{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.483 visninger | Oprettet:

mættende der ik feder? {{forumTopicSubject}}

overvejer at begynde at fodre ham m noget der fylder i maven til morgen, så han ik kommer så forslugen ud på vinterfolden, men også når de engang kommer ud på en frisk fold m forårsgræs.
Han får lige nu 250 g naturmusli og en stor håndfuld lucerne til morgen.
Overvejer roepiller, men vi får frost i foderrummet så det er ik muligt så længe vi har hård nattefrost.
Til foråret har jeg også kigget på alpen gruner mash. Det er der mindre stivelse i end roepillerne, men er der ik flere fibre og dermed mere mæthed i roepiller?
Han skal stadig tabe sig, og til sommer når der kommer græs holde formen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  mættende der ik feder?
  • #4   23. mar 2013 Han er bestemt ikke dækket ind med vitaminers og mineraler. Natur musli skal tildeles med 750 g til en 500 kg hest. Så er den dækket ind.
    Jeg ville fodre med 1 kg roepiller ( tør vægt) og 500g lucerne og så et rent vitamin og mineral tilskud. det kunne være Golden mineral, salvimin grøn, salvana mineraler, ..... Den skal selv følgelig have samme mængde wrap som den får nu.
    Dette er en af foderplanerne vi anbefaler folk med heste, som skal tabe sig. Det hvor jeg arbejder. Og det virker.

• #5   23. mar 2013
    100-200 gr nature musli pr 100 kg kropsvægt.

100 gr pr 100 kg kropsvægt hvis hesten IKKE laver noget.200 gr pr 100 kg kropsvægt HVIS den laver noget og så er det kun til veligehold ang vita og mineraler......pr dag.

jeg gir gerne 500 gr morgen og 500 gr aften oven i det andet mad så er de dækket ind smiley det er lidt dyre men jeg foretrækker at være på den sikre side. har aldrig haft mangle symtomer på vitamin og mineral området med den opskrift smiley det er 2 sække pr mdr til 1 hest, det er til at overkomme smiley hva koster en sæk nu 200 kr...det er 400 kr pr dr......his du får fat i en landmand der selv valser havre eller byg så kan man få en 120 ltr tønde for omkring 100 kr ca alt efter prisen i området den holder næsten 1 mdr, og der tar du så 500 gr fra pr måltid sammen med muslien så bliver det omkring 1 kg pr måltid 2 gange om agen det burde en stor hest altså godt ku fungere fint på...selv når den bliver trænet, så kan man jo tilføje alt mellem himmel og jord hvis man ikke syntes det er nok, feks roepiller som også er billige.men det burde ikke være nødvendigt hvis de får wrap nok på folden og i boksen.
    det ville også passe til din hest hvis den vejer 700 kg så skal den ha 700 gr musli eller 1400 gram hvis den bliver redet daglig, altså 1, 4 kg pr dag. så du gir den alt for lidt musli i forhold til hvordan det skal dække, din hest er slet ikke dækket ind på det musli du gir smiley

roepiller er super forde der ingen nærings værdi er i og så er de billige så det er kun ren fyldstof som til mæthedsfornemmelse = at fylde mavsen op så hesten ikke er sulten. andet dur det ikke til.

derudover skal der 3 kg wrap til 100 kg kropsvægt.minimum, alt efter om hesten holder/ikke holder hul! hellere for meget end for lidt vil jeg sige :).

Lucerne kan man proppe stort set så meget i krikken som man vil de tar ikke skade af det.

havre feder ikke,..byg feder lidt men ikke vildt meget
    , majs feder.
    fiberpiller kan også bruges til opfedning siger nogen, jeg er ikke enig (har selv en hest der er svær at holde hul på og det virkede sku ikk på ham da han fik det, så den tror jeg ikke på)

øhh ikke feder, ikke feder... kan ikke lige komme på mere pt!!

håber du finder en løsning smiley

• #6   23. mar 2013
    hvos han skal tabe sig så vil jeg foreslå IKKE at gi ham en masse andet mad.

maven hos både mennesker og dyr indretter sig nemlig efter hvor meget de får og spise, så hvis du gir ham mere så forbliver maven stor = mere sulten
    og lader du vær med at gi ham så meget så skrumper mavesæken sammen til det den får og resultere i at han bliver MINDRE sulten.

præsist lige som hos mennesker, det er den gyldne regel om at spise småt men mange gange istedet for at spise stort og få gange for maven udvider sig efter hvad den får ned og man bliver så tilsvarende sulten og svære mæt smiley

så pas på med hvor meget du gir ham.

jeg vil foreslå, ren musli og 500 gr andet hvis du vil gi ham andet "korn" og lucerne og så begrænset mængte wrap som de bliver vommet af i den grad.

