Tandlæge - m/u bedøvelse og hvor tit? :) {{forumTopicSubject}}
Bruger I dyrlæge eller hestetandlæge til jeres hest?
Hvor tit får den ordnet tænder?
Er det med eller uden bedøvelse?
Jeg kom til at tænke på det, fordi jeg skal have tandlæge til min pony imorgen, og læste en artikel for et stykke tid siden hvor det ikke blev anbefalet at ordne tænder uden bedøvelse fordi det ikke kunne blive gjort lige så grundigt
Jeg brugte selv i en lang årrække (indtil for et år siden) min dyrlæge 2 gang om året m. bedøvelse
men min pony var låst i nakken hver gang dyrlægen havde været ude og tænderne var ikke raspet godt nok..
så da jeg flyttede opstaldning hoppede jeg med på en aftale med en hestetandlæge som ordner tænder uden bedøvelse! dog ikke fortænderne selvfølgelig
Første gang blev så med bedøvelse da tandlægen fandt en ulvetand der så ud til at genere (som dyrlægen ikke har set.. -.-)
så for et ½ år siden var hun ude igen og ordne uden bedøvelse og jeg synes det var en super positiv oplevelse
ponyen tog det overraskende roligt da hun fandt ud af at det ikke var slemt, så hun slap for at skulle have spærret munden op. bedøves og ikke kunne nået et par timer efter til at være klar til at komme ud lige bagefter
Så imorgen er det 2. gang der skal gøres uden bedøvelse (har valgt at få det gjort ½-årligt i stedet for 1 gang om året) og hun viser stadig ingen tegn på problemer med tænderne, hvor hun før i tiden havde symptomer et par måneder efter at dyrlægen havde været ude
hvad er jeres erfaringer?
feb 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 5 Svar: 108
sep 2005
Følger: 82 Følgere: 89 Heste: 6 Emner: 4 Svar: 1.607
Jeg ville aldrig bruge en dyrlæge til tænderne - synes ikke de gør det godt nok
sep 2008
Følger: 140 Følgere: 139 Heste: 2 Emner: 418 Svar: 1.894
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Vores heste tager det såmænd ganske roligt at få ordnet tænder, så det er ikke fordi de ellers flejner at de bedøves, men simpelthen fordi det er umuligt at undgå lidt spændinger og modstand (det er i hvert fald min erfaring) når der raspes, og skal det gøres grundigt, er bedøvelse efter min (og dyrlægen) mening nødvendigt.
Nu har jeg haft hest i temmeligt mange år, og har set tandraspninger helt fra dengang det var smeden der udførte den slags (uden bedøvelse) og til i dag hvor det kan gøres af dyrlæger eller hestetandlæger. Og jeg har endnu tilgode at få det ordnet uden bedøvelse med tilfredsstillende resultat.
Vores heste får tjekket tænder en gang årligt og ordnet efter behov. For Axels vedkommende er det hvert år, for de andre har det ikke været nødvendigt helt så ofte, omend oftere og oftere efterhånden som de er kommet godt op i årene.
nov 2007
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
nov 2007
Jeg ved ikke om dyrlæger osse ordnede tænder dengang, me hos os var det i hvert fald smeden der klarede den sags. Det var ganske voldsomt at se på når man selv blot var et lille barn, for det var altså ikke så "fin-tunet" som i dag. Smeden havde jo ikke en længere uddannelse i tænder, men kunne blot mærke om der var skarpe kanter, og var der det, så blev de raspet ned. Og det kunne bløde ret meget, for kræet var i reglen ikke bedøvet medmindre den virkeligt var voldsom. Den fik en bremse på, mundspær og så blev der raspet.
Senere blev det jo så dyrlægen der overtog den tjans, og i dag er det vidst ret forskelligt hvem folk bruger, men jeg kender i hvert fald ingen der den dag i dag kunne finde på at sætte smeden til det
dec 2006
Følger: 63 Følgere: 85 Heste: 4 Emner: 35 Svar: 349
Laqui får dem ordnet uden bedøvelse - han er total cool med alle sådan nogle ting, står bare og slapper af imens der bliver rumsteret rundt inde i mundtøjet :o)
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
Det lyder virkelig som om det har været en voldsom oplevelse! det er godt vi bliver klogere!
Signe: dejligt
Tandlæge - m/u bedøvelse og hvor tit? :)