se når man kommer på det punk med sin hest, hvor det bare klikker og harmonien er der. Så kan man tillade sig at sige 'jeg elsker min hest' .. Syntes jeg smiley

  • #10   27. mar 2013 Det jo ikke altid det dem selv de tænker på... Hvis ponyen har et kæmpe kapacitet ville det være lige så synd, hvis den bare skulle gå "hjemme" og en ny lille pige/dreng vil jo blive glad!

    De sælger den jo til et sted hvor de ved den får det godt og har jo kontakt med nye ejer smiley De kommer og besøger den og så er der diverse stævner. Det jo en hård beslutning, men tror de sidder med et smil på læben når de modtager billeder og film, hvor de ser at deres pony kan gøre et "barn" så glad smiley




  • #11   27. mar 2013 Jeg vil vove at påstå at man kun kan sælge sin bedste ven i nødstilfælde.
    Altså sygdom, død, osv.
    Hvis grunden er en anden, så er det nok bare ikke ens bedste ven.


  • #12   27. mar 2013 Signe og Armani: Men hvem siger hesten bare skulle 'gå hjemme'? Hvis det virkelig er ens bedste ven, lader man den da ikke bare 'gå hjemme' .. En bedste ven kan man jo ikke undvære. Man kan godt ride en hest, selvom man ikke træner op til stævner.

  • #13   27. mar 2013 Helt enig med Limserne:)

  • #14   27. mar 2013 Signe:
    Mine ponyer går da bare hjemme, de har det nok bedre end de fleste stævneponyer jeg har set. smiley Ude 24/7, hø 24/7 i vinterhalvåret, græsfolde med æbletræer, sø og lille bitte skov, løsdriftbokse og så videre.
    Ponyerne lider da i hvert fald ikke under det ^^


  • #15   27. mar 2013 Jeg siger jo bare det nok er sådan nogen tænker!

    Det kan jo også være økonomiske problemer der gør de må af med den smiley


  • #16   27. mar 2013 Jeg har selv overvejet mange gange at sælge min, da jeg følte hun var en for stor opgave som jeg ikke kunne rumme eller magte, i sådan en situation syntes jeg også det er ok. Jeg valgte dog at kæmpe videre:)

  • #17   27. mar 2013 Jeg kunne aldrig finde på at sælge mit et og alt.. Derfor har jeg også beholdt hende, selvom det efterhånden er en del år siden jeg blev for gammel og for stor til hende.. hun er mit et og alt, og skal blive ved mig til en af os ikke kan mere smiley - jeg blev i sin tid tilbudt dobbelt så meget for hende, som jeg gav. Men hun bliver dælme her!.


  • #18   27. mar 2013 Helle: Det lyder som om i har et dejligt forhold!

  • #19   27. mar 2013 Tja. Jeg er så heldig at kunne beholde min pony og have hest i mens smiley
    Men jeg må da være ærlig, at jeg rider, fordi jeg kan lide spændingen ved konkurrencer og virkelig mærke suset.
    Og jeg elsker da min hest/pony rigtig højt, men jeg ville sælge den for stævnerne.
    Jeg ved også bare med mig selv, at hvis ikke jeg kunne ride de stævner jeg gerne ville, så ville interessen for hesten også langsomt forsvinde.

    Og det lyder nok koldt og kynisk; men hesten er egentlig et "redskab" til min sport, at jeg så synes de er nogle fantastiske dyr er så noget andet, for jeg ville jo ikke have hest, hvis ikke jeg var begyndt at ride smiley

    Dog har jeg kun solgt 1 pony i de 10 år jeg har haft hest, da den var for stor en mundfuld. Jeg er rigtig dårlig til at sælge smiley

    Dog har jeg det fint med, folk der sælger, for hesten kommer oftest et rigtig godt sted hen, hvor den får en masse kærlighed smiley


  • #20   27. mar 2013 Signe og Armani *KLUBMESTER 2012*:
    Det er jo ikke økonomiske årsager hvis man sælger sin "bedste ven" hvorefter man køber en ny "bedste ven" smiley



  • #21   27. mar 2013 Dream team: Selvfølgelig kan man da elske nogen højt selvom det ikke er gengældt? smiley Hvorfor dælen skulle man ikke kunne det?

  • #22   27. mar 2013 Jeg har aldrig forstået at man sælger sin pony/hest pga. stævner. Da jeg var 12 købte jeg en forkert hest, hende ''hænger'' jeg altså stadig på, for det er da ikke hendes skyld at jeg var dum og uvidende, og det skal hun ikke straffes for, ved bare at blive sendt videre i systemet.

    MEN, selvom jeg elsker min hest overalt på jorden, så står jeg faktisk pt. i en situation hvor jeg ikke ved om jeg bliver ved med at have råd til hende. Det har intet med kærlighed at gøre, hvis hun skal sælges så. Man kan sikre sig på mange måder, men man kan bare ikke sikre sig mod den virkelige verden.
    Jeg gør dog ALT hvad jeg kan, for have mulighed for at beholde hende - for jeg gør da alt hvad jeg kan for dem jeg holder af, også mine dyr.


  • #24   27. mar 2013 Min pony Moonlight har jeg haft i snart 5 år. Han har i 10 måneder gået med en gaffelbåndsskade, og hvis bare han kan få lov til at være foldbums resten af sine dage uden at have smerter, så er jeg glad. Selvom jeg aldrig kommer til at ride ham igen, betyder han for meget for mig, til at jeg vil af med ham, og jeg vil heller ikke skifte ham ud med en rask ridehest smiley I min familie har vi også tradition for at beholde dyrene ind til deres dages ende, så lige meget hvad ville det være unaturligt for mig, at skulle sælge mine ponyer, med mindre det var højst nødvendigt.

  • #25   27. mar 2013 Sad faktisk for omkring 2 timer siden og tænkte på at oprette denne her debat, tak fordi du gjorde det for mig - kan heller ikke forstå det på nogen måde!<3

  • #26   27. mar 2013 Man kan godt stadig ride sin hest selvom man er for gammel til at starte stævner. Og man kan sådan set også stadig starte uden for konkurrence, så det er noget fis at det er fordi der er RIDNINGEN der betyder meget for en. Det er præmierne og intet andet..
    Intet hate på det. Det er fair nok at nogle går så meget op i konkurrencer, men så skal man bare ikke sige at man elsker sin hest over alt på jorden, den er ens soulmate osv.


  • #27   27. mar 2013 Men vil give dig ret! Man kan ikke sige det ens bedste ven og så købe en hest! Så var det kun ens ven til den ikke længere kunne tage præmier med hjem.

    Men hvis man står i den saturation hvor man har økonomiske problemer eller andre personlige årsager der gør det ville være det bedste for hesten synes jeg godt man kan kalde det for ens bedste ven smiley


  • #28   27. mar 2013 Man kan jo stå i en situation, hvor man bliver nød til at skille sig af med sin hest. Men det er til tider meget svært for mange HGere at forstå. For på HG, kan alt jo altid lade sig gøre, og verden er en drøm smiley <3


    Not... Get real folks, verden er lavet af penge, og penge styrer det hele.

    Jeg sælger min bedste ven. Fordi jeg ikke har RÅD til at have ham. Gør det mig til en dårlig person? Nej.


    Det er måske bedre man bare beholder alle sine bedste dyre-venner, og lader være med at fodre på dem... (???)


    Og derudover: HVEM skal bestemme, hvornår og hvorfor man kan kalde noget eller noget for ens "bedste ven"?? Ihvertfald ikke HG smiley


  • #29   27. mar 2013 Hvis min hest overhovedet ikke kunne lide mig, og vi ikke passede sammen, ville jeg ihvertfald ikke kunne elske den, sådan rigtig ..

  • #31   27. mar 2013 Hurra for ikke at starte stævner.. smiley
    og Hurra for at jeg snart får min egen hest. depositumet blir lagt på fredag.. smiley glæder mig helt sindsygt!


  • #34   27. mar 2013 TS: Hvad nu hvis man passer sammen med hesten? smiley

  • #35   27. mar 2013 Jeg tænker tit det samme? smiley
    Men at sige at man hellere vil videre med sin ridning end sin bedste ven? Det er noget bavl så er det ikke din ´bedste ven´
    Ligesom med mennesker hvis du nu f.eks havde vundet i lotteriet og kun tænkte på det, men din bedste ven stod og havde brug for dig _ Ville du så sætte din bedste ven i anden række??
    Jeg giver bestemt folk ret I at selve de ord har mistet deres betydning!


  • #36   27. mar 2013 Min pony er min bedste og hun bliver ALDRIG solgt!
    jeg er for længst blevet for "stor" til hende, men kan slet ikke undvære hende

    frygter den dag hun ikke længere er her


  • #37   27. mar 2013 Magter ikke at skrive, for mine meninger er her allerede.
    Mén! Er hestens ens bedste ven, så sælger man den ikke. Ihvertfald ikke hvis man spørg mig! Jeg syntes det næsten er ækelt at folk skriver; jeg elsker dig, du min soulmate, hele min verden, ved deres konkurence pony som de alligevel sælger når den ikke kan bruges til at vinde mere?! Bliver helt arig over folk der bare bruger deres hest som en maskine. Føj siger jeg bare.

    Jeg måtte på et tidspunkt få en hest. Vi har jo tre, men min mor mente det var ved at være tid til en ridehest, men jeg sagde nej, for jeg ville bruge al min tid og energi og kærlighed på min bedste ven, en gammel krikke på 28, som intet kunne, hun villle nok også være væk om nogle år, men jeg har aldrig fortrudt! Dét er , i mine øjne, ægte kærlighed.


  • #38   27. mar 2013 Ja jeg tænker lidt det samme og dog...
    Der er jo nogle ponyer der også bare elsker stævne og hvis de har kæmpe talent så er det også synd at det går til spilde.. hvis jeg var i den situation ville jeg også tænke en anden pige ville få glæde af den og opbygge noget..

    Jeg ville også synes at det var synd, hvis man elskede at tage til stævner at man skal holde op fordi man er faldet for aldersgrænsen eller noget.. smiley


  • #39   27. mar 2013 Er jeg den eneste her der mener at en hest ikke kan elske stævner? smiley

  • #40   27. mar 2013 hvis stævnerne betyder mere end ponyen, så er det nok lidt dumt at sige at den betyder alt.. smiley

  • #41   27. mar 2013 Mange heste elsker nye opevelser men DRF stævner er godt nok ikke det eneste der kan gøre det. Der er mange andre ting man kan gøre for at aktivere hesten og mange andre arrangementer man kan tage til..

  • #42   27. mar 2013 Jeg mener det er utroligt naivt at sige, at hesten er ens bedste ven, for en hest kan aldrig blive en ven - den har ikke menneskelige egenskaber der gør, at den kan gøre ting, som venner gør. smiley

  • #43   27. mar 2013 Syntes at i får det til at lyde som om at hvis man er konkurrence rytter, så er hesten kun et objekt. Man kan da godt kunne elsker hesten og konkurrencen, spændingen, alt det der hører med til stævner lige højt? Og hvis man bedst kan lide stævnerne, og prioriterer dem højest, betyder det ikke at man ikke kan have et rigtigt godt forhold til sin hest/pony. Men giver jer ret i at, det med 'soulmates' osv. rigtig tit bliver misbrugt. Dog kan man godt elske sin hest overalt på jorden, og stadig elske konkurrencen højere smiley
    Jeg er selv konkurrence rytter, men solgte dog ikke min pony fordi den ikke var så god til at springe. (Det skal lige siges jeg er springrytter) Så begyndte jeg bare at tage dressuren mere seriøst, da hans talent lå inde for dressuren. Han skulle så sælges, da jeg var for stor og ikke længere kunne være i sadlen osv.
    Jeg tror heller ikke jeg ville kunne sælge min pony fordi at jeg ville videre i sporten, men det bliver heldigvis ikke en realitet, så det behøves jeg ikke at tage stilling til smiley


  • #44   27. mar 2013 CTS: Min hest er min bedste ven smiley Det betyder jo ikke at jeg er hendes bedste ven.. Men for mig er det en ven.

  • #45   27. mar 2013 Altså den med ´áldersgrænsen´ er noget fis!
    En pony kan med stor succes gå hesteklasser og klare sig på lige fod med dem!
    Der er faktisk mange der stadig beholder deres ponyer alligevel og bare rider hesteklasser og de kan altså godt ´banke´ de der heste!! smiley
    Der er jo heller ingen der siger at du fra den ene dag til den anden skal gå fra pony klasser til LA i hesteklasser! -,-


  • #46   27. mar 2013 Glemmer i ikke lidt at det ikke er alle som har mulighed for at beholde sin evt. tidl. pony enten af økonomiske eller pladsmæssige årsager ?

    Selvom ens hest er højt elsket kan der jo rent faktisk være forskellige forklaringer på at folk ønsker at sælge - eller ligefrem er tvunget til det...

    Og hvorfor starter TS debatten udelukkende med fokus på stævneheste der bliver udskiftet ? - hvad med alle de andre ?

    Ifm. stævneambitioner så er ridning og hestehold på det plan en af de dyreste sportsgrene i verdenen, og dermed er det vel også nogle gange logik at man må udskifte en evt. hest/pony for at komme vidre.... ?

    Det er selvfølgelig ikke alle som har omk..4 - 5.000 kr. til en hyggepony man kan lege lidt med på folden - så jeg syntes da bestemt det er fornuftigt at sælge disse ponyer til hjem hvor andre kan få glæde af deres gode egenskaber når tiden er kommet !

    Hvad er det egentligt du vil med tråden ? Må man ikke sige at man elsker sin hest medmindre man forpligter sig til at beholde den til dens dages ende ? Eller må man ikke udskifte sin pony når man bliver for stor til ponystævner ?

    I min verden må man hellere kunne sige at man elsker sin hest
    - og som du skriver :

    'Han er min bedste ven'
    'Vi er skabt for hinanden, vi skal aldrig skilles'
    'Vi kan alt sammen, du betyder alt'

    ............ End IKKE kunne sige det !!


  • #47   27. mar 2013 Man kan jo også altid starte udenfor konkurrence.

  • #48   27. mar 2013 Bomuldogponto: du må meget undskylde hvis det lød diskriminerende, for det var slet ikke min mening, og jeg er enig i at ikke alle er sådan. Skulle have formuleret det anderledes :). Er dog ikke enig i det hele, for, i mine øjne, hvis man virkelig elsker sin hest så sælger man den ikke for konkurrencer :).

  • #49   27. mar 2013 Ja det har mistet sin betydning. Men jeg kunne aldrig drømme om at sælge Chagall. Han er min bedsteven. Han skal være hos mig for altid. Jeg sætter ham frem for stævner. Heller vores venskab end noget andet.

  • #50   27. mar 2013 Ismulerne: Jeg kan bare ikke se logikken i at sige ens hest betyder alt, og derefter sælge den, og vælge at tage stævnerne som førstepriotet. jeg kan sagtens se at man sælger sin hest pga. Økonomi eller andet..
    Jeg forstår ikke om det er overfladisk når folk skriver de elsker deres pony, og derefter sælger den for at få en ny?


