{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
788 visninger | Oprettet:

Jeg er bange for skovtur! {{forumTopicSubject}}

Så er foråret endelig kommet og isen er ved at være væk. Min ridebane er et mudder hul men jeg har en stor mark der er fin til at ride på og kun 15 min til en lille skov. Men.... jeg er sku blevet bange for at kaste mig ud på rideturen.
Jeg har dessværre haft dårlig ryg (diskusprolapser) så jeg har ikke kunne ride. men min frygt for at ryge af er pluselig alt overskyggene! Min hest er styrbar og springer ikke for noget. Han tripper en hel skovtur igennem. Men lægen siger jeg ikke må falde af... Men må gerne ride... Det er mig og ikke hesten der er problemet. men hvordan kan jeg overbevise min psyke om jeg kan klare det her? jeg vil så gerne ride en tur men bange for at han tripper for meget til jeg kan holde fast. Åhh!!!!! :´(

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg er bange for skovtur!
  • #1   7. mar 2013 Tag en med, der går ved siden af, og hav sikkerhedsvest på.
    Min søster har en hoppe der har været tilreddet møggrimt, og som smed hende af i tide og utide indtil vi fandt ud af problemet og hun fik voksepause og vi genoptog ridningen bidløst. Hun ridder altid med vest når vi er på tur, for tænk nu hvis.. smiley (at det så er min der laver flest ulykker er lidt pinligt)

• #2   7. mar 2013 Det er altid godt at have sikkerhedsvest på, så jeg ville tage den på. Evt. en ridekammerat med og så bare bevare roen selv. Hvis hesten tripper, så er det vel bare at klemme med benene og ride små volter i skridt, hvis dette er muligt smiley

• #3   7. mar 2013 Som de andre siger, få en trækker med, og begynder han at trippe, så sæt ham lidt i arbejde; bøj ham af, lav schenkelvigninger, versader osv., så han får fokus væk fra det "farlige" smiley
    og så god tur til jer! smiley

• #4   7. mar 2013 Jeg må indrømme, at jeg synes det er en lidt .. Mærkelig kombi, at din læge siger "du må gerne ride, men du må ikke falde af". Ligeså snart du sætter dig op på hesten, så er risikoen der jo. At falde af er der jo ingen, som bestræber sig efter - men det hænger uløseligt sammen med ridning.

• #5   7. mar 2013 Lisa- det er super genoptræning for ryggen at ride, men ikke at falde af:)
    >Til jer andre.. ang sikkerhedsvest kan jeg ikke få en der passer, har spurt og søgt alle stæder. Er udstyret med temlig store bryster!!! Har engang fået af vide at hvis jeg skulle ha sådan en så skulle den jo støbes efter "pigerne" så der var plads til dem... smiley Kan godt se det med en sikkerheds person, som evt kan hjælpe mig ned, hvis vi er ude og skamlen ikke er i nærheden...

• #6   7. mar 2013 Det er selvfølgelig rigtigt smiley
    Men som de andre siger - tag en anden med som støtte - både for dig og hest. Ville det hjælpe, at trække nogle ture i skoven? Måske sætte dig i sadlen, når I næsten er hjemme?

• #7   7. mar 2013 Lisa- Jeg kan ikke komme op uden skammel:) vi går ture sammen ham og jeg.
    Det er min frygt jeg skal overvind... Det er fustrene ikke at ture ride som man plejede:(

• #8   7. mar 2013 Prøv om ikke du kan få en med ud de første par ture. smiley

• #9   7. mar 2013 Det vil jeg også sige. Og begynder hesten at trippe for meget så skal du lave dressur øvelser med den og gerne noget den skal bruge hovedet så bliver den nød til at koncentre sig om det istedet. Det hjælper for de bliver trætte af at bruge hovedet og man kan lave meget dressur i naturen. Ride rundt om træerne, lave schenkelvigener og meget andet. De bliver så afslappet af det smiley vores tripper også ind imellem og så laver jeg forskellige dressurøvelser så slapper hun af og går pænt resten af turen. Og husk at den kan mærke din stemning. Så en god ridekammerat, små ture der stille og roligt øges så skal du nok blive glad for det

• #10   7. mar 2013 du kan også overveje hypnose?

• #11   8. mar 2013 Lær at stole på din hest ! Og så længe du ikke gør det så hold dig fra at ride nogen steder. At du er bange reflektere på din hests opførsel, så drop tanken om at skulle nogen steder før du har mediteret over hvad du gerne vil og om du kan give din hest den tillid det kræver for at kunne ride på tur og stole på at den ikke vil gøre dig noget ondt.
    Alt andet er dyreplageri da du ved at tvinge dig selv ud imens du er bange, ødelægger din hests psyke og kan skabe frygtlige ulykker.

• #12   8. mar 2013 Sandra, Lady osv: ligefrem dyrplageri???? For så er jeg også dyrplager en gang om ugen! Jeg er dødræd for at springe, men gør det alligevel, for Laura elsker det! Jeg har aldeles ikke fornemmelsen af at ødelægge hendes psyke, tværtimod virker det som om hun sætter en ære i at passe på mig. Når jeg har overvundet et spring (og min skræk for det) og jubler glad, kan man altså både se og mærke på hende, at hun er godt tilfreds med både sig selv og situationen....

At man er bange, afspejles ikke altid i hesten. Det kommer fuldstændig an på hesten. Jeg solgte i efteråret en vallak, som var et komplet spejl af den, der sad i sadlen. Hende jeg har nu lader sig overhovedet ikke mærke af, at rytteren er bange, snarere tværtimod. Hun tager styringen og klarer ærterne selv....

TS: jeg er enig med de andre, der foreslår, at du får en person til fods med. Han/hun kan jo lige slå en klo i hesten (tag evt træktov på/med), hvis du er ved at panikke....

• #13   8. mar 2013 Sandra - Så må jeg da også være en frygtelig dyrplager. Jeg er nemlig hunderæd for at springe, men blev alligevel overtalt til at springe min gamle part. Jeg tudede mine øjne ud af frygt for at falde af og slå min allerede skadede ryg, men springe, det skulle jeg altså. Og hesten sprang meget forsigtigt og tabte mig ikke (;

Hesten blev hverken traumatiseret eller skadet for livet af at have mig i sadlen, selvom jeg var bange.

Nå, men TS. Jeg ville også foreslå dig at ride en kort tur med en person til fods ved siden af.. Ikke noget vildt, bare en lille tur.. Og så kan du forlænge turen lidt efter lidt, når du føler dig bedre tilpas og sikker på det hele igen (:

Kommentér på:
Jeg er bange for skovtur!

Annonce