1.959 visninger
|
Oprettet:
Foder til muskelfattig hest? {{forumTopicSubject}}
Får min store dreng hjem her til april, han har stået hjemme hos min søster i lidt over 1 år hvor han intet har lavet.
Han ser noget skravlet ud især da han er den grove oldenborger type. Han bliver sat stille og rolig i gang når han kommer over til mig.
Han har for nylig fået ormekur så det er på plads.
Han får 3 kg Hippobas basic og ca 10 kg hø og 3 kg wrap hver dag.
Men vil gerne have nogle gode råd til hvad der giver ham noget mere fylde og hjælp til at sætte muskler igen.
Billedet er taget for ca 1 mdr siden
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 11 Svar: 19
Han er 15 år
aug 2006
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 4 Emner: 376 Svar: 2.956
som tilskud (: Pavo har noget der hedder noget muscle osv kan ikke helt huske hvad det hedder
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
der er jeg altså ikke enig.. Jeg har selv fodret med det og det fungere fint nok, men ikke alle heste kan holde pænt huld på det. Problemet ved min hoppe var, at hun ikke kunne lide pillerne.
Hvis du skal have noget opfedende foder, så er kalve foder virkelig effektivt og majsflager er også gode
apr 2006
Følger: 49 Følgere: 52 Heste: 9 Emner: 90 Svar: 355
Alle de tilskud der findes i forskellige former er egentlig bare proteintilskud, men hvis ellers hesten er dækket ind med dette har du absolut ingen gavn af den slags, det eneste der vil ske er at hesten blot pisser dem ud og belaster lever og nyre unødvendigt...
Altså du skal selvfølgelig sørge for at den er dækket ind med diverse nærringsstoffer og protein gennem et kvalitets foder, og så bare masser af grovfoder.
Mange foderfirmaer tilbyder at lave gratis foderplan, her får du et diagram så du kan se at hesten er dækket ind, dog skal du ikke stole blindt på hvad de siger, og indeholder foderplanen ret meget mere end en slags foder samt grovfoder vil jeg betvivle deres foderplan.
okt 2005
Følger: 4 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 153 Svar: 3.551
apr 2006
Det vil sige at det indeholder alt for mange nærringsstoffer, og dermed belaster systemet unødigt, og påvirker nogen hårfine balancer mellem nærringsstofferne der kan betyde at hesten ikke kan optage det...
Dermed kan du ikke umidlbart se anden reaktion end at hesten tager på, men på længere sigt har den absolut ikke godt af det og du risikere at hesten i sin alderdom får nogle sygdomme du ikke ser nu...
Hvis det blot handler om opfedning er brogaardens build op det bedste foder på markedet, men det er ikke opfedning trådstarter spørger til men muskeopbygning
maj 2012
Vil gerne blive på hippobas, men ville bare høre om jeg kunne tilføje noget ekstra som giver det sidste
dec 2006
Hvor har du det fra? Er det noget du har læst dig til eller er det bare noget du gætter dig til?
Jeg kender en, der har fået lavet en foderanalyse af noget kalve foder og fik af vide, at der er det samme i som en hest skal bruge, man skal kun tilføje lidt ekstra protein fx via soyaskrå..
maj 2012
sep 2007
Følger: 127 Følgere: 124 Heste: 5 Emner: 157 Svar: 709
maj 2012
maj 2012
apr 2006
Jeg undersøgte det i sin tid, fordi mine forældre førhend benyttede kalvefoder til deres heste... Jeg har skrevet flere opgaver om hestens fordøjelse og fodring, har siddet og rådgivet i hestefodring i min tidligere praktik, og skal i min kommende praktik arbejde med forsøg for Århus universitet...
apr 2006
dec 2006
Kan du sende mig nogle artikler? Eller give mig navnet på nogle forfattere/bøger, så kan jeg selv søge på det..
maj 2012
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
Og ville bestemt ikke bruge kalvefoder heller, det er bare ikke til heste i min verden og især fordi det er lavet til at kalve skal vokse hurtigt og blive fede hurtigt... Det er ikke just det man stræber efter med heste fodring!
Heste skal tage på, stille og roligt, hvis de får korrekt foder, behøver de ikke ekstra til at bygge musklerne op med, det kommer af træning, træning og atter træning, den rigtige vel at mærke
apr 2006
Men som sagt det er ikke noget jeg vil anbefale, som Jeanette siger skal du bare sørge for at vælge et rigtig godt foder der dækker hesten ind... Men lidt lucerne som tilskud skader aldrig
Hvis hesten er for tynd hvilket ikke er mit indtryk kan brogårdens build up bruges...
Jeg selv er rigtig glad for at bruge Equsana, jeg bruger den der hedder Equsana Rocky som er et koncentreret tilskudsfoder, til mine varmblod bruger jeg 600 g pr hest pr dag, og så er de dækket ind med alle nærringsstoffer lige pånær energi, til dette får de alt hvad de kan køre ind af wrap samt en blanding af lucerne og sort havre... Og jeg har aldrig haft problemer med at bygge muskler på efter en stilstands periode, det er blot et spørgsmål om at benytte nogle gode øvelser der for alvor bygger muskler op
apr 2006
Jeg ved godt at der er nogen der alligevel anbefaler det, men disse er som regel bønner der har haft hest eller ældre avlere og folk der vil spare penge, men som sådan ikke har forstand på hestens og kalvens fordøjelse og funktion (hvad man ikke kan se eksistere ikke) Og ja kalvefoderet indeholder mange af de samme ting som hestefoder, men sammensætningen er ikke korrekt.
Når nu jeg ikke kan finde dig nogle artikler kan jeg i stedet give dig nogle ekspert personer du kan kontakte hvis du absolut ikke vil tro på hvad jeg siger :
Dorte Rebbe Schou videnscenter for hestevelfærd
Eric Clausen Videnscenter for heste
Henning Staun Professor hestens værn
Det kan også godt ske at nogle ældre dyrlæger siger at det er ok at fodre med kalvefoder, men dertil vil jeg så bare svare, dyrlæger er ikke uddannet i at fodre heste, de har en mindre overordnet viden om emnet men med mindre hestens fordøjelse har været deres speciale ved de ikke ret meget ud over at den skal have grovfoder og kraftfoder, og så ved de hvad den ikke må få hvis den har en foderbetinget sygdom.
dec 2006
maj 2012
apr 2006
Mht træning så vil jeg starte med at skridte nogle lange ture op og ned af bakker og så langsomt bygge trav og gallop på, samtiddig med at der blive trænet følgende fra jorden af :
Lidt longe arbejde hvor du virkelig sørger for at hesten søger frem og ned (dette gøres uden nogen former for indspænding eller pessoa) Der bruges en god kapsun (helst en af de helt lette i læder) Den skal i longen gå som på dette billede (link fjernet)
Hvis du kan håndtere at gå med lange liner kan du lave noget arbejde med disse også hvor du laver versader og lignende, men pas på ikke at komme til at knække hesten ind, den skal helst gå i holdning som på billedet herunder
http://www.gerdheuschmann.com/bdp-relativ.html#pose
maj 2012
jul 2007
Følger: 24 Følgere: 25 Heste: 8 Svar: 51
Foder til muskelfattig hest?