  • #51   27. mar 2013 Har heller aldrig forstået det?! det er så underligt, og jeg ved med sikkerhed, at jeg aldrig vil sælge min bedsteven:
    For det første: Hun er rentfaktisk min bedste ven, jeg ved ikke hvor jeg ville være uden hende
    For det andet: er hun den eneste hest jeg stoler rigtig på, heste, heste er farlige!


  • #52   27. mar 2013 Desuden er det som om, at folk bare siger de elsker deres hest uden egentlig at gøre det, fordi de 'skal' gøre det..

    Men synes egentligt, at det fuldkommen ondsvagt! Egoistisk tankegang, ligeså snart hesten ikke kan helt det man vil, så skal den ud!


  • #53   27. mar 2013 Jeg synes dog, at noget af det værste jeg har hørt er en der sagde.

    Det er ligemeget (kan ikke huske til hvad), jeg skal alligevel af med hende igen.. (WTF?!)
    Senere har hun så sagt til mig i mit åbne ansigt "ej Maja, jeg forstår slet ikke hvorfor du har købt Ida når du kun har 1½ ponyår tilbage (nu 'kun' 3/4 år tilbage :P)"
    Det samme til en anden pige som på det tidspunkt kun havde et halvt tilbage da hun købte sin.
    Det skal nu lige siges. at vi begge har kendt vores i 2 år i forvejen smiley

    Det er hvad jeg har valgt at kalde DRF-syndromet

    Og woow hvor heg ikke håber hun læser det her, og hvis hun gør, skal du (der sagde det) vide hvor sur og ked af det jeg blev...


  • #54   27. mar 2013 Helt enig!

  • #55   27. mar 2013 Tja jeg har vel sagt mit hvad emnet angår den gang jeg oprettet HG sin hitil længste tråd....Det er sørgelig at man vælger at købe sig en hest og så sælger den igen fordi den ikke duger mere. Og så skal vi høre på BUHUHU Jeg er desværre nødt til at sælge min hest fordi den ikke får mig så langt som jeg vil.....Eller...Jeg er desværre nødt til at sælge min bedste ven da den ikke har kapacitet til ...
    Stakkels heste der er nødt til at tage til takke med den slags ejere.....At de ikke er mere værd i ejerens øjne...Sørgelig...


  • #57   27. mar 2013 Mange siger deres hest betyder alt men aligevel sælger de den pga stævner økonomi (da de ikke har råd til og have 2 og vil have en der kan mere) eller ponyen er for lav men du kan da stadig hygge og have en anden til og ridde den osv. Min mening smiley
    Min er min besteven og hun skal Aldrig sælges hun skal bo her på gården til evig tid! jeg købte hende ikke for og tage stævner men pga. hendes dejlige udstråling og den glæde hun giver i hverdag hun har spat i det ene ben men dette holdte ikke mig tilbage nu nyder hun livet som skovturshest og triks og laange fold timer! Elsker den pony og det vil jeg altid gøre smiley


  • #58   27. mar 2013 Limserne:
    Hvorfor skulle jeg? Jeg har kun hesten oprettet herinde fordi jeg ikke selv havde pony der og gerne ville skrive i forum (dengang skulle han have hest oprettet for det) og jeg har ingen nye billeder og sådan. Jeg overvejer, når vejret er bedre, og jeg har fået banket pony i god form, at oprette ham herinde. Jeg har to søstre med spejlrefleks og min mors kæreste også... smiley


  • #59   27. mar 2013 Rynke: det vil jeg glæde mig til! smiley


    Tindur: enig smiley


  • #60   27. mar 2013 Malle:
    Du kan da se dem begge to herinde allerede. Den ene er godt nok min søsters, men altså. Det går vi ikke så højt op i. smiley

    Hvis du søger "Selkis" så kommer min søsters frem, og min dreng Joey er oprettet på samme profil. Dog kun med billeder fra dengang jeg købte ham og lige havde fået ham. smiley


  • #62   27. mar 2013 .... til Jer unge piger kan jeg ikke lade være med at tænke om i mon har en kærreste ? - en i elsker ? - en i siger / skriver i elsker ? (Eller blot en veninde som betyder alt for Jer ...)
    - I så fald må i jo gifte Jer med ham - for man kan jo ikke elske nogen eller noget for derefter at vælge at gå hvert til sit vel ? smiley Ha ha jeg kunne simpelthen ikke dy mig ... men jeg syntes da bestemt ikke man skal være bange for følelser det er da kun dejligt at høre at nogen faktisk elsker deres heste !!


  • #63   27. mar 2013 Synes lige at det skal tages til overvejelse, at nogle jo er NØDT til det!
    Hvis nu nogen står med deres "bedste ven" og elsker den højt osv, men faktisk står på røven mht. til økonomien. Hvis det ENESTE du kan gøre er, at sælge din hest, for at kunne betale din husleje så tror jeg de fleste gør det.
    - men det er ikke ensbetydende med at det ikke er hårdt.


  • #64   27. mar 2013 Rynke: okay :). Mente dog mere at se nye flotte billeder smiley

  • #65   27. mar 2013 Ismule: jeg syntes det er en dårlig sammenligning. I et forhold mellem mennesker har begge parter mulighed for at bestemme og forklare sig, men en hest kan ikke fortælle hvad den vil, så her har ejeren valget. Urimelig sammenligning smiley

  • #66   27. mar 2013 Malle : Fred være med det.... så fordi en hest ikke kan tale ligesom os mennesker, eller fortælle hvad den vil så må ejeren heller ikke sige eller skrive nogen steder at personen elsker hesten.... Hmm ?!? Giver det nogen mening ?



  • #67   27. mar 2013 Man kan godt elske noget men give slip.
    En kæreste man ikke trives med elsker man for det meste utroligt højt, men man kan bare ikke leve med ham resten af livet grundet nogle ting.

    Eller skal man tvinges til at være sammen med ham resten af livet fordi man jo elsker ham?


  • #68   27. mar 2013 Krikken : lige præcis - veje skilles nogle gange, men derfor skal man da vel ikke gå hele livet igennem og være bange for at sige man elsker nogen - f.eks. sin hest, vel ?

  • #69   27. mar 2013 Olivia - Din hest kan ikke gøre de menneskelige ting, som venner kan. smiley Derfor kan den ikke være en ven.

  • #70   27. mar 2013 CTS: Det betyder da ikke at den ikke kan være en ven for mig? smiley

  • #71   27. mar 2013 Nej okay, men nu snakkes der jo om konkurence heste, og syntes emnet er nået langt ud.

    Syntes bare ikke man kan sammenligne heste med mennesker?


  • #72   27. mar 2013 CYS: det kommer sørme an på hvad hver person syntes smiley

  • #73   27. mar 2013
    Man glemmer bare at en hest kan blive solgt sf 117 andre grunde end stævner men de grunde er helt okay?
    Hvad er forskellen for en pony for om den bliver solgt grundet aldersgrænse eller skilsmisse?


  • #74   27. mar 2013 Og hvis jeg skal være helt ærlig, så beholder man jo ikke hesten for hestens skyld, men for sin egen.
    Hvis man som sælger sørger for, hesten kommer til en ny god ejer, hvor den passes og plejes, så ja, så har hesten nok glemt dig ret hurtigt smiley


  • #75   27. mar 2013 Malle og Desi:
    Det var ikke skrevet specielt til nogle, så det skal du ikke undskylde for smiley


  • #76   27. mar 2013 Godt nok diskutere i, men dybestset har i jo samme mening alle sammen.

  • #77   27. mar 2013 Nej, det har vi ikke smiley
    Jeg er slet ikke enig med alle jer, der synes man skal beholde hesten for hver en pris smiley


  • #78   27. mar 2013 Olivia - Din hest kan ikke gøre nogle menneskelige ting, den kan intet af det, som en ven bør kunne. smiley

    Men jo, det kommer da an på hvordan man hver især ser en ven. smiley Men hvis hesten lever op til de standarder du har for at man kan være din ven, så må du da have enormt mange venner, for det er da så godt som ingen krav. smiley


  • #79   27. mar 2013 Bomuldogponto: det bare iorden smiley


    Krikken: jeg er enig, men vil dog sige at jeg ikke glemmer dem, men der imod bare holdt mig til Ts's spørgsmål ^^


    CTS: hvorfor skal 'ven' kun have en betydning? Jeg har da forskellige krav til min venner, alt efter om det er dyr eller mennesker. Og hvis du mener man har mange venner fordi det er lave krav, så har du virkelig anderledes krav end mig, for der skal sørme meget til før jeg kalder nogen min bedste ven smiley


  • #80   27. mar 2013 Bumle: Selv hvis man har økonomiproblemer?

  • #81   27. mar 2013 Det var da utroligt som jeg er god til at starte populære tråde for tiden :0

  • #82   27. mar 2013 Jeg er en af dem, der synes, det er helt fint at sælge sin hest for stævner, økonomi, interesse osv smiley

  • #83   27. mar 2013 Bumle: Jada, hvis man ikke elsker sin hest er det da helt i orden smiley
    En smule synd for hesten vil jeg mene, hvis den bare bliver brugt som redskab.


  • #84   27. mar 2013 Så uanset om man står i gæld til halsen, så skal hesten bare blive før hus, bil, job, mad osv?

  • #85   27. mar 2013 Krikken: Det vil jeg da bestemt ikke mene, men kærlighed er vigtigere end mange ting i livet, og det er vel individuelt hvad man vil ofre.

  • #86   27. mar 2013
    Hellere komme af med hesten end at stå i rki, beklager men hvid du har ser bare lidt af luksusfælden eller ved l dit om økonomi så burde det sige sig selv at mindst mulig gæld er bedst, især hvis msn kan betale af på det, kan man ikke fordi man har hest også ender i rki, så fair no k st man vælger det men det ville jeg aldrig med den betydning det har for ens hver dag og fremtid.


  • #87   27. mar 2013 Malle - De ting en ven skal kunne for mig, kan en hest ikke. smiley Og jo, for mig skal en ven have nogle bestemte kvaliteter, om det er dyr eller menneske. smiley
    Hvordan kan en hest være en ven, hvad gør den, der gør at det er din ven? Folk bliver ved med at sige det, men kan ikke fortælle hvorfor.

    Der er stor forskel på ven og bedste ven, så det sidste du skriver hænger ikke helt sammen. smiley


  • #88   27. mar 2013 Krikken: Jeg kan sagtens følge dig. Men for mig at miste min hest, ville være det samme som at miste en af mine tætte veninder. Forfærdeligt..
    Men hvis jeg stod i situationen og havde økonomiproblemer, ville jeg lege hesten ud, og måske få den tilbage hvis jeg engang fik styr på økonomien igen.


  • #89   27. mar 2013 CTS: Vil lige prøve at forklare dig hvorfor min hest, er min ven.
    Hvilke kvaliteter hun indebære.
    Mine venner skal være imødekommende, og glade.
    Tage imod mine ideer og give dem et forsøg.
    Tage mig for den jeg er, hvor random det så er, er det stadig mig.

    Det indrebære min pony.


  • #91   27. mar 2013 Det er en kunst i sig selv at to væsner der ikke kan tale sammen, kan lære at forstå hinanden gennem kropssprog og signaler. Så er det klart at man knytter et bånd, og kommer til at elske sin hest, da man går op og ned af hinanden hele tiden.
    Men at kalde en væsen der ikke kan gengive følelser, for sin bedste ven er måske naivt og så mister 'bedste ven' total betydning.


  • #92   27. mar 2013 Dream team

    Men ved at låne den ud, skiller du dig jo også af med den, og hesten aner jo ikke at den kommer tilbage, og hvem der har ejercertifikatet. Så det er vel også en slags svigt, hvis du mener i er bedste venner?


  • #93   27. mar 2013 DreamTeam - Størstedelen af de ting du siger din hest skal have for at være din ven, er jo blot en menneskeliggørelse af hesten, og egentlig ikke noget en hest rigtig kan. Det er noget man tror den kan, fordi det er det man kender til.

  • #94   27. mar 2013 HeSten aner ikke at den er udlejet og ikke solgt. Hvad er forskellen så?

  • #95   27. mar 2013 Forskellen ligger i, at jeg gør det for min skyld, ikke hestens. Så jeg ved med mig selv at jeg en dag får den tilbage c:

  • #96   27. mar 2013 Jeg menneskeligøre hende ikke

    Min pony ER i imødekommende og glade
    Min pony tager nye udfordringer op som en ny leg, om de så er kedelige eller ej, får de lige en chancen.
    Min pony tager min for den jeg er, ved at acceptere jeg fejler, hun tilgiver. Hesten er det mest tilgivende dyr!


  • #97   27. mar 2013 Dream team

    Den tager dig jo ikke for den du er fordi den har lyst. Den har ikke noget valg fordi du har valgt den? Og heste er jo ikke født ondskabsfulde, så hvorfor skulle den hade dig med mindre du har gjort den noget ondt? Selvfølgelige 'tager' den dig. Den har ikke andre valg...
    Og at din pony er imødekommende og glad, har jo nødvendigvis ikke noget med dig at gøre, det kan være den er sådan overfor alle? Ville ikke sige at det er nogle egenskaber som en bedste ven har, og kan ikke sammenlignes med en RIGTIG bedste ven, som et menneske smiley


  • #98   27. mar 2013 Derfor er det stadig min ven? En der puffer mig i maven når jeg falder af, og jeg kan grine af hendes glade humør når jeg slipper hendes løs i hallen, de dage vi bare går lange ture.. Bare går og lytter til musik, visheden om at vi går der side om side, lytter til det samme, det giver en nærhed og et venskab. Min hest kan lide mig, det ved jeg. Hvis den ville, kunne den sagtens vælge at kunne ikke lide mig, men det gør den ikke.

  • #99   27. mar 2013 Man sælger jo også hesten for ens egen skyld, fordi man gerne vil videre, ikke har råd, ikke trives med det hesten trives med.

    Jeg forstår det ikke? Hvorfor er det ok at udleje hesten for ens egen skyld men ikke okay at sælge hesten for ens egen skyld?
    Det er da dobbelt moralsk at sige det ene er okay, men det andet ikke er.


  • #100   27. mar 2013 Dyr kan ikke de ting. De mangler den del af hjernen, der gør dem i stand til at tænke ud over instinkter.

    Det er fx imod deres natur at være imødekommende, og heste tager heller ikke imod udfordringer, på den måde som vi forstår det. smiley Og de tager ikke folk som du beskriver det, hvordan skulle de kunne det? Og mest af alt, så kan dyr ikke tilgive, det er de ikke i stand til. Det er menneskeliggørelse af hesten, den har ikke de evner, som vi har. smiley

    Men igen - hvis der ikke skal andet til for at man er venner med dig, så må du have ekstremt mange venner. smiley


  • #101   27. mar 2013 Jeg har gået meget igennem med min hest. Derfor er vi nære, og vi er trygge i hinandens selvskab. Måske kan hesten ikke tænke i de baner, men jeg ved jeg opfatter det positivt, og så længe jeg gør det, kan jeg ikke se noget problem? Jeg kan mærke hun holder af mit selvskab, og nyder det, derfor er hun min ven.


