1.372 visninger
|
Oprettet:
sælge eller beholde {{forumTopicSubject}}
jeg har købt en fjordhest for ca 5 mån siden købte hende til tur hest og skulle være idiot sikker osv.. men det er hun altså bare ikke hun er bange for alt virkelig alt når hun er på tur alene og jeg har ikke mulighed for at ride med andre nu er jeg så i tvivl skal jeg sælge eller skal jeg ofre en masse penge på at få nogle til at gøre hende turvant? hun har kylet mig af en gang i fuld spring og galop fordi hun blev bange men da jeg ikke har redet i 10 år og er blevet ældre sidder mine nerver ude på tøjet efter den tur.. jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal har i evt nogle bud eller gode råd?
dec 2004
Følger: 25 Følgere: 38 Heste: 6 Emner: 87 Svar: 556
det tog min hest et ½år at falde til hos mig og stole på mig og føle sig tryk i sine omgivelser på fold og i stalden. det bliver du nød til at give hende tid til. så bare sør for i ikke er alene i et stykke tid endnu og dernæst prøv af få hjælp af en der virkelig kan sætte hende på plads hvis hun laver ballade.
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 11 Emner: 12 Svar: 1.585
Går ud fra du har prøvet den på tur inden køb ?
Behold den, hvis du ellers er glad for den og gerne ville arbejde med hesten.
Sælge den, hvis du ikke føler du har overskud og kunnen til at arbejde med det.
jan 2012
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 96 Svar: 1.946
Hvis du skal se helt nøgternt på det så kan det kome til at koste dig en masse penge at få den i prof ridning, er du ligeglad med dette er det uden betydning.
Kan du stole på hesten bagefter og vil du føle dig tryg ved at ha den og ride den, for ellers blir det aldrig godt.
Når man har købt en hest er det jo naturligvis fordi man syntes om den på købstidspunktet, og man skal ikke gi op for let, men man skal heller ikke presse sig selv mere end hvadnødvendigt er.
så jeg synes du skal se hvad mulighederne er for at den blir bedre og du vil kunne lide at ride den, og hvad det rent økonomisk vil koste dig hvis det har en betydning.
Og hvis du i sidste ende ønsker at anskaffe en anden hest er der ingen skam i det, hellere at du er glad og hesten kommer til et hjem hvor den passer ind med sit temperament.
aug 2012
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 12 Svar: 64
feb 2008
Følger: 10 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 659
Jeg ville sælge den og ikke skrive i annoncen at den var turvant hvis det ikke passede !!
En turvant "begynderhest" skal være fuldstændig ligeglad med hvor den er, og altid være den samme, efter min mening.
Havde du ikke prøvet den nogle gange hos sælger inden køb ? - også på tur alene som jo var det du søgte ?
Desværre lyver størstedelen om deres "guldklump" når den skal sælges, da det jo både giver et hurtigere salg og en bedre pris.... og køber står så med "l....." og kan intet stille op.
Vil anbefale at du prøver en evt. ny hest omkring 5-10 gange inden køb, og udsætter den for alt det man kan komme ud for. På den måde ved du hvilken type sind du kommer til at nyde de næste mange år
Jeg har selv en oldenborg til salg, han er western redet hele livet, og en helt igennem fantastisk dreng. Da jeg vil sikre mig at kommer til et godt og helst blivende hjem tilbyder jeg tilbagekøbskontrakt - det sikrer både køber og mig.
Er nogen interesseret i at købe ham så skal det være en som rider western eller tur - så er man f.eks. dressur eller springrytter så er han ikke den hest man skal købe (og sælges heller ikke til det). Var jeg ligeglad med det så var han solgt 3 gange nu. Desværre er de færreste ærlige og så ender hesten som kastebold.
Håber du finder en løsning - men jeg ville finde den "rigtige", derude.
Mvh Jannie
jul 2011
Husk nu det ikke kun er hende der skal arbejdes med, men også dig. Huj kan sagten få meget ud af at komme i ridning, det nytter bare ikke noget hvis du ikke er med i det for at i to bygger gensidig tillid op og finder ud af at arbejde sammen.
mar 2006
Følger: 125 Følgere: 126 Heste: 3 Emner: 803 Svar: 5.480
Siden du skriver dét på din profil, må noget jo have ændret sig drastisk da du i dette indlæg skriver det stik modsatte. Så er spørgsmålet bare om beskrivelsen er skrevet på baggrund af de ture du måske har prøvet inden du købte hende.
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.908
ismulerne.. Hold da op nogle udmeldinger du kommer med..
