{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.634 visninger | Oprettet:

Tandlæge - m/u bedøvelse og hvor tit? :) {{forumTopicSubject}}

Bruger I dyrlæge eller hestetandlæge til jeres hest?
Hvor tit får den ordnet tænder?
Er det med eller uden bedøvelse? smiley

Jeg kom til at tænke på det, fordi jeg skal have tandlæge til min pony imorgen, og læste en artikel for et stykke tid siden hvor det ikke blev anbefalet at ordne tænder uden bedøvelse fordi det ikke kunne blive gjort lige så grundigt

Jeg brugte selv i en lang årrække (indtil for et år siden) min dyrlæge 2 gang om året m. bedøvelse
men min pony var låst i nakken hver gang dyrlægen havde været ude og tænderne var ikke raspet godt nok..

så da jeg flyttede opstaldning hoppede jeg med på en aftale med en hestetandlæge som ordner tænder uden bedøvelse! dog ikke fortænderne selvfølgelig
Første gang blev så med bedøvelse da tandlægen fandt en ulvetand der så ud til at genere (som dyrlægen ikke har set.. -.-)
så for et ½ år siden var hun ude igen og ordne uden bedøvelse og jeg synes det var en super positiv oplevelse
ponyen tog det overraskende roligt da hun fandt ud af at det ikke var slemt, så hun slap for at skulle have spærret munden op. bedøves og ikke kunne nået et par timer efter til at være klar til at komme ud lige bagefter smiley

Så imorgen er det 2. gang der skal gøres uden bedøvelse (har valgt at få det gjort ½-årligt i stedet for 1 gang om året) og hun viser stadig ingen tegn på problemer med tænderne, hvor hun før i tiden havde symptomer et par måneder efter at dyrlægen havde været ude

hvad er jeres erfaringer? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tandlæge - m/u bedøvelse og hvor tit? :)
  • #1   21. mar 2013 Har en hestetandplejer til at komme to gange årligt. Den ene gang er uden bedøvelse og den anden er med. Hun arbejder kun med manuelle værktøjer. Det fungerer superfint.

• #2   21. mar 2013 Vi bruger en rigtig hestetandlæge en gang om året (nogen gange en ekstra gang, hvis hun mener der er behov for det). Der bliver de bedøvet smiley

Jeg ville aldrig bruge en dyrlæge til tænderne - synes ikke de gør det godt nok smiley

• #3   21. mar 2013 Sidst jeg havde dyrlæge ude, sagde hun at det var sjælden at heste kunne få det gjort uden bedøvelse ( Med elektrisk rasper) men alligevel fik min det uden ( Utrolig rolig hest jeg har) men må indrømme at jeg vil råde andre til at få bedøvelse da de så bedre kan arbejde. Min får det ikke fordi at den er lang tid om at vågne på efter.

• #4   21. mar 2013 Hos os er det dyrlægen (som har efteruddannelse i tandpleje) der tager sig af tænderne og det foregår ed bedøvelse.

Vores heste tager det såmænd ganske roligt at få ordnet tænder, så det er ikke fordi de ellers flejner at de bedøves, men simpelthen fordi det er umuligt at undgå lidt spændinger og modstand (det er i hvert fald min erfaring) når der raspes, og skal det gøres grundigt, er bedøvelse efter min (og dyrlægen) mening nødvendigt.

Nu har jeg haft hest i temmeligt mange år, og har set tandraspninger helt fra dengang det var smeden der udførte den slags (uden bedøvelse) og til i dag hvor det kan gøres af dyrlæger eller hestetandlæger. Og jeg har endnu tilgode at få det ordnet uden bedøvelse med tilfredsstillende resultat.

Vores heste får tjekket tænder en gang årligt og ordnet efter behov. For Axels vedkommende er det hvert år, for de andre har det ikke været nødvendigt helt så ofte, omend oftere og oftere efterhånden som de er kommet godt op i årene.

• #5   21. mar 2013 Hov -Axel er i øvrigt osse ret følsom overfor bedøvelsen, og får derfor blot en lille dosis før og en lille under raspning. Så er han ikke slået helt ud, og er osse rimeligt hurtigt sig selv igen bagefter.

• #6   21. mar 2013 Michelle: hold da op, jeg vidste ikke at smedene gjorde det? smiley det er da godt at det er anderledes idag

• #7   22. mar 2013 Jo jo, min første pony fik ordnet bisser af smeden. Man kan sige at dengang var der jo mange heste der aldrig fik det gjort. Det var ganske enkelt ikke noget man var så opmærksom på som i dag. Dengang blev tænderne kun tjekket ved tegn på problemer. Problemer var ikke at man lige havde en lidt aden fornemmelse under ridning e.l. nej, man mistænkte tandspidser hvis hesten smed med foderet. Det gør man self osse i dag, men min erfaring er at når hesten smider med foderet har den altså gået med tandspidser nogen tid.

Jeg ved ikke om dyrlæger osse ordnede tænder dengang, me hos os var det i hvert fald smeden der klarede den sags. Det var ganske voldsomt at se på når man selv blot var et lille barn, for det var altså ikke så "fin-tunet" som i dag. Smeden havde jo ikke en længere uddannelse i tænder, men kunne blot mærke om der var skarpe kanter, og var der det, så blev de raspet ned. Og det kunne bløde ret meget, for kræet var i reglen ikke bedøvet medmindre den virkeligt var voldsom. Den fik en bremse på, mundspær og så blev der raspet.

Senere blev det jo så dyrlægen der overtog den tjans, og i dag er det vidst ret forskelligt hvem folk bruger, men jeg kender i hvert fald ingen der den dag i dag kunne finde på at sætte smeden til det smiley

• #8   22. mar 2013 Laqui får ordnet sine tænder af min dyrlæge (hvis det bare er enkle tandspidser) ellers er det en rigtig heste-tandlæge, som får æren :o)

Laqui får dem ordnet uden bedøvelse - han er total cool med alle sådan nogle ting, står bare og slapper af imens der bliver rumsteret rundt inde i mundtøjet :o)

• #9   22. mar 2013 Hold da op! Nej min smed er dygtig til at beskære hove, men han fik ikke lov til at komme i nærheden af tænderne smiley
    Det lyder virkelig som om det har været en voldsom oplevelse! det er godt vi bliver klogere! smiley

Signe: dejligt smiley

Kommentér på:
Tandlæge - m/u bedøvelse og hvor tit? :)

Annonce