  • #102   27. mar 2013 Det er da alt sammen meget sødt smiley

    Men den lægger jo ikke følelser i det som dig. Den forbinder dig bare med noget godt, måske mad? Det kan godt være at du synes det er en ven, men i er jo ikke 'venner'? Det er en hest og ingen tvivl om at i har et bånd sammen, men synes bare ordet ven er en underlig betegnelse for en hest. Men HELT fair hvis du finder det passende! smiley


  • #103   27. mar 2013 HELT ENIG MED KRIKKEN!

    Forstår slet heller ikke hvordan det kan være ok at udleje den men ikke ok at sælge???


  • #104   27. mar 2013 Cts: ups blandede lige noget sammen x)

    Min hest får mig til at smile, hun gør mig glad, giver mig oplevelser og når jeg er sammen med hende føler jeg mig hel og lykkelig. Jeg kan fortælle hende alt og selvom hun ikke har et svar så giver det luft. Hun viser mig verden på en ny måde. Mange af de her ting er faktisk langt mere end nogle af mine venner har gjort.


  • #105   27. mar 2013 DreamTeam - Så hvis der er nogen der godt kan lide at være sammen med dig, så er I automatisk venner? smiley Igen - så må du have virkelig mange venner, hvis der ikke skal mere til, før man er venner - endda bedste venner.

    Og er desuden enig med Lisa-Maria - Man kan aldrig være venner med sin hest, selvom man måske kan bilde sig selv ind, at hesten er sin ven. Den vil aldrig gengælde dine følelser.


  • #106   27. mar 2013 CTS ... er det ikke hunden som igennem alle tider er betegnet som menneskets bedste ven ? Til trods for at den ikke kan tale - til trods for det ene og andet du argumenterer for. En hest er en hest - en hund er en hund osv. osv. det kan vi hurtig blive enige om, men derfor er der faktisk mennesker herude som holder rigtig meget af deres dyr og betragter dem som venner !

    Du kan så i modsat fald ikke have særlig mange venner med de "høje" krav du stiller !


  • #107   27. mar 2013 Jeg tror bare vi kommer frem til at vi definere venskab forskelligt. Når hun forbinder mig med noget godt, er det for mig også et venskab. Jeg lægger ikke så meget vægt i ordet som dig, men det er fint du syntes der ligger mere i venskab end bare tryghed og glæde. smiley

  • #109   27. mar 2013 CTS: Hvis nogen kan lide at være sammen med mig, og det er gengældt, ja så er vi venner i mit hoved smiley

  • #110   28. mar 2013 (afmeldt tråden)

  • #111   28. mar 2013 Malle - De ting du føler, når du er sammen med din hest, er jo ikke noget hun gør for dig - det er noget du selv får frem. Hun gør jo ikke de ting, for at få dig til at smile eller gøre dig glad, hun giver dig ikke oplevelser, hun viser dig ikke verden, fordi hun holder af dig. De oplevelser du har med hende, er nogen du selv skaber, ikke hende. Hun følger jo bare med. Når du bliver glad og griner og føler dig lykkelig, er det jo fordi DU elsker hende, ikke omvendt. Det er altsammen noget du lægger i hende, ikke noget hun selv gør for dig. smiley Derfor kan man jo ikke sige, at det er mere end hvad andre har gjort for dig - for det er ikke noget hun har gjort for dig, det er noget du har gjort for dig selv. Hvis man er venner så snart man kan få andre til at smile, ville jeg være venner med alle paradise-deltagerne. smiley

    Og hvis man er venner med nogen så snart man kan fortælle noget til dem, så er jeg da også venner med min dyne fx. smiley For mig at se, skal der mere til, end at man er lykkelig eller føler sig hel og alle de andre ting du nævner. Jeg føler mig også ganske lykkelig når jeg sidder med mine dyne, en pose slik og ser en god film - men det betyder jo ikke, at nogen af delene er mine venner. smiley Min bil viser mig verden, og jeg har fået mange oplevelser i den - men den er jo ikke min ven. smiley


  • #112   28. mar 2013 Line Vissing

    Men ligesom det måske rammer hende, det som der bliver sagt om betegnelsen 'ven'. Så er jeg 100 % sikker på at det rammer over halvdelen af hestejere, at hun slet ikke kan forstå hvordan man kan sælge sin hest. For det er der bare SÅ mange der efterhånden har oplevet, og måske stadig er ret ømme på det punkt, så derfor rammer det da også dem/os...

    Dem der sælger skal da også have lov til det uden at blive hated på som du selv siger..


  • #113   28. mar 2013 Ismulerne: Hvorfor? smiley

  • #114   28. mar 2013 Dream Team

    Men svar mig lige på hvorfor det er OK at udlåne heste men ikke at sælge????


  • #115   28. mar 2013 Nøj hvor er i nedsættende overfor hesten. For helt ondt i maven.


    Line: er ikke helt sikker, hentyder du til Cts eller mig? smiley


  • #116   28. mar 2013 Ismulerne - At folk siger, at hunden er menneskets bedste ven, betyder jo ikke, at hunden kan være en bedste ven for nogen - det er jo bare en talemåde. smiley

    Og nej, jeg har ikke høje krav til mine venner. Men jeg tror ikke på, at man kan være venner med alt og alle, der får en til at smile osv. - jeg tror på, at der skal mere til. smiley Og der skal ligge tanker bag handlingerne. Jo, en ven skal kunne vise en verdenen - men det skal være noget vedkommende selv sørger for. At sige at hesten viser dig verden, svarer til, at jeg slæber en med rundt i verden, og derefter siger, at vedkommende viste mig verden. smiley Det gjorde h*n jo ikke, det var mig der sørgede for det, h*n var jo bare med. smiley


  • #117   28. mar 2013 Btw, MEGET enig med CTS!

  • #118   28. mar 2013 DreamTeam - Okay, jamen fair nok. smiley Jeg mener bare det er naivt at tro, at ens hest kan være venner med en. smiley
    Den kan føle hvor der er godt at være - men det betyder ikke at man er venner. smiley For mig at se, skal der mere til, for at man er venner med nogen. smiley


  • #119   28. mar 2013 Malle - Nedsættende? Hvor har vi været nedsættende overfor hesten? smiley

  • #121   28. mar 2013 DreamTeam - Ja, altså hvis jeg skulle være venner med alt og alle jeg føler mig godt tilpas med, ville det jo næsten være hele verden, inkl. alle genstandene i mit hus, og hver eneste lille regnorm jeg kommer forbi smiley

  • #122   28. mar 2013 Line
    MEN hvor ser du venskabet? Ville du kalde dig ven med et menneske som ikke gengælder det? smiley


  • #123   28. mar 2013 Line - Og i lige måde til dig, til det med at passe sig selv. smiley

  • #124   28. mar 2013 Lisa-Maria - Haha, jeg er også meget enig med dig. smiley

  • #125   28. mar 2013 CTS: Jeg vil definere en ven, som en jeg kan være glad sammen med, og hvor jeg kan fornemme glæden er gengældt. Den glæde er ikke bare en 'glæde' .. Men noget jeg har arbejdet med at give positive resultater, jeg har kæmpet for at vi kunne ens for for glæden frem.

    Vil du ikke definere en 'ven' i dit hoved?


  • #126   28. mar 2013 Dream team

    Kan du ikke lige svare på hvorfor det er OK at udlåne men ikke OK at sælge heste?


  • #127   28. mar 2013 CTS: Jeg føler mig godt tilpas, både i min sofa og i min seng .. Men trygheden og kommunikationen mellem sofa og menneske er ikke realistisk?

  • #129   28. mar 2013 Jeg syntes bare at mange er hurtige til at gøre dem "dumme". I mine øjne lyder de som objekter.

  • #130   28. mar 2013 Lisa Maria: Det er ok at sælge sin hest, også frem for stævner .. Men hvis du påstår du elsker din hest, og så alligevel svigter den frem for stævner? Det forstår jeg ikke.
    Hvis jeg elsker min hest, og ikke har mulighed for at have den længere, men måske senere kan få råd. Jeg ville for min egen skyld lege den ud, fordi jeg ville have en bedre mavefornemmelse, og bare visheden om hesten skulle blive min igen er enormt rar.


  • #131   28. mar 2013 Lisa maria: Der er ok at sælge sin hest smiley

  • #132   28. mar 2013 Håber i forstår.

  • #133   28. mar 2013 Line - Du passer jo ikke dig selv, når du kommenterer på hvordan andre gør. smiley

    Jeg tror da bestemt ikke der er nogen her der hænger nogen ud. smiley og jeg siger ikke at den kun var rettet på mig. smiley

    Malle - Jeg har ikke gjort dem dummere end de er, hvis det er det du tror. Heste er ikke objekter, det har du ret i - men de har ikke alle de følelser og tanker, som vi har. Så man skal passe på med at lægge alt for mange menneskelige følelser over i dem, for dem har de ikke. smiley Også derfor jeg siger det er naivt. smiley

    DreamTeam - Nå okay, så det er kommunikationen der er med til at gøre jer venner? smiley Det giver mere mening, end at man blot skal føle sig tilpas.


  • #134   28. mar 2013 Lidt sjovt egentlig. I skriver at hesten ikke kan det samme som mennesker, men alligevel sammenligner i de to med hinanden?
    Eller har jeg misforstået noget? smiley


  • #135   28. mar 2013 Dream team

    Hvorfor forstår du ikke det? Har hesten det måske ikke fint selvom den bliver solgt? har din hest det ikke godt hos dig? Og den har du jo købt af en som har solgt den? Tvivler på at hesten føler sig svigtet, da den IGEN ikke har de samme følelser som du har.

    Det har jo udelukkende noget at gøre med hvordan ejeren har det, bare det har du føler dig sikker ved at du får den tilbage, har jo intet med hesten at gøre.


  • #136   28. mar 2013 CTS: Ja, men det ville være dumt hvis jeg ikke også følte mig tilpas.. Men jo, kommunikationen er det mig og min hests venskab er baseret på.

  • #137   28. mar 2013 Malle
    Er der noget galt i at sammenligne noget for at finde forskellen?


  • #138   28. mar 2013 Line
    Ja du bruger tid med den, og du knytter bånd, og bliver uden tvivl glad for din hest. Men det at kalde den din ven, synes JEG er at forvride ordet og fjerne dens betydning. Men fair hvis i ikke har det sådan smiley


  • #139   28. mar 2013 DreamTeam - Men igen, så kan man jo ikke gå og være venner med alle man snakker med og føler sig tilpas med. smiley Som sagt, så ville man jo have enormt mange venner så. Super fedt hvis man havde det, men nej, for mig holder det altså ikke i længden. smiley
    Det virker som sagt naivt at være venner med et dyr, der ikke kan gengælde det. smiley


  • #140   28. mar 2013 Malle - Sammenligner dem med hinanden? Hvad mener du? smiley

  • #141   28. mar 2013 LisaMaria: Jo. Jeg har aldrig sagt hesten ikke have det godt når den blev solgt. De fleste heste oplever jo at blive solgt, det har jeg som sagt intet imod. Denne tråd handler om ejeren, ikke hesten? Det er dig der misforstår.
    Det er løgnen om hvor meget folk elsker deres heste der undre mig, når de alligevel sælger den for at priotere stævnerne. Det er ikke synd for nogen, det er ren og skær undren denne tråd er baseret på.


  • #142   28. mar 2013 CTS: Hvis du kommunikere godt med en, mens du er glad når i er sammen.. Er i så ikke venner?:)

  • #144   28. mar 2013 Line: Kunne ikke være mere enig :c

  • #145   28. mar 2013 DreamTeam - Ikke nødvendigvis, nej. smiley Så ville jeg jo være venner med et utal af folk fra butikker, busser, toge, fester osv. - folk jeg kun har mødt den ene gang. smiley

    Line - Sådan er stort set alle debatter jo. smiley Hvis man ikke må debattere et emne, for folk har hver sin holdning, så er der jo ingen grund til overhovedet at lave et emne som det DreamTeam har lavet her. smiley


  • #146   28. mar 2013 Dream team
    Selvfølgelig elsker man sin hest. Det ville jeg slet ikke kunne undgå. Men måske vil man bare noget som hesten ikke længere kan være med til, men det betyder jo på ingen måde at man elsker den mindre smiley


  • #147   28. mar 2013 CTS: Okay. Så har vi forskellige defineringer af venskab. Tryghed, finder du det fra en tilfældig i en bus? Tillid? Det er nogle ting man bygger op over længere sigt.


  • #148   28. mar 2013 Lisa-Maria: Du har misforstået tråden. Jg bliver nød til at lukke den, jeg kan ikke diskutere med dig når du ikke har forstået den, desværre. :c

  • #149   28. mar 2013 Altså spørgsmålet var jo: "Hvis du kommunikere godt med en, mens du er glad når i er sammen.. Er i så ikke venner?" - og der må jeg jo så svare nej, jeg er ikke venner med alle jeg har snakket godt med og været glad mens jeg snakkede med dem. smiley

    Og jo, jeg mener det er vigtigt at have tryghed og tillid til sin ven. Men omvendt mener jeg ikke man kan have (eller bør have) så meget tillid til et dyr, som jeg har til mine venner - og heste kan heller ikke gengælde den tillid.
    Og ja, tryghed kan jeg let finde ved en tilfældig i en bus. smiley Tillid er nok lidt sværere at opbygge. smiley


  • #150   28. mar 2013 Jeg forstår dig jo godt, og kan da godt følge dig i din undren.
    Men du skrev at du undrede dig over løgnen om at man elskede sin hest når man solgte den. Så skriver jeg at man da ikke elsker den mindre bare fordi man kan få sig til at sælge.

    For mig at se, har jeg ikke misforstået noget her smiley


  • #151   28. mar 2013 CTS: Mit venskab med min hest er opbygget af tillid, tryghed og glæde. Tro det eller ej.

  • #152   28. mar 2013 CTS
    Jeg er enig i det hele, udover at jeg godt mener at hesten kan gengive tillid.
    Når jeg springer på min hest, gengiver den da tillid idet den springer over det jeg fører den hen til. Den skal kunne stole på mig, og på at der ikke ligger noget bag springet som den kan komme til skade ved. Så det vil jeg mene er at gengive tillid.

    Men stadig synes jeg at betegnelsen 'ven' mister betydning ved en hest, og at mange undervuderer ordet smiley


  • #153   28. mar 2013 DreamTeam - Jamen det er fint at du har de ting til din hest, jeg mener bare det er naivt at sige, at man er venner med sin hest. smiley

    Lisa-Maria - Jeg gider ikke gå ind i en lang forklaring om hvorfor, men hesten mangler den del af hjernen (pandelappen) der gør den i stand til at ræsonnere, altså tænker over hvad den gør. For at kunne have tillid til nogen, skal man kunne tænke over hvilke konsekvenser det vil have, at stole på vedkommende. Og det kan hesten ikke, for den kan ikke tænke over hvad den gør og hvad det vil betyde for den. smiley Den reagerer ud fra instinkter og hvad den er motiveret for at gøre - og hvad den har lært.