Min har aldrig været så vommet som efter jeg skiftede fra alm hø til wrap...når de holder pause fra wrap bliver deres maver normale igen og det feder rigtig meget samtidig det har jeg set med selvsyn.

• #7   23. mar 2013
    du kan også gøre det at du fjerner maden og så gir de 250 gr musli sammen med et konsentræret vitamin og mineral tilskud og så gir fri adgang til wrap, så spser han selv det som han normalt ville gøre, er ikke sulten forde han konstant spiser på foden smiley han taber sig samtidig forde han IKKE bliver fodret med store fodermængter samtidig og han får et mindre symbolk måltid for hyggens skyld med en vitamin mineral bombe i så han også er dækket ind....

det er den langt billigste måde og mest naturlige at gøre det på, der er bare ikke særlig mange der går med til det forde de mener det er synd for hesten at den ikke får noget mad, selvom den faktisk får mad den får det bare hele tiden i form af wrap smiley

spørgsmålet er om du kan få fri adgang til wrap hele døgnet:) og om du rider ham dagligt for så SKAL han ha mere end det selvf smiley så kan du evt ty til roepiler eller havre det feder ikke, gi lidt energiboost så han får brændt lidt kalorier af på folden smiley

det er bare at være kreativ du smiley

• #8   23. mar 2013 har formuleret mig forkert. Smil.
    Den får 250 gram musli pr måltid. Dvs 3 gange i døgnet. Plus lucerne, da 250 gram ik er ret meget at tygge på. Altså 750gram om dagen, så jo han ER dækket ind. Smil.
    Vil helst ik skære i det, da han fungerer rigtig godt på det.
    Han får 8 kg halvtør wrap i døgnet, og står på kvalitetshalm han kan tygge lidt på ved behov. Han har tabt sig, og mangler kun lidt endnu.
    Leder efter noget fiberholdigt mad at gi om morgenen inden fold til at fylde godt i maven, men som ik feder.
    Har ik mulighed for først at blande om morgenen , det skal ku laves klart om aftenen?

• #9   23. mar 2013 han blir redet effektivt stort set hver dag. Så længe han ik er for tynd vil jeg gerne nøjes m et minimum musli for at være dækket ind. Vi har mulighed for alt det wrap vi har brug for m i opstaldningsprisen, sá vil ik købe hø derudover.

• #10   23. mar 2013 Du kunne jo opbløde dine ruepiller i kogene vand også pak bøtten ind i et håndklæde til natten? Så burde det ikke fryse ligeså nemt smiley

• #11   23. mar 2013 ja jeg synes bare det er en stor risiko at löbe. Tænk hvis den fik sådan en stor klump is.
    Men jo ku godt gi en spand roepiller når vi slipper for nattefrost.
    Fiberpiller kan jo gives tørre. Mætter de mere end de feder?

• #12   23. mar 2013 jeg søger ik en erstatning, men et supplement.
    Jo nogen fiberpiller skal ik udblødes.

• #13   23. mar 2013 Giv en lucerne uden sukker og med minimum af olie... Hippolyt har en del "grovfoder" fra Agrobs linjen, som er uden for megen sukker osv, dem ville jeg kigge på.... Så kan han få et par gode store håndfulde om morgenen inden fold....

• #14   23. mar 2013 Deres AlpenHeu ville nok være et rigtig godt bud....

• #16   24. mar 2013
    vi laver baljer m roepiller her som bliver sat i bld om aftnen så er det klart om orgnen og det fryser ikke smiley (bor på stutteri hvor de fodre m roepiller i store mængter.

jeg syntes dog at kombinationen af roepiller og fri wrap gir både oppustede og overvægtige heste, alle stutteriets heste er direkte overvægtige og vommede og de får kun de 2 ting samt vitaminer!! og bliver passet med ormekure så orm er det ikke fra, det kan kun være fodringen der gør det!!

• #17   24. mar 2013
    holder med Jeanette H også, det lyder som en go ide og virknings fuld idee smiley

• #18   24. mar 2013
    ang fiberpiler så JO de skal opblødes det er bare ikke mange der gør det og grunden til at de skal opblødes er at de kan gi forslugende heste spiserørs forstoppelse på få sekunder hvis de IKKE er opblødt.

jeg taler af erfaring, min gamle hoppe fik spiserørsforstoppelse første gang hun satte tænderne i fiberpiller hun nåede ikke engang at spise op og hun var ellers en fornuftig og rolig spiser, men hun fik det alligevel.