Altså en hest kan godt ændre adfærd når det bliver solgt/flyttet. Min store dv hoppe har altid været den bedste, sikreste turhest i verden, så blev hun flyttet til at nyt sted og pludselig ville hun ikke gå udenfor grunden uden en anden hest. nu er hun flyttet igen og hun går igen på tur som om hun aldrig havde lavet andet.
så det er ikke sikkert sælger har løjet?!?!
mht pråveridning af hesten: har lige haft hest til salg.. og hvis nogen insisterede på at komme og prøve min hest 10 gange inden køb.. så ville jeg sgu nok grine af dem.. de skal da være velkomne men kommer den rigtige køber inden man har været forbi 10 gange så ryger hesten sgu til anden side..
Mato: se det var jo en anden side af historien som er værd at have med..
TS: mon ikke du og hesten har haft en rigtig grim oplevelse som nu sidder i jer begge? hvis du vil denne hest så få hjælp til at arbejde med problemet, det behøver ikke koste en bomdegård, måske du bare skal starte med at alliere dig med en som kan gå ved siden af jer på tur?
Hvis du ikke vil denne hest, så sælg den. skriv i annoncen at i har haft denne oplevelse og forklar en eventuel køber hvor du står med den. hvis hesten tidligere har været sikker på tur kan det være at den er det under en anden rytter som ikke føler frygt hver gang hun/han skal ride hesten..
okt 2009
Følger: 40 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 465
Hvis det var min ville jeg give den en chance.. men det lyder til du allerede har opgivet
maj 2004
Følger: 137 Følgere: 137 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 1.374
Tilliden skal være der, og så syns jeg også det er forkert at bruge/tvinge hesten til noget den ikke nyder, her turhest . Hvorfor ikke finde en hest der nyder det samme som dig ?:)
Det er helt ligesom et kæreste forhold, i skal passe sammen.
feb 2008
Noget af det man kunne foretage sig under disse besøg kunne være at tage hesten i trailer, ride på tur alene, ride ved trafik, vaske/skylle, håndtere fra jorden, ride i ridehus (hvis muligt) osv. osv.
Men nu er jeg heller ikke som dig - som måske kan besøge en hest i 45 min. og beslutte om det er dømmehesten som indeholder alt det jeg kræver/ønsker ??
- når jeg skal betale f.eks. kr. 30.000 for hesten og derefter ca. kr. 3.500 hver eneste måned vil jeg gerne vide hvad jeg får og om vi er rette match Naturligvis skal dette gøres over en kortere periode men det er princippet i det.
mar 2006
Men kan godt se den anden beskrivelse passer noget bedre, spørgsmålet er så bare om hun har 2 pludselig.
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 542
men held og lykke med det
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.017
Til TS: jeg synes, du skal finde den et nyt hjem. Du siger du ikke har tid til den, og er blevet bange og usikker. Den kombination fører sjældent lysten eller andet godt med sig!
aug 2012
mar 2006
Sörli, min hest red jeg ikke i et år fordi han kastede mig af hele tiden.vikke af smerte, men fordi han fandt ud af hvad kan kunne gøre og derefter løbe hjem til gården. Så slap han for ridning, derfor blev jeg bange, men efter et år tænkte jeg, at nu kunne det være nok! Jeg satte mig op på ham, og de sidste 5 år har han været himmelsk! Der er aldrig noget, han er bange for mange ting og opmærksom - men sådan er han bare, så længe han ikke prøver at smide mig af er det fint.
Jeg siger ikke du skal vente et år, prøver bare at understrege som de andre i tråden at der kan være mange grunde til hesten er blevet nervøs. Måske sidder du selv og er bange, hvilket går direkte i hesten. Syntes også du burde give det er chance, find en der vil hjælpe dig, måske en dygtig part eller lignende. Så kan hun jo sammentidig hjælpe dig når hun har lært hesten at kende.
Men ja, lyder som om du har opgivet og så må du jo sælge - det er bare trist hvis ikke du vil prøve noget for at få det til at fungerer. Det er jo klart at hvis du til dig selv siger "jeg bliver aldrig tryg på den hest" jamen så bliver du det heller ikke. Man må arbejde for det man vil have.
aug 2012
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.017
feb 2008
okt 2010
Følger: 47 Følgere: 56 Heste: 7 Emner: 223 Svar: 658
jul 2011
I bund og grund kan vi alle havne i den situation at vi skal af med vires hest, om vi ønsker det eller ej...og vi ville have svært ved det, men det er bare den eneste, bedste eller fornuftigste løsning.
Det er kun dig der kan tage beslutningen og kun du ved havd den bedste løsning er. Derfor synes jeg du skal tage den beslutning som er bedst for DIG uanset hvad vi mener.
aug 2012
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 542
Så går man ud fra din tid ikke er til at ride 2 ellers ville du jo bruge dem begge og ikke kun have tid til den ene
aug 2012
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 138 Svar: 734
Mange køber og smider væk, når det ikke lige var som ventet - nogle gange er det fordi der simpelthen ikke er et godt match mellem hest og rytter og andre gange er det fordi man gerne vil have serveret den rette på et sølvfad.