    Når hesten springer, så har den lært, at det ikke er farligt at springe, og den ved at den vil få ros for det - og så kan den måske godt lide det. smiley Men at sige at den har tillid til dig, vil betyde at den skulle kunne tænke over hvad der vil ske, hvis den ikke stoler på dig. Og det kan den ikke. smiley


  • #154   28. mar 2013 Cts: i siger hesten ikke har menneskelige følelser ikk? Herefter sammenligner i forholdet mellem hest og menneske og menneske og menneske?

    Håber det gav mening, kan være jeg har misforstået det.


  • #155   28. mar 2013 Tja, det er vel jer der siger, at venskabet mellem menneske og menneske er det samme som venskabet mellem hest og menneske. smiley Hvor vi jo så siger, at det er det ikke. smiley

  • #156   28. mar 2013 Ja okay. Syntes bare det hele er ret rodet men ja smiley

  • #157   28. mar 2013 Holda op en rodet diskusion..

  • #159   28. mar 2013 Hvor er det dejligt, at nogen piger har sådan et forhold til sin pony, jeg syntes godt nok det er smukt smiley

  • #160   28. mar 2013 DreamTeam; Synes altså ikke, du kan tillade dig at sige, jeg ikke synes om min pony/hest, bare fordi jeg sælger den.
    Jeg er meget glad for den tid vi har sammen, men jeg vil ikke sidde med den samme hest forevigt, da jeg gerne vil videre i sporten, mens du hellere vil videre med dig som person.
    Jeg synes ikke, det er at svigte hesten, for den er oftest ligeglad med om den er hos dig eller en anden, bare den får det den behøver smiley


  • #162   28. mar 2013 Saltare: helt enig!
    Det er så vidunderligt :')


  • #163   28. mar 2013 Jeg ville aldrig byde min bedste ven bare at gå rundt på et stykke jord og spise som den eneste aktivitet. Jeg ønsker ikke for min bedste ven at den(nu gør vi lige hesten til et "objekt" fy fy) går og synker hen, får et dårligere helbred og ikke bliver stimuleret.
    Dette er min grund til jeg ikke har villet beholde min bedste ven, men valgte at sælge.....


  • #164   28. mar 2013 Sabrine: nu føler jeg mig faktisk lidt stødt da mine heste er for gamle til at blive reddet. Hvorfor er det skidt at hesten går og laver ingenting? Vores heste er da sunde og glade, og de hygger sig på deres folde smiley

  • #165   28. mar 2013 Okay jeg skulle måske lige have sat en alder på ponyen. smiley
    Jeg synes simpelthen ikke man kan byde en sund og rask hest at bare gå på en fold uden man aktivere dem på nogen måde. På dette punkt synes jeg alderen er ligegyldig men deres helbredstilstand er afgørende.

    Det kommer også an på hvordan du definere ingenting? Jordtræner, løsspringer, longere eller osv. stimulere du også stadig hesten.


  • #166   28. mar 2013 Den ene, altså min, jordtræner jeg. De to andre er min mors og bla. Freja har aldrig lavet end at leve et frit liv på folden. Det syntes jeg godt man kan byde en hest smiley

    Min fylder 30, så der er ikke overdrevent meget at lave.


  • #167   28. mar 2013 Der er vi så forskellige heldigvis smiley

  • #168   28. mar 2013 Ja smiley

  • #169   28. mar 2013 Jeg synes ærligtalt det er mærkelig at sige, at blot fordi man sælger sin hest, så har man ikke et godt forhold til den, eller har været glad for den, eller har haft en fantastisk tid sammen med den.
    Selvom man rider stævner kan man jo godt elske sin hest enormt højt, og grunden til at man sælger kan også sagtens være, at man ved det er det bedste for den.

    Hvis jeg elsker både hest og stævner, men elsker hesten mest, så betyder det jo ikke, at jeg bare kan ignorere min lyst til stævner? Den vil jo stadig være der, hvis det er noget jeg godt kan lide, også selvom jeg elsker min hest mere end det. Men hvis lysten til stævner altid vil ligge i baghovedet, så man ubevidst lader det gå ud over sin pony, så er det jo ikke fair overfor den, og så er den altså bedre tjent med, at man sælger den til en, der virkelig kun vil den, og som ikke har lyst til andet fx.
    Mht. at lade den gå udover ponyen, kunne det fx være, at man egentlig er for stor til den, men ikke har lyst til at sælge den, fordi man jo elsker den så højt. Men man har ikke lysten til bare at arbejde fra jorden, så lysten til ridning og stævner vil hele tiden ligge i baghovedet, og det vil måske resultere i, at man ikke bruger ligeså lang tid på sin pony, som man egentlig burde og måske også vil - simpelthen fordi der er nogle begrænsninger. Så er det da bedst at sende hesten videre, så den kan få den opmærksomhed og kærlighed, den har brug for og fortjener, fremfor at have en ejer, der ganske vidst elsker den enormt højt, men som ikke har lyst til at lave de ting, som ponyen kan eller giver mulighed for.

    Jeg vil da næsten sige, at hvis man ikke kan se ud over sin egen næsetip, og se hvad der er bedst for hesten, så elsker man den ikke nok, for så gør man det ikke for hestens skyld, men for ens egen skyld. Man skal ikke beholde hesten for sin egen skyld, hvis det ikke er det bedste for den.

    Og selvom man elsker hesten højest, kan det jo godt være, at man stadig elsker ridning og stævner så meget, at man ikke bare kan ligge det på hylden - heller ikke selvom hesten betyder mere. Og så sælger man jo ikke hesten for at få en ny, men fordi man indser, at man ikke kan give hesten det den har brug for, rent opmærksomheds- og kærlighedsmæssigt. smiley Håber det gav mening.


  • #170   28. mar 2013 CTS
    Du er heldig hvis hun svarer dig! Hun gider ikke svare mig mere omkring hendes egentlige emne! Tror måske hun har indset at der ikke er hold i det hun skriver smiley


  • #171   28. mar 2013 ALLE SAMMEN! I har misforstået tråden.
    Jeg siger ikke, og har aldrig sagt i ikke har haft en god tid med jeres pony, eller at det er ondt at sælge den. Jeg er da også sikker på i alle elsker jeres heste.
    Jeg undre mig, og jeg er nysgerrig og undersøgene, ikke utilfreds.
    Jeg ser piger skrive ponyen er deres bedste ven, og den betyder alt.
    Derefter sælger de den, frem for stævnerne smiley
    Ok? Men hvis den betød ALT, så ville du vel ikke sælge den frem for stævnerne vel, nohate.. Det hænger bare ikke sammen i min hoved.
    Jeg elsker da selv stævner, og har intet imod folk der priotere stævner frem for hesten, og køber en ny når de bliver 16.
    Jeg forstår bare ikke alt det siger den betyder for dem, når de sælger den et par måneder senere fordi de ikke længere kunne ride stævner på den?
    Og nej, jeg syntes bestemt ikke man svigter sin hest, ved at sælge den, eller man er dum fordi man går mere op i stævner. Det er da fedt!


  • #172   28. mar 2013 Kan bare ikke se hvor vi misforstår noget???

  • #173   28. mar 2013 DreamTeam - Læs min besked, der ser du et eksempel på, at det altså ikke altid er tilfældet, det du siger. smiley

    Og sorry to say, men jeg vil da ikke lade min bedste ven stå i vejen for min uddannelse eller karriere. Hvis jeg skal rejse fra min bedste ven (og her snakker vi self. menneske), for at kunne få min karriere, så gør jeg da det. Det betyder jo ikke, at vedkommende ikke er min bedste ven, og at jeg ikke elsker vedkommende højt, men derfor kan man da godt sætte sin karriere eller sin sport højt også?


  • #174   28. mar 2013 CTS: Men så har vi bare forskellige holdninger smiley Du må også acceptere at vi definere venskab forskelligt, og det samme med 'alt' .. Når noget betyder 'alt' som flere piger siger om de ponyer de sælger, lyver de i mit hoved. 'Alt' går ud over ens fremtid og stævnekarriere.


  • #175   28. mar 2013 Dream team

    Hallo, hvor misforstår vi noget???


  • #176   28. mar 2013 DreamTeam - Haha ja, vi definerer ihvertfald venskab forskelligt. smiley
    Men jeg tror ikke du har læst hvad jeg skriver, men det må du jo så selv som, det er jo dit eget valg. Undrer mig bare, at du helt lukker af overfor min ovenstående eksempel - men fair nok. smiley Både ordet venskab og ordet alt, er to meget misbrugte ord, for folk ved ikke hvad det betyder eller hvordan det skal bruges, tydeligvis.

    Lisa-Maria - Tror ikke vi kommer længere her. smiley


  • #177   28. mar 2013 Nej det tror jeg heller ikke smiley

  • #178   28. mar 2013 Jeg har høj feber, og slet ikke hjerne nok til at diskutere videre lige nu, måske senere i aften når jeg får det bedre. smiley

  • #179   29. mar 2013 Helt i orden. smiley

  • #180   29. mar 2013 Freja K; Du har fuldstændig ret i, at min hest er et "ridedyr" for mig, men jeg kan bestemt godt lide den smiley
    Om jeg kommer til at sælge hende en dag, fordi jeg gerne vil videre, det tror jeg ikke, men jeg er da på ingen måde sikker i min sag og vil bestemt ikke love noget smiley
    Men jeg tror, hesten er ligelad med, hvor den er, så længe der bliver passet på den smiley

    Og fortæl mig så lige; Ligner det, at min hest ikke har betydning for mig, bare fordi hun er et "ridedyr"? smiley
    http://www.hestegalleri.dk/galleri/149177-dansk_varmblod_rubin


  • #181   29. mar 2013 Freja: helt enig! smiley

  • #182   29. mar 2013 Venskab er for mig = lige for lige. Der skal to til et venskab, det kan ikke være ensidigt, og der er fordele for begge parter. De hjælper hinanden, lytter til hinanden, forstår hinanden.

    Om man så kan have et venskab med en hest, skal jeg ikke kunne sige. Selv tror jeg på, at det sagtens kan lade sig gøre, da jeg selv har hvad jeg vil kalde et venskab med Unique.

    Det med at sælge sin hest til fordel for stævner kan jeg godt se fornuften i. Det med at sælge sin bedste ven til fordel for stævner kan jeg ikke se fornuften i. Det hele kommer an på, hvordan man opfatter hesten - og rigtig mange ser den mere som et redskab end som en ven. Unique står på en rideskole, hvor der er mange små piger, og også der er det tydeligt, at langtfra alle ser hesten som en ven.



  • #183   29. mar 2013 Først vil jeg sige at jeg ikke har læste alle indlæg, kun de første, så hvis jeg gentager andre eller noget i den dur, så er det bare surt.
    Pigerne der skriver at deres pony er deres bedsteven, og de elsker dem overtalt på jorden ovs ... ER 12 ÅR! slap nu af med al jeres kritik. Hvad gør børn og teenagere? de skifter hele tiden. Det ene øjeblik er Justin Bieber det BEDSTE, det næste et det Wasteland som de vil ofre al deres tid på ... sådan er det. At slå ned på ponyryttere der skriver at deres pony er deres bedste ven, selvom de vil sælge den om nogle år, er virkelig småligt hvis I spørger mig. Ponyen er selvfølgelig ikke deres bedsteven, men det er sådan noget tøsebørn skriver. Lige om lidt er det den nye hundehvalp eller Twilightplakat der er deres nye bedste ven, for det er BØRN.
    Det er jo ikke fordi ponyen kigger sørgmodigt efter dem, når den bliver solgt, og spørger: 'var jeg ikke din bedsteven?' for ponyen er ligeglad, og er nok bare glad for at blive solgt til en, der vil bruge den igen.
    Heste vil for øvrigt aldrig elsker os, for den følelse kan de ikke have, basta. De kan være meget trygge ved os, og se os som en 'ven' eller en fører, men elske det kan de ikke. Men derfor kan vi jo godt elske dem. Jeg elsker min hest, og vil aldrig sælge ham, fordi han er en stor del af min tryghedszone. Men det er ikke alle der har det behov, og selvom de elsker deres hest, så kan de godt sælge den. Hvis andre ikke kan forstå hvorfor så er det deres eget problem.
    Jeg kan slet ikke forstå det behov der er for at pege fingre af folk ... og børn, men igen det er blot min mening smiley


  • #185   29. mar 2013 Kan godt følge den et stykke hen ad vejen, men jeg synes samtidig at mange er jer er meget ensporede og unuancerede i jeres syn på sagen, og temmelig fordomsfulde overfor stævneryttere, i den forstand, at en stævnerytter kun ser hesten som et redskab og ikke knytter venskab og kærlighed - for det kan jeg fortælle, sikkert på vegne af rigtig mange, at det er LANGT fra sandheden.

    Især for ponyryttere kan jeg se rigtig mange aspekter som kan spille ind i en beslutning om at sælge sin pony. Et eksempel, hvis man, som jeg selv, har en lille 2'er pony og man simpelthen bliver for stor, ser jeg ingen skam i at sælge og købe en større pony/hest.
    Man er for stor og vil overbelaste sin pony ved ridning - dette har den direkte årsag at man ikke længere rider på sin pony, hvilket kan føre til flere problematikker,

    1. Ens store passion, at ride, kan ikke længere udleves
    2. Din pony vil nu ikke længere blive brugt i den sammenhæng som det sikkert stadig elsker - nemlig at blive reddet.

    Selvfølgelig er jordarbejde stadig en mulighed, men man skal tænke på om dette i virkeligheden ikke bliver et kompromis for både dig selv og din hest, og det så ikke vil være den bedste løsning for begge parter, at ponyen bliver solgt til en ny lille rytter, som kan udnytte ponyens potentiale og de kan få glæde af hinanden.

    For netop pointen - Man elsker sin hest overalt på jorden, og vil det bedste for den, og i nogle tilfælde er det bedste altså at sælge den - selvom det gør ondt.

    If you love it, set it free..


  • #187   29. mar 2013 Malene: Enig på en hvis måde. Men ja du har jo egentlig ret. Men jeg beder dig lige om en anden gang ikke generalisere så meget. Jeg er selv tolv og har aldrig været sådan. Jeg er helt sikker på at du ikke mener det på den måde, men ja alligevel smiley

  • #188   29. mar 2013 Malle og Desi.: Jeg er ked af hvis jeg har støt dig, og har generaliseret, for det var ikke min mening. Jeg generalisere nemlig ikke, for jeg mener på ingen måde at alle 12-16 årige og der omkring, er som jeg beskriver, min pointe var at dem der skriver 'min pony er min bedste ven' ovs ofte er 12 smiley der er slevfølgelig også undtagelser, mit indlæg var jo også mest minded til dem der skal pege fingre smiley det er desværre også en ting børn og teenagere gør meget smiley

  • #189   29. mar 2013 Anjanut - det siger jeg ikke - og du kan nok også selv høre, at det er at sætte tingene på spidsen.
    Desuden kunne jeg ikke umiddelbart forestille mig nogen som helst situation hvor jeg ville sælge en uridelig hest - måske som avlshoppe hvis den var kåret. Og som du kan se på min profil har jeg haft en hest - som vi selv har avlet, og han blev også erklæret uridelig. Det var helt okay, vi elsker ham og han skulle have lov til så at nyde livet sammen med de øvrige heste.