grunden for at de skal blødes op er at de så snart de kommer ind i munden på hesten begynder at opbløde sig selv = de hæver op. og når hesten så sluger så sætter de sig fast forde de fortsætter med at hæve og klistre så sammen i halsen på hesten forde de ikke når at blive opblødt nok før de bliver slugt.

så JO Fiberpiller SKAL opblødes!!

fiberpiller reagere fuldstændig ligesom roepiller når de kommer i kontakt med vand uanset hvilket mærke det er, det har jeg læst en artikel med, samme reaktin uanset hvad sælgerne så siger, de er ikke uddanet til at sku vide hvordan et foder virker de er uddannet til at sælge og rådgive....men de rådgir ud fra hvad de får afvide de skal sige, det lære de på skolen smiley

selv foderudviklerne er aldrig helt 100% sikre at stole på for meget meget få af dem er helt obs på helt præsist hvad dyrene skal ha ud fra vilke siturationer..og i hvilet planet klima de lever i, de fleste tror at det er alle heste i hele verden der skal ha det samme af alting og det er forkert.

de er dog blevet meget bedre til at få lavet forskning på området dog og hatten af for det, men man kan aldrig være helt 100 på f de der sælger en fodret faktisk har undersøgt sagen så det de siger også er gyldigt smiley det er individuelt hvad en hest skal ha og har brug for af forskellige fe og vita og mineraler, så de laver fodret efter en gylden ca tråd og hvis nogen så klager så ændre de på det men hvis folk ikke klager så må det jo være okay.
    problemet er bare at meget få klager..men skifter foderet ud istedet så det resultere i at fodret ikke bliver tilpasset:/

det er rigtig sur røv smiley
    selv naturemuslien er blevet ændret forde den ernærings ekspert jeg bor hos som har stutteri og mange af hendes venner bomberderede stchippolyt ed ernærings viden pga for lidt kobber i naturemyslien....det blev ændret så det passer nu, men de sagde at selvom det er en ernærings ekspert med en lang og popuær karriere bag sig så var de meget svære at snakke med og de fandt ud af at de dyrlæger der arbejder for hippoyt slet ikke ved noget om ærnærings området adet end basic viden som ale os andre.
    det var de alle godt gale i skralden over så de boycottede det og ingen af dem bruger det længe men er gik over til regulator istedet forde der faktisk lægger forskning bag deres produkt og de har undersøgt, heste verden over europa, syden, usa og sågar i australien for at se hvor forskelligt deres behov er ud fra hvor de bor og i hvilket klima de lever og det viste at det var meget meget forskelligt.

forskning er godt på det område og det har meget få produkter forskket nok i, de fleste har lavet en 2-3 forsøg på måske 1-3 hest og så gået ud fra det.

regulator lavede forsøg på flere forskellige heste i hvert land for at se om der var forskel på hestetyper i de pågældene lande også og det var der smiley

jeg går helt klart ind for forskning smiley

• #20   24. mar 2013 jeg er rigtig glad for naturmuslien, så den skal der ik pilles ved. Smil.
    Hvad feder mest? Roe- eller fiberpiller? Jeg snakker self om dlg's sukkerekstraherede.
    Jeg kommer ik i stalden om morgenen.

• #21   24. mar 2013 Der er ret meget plantefedt i fiberpiller. Min erfaring er faktisk, at de feder en del.
    Hvis det var mig der havde en meget overvægtig hest der skulle tabe sig, så ville jeg fodre den udelukkende på hø og vitaminer, evt. med lucerne eller grassmix i krybben.

Brogaarden har en grass-mix som er et godt alternativ til lucerne.
    Ville slet ikke give den hverken roepiller eller fiberpiller, hvis hesten er overvægtig, og bare skal have lidt ekstra fyldfoder. Grovfoder (hø, lucerne osv. ...) er det mest effektive fyldfoder for hesten, og det feder ikke så meget. Holder mig altid selv på et minimum at krybbfoder.

• #22   24. mar 2013 jo jo, men nu er den jo ik akut overvægtig, og det er slet ik det jeg spørger om. Smil.
    Hvilket krybbe foder fylder i maven uden at fede, når han allerede er dækket ind, får afmålt wrap, rides effektivt mm.
    Det skal fylde i maven når han kommer på fold.

• #23   24. mar 2013 du kan kigge på simple balance smiley de har lidt af hvert, rigtig lækkert foder
    de vejleder meget gerne

• #24   24. mar 2013 Både roepiller og fiberpiller feder, især Equsana fiberpiller, da de indeholder mere sukker end f.eks Horselux's... Så hvis du gerne vil give maven nogle gode fibre at arbejde med inden fold uden det skal fede-fede, så er lucerne vejen frem...

Kommentér på:
mættende der ik feder?

Annonce