1.449 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Ridning efter kolik Ridning efter kolik

Hej HG'ere

Jeg blev tidligt i morges ringet op af min mor som siger min dejlige DV'er havde en omgang svag kolik.. dvs ingen svedture, men stod og skrabede, nægtede at spise, var urolig, slog med hovedet, kiggede på sin mave og var ved at lægge sig éen gang.

Jeg ryger op af sengen i en helveds fart for at komme ned til hende, og jeg kommer ned og hun står og gør sig lang.. på det tidspunkt havde mor taget hende ud af boksen på staldgangen da hun skulle muge hendes boks og for at holde bedre øje med hende... det er typisk at hun har kolik, den eneste dag i ugen hvor min mor har morgenfodring -_-

nå, men jeg smed en træksnor på hende og gik ellers bare derud af.. allerede da vi var halvvejs på turen kunne jeg få en lille skive gulerod i hende og hun vågnede en smule op... længere ude på turen ( undskyld mit sprog ), sked hun og der var så gang i systemet igen, men gik videre da jeg der ikke kunne få noget gulerod i hende.. så jeg gik og gik og gik, og lidt efter lidt vågnede hun mere og mere op og blev mere klar i øjnene og frisk sådan som hun normalt er.

Jeg ved en del og syge heste og de forskellige behandlingsmetoder, da jeg læser til dyrepasser, med heste i speciale, såå.. men EN ting jeg er i tvivl om er hvormidt det er sundt at ride lidt her hen på eftermiddagen ??

Ved godt de skal røre sig osv, men hvad er jeres meminger og viden omkring ridning af en hest der havde svag kolik for 10 timer siden?
Har ikke i tankerne at ride som normalt, men bare ride lidt .. 10-15 minutter i lidt trav letridning.. hun er nemlig en unghest der er i tilridning, så ville helst have hende motioneret

Det skal siges at hun har været på fold hele dagen hvor der er en smule græs, og hun har været under opsyn, men der har intet været.. hun er frisk og hygger sig med de 2 andre

- Gider INGEN negative kommentare!!!

Og undskyld det blev lidt langt smiley

Ellers på forhånd, TUSIND tak!

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ridning efter kolik
  • #1   9. mar 2013 Så længe hesten virker frisk så kan jeg ikke se noget galt i at ride den. Selvfølgelig skal man tage hensyn og det skriver du jo også selv..
    Men en god lang skridt tur med lidt trav tror jeg kun vil gavne den.

• #2   9. mar 2013 ja for det jo vigtigt de rør sig.. normalt longere man en hest med slem kolik, i trav for at få gang i systemet.. såå smiley

• #3   9. mar 2013 En kolik hest skal gåes med korte ture mange gange , og ellers havde lov at hvile , alle de heste der smider sig kommer for det meste af at de er skide trætte og udmattede ..

Min havde forstoppelse/kolik for 2 mdr siden . Efter der er gang i maven igen må du fodre meget små totter hø det første døgn til halvandet . Og jo mere gang i maven der er jo mere hø .

Min kom på fold og på fodder efter 3-4 dage , og stille skridt på 4 dagen, og 5 minutters trav dagen efter , og på 6. Dagen også kun trav .
    Efter 2 dage med trav måtte vi tage en lille galop .

• #4   9. mar 2013 Jeg måtte smide min i longe i 2 minutter i trav da selve kolikken var der , for at få gang i maven , Nørlund heste hospital siger at det er helt forkert at gå så meget med dem ( de bedste i dk)

Traven får maven i gang på dem , min pruttede voldsomt !;)

• #5   9. mar 2013 ja men det var slet ikk så slemt.. der var intet afføring der havde ligget længe.. tror min mor var kommet få minutter efter det begyndte ( heldigvis )..
    Og jeg har altid oplevet gode resultater ved gåture smiley jeg longere normalt kun hvis det er super slemt og den kaster sig rundt smiley

Men der er jo altid mange forskellige måder at gøre det på smiley
    Det vigtigeste er at hestene bliver raske smiley

• #7   9. mar 2013 Jeg måtte gerne ride min samme dag. Men jeg lod den bare rende til rundt sammen med en ven. Dagen efter red jeg den som normalt, selvom den var lidt træt...

• #8   9. mar 2013 jeg tænker også at jeg bare tager det stille og roligt, men hun kommer altså ikke til at gå i stå smiley

• #9   9. mar 2013 Altså min skulle stå i 14dage:/ Men han var også på heste hospital fordi han var ved at dø af det så det siger sig selv;) Måske skulle den have en dag fri?:)

• #10   9. mar 2013 hun er helt fit for fight nu, så tror ikke hun tager skade af at vi skridter op i ridehuset og tager en rundte i trav på hver volte smiley

• #13   9. mar 2013 ja smiley
    Jeg finder det lidt underligt at de skal hvile sig.. ved at man skal være varsom med foder hvilket jeg er super opmærksom på, men det med hvile, syntes jeg er helt i den endevendte retning smiley så går systemet da først i stå smiley

Kommentér på:
Ridning efter kolik

Annonce