    Det gik også okay i et par år - for selvom han blev dynget til med forkælelse og opmærksomhed, trak han sig mere og mere ind i sig selv, og mistede gnisten i øjnene. Desuden havde han meget svært ved at håndtere når vi red de andre heste, og det sammenholdt med sporadiske smerter, gjorde at vi tog den utrolig hårde beslutning at aflive ham.

    Og så kan du tro det eller lade vær, men sådan har nogle heste det altså - heste har forskellige personligheder og temperamenter, og håndterer en sådan situation forskelligt, og det er netop pointen i mit indlæg - Hvis man virkelig elsker sin hest, vil man altid gøre hvad er er dens bedste interesse, uanset hvor ondt det måtte gøre på en selv.


  • #190   29. mar 2013 Malene: det tænkte jeg nemlig nok at du ikke ønskede at gøre :). Men ja du har helt ret smiley

  • #192   29. mar 2013 Anjanut: Jeg synes det er rigtig ærgeligt, at du har et så unuanceret syn på det - fordi du ikke har oplevet det - så kan det ikke være rigtigt?? - Som sagt er der ikke to heste der er ens, og jeg kan give dig rigtig mange eksempler på det modsatte af hvad du oplever, bare se mit album med min anden pony 'Flipper før og efter'. - Men tro hvad du vil.

    Når din hest stadig er den samme glade dreng, og det fungerer godt, så synes jeg kun, at det er rigtig dejligt at du fortsat vil give ham et dejligt liv på hans egne præmisser. Ville selv have gjort det samme for Fairytale, hvis ikke situationen udviklede sig som den gjorde.


  • #194   29. mar 2013 Anjanut:
    Som sagt tidligere, Fairytale fik tonsvis af opmærksomhed.

    Og jeg må sige, at jeg ikke har i sinde at diskuterer fænomenet yderligere. Fairytales situation og reaktion var soleklar for enhver der fulgte med. Og han er ikke den en eneste hest på jorden der oplever det sådan.

    Jeg vil virkelig ikke virke flabet, men det er en altså utroligt ensporet tankegang du har. Og har svært ved at forstå hvordan du ikke kan forestille dig, at heste har forskellige personligheder - også på et sådant punkt.


  • #195   29. mar 2013 Anjanut - Det du siger er faktisk en meget vigtig ting for en hest. Min tidligere bedste ven (RIP) var udsultet efter menneskelig opmærksomhed når jeg fik ham. Han havde været mishandlet tidligere i sit liv, men når jeg fik hans tillid var jeg alt for ham:-) Når jeg kom kørende stod han med forbenet i boksdøren og var ellevild af glæde fordi nu kom jeg og tog mig af ham. Så det er opmærksomhed og godbidder de gerne vil have. Ikke ridningen....

    Line J - Derfor skal man tænke sig om når man køber sin pony...At den kan holde til at rides på selv om man bliver voksen...Og så må man få sig et job og spare op til sin næste hest hvis den man har ikke er "dygtig" nok. Og så er det ridningen man elsker og ikke hesten hvis den skal sælges fordi man ikke kan ride den.


  • #196   29. mar 2013 Team Tindur - ærgeligt at lukke af for andre muligheder, fordi man selv ikke har oplevet andet.

    Til det du skriver til mig - Mit indlæg handlede nu ikke om, om hesten ikke var dygtig nok, men om at den simpelthen bliver for lille. Jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår dit forslag - skal små piger så vælge en etter pony (fordi den kan opklasses til hest) når de skal ud og købe deres første pony, som i mit tilfælde var da jeg var 9 år gammel?? Eller skal de bare lægge ud med simpelthen at købe en hest, for aldrig at blive for store...? Uddyb gerne smiley


  • #197   29. mar 2013 Line - Er helt enig med dig i, at rigtig mange i denne debat, går med skyklapper, og ikke er i stand til at se ud over sig selv eller sin egen næsetip. Ærgerligt, for så er det jo umuligt at have en ordentlig debat kørende, hvis man ikke kan eller vil se andre muligheder, end den man selv kender til. smiley Derfor har jeg også valgt at melde mig ud, for det er håbløst at diskutere med nogen, der ikke kan se nuancerne i det. smiley

  • #198   29. mar 2013 Åh så enig, CTS! smiley

  • #199   29. mar 2013 Line - Du ved da ikke hvad jeg har oplævet i mit liv med heste...Noget mærkelig at sige...
    Man sørger for som den voksne ansvarsfulde forældre at købe en pony til sit barn der også kan rides af de når de er voksne. Der findes mange hårdføre pony racer som voksne kan ride. Når min datter skal have sin pony bliver det en jeg kan ride hvis hun ikke gidder mere da det er mit ansvar som voksen at sørge for at den ikke bliver solgt igen og igen og.......


  • #200   29. mar 2013 CTS og Line - Hvem har sagt at I har patent på at definere hvem der har skyklapper på??? Vi andre kan jo synes at det er I der ikke kan se ud over Jeres næsetipp;-)

  • #202   29. mar 2013 Team Tindur - Jeg svarer udfra hvad du skriver, da det er det eneste jeg reelt kan forholde mig til, og i og med du begrundede din holdning med en enestående erfaring, er det vidst ikke helt ved siden af, at drage den konklusion.

    Fint hvis det er din plan, er ikke sikker på hvor gennemtænkt det er - men det kommer jo også an på hvor gammel din datter er når hun skal have hest. Jeg var som sagt selv 9 år, og min første pony var 132 i stg. Han var da allerede lidt stor til mig - så at jeg skulle have haft en etter eller endda en hest, er helt uansvarligt. (Og jeg tænker også, hvad skal der så ske med alle de dejlige 3. og 2. ponyer?).
    Og så er der den der med at tillægge de kraftigere racer som f.eks. islænderen for meget styrke, men det er vidst også en helt anden diskution.

    Men den her debat er vidst kommet lidt ud på et sidespor i forhold til mit oprindelige indlæg, så jeg lader jer om resten. Held og lykke med det smiley


  • #203   29. mar 2013 Team Tindur - det vil jeg nu ikke sige, jeg bifalder da i den grad Anjanuts oplevelse og valg, samt hendes forhold til sin hest - jeg synes kun at det er super dejligt. Så at jeg har skyklapper på, er vidst ikke helt passende smiley

    - Og det har ikke noget med patent, siger bare hvad jeg ser.


  • #204   29. mar 2013 Tindur - Du har vidst ikke læst mine kommentarer længere oppe, hvor jeg prøver at se det fra flere sider, og prøver at give flere grunde til, at man sælger sin pony når man er får gammel - men det vælger de andre i diskussionen totalt at ignorere. smiley Derfor siger jeg, at der tydeligvis er nogen, der kun vil se det de selv ser. Jeg har på intet tidspunkt nævnt dig, så slå du bare kold vand i blodet igen. smiley

  • #205   29. mar 2013 Og Tindur - hvis du læser andres kommentarer her i emnet, vil du også kunne se, at der er nogen der fuldstændig afviser det andre har prøvet, fordi det har de ikke selv oplevet, og så kan det tydeligvis ikke være sket. Derfor siger vi, at folk går med skyklapper, for de kan ikke se andet, end det de selv kender til. De kan ikke sætte sig ind i andres tankegange, eller se det på andre måder. Så har man skyklapper på.

    Når jeg siger folk kun kan se til deres egen næsetip, så betyder det, at folk tydeligvis ikke altid forstår, at nogle sælger deres pony, fordi det er bedst for ponyen, ikke nødvendigvis fordi ridningen betyder mere. Selv efter et meget langt eksempel jeg gav længere oppe, hvor jeg ret udførligt beskrev, hvordan det kunne foregå, og efter Line også skriver om det, så vælger folk at lukke det ude, og det virker mest som om, at folk ikke vil erkende, at det kan hænge sådan sammen. Ergo kan man ikke forstå, at folk kan se længere end deres egen næse tip, og gøre hvad der bedst for ponyen frem for hvad der er bedst for en selv.

    Og dét er sørgeligt.


  • #206   29. mar 2013 CTS - I nogele tildfælle er det bedst at sælge eller aflive. Men jeg tænker det har blevet for nemt at bare sælge for nogen. At de netop ikke sætter hesten først men sine egne behov og ambitioner. Og det er ikke ok i mine øjne...
    Line J - Min datter kan fint ride en to er pony om nogle år (ca 8 år er hun da) som jeg også kan ride hvis hun ikke vil mere...Har en to er pony til fri disposition som fint kan bære mig uden problemer.....Det kommer an på racen...


  • #207   29. mar 2013 Tindur
    Hvis man skal købe en pony til sig barn som kan rides når man bliver voksen, vil der jo ikke længere forgår 3'er og 2'er pony klasser til stævnerne, det hænger slet ikke sammen det du skriver. Der skal være plads til alle, og plads til at det ikke skal forgå kun som du beskriver det.

    Og HVORFOR skal man sørge for at købe pony som kan rides altid?


  • #208   29. mar 2013 Hvorfor kan der ikke være 2`er og 3`er klasser selv om man køber en pony for livet??? Den forstår jeg ikke?
    Man behøver ikke at købe en pony der altid kan rides men hvis det er ridningen man elsker og ikke samværet med hesten så er det vel ridningen man skal tage højde for???


  • #209   29. mar 2013 Ja, men forstår ikke hvorfor det er så vigtigt at få en ridehest for livet? Jeg har solgt 2 ponyer, og ikke nogen af dem mistrives det nye sted?

  • #210   29. mar 2013 Og hvis man skal have sin hest for livet, og man godt vil ride, vil 3'er ponyer udgå til stævnerne da der er ingen der kan ride en 3'er pony hele livet, og så vil de ikke blive brugt. DERFOR vil der ikke være 3'er pony klasser mere hvis det var aktuelt..



  • #211   29. mar 2013 Lisa - Der vil jo stadigvæk fødes 3`er ponyer og børn, så der vil altid være mulighed for stævner....Så den holder jo ikke...;-) Og du burde vide at heste er forskællige så selv om dine to ikke havde problemer med at flytte, findes der en del der har. Så hvis man tænker på hesten fremfor sig selv så burde det jo ikke være et problem....
    Og hvad er dog galt med at beholde sin pony livet ud??(dens liv)


  • #212   29. mar 2013 Tindur - Endnu engang vil jeg opfordre dig til at se lidt ud over det, for det er ikke ALTID derfor man sælger, heller ikke selvom man sælger sin pony. Nogle gange er det jo netop for hestens skyld, at man sælger den.
    Og hvorfor er det egentlig så forfærdeligt slemt at sælge sin hest?


  • #213   29. mar 2013 Folk må da selvom hvad de gør!! Man kan vælge om man vil nå langt i sporten (Købe sig til sejren), eller nå langt med sin hest smiley

  • #214   29. mar 2013 CTS - Fordi heste ikke har godt af at skifte ejere for ofte. Som sagt før så takler nogen det bedre end andre....

  • #215   29. mar 2013 Tindur - Hvad der kan være galt i at beholde ponyen livet ud? Jamen det er der jo egentlig ikke noget galt i, det tror jeg ikke der er nogen der har sagt? Men hvis det ikke er til ponyens bedste, hvorfor skal man så gøre det? Hvis man stadig har lyst til stævner - selvom man elsker ponyen højere end noget andet, er det jo ikke sikkert at man kan lægge længslen til ridningen helt væk? Heller ikke selvom ponyen betyder mest. Og så kan det ende med, at man ikke giver ponyen den opmærksomhed den er vant til og har brug for - og det vil derfor gå ud over ponyen, selvom man jo egentlig beholdte den, fordi man ikke kunne få sig selv til at skille sig af med den. Så er det da bedre, at man sælger ponyen til en der kan og vil give den nok opmærksomhed, også selvom det vil gøre ondt og man ved man kommer til at savne den. I det tilfælde, ser man jo netop ud over sine egne behov - for uanset hvordan man vender og drejer den, så er det LANGT hen af vejen og i LANGT de fleste tilfælde, kun for ens egen skyld at man beholder hesten, ikke for hestens. De fleste heste, især stævneheste, kan let flyttes uden problemer, for de er vant til nye steder. Og nu er det jo trods alt ponyer der bliver brugt til stævner, vi snakker om her. smiley Så at sige at de har problemer med at blive flyttet, er da lidt mærkeligt at sige, for det er de jo helt vant til, når de er stævneheste. smiley

  • #216   29. mar 2013 Team Tindur - Stævneheste er vant til at være nye steder hele tiden, så jeg tror nu ikke det vil være et problem for 95% af tilfældene. smiley

    Naturligvis, hvis den IKKE kan flyttes (så er den jo nok heller ikke en særlig attraktiv stævneheste, og man kan derfor ligeså godt beholde den) så kan man jo være nødt til at beholde den. Men som sagt - stort set alle stævneheste, har intet problem med at blive flyttet, for de er vant til det. smiley


  • #217   29. mar 2013 Det at rejse rundt med sin "trygge ven" kan ikke sammenlignes med at flytte permanent og skulle forholde sig til både nye mennesker og heste...Det ved du også godt hvis du tænker lidt efter...Og hvorfor snakker vi om stævne ponyer??? Emnet var oprættet fordi nogle siger at de elsker sin hest osv men vælger at sælge den alikevel...Det var ikke bare ment til stævne heste..

  • #218   29. mar 2013 Tror lige du skal læse emnet igen. smiley
    "Hvad er jeres holdning til de piger, de sælger deres ponyer som de påstår er deres bedste ven, og priotere en ny hest og stævner i stedet, når de bliver for gamle til ponystævner?" - jo, det er stævneheste vi snakker om her. smiley

    Nå ja, jeg kan godt se det er nemmere at rejse rundt til stævner, hvor der er en MASSE andre heste og ryttere, larm, uro, musik, stress, nervøsitet, overfyldte ridehaller, baner, veje, staldgange osv. børn der løber rundt, skriger, leger, græder og generelt sker der bare rigtig meget.
    Meget mere end der normalt sker på et opstaldningssted. smiley

    Hvis en hest kan magte alt det, så kan den nok også godt magte, at komme til et nyt sted, hvor der er stille og roligt. Og så kan man jo tage sine forholdsregler når man sælger. Man får nye ejer ud og kigge og ride hesten mange gange inden, så de vænner sig til hinanden. Så er ny ejer ikke helt så fremmed, hvis vedkommende har været ude 5-10 gange inden. Hvis man så også kun sælger til en, der har fundet et roligt sted, hvor tingene er i orden, så skal det skam nok gå, for hesten er allerede vant til en masse stress osv.

    Jeg tror ikke på, at et nyt, roligt sted - med en ny, men ikke helt fremmed ejer er værre end en forvirret stævneplads. smiley


  • #219   29. mar 2013 Tindur

    Ja der vil stadig fødes 3'er ponyer og børn, men der vil ikke være nogen til at ride dem hvis de skal gøre som du siger. For man kan jo ikke have en 3'er pony som ridehest hele livet?? Så jo den holder stik..

    Og det kan da godt være at heste ikke har godt af at blive flytte osv. Men det er trods alt ens egen hest man sælger, så man ville vel ikke sælge den hvis man vidste den ikke ville få det godt, eller kunne kapere det?