Mange siger hesten ikke er som sælger sagde den var - den er en helt anden hos ny ejer.
Men hvorfor? Måske fordi hesten ér et levende væsen som reagerer på forandringer, tab af venskaber - både heste og mennesker?
Måske fordi de skal bruge oceaner af energi på og lære en ny flok, en ny stald, en ny rutine, nye mennesker, nye imput, nye omgivelser/synsindtryk og kende? Samtidig med at der står et to benet menneske som forventer/forlanger, at hesten tager alt med ophøjet ro og kan kapere det hele på éen gang og tilmed skal kunne præstere og bruge energi på en ny rytter og gå som den altid har gjort i sine gamle vante omgivelser.
Når i tager jeres velkendte hest og rider jeres velkendte tur - hvordan reagerer selv samme hest så, når i rider ud i nyt ukendt terræn? Er den lige så afslappet som den er i det kendte....ligesom når den VED, at bag det næste gule hus, der ligger en bunke brænde som ikke er farligt, fordi det har den set 50 gange - ELLER spænder den op, er lidt mere frisk og vågen overfor det i møder?
På trods af, at den har sin vante ejer/rytter på ryggen som den kender på godt og ondt? På trods af, at den de sidste 365 dage har gået i alle sine vante og trygge oplevelser?
Hvis hesten vågner op, når i når ud over jeres vante gænge - hvordan pokker kan vi så tro, at en hest ved en reel flytning, hvor den sættes ud af alt hvad der kan genkalde tryghed - ikke mister sin ubønhørlige ro og stabile adfærd?!
Når vi anskaffer os en ny hest - så påhviler der os et ansvar for og tage vare på denne. Vi kan ikke kun læne os tilbage og sige - Den er ikke som sælger sagde - den er ikke som vi forventer...ergo kan vi ikke bruge den.
Vi må kigge længere end til vores egen navle - og se på om VI kan gøre noget for og bringe hesten i balance og give hesten TID til og lære os, den nye flok, stalden og alle udendørs omgivelserne og kende.
Ligeledes må vi forvente, at hesten oplever savn og rent mentalt - ikke er gearet til og kaste sin kærlighed direkte på os og sine nye foldkammerater.
Og hvad byder vi hesten ved og sælge den videre mens den faktisk ér i alarmberedskab og endnu ikke har fundet ro - tro på sig selv? Større mental frustration/usikkerhed - et liv som kastebold?
Vi må og skal lære og tage ansvar og ikke kun se på hvad vi selv forventer og vil have - kan magte.
Drop navlepilleriet og tænk videre på selve dyret.
Det gør mig så ondt, at vi køber og sælger i et væk......står selv med en hest der har været ramt af det og idag anses som værende "en sag".
Men jeg skal ikke gøre mig hellig - har skam selv solgt mange heste gennem tiden....men vi lærer mens vi lever.
Jeg siger ikke vi ikke må sælge - det handler om og matche hinanden, men et match kræver også tillid, tid og arbejde og det er nok dét mange skulle vende en ekstra gang inden de sender "giraffen" videre....
feb 2008
Hvis man har prøvet en hest 5-10 gange så ved man rigtig meget om hesten og hvordan den reagerer i forskellige situationer. Tror at rigtig mange begår den fejl at prøve en ny hest en enkelt gang - for derefter at købe den nærmest ubeset.... og så er det meget sansynligt at man ser nogle sider af den som man ikke lige havde set under besøget....
På den måde har man kun sælgers ord (+annoncen) for hvordan hesten er. og desværre pyntes der alt for ofte lidt for meget på annoncerne - efter min personlige mening og mine egne erfaringer.
En hest der er løjet om, og en køber som måske ikke er det rette match er opskriften på de heste som risikerer at ende hos hestehandlere eller som kastebold resten af deres liv
Der findes heste derude som ALTID er de samme og ikke forandrer sind alt efter hvor de er eller hvor de står - men der er langt imellem dem, og derfor skal man se sig godt for, og prøve en masse heste som viser sig ikke at være de rigtige. Om det så er at få det hele serveret på et sølvfad eller ej - er et holdningsspørgsmål
Jeg har selv en hest til salg og vil en evt. køber prøve ham 10 gange er han/hun meget velkomne til det, og jeg vil ligefrem opfordre til det. På den måde vil alle parter sikre sig bedst muligt - og hesten vil få de bedste betingelser.
aug 2012
feb 2008
jun 2013
Følger: 2 Svar: 1
sælge eller beholde