713 visninger
|
Oprettet:
Er en hest fræk? {{forumTopicSubject}}
Hej folk.
Ja, jeg har lært, at en hest ikke er fræk. Men nu har jeg i dag kommenteret på en profil, hvor tre mennesker hårdnakket påstår, at hesten er fræk, flabet og prøver rytteren af.
Jeg er ikke interesseret i, at hænge nogen ud.
Men hvad siger i, HG? Er en hest fræk og flabet, eller er hjernen ikke udviklet nok, til at den kan tænke så langt, som: "Nu gør jeg .... for jeg vil prøve rytter af."?
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.820
Blogger
Følger: 229 Følgere: 1405 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.588
Heste kan være: Kåde, Dominante eller Have smerte.
Som oftest vil heste der væk fra pres (noget de ikke syntes om) og finder en rytme hvori de kan det
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
mar 2009
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 67
maj 2004
Følgere: 76 Heste: 19 Emner: 255 Svar: 2.024
nov 2008
Følger: 140 Følgere: 124 Heste: 5 Emner: 193 Svar: 3.284
så du hænger på en måde personen ud alligevel
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 831
Den reagerer på baggrund af umiddelbart indtryk, instinkter, erfaringer og motivation. Der er altid en grund til den uønskede adfærd.
Det med at prøv rytteren af er blevet et meget alment udtryk indenfor ridning, men er egentlig ukorrekt. Hesten tænker ikke bevidst, at den nu vil prøve rytter af, men reagerer blot ud fra det grundlag, som rytter giver den.
Hvis rytter motiverer den til at gøre som der bliver sagt, vil den gøre det - men kan rytteren ikke finde ud af at sætte grænserne, vil hesten selvsagt heller ikke have mulighed for at følge dem. Hesten knytte forholdsvist hurtigt associationer til sin rytter, så hvis den lærer, at rytteren aldrig sætter nogen grænser, vil den heller ikke forvente det fremover - og det er derfor vigtigt, at man får sat grænserne fra starten af. Dette kan nogen tolke til at prøve af, men i sidste ende handler det bare om indlæring :o)
Er en hest fræk?