  • #220   29. mar 2013 Efter min mening er det forskelligt. Min gamle 3'er pony Mr. Quickly betød virkelig meget for mig og dengang så jeg ham som min bedsteven eller som en bror. Da jeg i mit 13 år blev for stor til ham og jeg følte ikke at det bedste for ham var at blive ved mig og bare stå. Jeg kunne ikke ride ham da mine ben næsten ramte hans knæ tilsidst. Så jeg valgte At sælge ham. Jeg så ham som en bror, ens brødre flytter jo også hjemme fra? Det var det jeg følte var bedst for ham.

    Den ene pony jeg har nu ved navn Poéme har jeg snart haft to år. Hun betyder virkelig alt og jeg vil ALDRIG sælge hende. Jeg vil aldrig kunne give slip på den, da vi har noget helt specielt sammen. Selvom mange folk siger" ej her om 2 år hvor du ikke kan ride stævner på hende mere, er det så ikke bedst bare at sælge hende? Hun kan da ikke allerede blive pensioneret som 8-årig. Folk forstår ikke at jeg godt kan ride hende, uden at starte stævner på hende. Hun bliver hos mig så kan folk sige det er synd o.s.v. Men det er min beslutning.

    På den måde kan jeg stedet fra begge synspunkter!


  • #221   30. mar 2013 Elsker min pony hun er min første og hun er min bedsteveninde..
    Men hun er 136 jeg er 172 der ligger problemet at jeg ikke kan ride hende..

    Jeg står så der hvor jeg overvejer og beholde min bedsteveninde og sælge min bedsteven.
    Og tilride en 1er pony..

    Jeg elsker ham og det er ikke begrund af konkurrencer men fordi min str ikke er til de ponyere jeg har nu.. Og ja det forfærdeligt!!


  • #222   30. mar 2013 Jeg ville personligt aldrig sælge min pony, wibraka.
    Hun skal være her resten af sit liv, hun er 15, så ville ikke sælge hende, hvis der skulle ske noget skulle hun udlånes og det skal være tæt på mig!:-)
    LOVE MY SOULMATE!


  • #225   30. mar 2013 Anja
    Det var et eksempel for søren....

    Men jeg er så træt af folk som dig der prøver at afgøre hvor meget man elsker sin hest efter hvilke handlinger man laver. Det er da utroligt?

    Jeg elsker min pony af hele mit hjerte, også selvom hun ikke er min mere. Og jo jeg solgte pga ridningen fordi jeg blev for gammel og nok også for stor. Men der er ingen i hele verden der skal komme og fortælle at jeg ikke elskede hende og ikke stadig elsker hende.

    Det er bestemt ikke en latterlig grund at sælge pga ridningen. Især ikke vis man har købt hesten til det?? Jeg siger ikke at jeg ville sælge en eller anden gammel hest videre fordi den ikke kunne holde til mere, nej tværtimod. Men at sælge en hest der har sin bedste alder og har mange år som ridehest videre er ikke latterligt.


  • #226   30. mar 2013 Helt enig med Lisa..

  • #227   30. mar 2013 Hvis I er så trætte af det og synes sådane emner er så forfærdelige (måske de giver et stik af dårlig samvittighed) så hvorfor bruger I en masse krudt og energi på at besvare de og gå ind i disskutioner??
    Så lad os der har et andet syn på tingerne bare få have det....


  • #228   30. mar 2013 Det er også meget logisk at folk der aldrig ville sælge deres hest skal diskutere ol det er rigtigt eller forkert?

    For mig er der hverken rigtig eller forkert, for hvem er I/vi til at vudere det?

    Måske i bare skulle tage skyklapperne væk og se at der faktisk forgår rigtig mange fantastiske salg. De er ikke alle slemme og det er de færreste der ikke elsker deres heste selvom de sælger dem.

    Jeg synes heller ikke emnet er forfærdeligt? Men det rammer mange mennesker der savner deres heste selvom de gjorde hvad der var bedst for begge parter.

    Og lade jer der har et andet syn?? Ville ikke kalde det et andet syn men bare folk der kun mener at det de selv gør er rigtig og ikke vil åbne muligheden om at man sagtens kan have elsket sin solgte hest og at der intet slemt er i at sælge hvis det forgår som det burde..


  • #229   30. mar 2013 Jeg er da slettes ikke imod salg...Min veninde solgte sin dejlige plage her og han får det fantastisk. Men jeg er imod det der BUHUHUHU jeg er nødt til at sælge min elskede hest piveri. Og meget imod at heste bliver solgt for et godt ord og bliver kastebolde.
    Heste dør og heste fødes og der skal jo være avl og køb og salg for at hjulene går rundt...Men ikke på bekostning af hesters velbefinnende fordi ryttere ikke tænker sig ordentlig om når de køber hest...


  • #230   30. mar 2013 Anjanut - Hvor har jeg skrevet, at der ikke er andet end stævneheste?
    Prøv nu for ****** at læse hvad det er jeg skriver. Jeg skriver at DET HER EMNE handler om stævneheste, ikke alle andre heste. Derfor er der ikke grund til at diskutere andre heste end stævneheste. Hvor svært er det da at forstå?
    Det betyder jo ikke, at der ikke er andre heste end stævneheste - men nu er det jo lige dém vi snakker om her. Åh gud da....


  • #231   30. mar 2013 Tindur - Er der en grund til at du ikke vil svare mig? Havde du ikke et svar, eller hvordan? smiley

  • #232   30. mar 2013 Tindur
    Som hesteejer sælger man vel ikke sin hest hvis man er i tvivl om den vil få det godt og kan klare det??

    Det er da klart at man bliver ked af at skulle sælge sin hest? Man elsker den da? Men vil måske noget andet. Det ser jeg intet galt i. Ville synes det var værre hvis man var ligeglad med sin hest og hvor den kom hen og slet ikke ville komme til at savne den.

    Og ja som du selv siger, så skal der sælges og købes osv for at det kører rundt. Men hvem siger at det er på bekostning af hestens velbefindende?? Forstår ikke hvorfor du tror at det er det så snart den bliver solgt at den grund at man vil have noget andet? Sådan lyder det som om i hvert fald...


  • #233   30. mar 2013 Anjanut - du er helt uden for rækkevidde. Det må være et yderst ustimulerende liv du lever, ikke at være åben over for andre virkeligheder end din egen.
    Og så samtidig at være så fordømmende og fordomsfuld over for andre og deres oplevelser, puha - det må ikke være sjovt, hverken for dig selv, eller dine omgivelser!


  • #234   30. mar 2013 1. Nogle ponyryttere har strenge forældre, så selvom rytteren knytter et tæt bånd med ponyen så skal den videre på et tidspunkt.

    2. En hest kan da sagtens være en ven og give dig den glæde og lykke der er ved at have en ven. Capone var den bedste ven jeg nogensinde har haft, nok kunne han ikke snakke med mig. Men han var der når jeg var trist til at give mig et smil på læben, ham kunne jeg grine med til hver en tid og jeg følte mig altid lykkelig i hans selskab, hvis det ikke er en ven så har jeg misforstået konceptet. Men igen, jeg ville have opgivet stævnerne for at beholde Capone til hver en tid.

    3. Man siger da også at man elsker en kæreste? det betyder da heller ikke at man skal beholde ham for evigt, ved godt det ikke helt er det sammen. Men ej, come on lad da piger være glade for deres ponyer og heste så længe de har dem, kan ikke se hvorfor det går folk på at folk elsker deres ponyer og siger at de er deres et og alt.
    smiley


  • #235   30. mar 2013 Når jeg siger, at hesten ikke kan være en ven, så er det fordi jeg mener, at en ven gør de ting med vilje - det gør hesten ikke. Der er ingen tanke bag, den gør ikke noget, for at få dig til at grine eller gøre dig lykkelig, den gør intet for at være din ven - og for mig at se skal et venskab gå begge veje, ikke kun den ene vej. Alt det man får fra en hest, er noget man selv lægger i den, det er ikke noget den bevidst giver. Derfor mener jeg ikke, at den kan være en ven, for den har ingen egenskaber der gør, at den kan være en ven. Så er jeg også venner med dem fra mine yndlingsserier - de får mig også til at grine, og jeg føler mig da meget lykkelig når jeg ser det. smiley

  • #236   30. mar 2013 Meget muligt, jeg har dog kun oplevet venskab med en hest og det er Capone, det var venskab, og ikke som yndlingsserier nej. At du så mener at det ikke er venskab må du om.
    Jeg mener bestemt at han gjorde ting med hensigt og var glad for mig, jeg havde sikkert været enig med dig, hvis jeg aldrig havde haft Capone. Men du har din mening, og den vil jeg ikke prøve at ændre.


  • #237   30. mar 2013 Hesten gør jo ikke diverse ting, for at du skal grine. smiley
    Så jo, det svarer jo nogenlunde til, at jeg griner når jeg ser en tvserie.

    Den har helt sikkert været glad for dig, men at tro at den gør noget, kun fordi den vil have dig til at grine, er naivt at tro. smiley Det har heste ikke hjerne til at gøre, desværre. De kan ikke udtænke sådan noget, så de kan ikke gøre noget, for at få dig til at grine eller smile, de gør ikke noget kun med den hensigt at trøste eller opmuntre fx.


  • #238   30. mar 2013 Du har din mening, jeg har min smiley

  • #239   30. mar 2013 Det handler ikke om mening. smiley
    Det svarer til at diskutere om en hest er hvid eller sort - det er facts, ikke mening og holdning. smiley


  • #240   30. mar 2013 Meget muligt. Sådan har jeg det bare ikke, kald mig naiv eller ej jeg er sgu ligeglad. Capone var en ven og sådan er det bare for mig.

  • #243   30. mar 2013 CTS: hvis du tror at hesten ikke kan vise følelser for en og den ikke gør det med vilje, så har du vidst aldrig prøvet at have et godt forhold til din hest!

  • #244   30. mar 2013 Anjajut

    Det er så utroligt få mennesker du beskriver der!!
    Jeg kender stort set ingen mennesker der ville vælge en hest udelukkende for det kan. Alle vil da have en hest de passer med? Hvad er det for noget sludder at sige? Du får det til at lyde som om at hvis man er stævne rytter køber man bare en hest der går S og så er man ligeglad med om man passer sammen men bare hesten kan det hele??

    Sådan hænger det ikke sammen, du kan jo ikke ride store stævner på en hest du ikke passer sammen med og ikke kan ride, det kan da godt være hesten kan, men du skal da også føle at du kan og at i kan sammen.

    Jeg er ved at finde hest nu, og tro mig. Gik jeg efter hvad hesten kunne havde jeg da haft den første jeg så. Men der er bare så få heste jeg har følt vi passede sammen og sådan.

    Du for det også til at lyde som om at enten elsker man stævnerne eller hesten. Sludder. Jeg elsker min gamle pony af hele mit hjerte, men jeg elsker også at ride stævner.

    Ridning og opmærksomhed er da ikke helt forskellige, jeg synes de går hånd i hånd. Du kan jo ikke ride din hest uden samtidig at give den opmærksomhed??


  • #247   30. mar 2013 Anjajut

    Der er få af dem DU beskriver.

    Synes du er virkelig nedladende overfor stævneryttere. Hvad har du imod dem? Har de været nedladende overfor dig? Hvis de har, så er det da virkelig barnligt at være nedladende af den grund...


  • #249   30. mar 2013 Laura - Jeg siger ikke, at hesten ikke kan vise følelser. smiley
    Jeg siger bare, at den ikke gør noget, for at få dig til at grine fx.
    Den KAN ikke tænke "jeg gør lige det her, så griner hun" - for de mangler den del af hjernen der gør dem i stand til det. Hvis du tror hesten kan det, så ved du vidst ikke nok om heste.
    Mit forhold til mine heste, ved du heldigvis intet om. smiley

    Anjanut - Jeg siger bare, at ud fra hvad JEG forventer en ven kan, så lever et dyr ikke op til de krav, for de kan ikke give mig det, som en ven kan. En hest gør mig glad og får mig til at grine, ja - men hvis jeg er venner med alt og alle der gør mig glad og får mig til at grine, så er jeg venner med alle mine yndlings tvserier fx, og mange tilfælde mennesker i bus, toge, butikker osv.
    Der skal mere til, for mig, for at man er venner, end at de kan gøre en glad og få en til at grine. Jeg skal kunne snakke med dem og til dem, og vide at de forstår hvad jeg siger - jeg er ikke venner med en, medmindre det går begge veje, og jeg ved, at heste ikke kan se os som venner, og det er ikke tanke bag de ting de gør ved/for os. De gør ikke noget bevidst, for at få os til at grine, de lytter ikke (og jeg ved godt I tror de gør det, men de fatter jo ikke hvad du siger til dem, og de lytter jo ikke fordi de har lyst til at hjælpe dig, men fordi du snakker til dem. De aner jo ikke hvad der foregår, de tænker jo ikke "stakkels pige, nu er hun ked af det igen, nu skal jeg da lige trøste hende" Nej. Der er absolut ingen tanke bag det de gør, og det skal der, for mig, være når man er venner. Igen - for mig at se er det naivt at mene, at hesten er en ven. Den er et dyr, og den er der bare. Den er jo ikke sammen med dig, fordi den godt kan lide dig. Den er sammen med dig, fordi DU er sammen med den, fordi du ejer den. Ikke omvendt.

    Og ja, heste mangler opmærksomheden - helt klart. Men hvis man som rytter mister lysten, fordi ridningen stadig betyder meget, så er det da synd for hesten at beholde den, også selvom man jo nok elsker den mere end ridningen? Men man elsker jo stadig ridningen, så det kan være svært at lægge det helt til side, selvom man nok gerne vil. Så er det, i min optik, bedre at skille sig af med hesten, fremfor kun at tænke på hvad man selv har brug for.


  • #251   30. mar 2013 Hold op hvor emnet vokser..

    CTS: Jeg er ked af jeg fik skrevet nogle uforståelige og uklare ting, jeg havde høj feber og tænke tydeligvis ret uklart ..
    Det vil sige at jeg ikke fik det du skrev læst ordenligt igennem, og bare kom med flere skøre argumenter, og jeg anede dybest set ikke hvad jeg argumenterede for.
    Jeg har nu læst det du skrev, og jeg vil gerne give dit ret i langt det meste du skriver, dog vil jeg ikke tage den endeløse diskusion med dig om de sidste ting smiley
    Håber det er forståeligt.
    -Dreamteam.


  • #252   30. mar 2013 Anjanut - Ja, men han har jo ikke valgt at I skal være sammen, det har du valgt. Derfor er han ikke sammen med dig, fordi han vælger det, men fordi han ikke har noget valg. Det er jo ikke fordi han kan gå og vælge mellem hvilket menneske han vil have, det valg tager vi jo for dem. Jeg siger heller ikke, at hesten ikke kan lide dig - min kommer da også altid til mig. Men det skyldes jo bare at de lærer at vi er rare at være sammen med - vi giver mad, opmærksomhed, vi klør dem og strigler dem osv. Vi er jo gode for dem, men de vælger os jo ikke, som en ven gør. Når hesten kommer hen til dig på folden, svarer jo lidt til når du kalder på nogen og de så kommer - det betyder jo ikke at I er venner, men at du har bedt vedkommende komme, eller vedkommende er vant til at h*n skal komme hen til dig, når h*n ser dig.

    Jamen super, så er vi jo enige. Jeg ved ikke hvorfor du snakker om heste der ikke kan bruges til noget, for det er jo ikke det, det her emne går ud på. smiley Det her handler om stævneheste, så der er ingen grund til at blande uridelige heste ind i det. smiley


  • #253   30. mar 2013 Dreamteam - Helt i orden, det er jo en ærlig sag. smiley

  • #254   30. mar 2013 CTS.
    Bare fordi at DU ikke opfatter din hest som din ven, skal det da ikke betyde at vi andre ikke kan opfatte dem som venner?
    Da jeg flygtede hjemmefra som 15 årig ud til Capone klokken 2 om natten for at sove i hans boks, er jeg overbevist om at han vidste der var noget galt.
    At han ikke har lagt sig ned med hovedet på min mave med den hensigt at gøre mig glad er så et faktum for dig, men for mig er det en ven og så kan du blive ved med dine tegneserier og bus folks sammenligninger, det ændrer stadig ikke andres opfatning af en ven


  • #255   30. mar 2013 Anjajut

    Hvor har du lige været siden du har sådanne oplevelser som at stævneryttere ikke elsker deres heste, og de kun vælger en hest der kan det hele og så skal de bare lige kunne styre den?

    Det er en beskrivelse af meget få mennesker, så synes det er unfair at sige at sådan er de fleste...

    Jeg synes da også som dig at hvis hesten ikke kan mere osv, er det bedre med aflivning. Men som jeg tidligere har sagt så synes jeg salg er fint hvis hesten har det godt og har mange ride/leve år tilbage som en fungerende hest. Så ved ikke lige hvorfor du argumenterer for at aflive en hest når den ikke kan mere, er i orden. Når ingen har sagt andet?


  • #258   30. mar 2013 Wanner

    Selvfølgelig kunne din hest mærke noget var galt. De er rigtig gode til at aflæse kropssprog da det er det eneste de har at gå udfra smiley


  • #259   30. mar 2013 Anjajut

    Synes bare det er en underlig opfattelse du har af det. Du må kende nogle underlige stævneryttere.. For rigtig mange ryttere der starter stævner er nøjagtigt som ryttere der ikke gør smiley


  • #260   30. mar 2013 Wanner - Tja, jeg vurderer det jo bare ud fra min viden om hesten og hestens hjerne, og konkluderer derfor, at hesten ikke kan gøre de ting, som en ven kan. Men som jeg flere gange siger, så lever en hest ikke op til de krav JEG har, jeg siger ikke hvilke krav I har, blot at jeg synes det er naivt. smiley

    At du føler at din hest gør de ting for at hjælpe dig, fortæller bare mig, at du er naiv, når du tror, at hesten har de tanker. Det kan godt være at det føles som om, at den vil hjælpe, men reelt set, så KAN den ikke tænke sådan, uanset om du synes det eller ej. Det KAN den ikke. Derfor siger jeg, at det er naivt, fordi det for mig at se - ud fra den viden jeg har - så svarer det til at sige, at man er venner med alt og alle der får en til at grine eller gør en glad - uanset om de gør det bevidst eller ej. Og so sagt - så er det for mig naivt. Men igen, hvis det er sådan folk har det, er det da fint nok. For mig virker det bare usandsynligt, at man er venner med alt og alle, der får en til at grine og gør en glad - for igen, så ville jeg være venner med mine serier. smiley

    Anjanut - Jamen jeg er helt enig med dig i, at folk skal indrømme deres grund, i stedet for 'at lyve' om det. smiley


  • #261   30. mar 2013 Anjajut
    Forstår så heller ikke hvorfor du synes det er ok at sælge sin hest pga. tidsmangel, men ikke pga ridningen?

    Hvis man virkelig godt vil, kan man vel også vælge at priotere sin tid selvom det er svært, som man kan vælge at fortsætte med at ride på sin hest, selvom det måske er svært eller man ikke passer sammen (størrelse og andet)


  • #264   30. mar 2013 Lisa-Maria:
    Lige præcis!! smiley

    CTS:
    Ej stop nu. Altså du får sgu da ikke oplevelser med dine tv serier og mennesker i bussen?
    Det er jo en helt anden ting med en hest.
    Jeg VED godt at en hest IKKE kan tænke sådan. Men heste kan nemt FORNEMME hvordan du har det. fx nervøsitet osv. derfor mener jeg også at hesten kan fornemme når du er glad, sur osv. At den så ikke gør tingene med hensigt vil jeg da skide på, for mig betød det bare meget, at han gjorde det.


  • #265   30. mar 2013 Anjajut

    Det giver jeg dig ret i at det er underligt at sige. Men det er også de færreste stævneryttere der siger det om deres ponyer i hvert fald, da de ved at vil de fortsætte stævnerne, så skal de måske af med ponyen smiley

    Men ja giver dig ret i at det er underligt at sige. Men jeg tror bare tit at man bliver så glad for sin hest at man ikke har grænser for hvor meget man kan beundre den og skrive om den, fordi man prøver at udtrykke sine følelser omkring den, og så tager det måske 'overhånd'. Forstået sådan at tingene der bliver beskrevet ikke hænger sammen med salget de går i møde nogle år efter smiley


  • #266   30. mar 2013 Wanner - Så at DU tager din hest med ud til oplevelser, gør at det er din ven? Så kan jeg da slæbe enhver med rundt til altmuligt, og bagefter kalde os venner - også selvom det ikke er noget vedkommende har valgt eller bedt om, men noget jeg har bestemt at vedkommende skal. smiley

    Og ja, heste kan fornemme hvordan man har det, men det gør jo ikke, at den er din ven - så er du jo venner med hver eneste hest du møder. smiley Jamen fint, at du ikke har brug for at hesten gør det med vilje - men så er vi jo tilbage til, at mine tv serier kan være mine venner, de gør det da i det mindste bevidst. smiley

    Og også fint at det for dig er nok, at du føler det betød noget - men så er vi også tilbage til, at man er venner med hver eneste der gør et eller andet, det måske ikke var ment sådan - men så er man venner, fordi man selv synes det. smiley Ja, fair nok hvis du har det sådan, det har jeg bare ikke. smiley


  • #267   30. mar 2013 Wanner

    Læs nu hvad CTS har skrevet SÅ mange gange.
    Det at hesten giver dig oplevelser er noget DU gør det til. Den gør det jo ikke for at vise dig verden fra hesteryg. Det er jo din 'fortjeneste' at du får de oplevelser ..


  • #268   30. mar 2013 Lisa-Maria - Tak! smiley

  • #270   30. mar 2013 CTS
    Jamen det er altså op ad bakke, når folk alligevel ikke læser hvad der er blevet skrevet smiley haha


  • #271   30. mar 2013 Cts: Vil du sende et link eller et eller andet, der BEVISER at hesten mangler den del af hjernen? Har set dig fortælle det mange gange og vil gerne se det smiley

  • #272   30. mar 2013 Anjajut
    Ja, men hvis jeg var dig ville jeg bruge min tid og energi et andet sted, end at læse hvad stævneryttere skriver om deres heste når du synes det er dumt. Tror nemlig ikke at man skal tage alt så bogstavligt, det der bliver skrevet. Som sagt tager det tit overhånd, om det er stævneryttere eller folk der ikke starter stævner smiley


  • #273   30. mar 2013 Læser skam hvad hun skriver og forstår også godt hendes mening med det.
    Jeg bliver bare irriteret over at hun skal gøre det til en 'forkert' ting at have en hest som ens ven.
    Kan sagtens forstå dine argumenter men det ændrer ikke min mening på nogen måde, og jeg vil ikke blive ved med at sammenligne det med tv serier og hvad du nu ellers kan komme på.
    Capone var min bedste ven i de 3 år jeg havde ham. Meget muligt jeg bare var endnu en rytter men det nægter jeg altså at tro.
    Så kan du kime mig ned med alle dine heste faktums det ændrer ikke mit syn på det jeg havde med Capone. Og det nytter ikke at skrive store bogstaver smiley



  • #275   30. mar 2013 CTS - Jeg har været væk....har også andet at tage mig til end at sidde her hele dagen;-).Jeg kunne ikke se ud fra den sidste tråd at du har stillet mig et spørgsmål...Hvad var det du gerne ville spørge om??

  • #276   30. mar 2013 Wanner - Som sagt, så bestemmer du selv hvordan du betegner en ven. smiley I min optik er det bare naivt, men det er da stadig dit eget valg. smiley

    Nej, det er klart du ikke vil sammenligne det med tv serier, for det modsiger dig jo, og det vil man jo helst ikke have. smiley Som sagt - fint nok, at du mener en hest kan være en ven - endda en bedste ven, men for mig at se er det bare naivt, især når man blankt afviser fakta, fordi det ikke passer ind i det man vil. smiley
    Men som nævnt flere gange nu - du bestemmer HELT selv, det er blot MIN mening, at det er naivt. smiley

    Lisa-Maria - Haha, ja, det er det sgu. smiley

    Malle - Det er jo efterhånden mange år siden jeg læste det første gang, og det er læst i diverse blade osv. både på dansk og engelsk. Men skal prøve at se om ikke jeg kan finde en hjemmeside med det. smiley


  • #277   30. mar 2013 CTS
    Ja det kunne faktisk være fedt med en hjemmeside hvor det er bevist! Ikke at jeg ikke tror på dig. Men mange jeg kender afviser det blankt. Og så gad jeg godt stikke den i hovedet på dem haha smiley


  • #278   30. mar 2013 Malle - Her er lidt:
    (link fjernet)
    http://green-meadows.weebly.com/hestens-hjerne.html
    (link fjernet)
    http://www.hestemagasinet.dk/viden/vis.asp?m1=4&m2=0&urlinfo=Andrew%20Mclean-S%E5dan%20fungerer%20%20%20%20hestens%20hjerne&id=2242&abl=509,508,425,295,2242&loginfejl=0

    Bare lide af det, sig til hvis jeg skal finde mere, så leder jeg gerne videre. smiley


  • #279   30. mar 2013 CTS
    Taaaaak! Det vil jeg lige sende til en som mener at hendes pony er total fræk og dum fordi den ikke vil gå i trailer!


  • #280   30. mar 2013 Det var så lidt. smiley

  • #281   30. mar 2013 Tindur - Jeg har ingen steder skrevet, at jeg forventer du er her hele tiden. Synes bare det er komisk, at du vælger at svare en anden, men blot springer mit svar over. smiley
    Hvis du ikke selv kan gå op og kigge, så her:

    Tror lige du skal læse emnet igen.
    "Hvad er jeres holdning til de piger, de sælger deres ponyer som de påstår er deres bedste ven, og priotere en ny hest og stævner i stedet, når de bliver for gamle til ponystævner?" - jo, det er stævneheste vi snakker om her.

    Nå ja, jeg kan godt se det er nemmere at rejse rundt til stævner, hvor der er en MASSE andre heste og ryttere, larm, uro, musik, stress, nervøsitet, overfyldte ridehaller, baner, veje, staldgange osv. børn der løber rundt, skriger, leger, græder og generelt sker der bare rigtig meget.
    Meget mere end der normalt sker på et opstaldningssted.

    Hvis en hest kan magte alt det, så kan den nok også godt magte, at komme til et nyt sted, hvor der er stille og roligt. Og så kan man jo tage sine forholdsregler når man sælger. Man får nye ejer ud og kigge og ride hesten mange gange inden, så de vænner sig til hinanden. Så er ny ejer ikke helt så fremmed, hvis vedkommende har været ude 5-10 gange inden. Hvis man så også kun sælger til en, der har fundet et roligt sted, hvor tingene er i orden, så skal det skam nok gå, for hesten er allerede vant til en masse stress osv.

    Jeg tror ikke på, at et nyt, roligt sted - med en ny, men ikke helt fremmed ejer er værre end en forvirret stævneplads.


  • #282   30. mar 2013 Det kunne jeg se:-) Men kan ikke se du stiller mig et spørgsmål? Jeg kan se du har taget noget ud fra emnet men ikke at du stiller mig et...

  • #283   30. mar 2013 Haha nej, det har jeg da heller ikke sagt. smiley Men jeg har svaret dig på det du skrev, så jeg forventede at få en reaktion. smiley

    Men fair nok hvis du ikke kan give et svar på det overhovedet, det må vel betyde du ikke har noget modargument, og så er den diskussion vel slut. smiley


  • #284   30. mar 2013 Jeg kan jo ikke svare på noget når jeg ikke ved hvad spørgsmålet er:-)

  • #285   30. mar 2013 Som sagt, der er ikke et spørgsmål? smiley
    Men det er da normalt, når man har en diskussion, at man giver et svar eller en reaktion på det modparten skriver, med mindre man ikke har noget modargument på det. smiley Om der er et direkte spørgsmål eller ej.


  • #286   30. mar 2013 Ja hvis man gider at bruge mere krudt og energi på at spilde sin tid på noget man ikke bliver enig om....Som vi to jo ikke gør....;-)

  • #287   30. mar 2013 Så kan man da skrive det, i stedet for bare at ignorere det. smiley
    Hvis man bare giver op med det samme, så er der da ihvertfald aldrig chance for at blive enige. smiley

    Forresten er det da lidt sjovt, at du siger, at du ikke vil svare mig, fordi du ikke vil diskutere noget man ikke kan blive enige om - og så starter du selv en 'ny' debat, frem for at svare mig længere oppe. smiley Morale er godt, dobbelt morale dobbelt så godt? smiley Og også sjovt, at du åbenbart godt ville svare hvis jeg havde et spørgsmål - så er det ok at blive ved, eller hvordan?


  • #288   30. mar 2013 Undskyld CTS men jeg har gang i et meget sjovt emne og gider ikke li at bruge mere krudt på dette emne her i aften...vi fortsætter i morgen...

  • #289   31. mar 2013 Super. smiley

  • #290   31. mar 2013 Jeg har altid, trods min dværghøjde, redet hest. Netop for at undgå det..
    Ville uden tvivl beholde mig soulmate frem for stævnerne.. men det ville da være fedt at kunne begge ting. Ikke?
    Derfor er det smart bare at forelske sig i en hest !


  • #291   31. mar 2013 Tak smiley

  • #292   31. mar 2013 Hvis jeg nu ejede Mille (min gamle part, som jeg stadig er sammen med), ville jeg ALDRIG sælge hende! Hun er shetter, jeg er 13, og kan jo ikke ride på hende, så det "eneste" jeg kan med hende er at køre sulky/vogn og hygge ovs. Alligevel kommer jeg hos hende mindst 1 gang om ugen om vinteren og mindst 2 gange om ugen om sommeren. Og det er min plan at blive ved med det, indtil jeg endag måske får part igen. Jeg synes godt man kan sige at jeg elsker hende, når jeg kommer så meget hos hende, selvom hun er shetter og jeg ELSKER at ride store heste..

    Jeg kan bestemt ikke forstå hvorfor folk sælger deres heste for at få en bedere! Og som samtidig siger "du er min BEDSTE ven" og alt det der, om hesten..


  • #293   1. apr 2013 Kan ikke ha´dem der siger at det er deres bedste ven/soulmate og de aldrig skal skilles, og så går der ½-2 år så er hesten solgt! what?
    At folk ikke har samme holdning og forhold til deres heste kan jeg ikke gøre noget ved, men så kan folk i det mindste lade være med at sige det/skrive det. jeg synes folk lyver overfor andre, svigter deres heste/ponyer og lyver over for sig selv med at det er ih så lykkeligt.
    kan ikke forstå at succes er mere værd end ens bedste ven.
    jeg har haft min pony i 15 år (den er 30 nu) og har kun kunne hyggerides på de første par år, og jeg kunne ikke drømme om at sælge for en million.
    Jeg er fuldt forståelig overfor folk der ikke trives med deres heste EFTER de HAR FØRSØGT, og ikke bare giver op fordi det ikke liiiige lykkedes.
    jeg har 5 heste og ingen er købt med henblik på at de engang skal sælges!
    men åh, hvor er jeg træt af at folk er SÅ glade for deres heste, og ja samtidig hiver,flår, og slår på "deres bedte ven"...
    Hvorfor er ydre succes mere værd end indre succes? Jeg forstår det vitterligt ikke!


  • #295   1. apr 2013 Jeg synes du har ret.. Det er lidt latterligt at sælge sin bedste ven, medmindre man ved at det er det der er bedst for hesten! smiley

    Min hest er min allllller bedste ven, og jeg vil aldrig sælge ham medmindre jeg ved at det er bedst for ham smiley smiley


  • #296   1. apr 2013 Jeg er ikke stævnerytter og jeg har haft ham i 5-6 år nu -så det er ikke fordi jeg er en af dem som køber en hest og siger at jeg elsker ham ooveralt på jorden, også sælger hesten et halvt år senere...
    Tro mig!


  • #297   1. apr 2013 Jeg har intet imod at man elsker stævner højere end sin hest, og jeg har intet i mod det, hvis man ikke elsker sin hest, men ser den som et redskab til at vinde præmier med - såfremt at den stadig bliver behandlet med respekt og har det godt. Hesten er glad hvis den er rask, bliver behandlet godt og har mad, vand og andre heste - den er ligeglad med, om du elsker den.
    Til gengæld synes jeg som dig, at det er noget fis, at kalde den sin bedste ven, for derefter at sælge den, for nej, man sælger ikke sin bedste ven, i hvert fald ikke, hvis det er til fordel for stævner smiley igen, hesten er ligeglad, synes bare det er noget fis smiley


  • #298   1. apr 2013 Pepsi er nok det tætteste jeg kommer på en 'bedsteven' af hankøn.
    Og jeg sælger ham efter min ponytid, simpelthen fordi jeg skal på elitegymnasie. Og der har jeg på ingen måde tiden til en pony, som desuden fortjener en rytter som har tid og overskud til ham.
    Desuden: har I tænkt over at man måske sælger en pony, fordi man simpelthen er for stor? Jeg mener, nye undersøgelser har lige vist at det optimale er, at man vejer 15% af hestens kropsvægt. Hvis man vejer 25% af kropsvægten eller mere, hæmmer man og ødelægger dyret.
    Ja, så kan man jordtræning eller få part, men heste har det altså bedst med få ryttere.

    Jeg er enig med, det overdrevede: 'Den er hele min verden' 'Jeg elsker den mere end noget andet' osv. er langt ude, men ind i mellem er det ikke fordi man prioriterer stævnerne, at man sælger den. Det kan være andre grunde.

    Btw. Beklager skrivefejl, er på iPad. smiley


  • #299   1. apr 2013 Men er man stævnerytter og VILman stævnerne, så har jeg det helt fint med at man sælger Ponykrikken og køber en hestekrikke. Så længe man bare ikke har proklameret at Ponykrikken er 'alt for en' og 'skal være samme til døden os skiller' smiley

  • #301   1. apr 2013 CTS - Nu er jeg tilbage igen i ca 30 min... Jeg må give dig ret i at for nogle heste så er det måske bedre at blive solgt fremfor at skulle være på stævnepladser da der er rigtig mange indtryk og uro som ikke alle takler. Men det ved man vel når man køber hesten medmindre den er rå på stævnepladsene. Men de flæste heste kan lære at være til stævner fordi de ved at de kommer tilbage til sin trygge base (sin kendte stald og flokken) og FORDI de er sammen med sin trygge ven der ALDRIG har svigtet de. Men at skulle flyttes fra sin trygge ven, flokken og sin trygge boks er det faktisk en del der ikke takler. Jo de falder til ro på det nye sted, men for nogen tager det ugesvis at falde til ro og månedsvis at komme ind i den nye flok. Men som mennesker er forskællige så er også heste foskællige....

  • #303   1. apr 2013 Tindur - Du må forstå, at heste er ret primitive dyr. De kan derfor ikke tænke sig frem til, at de kommer hjem igen, når de er til stævne. De ved ikke, at de er til stævne, så de ved heller ikke, at de nødvendigvis kommer hjem igen.
    Men som jeg skrev til dig - når heste er vant til al den uro og trængsel på en stævneplads, er det ikke særlig slemt for dem, at flytte til et nyt, roligt sted, fordi der som sagt er roligt. Og hvis du læser efter, så kan man jo gøre meget, for at hesten falder godt til - fx sørge for at den kender den nye ejer, så vedkommende ikke er fremmed.

    Jeg giver dig ret i, at hvis man ved, at hesten tager lang tid om at falde til, så skal man nok lige tænke sig om igen, før man sælger den videre. Men omvendt - de heste der har svært ved at falde til, er ofte også dem der ikke fungerer som stævnehest, fordi de som sagt har svært ved nye steder. Så er den hest jo nok alligevel ikke stævnehest.


  • #304   1. apr 2013 Anjajut
    Man kan jo ikke gøre for at man kommer til at elske sin hest rigtig højt når man er så meget sammen med den. Det er ikke alle følelser man kan styre.

    Men hvis planen fra starten har været salg om et X antal år, så er det nok det man gør.


  • #305   1. apr 2013 Hvis man sælger den og siger "Det var fordi den ikke kunne nok!" var det nok ikke bedste vennen... Men nogle gange er man jo nødt til det pga ikke råd, skader, død osv.

    Men hvis det er ens bedste ven som sælges fordi man ikke har råd forsøger man vel at have kontakt til nye ejer og hører hvordan det går den?? smiley Måske besøge den en gang smiley Fx snakker jeg med min parts tidl ejer som gerne ville besøge hende! Og vi prøver at finde en dag smiley Hun hører hvordan det går med hende osv smiley


  • #306   1. apr 2013 Så skal du nok indstille dig på at der er forskellige definitioner af 'bedste ven' (:

  • #307   1. apr 2013 KNL!: Var det til mig?? For ja det ved jeg godt og dette er jo også bare fra min egen definition af 'bedste ven' smiley

  • #308   1. apr 2013 Divaen: egentlig skræmmende at være så bange for at fejle og være så besat af noget.

  • #309   1. apr 2013 CTS: Hvis du mener hesten mangler den del af hjernen, tror jeg vidst du mangler en del af hjernen.

    Af en eller mærkelig grund, ved min hest præcis hvad han skal gøre, for at jeg griner. Og hvis I mener en hest ikke kan være fræk, må i meget gerne komme og fortælle mig, hvad min pony er. Han kan ihvertfald finde ud af at være fræk og flabet på den søde måde.


  • #310   1. apr 2013 CTS - Hestene har følelser...hvis det er en god oplævelse at komme på en stævneplads fordi man kommer tilbage til flokken igen så vil den meget heller i traileren igen næste gang den skal ud at rejse, fordi traileren ikke byder på store omveltninger/dårlige oplævelser. Hvis en hest bare skal i traileren når den skal flyttes forbinder den heller ikke traileren med noget godt. Eller hvis en hest præsses for meget til stævnerne forbinder den det heller ikke stævnerne med noget godt.....
    Og jo hestene ved at den kommer hjem igen hvis den har været til stævner nok gange da heste er utrolig dygtige til at huske og ved efter nogle gange hvad der skal ske... Men den ved ikke at den måske ikke kommer hjem....


  • #311   1. apr 2013 CTS - Nu når du siger, at en hest ikke kan være en ven, tror jeg også du skal huske, at der for dem der bruger udtrykket sådan, ikke er tale om en "ven" i traditionel forstand - ikke en, som man går i byen med, snakker med og inviterer til sin fødselsdag. smiley Når folk vælger at betegne deres hest som en ven, tror jeg det dækker over noget lidt andet - et levende væsen, som de finder glæde ved, udvikler sig med, slapper af ved, og opbygger et genkendelsesforhold til. smiley

    I og med at det godt kan lade sig gøre at lære en hest at kende på en del punkter, og gennemgå en proces med denne rent træningsmæssigt, er det noget, der kan give mange folk en følelse af glæde og afveksling i hverdagen, og en vis motivation. Og da hesten er deres faste makker til dette, bliver den beskrevet som en ven. Mere bogstaveligt tror jeg ikke det er. smiley


  • #312   1. apr 2013 Signe - Det er videnskabeligt bevist, sorry to say. smiley Ligesom en hest ikke kan være fræk. At du tror din hest kan være fræk, viser blot hvad du ved om heste - hvilket tydeligvis ikke er meget. smiley Giv dig tid til at læse de links jeg har sendt, så vil du måske forstå det.
    Jeg tvivler virkelig på, at du er klogere end de forskere, der har studeret hestens hjerne. smiley


  • #313   1. apr 2013 Johanne - Jamen det tror jeg da du har helt ret i. smiley Men for mig at se, ville jeg ikke kalde min hest en ven, netop fordi den ikke kan give mig det en ven kan give mig. smiley
    Ingen tvivl om at min hest giver mig andre ting - men en ven bliver det ikke.


  • #314   1. apr 2013 Heste har følelser, ja. Men de kan ikke tænke så langt frem. For at hesten kan forbinde en ting med noget godt, skal det gode komme indenfor meget kort tid - vi snakker sekunder. En hest vil derfor ikke tænke at trailer = den kommer hjem igen, med mindre det sker på meget få sekunder. smiley
    Den kan huske, ja, men den forbinder ikke trailerne med at den kommer hjem igen. smiley


  • #315   1. apr 2013 Cts: jamen sagde du ikke engang at hesten forbinder mennesker med mad? Eller var det en anden?

  • #316   1. apr 2013 CTS: Ingen orker diskuterer med dig. Dine holdninger og argumentationer svarer til en 6 årigs!

  • #317   1. apr 2013 Malle - Jo, det gør de. smiley

    Laura - En 6 års? smiley Undskyld, men alle mine holdninger er skam baseret på forskning og undersøgelser, og tvivler på, at de er lavet af en 6 årig. smiley Der er skam ingen grund til at tale sådan, blot fordi du er uenig - så kan jeg jo sige det samme om dig. smiley


  • #318   1. apr 2013 CTS: Nogle ting skal ikke forskes og undersøges, men føles og mærkes!

  • #319   1. apr 2013 Og desuden så læg mærke til at ingen er enige med dine kommentarer!

  • #320   1. apr 2013 Så forstår jeg bare ikke hvorfor du siger at de kun kan forbinde ting i få sekunder? For jeg giver aldrig min hest foder mår den er der. Det sker måske fem gange på et år. Hvad er grunden så til at hun kommer hen til mig med ørene fremme og smilende øjne?

  • #321   1. apr 2013 Laura - I denne tråd er der ikke mange nej, men dog nogle. Der er generelt ikke mange indlæg der har fået ret mange 'enig'. smiley

    Hvordan vil du føle og mærke dig frem til hvordan en hestehjerne fx ser ud? Sorry, men det du siger hænger jo slet ikke sammen med det her. Og tror du ikke, at forskere har følt og mærket, mens de har lavet undersøgelserne?

    Malle - Heste forbinder jo ikke KUN mennesker med mad, men det kan være en af tingene. smiley Det kan også forbinde dig med, at du er rar at være sammen med, fordi du nusser den og klør den og er sød ved den osv. Og det kan også være at den bare har lært, at mennesker kommer man hen til. smiley Og du behøver heller ikke nødvendigvis at give den foder på folden, for at den forbinder dig med det. smiley Bare det at du giver den foder og godbidder når du træner den eller når den skal have foder, er nok til at den forbinder dig med det. smiley


  • #322   1. apr 2013 Laura - Læg desuden også mærke til, at ingen synes godt om dine kommentarer. smiley
    Og forresten kan jeg ikke se, hvad 'enig' har med det hele at gøre? Du er da virkelig for mærkelig at have en samtale med.


  • #323   1. apr 2013 Cts: ja okay :).
    Men jeg træner uden godbidder og maden bliver smidt i truget inden de kommer ind, så tænker bare det næppe kan være det smiley


  • #324   1. apr 2013 Jamen så er det nok ikke mad den forbinder dig med, men det behøver jo som sagt ikke være mad. smiley

  • #325   1. apr 2013 Nej okay :).

  • #326   1. apr 2013 Det er nok 'bare' fordi du nusser og klør den osv. smiley

  • #327   2. apr 2013 CTS: du bringer seriøst mit pis i kog.. ARGH!

  • #328   2. apr 2013 Nu er jeg så mega fesen at jeg sidder her i min sygdom og griner.
    Beklager den sort humor. xD


  • #329   2. apr 2013 CTS: er det ikke lidt mærkeligt at en 20-årig kvinde, sidder og bruger så lang tid på at spille klog?

  • #330   2. apr 2013 Laura - Spille klog? Jeg spiller ikke klog. smiley Blot fordi du ikke er enig, giver dig ikke grund til at sige at jeg spiller klog. smiley

  • #331   2. apr 2013 Jeg tror mange som sælger sine ponyer for at priotere stævner er ikke kun deres eget valg formange børn bliver pacet denne hesteverden smiley

  • #334   2. apr 2013 Laura
    I stedet for at være så negativ og snæversynet, kunne du måske åbne muligheden for at CTS faktisk siger en masse gode ting man kan lære af. Det ville ikke skade dig at lære lidt eller lytte til andre.


  • #335   2. apr 2013 Lærer? Helt ærligt. Det hun skriver er spild af tid at læse!

  • #336   2. apr 2013 Ingen tvinger dig til at læse det for pokker!? Hvorfor er du her egentlig du er godt nok træls at høre på og kommer slet ikke med noget relevant. Det er bare sludder og brok

  • #337   2. apr 2013 Laura - Hvad af det jeg siger, mener du er forkert, og vil du være sød at bevise, at det skulle være forkert? smiley

  • #338   2. apr 2013 min hest er min bedste ven, og skal aldrig sælges. Hun bliver hos mig indtil hun ikke kan mere. smiley
    Mit hjerte ville ikke kunne bære at hun skulle væk fra mig, medmindre det er de evige græsmarker der kalder.



Kommentér på:
At sælge sin 'bedste ven'?

Annonce